stroom op bovenplaat van mixer (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

soundcollector    posted on 11-02-2007 22:14
hallo,

Ik was gister een feestje gaan draaien...
Nu toen ik met men draaitafels begon te spelen en ik zette deze te luid kreeg ik zo een raar geluid... Ik dacht dat de bas op de toonarm werkte en dat dat geluid telkens versterkt werd waardoor je zo een zoem geluid kreeg... Ik dus door aan het draaien met cd's...

Toen ik echter een draaitafel bij de platter aanraakte kreeg ik stroom Confused dit vond ik echt eigenaardig want de tafels zijn perfect in orde de andere gaaf ook stroom dus dacht ik dat dit via de aarding van men mixer kwam... En inderdaad op de hele ijzeren boven plaat van men mixer stond 220 :s dit was wel minder... Zelfs de aansluitingen die in men luidsprekers zaten stonden onder stroom en men tweeters en hoge tonen werkten nog niet eens half meer... Dus dacht ik dat dit mis mijn versterker was...

Ik heb hierna gewoon een mix cd opgezet omdat ik nog altijd nie dood wil blijven van mijn hobby Winking my eye zou een beetje dom zijn en waar ik was begrepen de mensen het volkomen...

Toen de avond gedaan was had ik alles van men mixer afgehaald behalven de uitgangen van 1 cd speler... Wanneer alle fader van men mixer dicht stonden stond er geen stroom op de boven plaat van men mixer maar van het moment dat ik een fader open zette waar geluid door gestuurd werd kwam er met aan meer stroom op te staan....

(ik weet het tis een lang verhaal maar om het kort te houden...)
Wat is het probleem? Heeft iemnad dit al meegemaakt? Wat kan ik hier aan doenConfused
vriendelijke groeten,

What do you think about stroom op bovenplaat van mixer ??

Vote :   

djpeckman    posted on 13-02-2007 20:42
Poster: Lead
Wisselspanning heeft tussen de 2 polen onderling geen verschil. Maar ten opzichte van massa is er wel verschil : Je hebt een Nul en een Fase.

Zelfde voor krachtstroom, dat is ook wisselstroom en is opgebouwd uit een Nul en 3 Fase draden die elk 120 graden in fase verschoven.

Ik geloofde het eerst ook niet, maar herken wel je probleem. Ik heb het gehad met een Dateq LPM 7.2, de bovenplaat leek te vibreren als je er zachtjes erover wreef. Toen ik de stekker omdraaide was het weg ...

Het is inderdaad raar maar volgens mij heeft het te maken met het magneties veld tussen de 2 polen.
Lead    posted on 13-02-2007 20:43
ja, maar het gaat niet om hoeveel volt er ergens op staat, maar hoeveel Ampere er doorheen loopt. Er kan bij 220V wel een hele kleine lekstroom ontstaan ergens die dit veroorzaakt (maar het is niet goed of de bedoeling).

220V op zich (gelijkspanning) is niet gevaarlijk. Denk eens aan een wollen trui die je uit trekt, dat geknetter is statische electriciteit met ontladingen van 10-30.000 Volt, alleen er loopt een stroom met van enkele micro (geen mili) amperes.

Wisselspanning is altijd gevaarlijk, ook bij hele lage stromen, je hard klopt en die 2 dingen gaan elkaar in de weg zitten Winking my eye

Poster: djpeckman
...volgens mij heeft het te maken met het magneties veld tussen de 2 polen.

dat snap ik niet ?

De fase is de zogenaamde stroomdragende draad. De Nul is zegmaar de stroom afvoerende draad (heel simpel gezegd).
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 13-02-2007 20:50 (47%)
djpeckman    posted on 14-02-2007 09:12
als er een lus in de de draad zit ontstaat er een spoel effect dus een magneties veld.
een machneties veld heeft een lorens... kracht. die op een papaalde manier omhoog wijst. dat is ook een soort van stroom.

Waneer je de polen omdraait veranderd het machneties veld en draaid de lorens.... kracht ook dus niet meer naar boven.

Dat kan ook het probleem zijn.
Lead    posted on 14-02-2007 09:21
Iedere geleider die stroom geleid wekt een magnetisch veld op.

Maar magnetische heeft niet de kracht voor een schok volgens mij.
Let the BASS be louder
ceesietopc    posted on 14-02-2007 09:29
Dat van dat magnetisch veld lijkt me sterk hoor :s Nog nooit van gehoord dat een schok op de bovenplaat hierdoor kan komen.

Als je zoiets met een pc hebt, stroomstootjes als je de behuizing aanraakt, gewoon ff aarden en je bent klaar. (Geaard stopcontact gebruike dus, die statische shit is ook niet goed voor de pc zelf.

Maar was het niet allang duidelijk dat het door het aarden kwam?
User edit by ceesietopc on 14-02-2007 @ 09:40:14 (20%)
Cyspoz    posted on 14-02-2007 12:45
Ja zeker wel dat dit kan ceesietopc. Ik heb wel eens gehad dat een lange krachtkabel aan één kant niet goed geaard was. Gevolg was dat je tussen de nul en de aarde een spanning van enkele volt kon meten. Puur doordat er in de 3 fase kabels een magnetisch veld wordt opgewekt wat door de aarde kabel weer wordt opgevangen en wordt omgezet in een spanning.

Dat je daar een schok van kan krijgen is niet helemaal waar. Maar je moet het zo zien dat als die energie zich een tijdje kan 'opladen' dan kan het bij elkaar een grote statische spanning ontstaan wat een flinke schok opleverd.
Beetje hetzelfde idee als met bepaalde schoenzolen over tapijt lopen en de deurklink beet pakken. Dat kan om soms 1000 volt gaan, maar met een laag amperage. Gevolg een flinke opdonder maar zonder fatale gevolgen.
soundcollector    posted on 14-02-2007 21:22
is wel een beetje vergezocht van die draaien in je kabels enzo vindk, in principe word daar nooit op gelet en laurentz kracht treed op als je heel veel wikkelingen hebt, met optreden bedoel ik tegoei optreden (niet een krachte wat bena nie te meten is) dus daar ligt het niet aan

me vader gaat morge daar de aarding opmeten dus zalk jullie iets laten weten
gr
soundcollector    posted on 15-02-2007 17:02
er stond 60 volt op de aardpennen die ik had gebruikt Winking my eye
topic mag gesloten
tairip    posted on 28-03-2008 20:43
@ Cross over! als je het leest!

Jij pakt de DJM-800, bekijk deze maar een in het echt! Dan zitten er maar 2 pennen aan de achterkant in. Winking my eye ipv 3! De DJM-700/ 707/ 600/ 500/ 400/ 300 hebben allemaal een netsnoer eraan vast zitten zondern randaarde!
DizZorder    posted on 28-03-2008 21:50
Poster: tairip

Jij pakt de DJM-800, bekijk deze maar een in het echt! Dan zitten er maar 2 pennen aan de achterkant in. Winking my eye ipv 3! De DJM-700/ 707/ 600/ 500/ 400/ 300 hebben allemaal een netsnoer eraan vast zitten zondern randaarde!

das mooi, dan ben ik misschien die brom ook kwijt als ik aant recorden ben Happy, laughing
krijg binnekort een DJM400 :D:D... is in bestelling
cross-over    posted on 28-03-2008 23:03
Poster: tairip

Heb even de 800 en de 1000 bekeken en beide hebben echt een apparaat stekker.
Ook nog even op de pioneer site gekeken en dit is het zelfde.
ook hier op djr staan afb. met een apparaat stekker.

De 400 heeft een tweepolige stekker maar ook een signal-ground.

Via deze ground is de mixer dan wel weer geaard.

Goed aansluiten en RTFMmen helpt bij sommige mensen ook wel eens. Cry

@lead:  zijn er diverse uitvoeringen van de DJM-'s?

http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 28-03-2008 @ 23:07:14 (11%)

This is an old Topic

No new postings for 6.018 days.
 Post CommentThat would be 200.6 months
or a whopping 16.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

71 Users online: 8 Guests (63 Unknown)
Pages generated today : 20.940
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 228.994.034