stroom op bovenplaat van mixer (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

soundcollector    posted on 11-02-2007 22:14
hallo,

Ik was gister een feestje gaan draaien...
Nu toen ik met men draaitafels begon te spelen en ik zette deze te luid kreeg ik zo een raar geluid... Ik dacht dat de bas op de toonarm werkte en dat dat geluid telkens versterkt werd waardoor je zo een zoem geluid kreeg... Ik dus door aan het draaien met cd's...

Toen ik echter een draaitafel bij de platter aanraakte kreeg ik stroom Confused dit vond ik echt eigenaardig want de tafels zijn perfect in orde de andere gaaf ook stroom dus dacht ik dat dit via de aarding van men mixer kwam... En inderdaad op de hele ijzeren boven plaat van men mixer stond 220 :s dit was wel minder... Zelfs de aansluitingen die in men luidsprekers zaten stonden onder stroom en men tweeters en hoge tonen werkten nog niet eens half meer... Dus dacht ik dat dit mis mijn versterker was...

Ik heb hierna gewoon een mix cd opgezet omdat ik nog altijd nie dood wil blijven van mijn hobby Winking my eye zou een beetje dom zijn en waar ik was begrepen de mensen het volkomen...

Toen de avond gedaan was had ik alles van men mixer afgehaald behalven de uitgangen van 1 cd speler... Wanneer alle fader van men mixer dicht stonden stond er geen stroom op de boven plaat van men mixer maar van het moment dat ik een fader open zette waar geluid door gestuurd werd kwam er met aan meer stroom op te staan....

(ik weet het tis een lang verhaal maar om het kort te houden...)
Wat is het probleem? Heeft iemnad dit al meegemaakt? Wat kan ik hier aan doenConfused
vriendelijke groeten,

What do you think about stroom op bovenplaat van mixer ??

Vote :   

Kevinova    posted on 11-02-2007 22:19
Meteen naar je dealer gaan (waar je hem hebt gekocht) en leg het probleem uit.
PatrickBeuken    posted on 11-02-2007 22:24
Hoe kom je erbij dat het 220 is? Als het dat al is, dan is het 230... 220 hadden we vroeger.
Illusion    posted on 11-02-2007 22:24
Nog niet eerder meegemaakt zo'n probleem. Lijkt me inderdaad verstandig om hier meteen mee naar de Dealer te gaan. Die kunnen je waarschijnlijk wel helpen, en desnoods wisselen voor een nieuwe als het een probleem is dat niet kan worden opgelost.

Weet je zeker dat je alles goed hebt aangeslotenConfused

Poster: PatrickBeuken

Hoe kom je erbij dat het 220 is? Als het dat al is, dan is het 230... 220 hadden we vroeger.

Dat maakt nu voor dit denk ik niet echt veel uit:D
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 11-02-2007 @ 22:26:02 (68%)
soundcollector    posted on 11-02-2007 22:30
Ja ik heb al meer aan de netspanning ( 220-230 maakt nie uit) gehangen want k doe eletrik (wrs doekt allemaal verkeerd ma bon :d)

Het is een klein probleem om die trug te doen, kheb em al een dik anderhalf jaar en heb em tweedehands gekocht :s, ja daar bnek zeker van want zo sluitk et altijd aan en hoe kan je alles verkeerd aansluiten?? Moet je echt moeite doen om een foutje te maken denk k
Lead    posted on 11-02-2007 22:36
Poster: soundcollector
...Nu toen ik met men draaitafels begon te spelen en ik zette deze te luid kreeg ik zo een raar geluid...

Dat is waarschijnlijk de bekende 50Hz brom, van het lichtnet

... En inderdaad op de hele ijzeren boven plaat van men mixer stond 220 :s dit was wel minder...

Heb je dit gemeten ?? Was het niet de 15V gelijkspanning  ?

Ook een kleine spanning kan een fikse klap geven...

Om wat voor apperatuur (mixer) gaat het ?
Let the BASS be louder
ccc    posted on 12-02-2007 11:27
Ik heb dit vaker als ik het uiteinde van een tulp kabel aanraak die op de versterker is ingeplugd(erg raar want ik dacht dat tulp kabels "geluid" deden verzenden :P) en als ik tegelijk de radiator aan raak. Erg k*t.

(Mooi man mijn 2e offtopic bericht achter elkaar merk ik nu Happy, laughing)
User edit by ccc on 12-02-2007 @ 11:28:00 (29%)
PatrickBeuken    posted on 12-02-2007 11:27
Meestal gewoon statische elektriciteit...
Jer-E    posted on 12-02-2007 11:30
ik had er pas ook last van wat wij gedaan hebben is een stuk speakerdraad eraan gebonden en vast geonden aan de aarde op het mengpaneel (dus nie de aarde van draaitafels) en deze aan iets van metaal vast gemaakt dat op de grond stond en we hadden er geen last meer van
of je moet er iets van schuimrubber onder leggen dat wil ook wel werken
ik had het bwt met een pioneer 600 mengpaneel
Cyspoz    posted on 12-02-2007 11:31
Was het centrale voedingspunt wel geaard?

greup    posted on 12-02-2007 14:15

die waardes schommelen natuurlijk,.

Was het centrale voedingspunt wel geaard?

Daar ben ik ook erg benieuwd naar.

je zegt dat je draaitafel,. en speakers onder stroom stonden.. Je versterker niet? ?
je mengpaneel ok niet?

en 220 op de draaitafeltje,.... heb je dat serieus gemeten? of zeg je dat omdat je dat denkt...

Companion    posted on 12-02-2007 15:24
Dit klinkt het meest als een aardings-probleem. Er staat echt geen 220 (230) volt op je mengtafel, want dan had je de mooiste rook- en lichtshow in jaren gezien, inclusief je eigen crematie !

Controleer al je stroomaansluitingspunten of alle aarde-draadjes (geel-groen) goed aangesloten zitten. Ook eventueel binnen in je apparatuur.

Als je een beetje merk mengtafel hebt kun je zeker kontakt opnemen met een dealer bij jou in de buurt, ongeacht of je de mengtafel daar wel/niet gekocht hebt.
Hij kan de mengtafel opsturen naar het service-punt van de fabrikant.

Daarnaast is het van groot belang dat je alle apparatuur op dezelfde stroomgroep aangesloten hebt om geen aardlussen te krijgen. Als je versterker en luidsprekers aan de andere kant van de ruimte staan opgesteld en een andere stroomgroep gebruikt dan kun je desgewenst de aarde van je signaalkabels tussen de mixer en de versterker aan één kant loskoppelen. Hierbij ga ik er wel vanuit dat je een gebalanceerde kabel (XLR of stereo-jack) gebruikt en geen tulp-tulp snoertjes.
DaDragon    posted on 12-02-2007 15:30
de 230 volt die binnenkomt in een mixer of draaitafel e.d. wordt meestal omgezet in een kleiner voltage (door middel van een spoel).

Het lijkt me daarom sterk dat het 230 volt is geweest.
Als je een lage spanning hebt, kan het ook erg "pijnlijk" aanvoelen.

Veelal duidt dit op een aardeprobleem.

Probeer het eens thuis. En meet met eem multimeter even hoeveel volt er op de plaat staat...Maar waarschijnlijk is de kans aanwezig dat je thuis geen last hebt.
User edit by DaDragon on 12-02-2007 @ 15:31:09 (16%)
Lead    posted on 12-02-2007 18:44
De netspanning kan fluctueren, het kan dus 220V +/- 10% zijn zonder dat je equipment daar last van zou mogen hebben (EU regels).

Let er ook op dat als je een geaard voedingsblok gebruikt, deze ook in een geaard stopcontact gestoken word... anders hangen al die aardes los en zijn ze vatbaar voor 50Hz brommen...
Let the BASS be louder
Cyspoz    posted on 12-02-2007 19:34
Poster: DaDragon
Probeer het eens thuis. En meet met eem multimeter even hoeveel volt er op de plaat staat...Maar waarschijnlijk is de kans aanwezig dat je thuis geen last hebt.

Waarschijnlijk is het reststroom geweest van een slecht apparaat. Normaal niks mis mee want het apparaat lekt de kleine hoeveelheid stroom weg via de aarde aansluiting. Maar nu was die er niet en dus bouwt het zich op als een soort van statische spanning. Die kan heel hoog oplopen, dus meten heeft niet echt veel zin want zal niet echt zijn.

Als er serieus netspanning direct op stond dan zou de aardlek er meteen uit geslagen moeten zijn en al helemaal op het moment dat jij het beed pakt. Waren er nog andere apparaten daar aanwezig die met elkaar verbonden waren. De spanning loopt dan namelijk via de signaal kabels naar andere apparaten. Mag blij zijn als er niets kapot is gegaan.

Test het anders gewoon door één voor één al je apparatuur in een geaard stopcontact te steken zonder verdere aansluitinen en dan na te meten met een meter op metalen goed geleidende punten van het apparaat en de aarde van je stopcontact. Als het goed is meet je natuurlijk niets en anders dan kun je dat apparaat naar een dealer brengen. Die kunnen dan professioneel hun leven aan dat apparaat :P

Wat trouwens ook nog een optie is dat de aarde van je locatie gewoon niet schoon was omdat er elders een apparaat de boel stond te bevuilen. Het is vaak aan te raden om een keer de spanning na te meten. Tussen fase en nul maar ook tussen nul en aarde en aarde en nul. Dan weet je tenminste of er een aarde is en of dat die ook schoon is.
User edit by Cyspoz on 12-02-2007 @ 19:37:05 (31%)
soundcollector    posted on 12-02-2007 20:34
hallo,

Ik heb de fout gevonden...
Na al mijn materiaal vandaag hetzelfde opgesteld te hebben bleek er niks mis te zijn alleen mijn tweeters van men luidsprekers werken niet... In de zaal waar ik draaide stond een slechte aardwachter en er stond spanning op de aardleideng... Normaal springt de aardwachter dan af maar dit was niet het geval... Door de spanning op de aardleiding kwam er spanning te staan op alles waar eigleijk geen spanning op mocht staan...

Alleen men mixer en versterker hebben een aardaansluiting dus stuurde deze de spanning door naar men platenspelers en aansluitingen van men luidsprekers, hierdoor hebbe de filters van men tweeters het begeven...

Geen nieuwe mixer dus maar alleen nieuwe filtertjes en alles is in orde... In het vervolg sluit in de aarding gewoon niet aan in principe is dit ook niet echt nodig tenzij je een aardlek hebt in je mengpaneel of versterker (hetgeen echt weinig voorkomt)

Hier mag een slotje op

toch bedankt

ps thx gyspoz, had et nog nie gelezen ma men pa zei vandaag net etzelfde Happy, laughing toch bedankt Winking my eye
User edit by soundcollector on 12-02-2007 @ 20:37:30 (10%)
Cyspoz    posted on 12-02-2007 20:46
Graag gedaan.

Ik denk trouwens dat je van geluk mag spreken als het alleen je filters zijn en je zelf natuurlijk niets hebt gehad.

djpeckman    posted on 12-02-2007 20:48

Een beetje onzin het was 220 het word om hoog gebracht naar de 230 dat duurt een tijd want dat kan niet in 1 keer dus dat word geleidelijk om hoog gebracht.
Het hangt dus tussen de 220 en de 230.
Er zitten zelfs pieken bij boven de 230.

De spanning heeft ook niets te maken met de demping van je kabel, de demping is de weersand van de kabel op een lange afstand en geld alleen voor de stroom die er loopt dus het aantal ampere.

Nog even voor de duidelijk hijt

Ook al ging deze topic al dicht.
Ft    posted on 12-02-2007 23:19
even nu ik deze zie staan... ik heb pas een djm600 gekocht... en stond pas op een feestje te draaien ... nu had ik telkens het gevoel als ik mijn arm er tegenaan hield dat ik kleine schokjes kreeg... het leek een beetje op de beat te gaan, maar soms ook helemaal niet... ik heb nog geen tijd gehad om te meten of er ook echt iets op staat, of dat het misschien aan mij ligt en het allemaal in mijn hoofd zit :P
Het geen wat ik voelde was zoals in dit topic bij de zijkant van de bovenplaat... is dit normaal of zit er iets mis als er ook echt stroom op staatConfused

Ik vind het btw ook raar dat er geen aardestekker aan zo´n duur ding zit :P
Lead    posted on 13-02-2007 07:18
De toestellen zijn dubbel geaard aan de binnenkant. Over veiligheid hoe je je geen zorgen te maken.

Wat je kunt proberen is de stekker 180 graden roteren zodat de polen net aan de andere kant contact maken in het stopcontact. Dit heeft wel eens geholpen in ieder geval.
Let the BASS be louder
Companion    posted on 13-02-2007 12:13

In het vervolg sluit in de aarding gewoon niet aan in principe is dit ook niet echt nodig tenzij je een aardlek hebt in je mengpaneel of versterker (hetgeen echt weinig voorkomt)

Sorry, maar juist wel alles dat wat een (rand)aarde stekker heeft ook zodanig aansluiten op een stopkontakt met randaarde. Veiligheid boven alles.
Zeker als je een buitenoptreden hebt en je het risico van vocht op/in/bij je apparatuur veel groter is.

Met de titel van een "aardwachter" heb ik sterk het idee dat de schrijver niet uit Nederland komt, want wat ik mij hierbij moet voorstellen ? Een manneke met een petje op die in de gaten houdt of er een "aarde" voorbij komt lopen ?

Het zal dus wel iets van een aarde-draad zijn uit de meterkast die verkeerd is aangesloten op het stopkontakt.
Cyspoz    posted on 13-02-2007 12:22
Poster: Companion
Met de titel van een "aardwachter" heb ik sterk het idee dat de schrijver niet uit Nederland komt, want wat ik mij hierbij moet voorstellen ? Een manneke met een petje op die in de gaten houdt of er een "aarde" voorbij komt lopen ?

Hahaha, nee de topic starter is inderdaad geen Nederlander maar een Belg. Check ook zijn vlag en profiel.
Met aardwachter zal hij wel Aardlekschakelaar bedoelen.
soundcollector    posted on 13-02-2007 19:38
ja da ding ja :D sorry mense
DaDragon    posted on 13-02-2007 20:01
Poster: Lead
Wat je kunt proberen is de stekker 180 graden roteren zodat de polen net aan de andere kant contact maken in het stopcontact. Dit heeft wel eens geholpen in ieder geval.

is toch wisselspanning? Dus zou theoretisch niets uit moeten maken..
Maar ja, je kan et in elk geval proberen..
Lead    posted on 13-02-2007 20:24
Wisselspanning heeft tussen de 2 polen onderling geen verschil. Maar ten opzichte van massa is er wel verschil : Je hebt een Nul en een Fase.

Zelfde voor krachtstroom, dat is ook wisselstroom en is opgebouwd uit een Nul en 3 Fase draden die elk 120 graden in fase verschoven.

Ik geloofde het eerst ook niet, maar herken wel je probleem. Ik heb het gehad met een Dateq LPM 7.2, de bovenplaat leek te vibreren als je er zachtjes erover wreef. Toen ik de stekker omdraaide was het weg ...

Let the BASS be louder
DaDragon    posted on 13-02-2007 20:29
Poster: Lead
Wisselspanning heeft tussen de 2 polen onderling geen verschil. Maar ten opzichte van massa is er wel verschil : Je hebt een Nul en een Fase.

Zelfde voor krachtstroom, dat is ook wisselstroom en is opgebouwd uit een Nul en 3 Fase draden die elk 120 graden in fase verschoven.

Ik geloofde het eerst ook niet, maar herken wel je probleem. Ik heb het gehad met een Dateq LPM 7.2, de bovenplaat leek te vibreren als je er zachtjes erover wreef. Toen ik de stekker omdraaide was het weg ...

ja inderdaad. het klopt wat je zegt..
had ik nog niet op die manier over nagedacht :D

maar dan nog lijkt het me sterk dat ie een opdonder van 220 (ok 230) volt heeft gekregen...
User edit by DaDragon on 13-02-2007 @ 20:31:21 (24%)
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

188 Users online: 8 Guests (180 Unknown)
Pages generated today : 9.540
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 233.705.938