Ik ben zelf bedrijfsleider (lees bedrijfslijder

) van een groot uitgaanscentrum en vanaf de jaren '70 als Dj actief (nu in mindere mate). In mijn prof.dj tijd altijd werkzaam geweest voor een dj-boekingskantoor en als resident-dj op de loonlijst. Zo was het voor mij, voor de opdrachtgever maar ook voor de belastingsdienst duidelijk.
In het uitgaanscentrum draaien ieder weekend 3 dj's. De resident jocks staan op de loonlijst en de 'losse' dj's zijn of zelfstandig (met faktuur op bedrijfsnaam/of met VAR verklaring) of worden geboekt via een artiestenburo (die alle wettelijke afdrachten verzorgen.)
Mijn advies voor beginnende dj's:
Sta je ieder weekend ergens te draaien, ga dan zeker bepaalde zaken regelen. Je staat niet te wachten op een boete en naheffing van de Belastingdienst...zij kunnen het zeker niet leuker maken.
Bij de KvK (Kamer van Koophandel) kun je je laten voorlichten over wat voor jou het beste kan zijn...de ene Dj draait altijd op dezelfde lokatie, de andere heeft wisselende opdrachtgevers...en de frequentie is natuurlijk ook nog bepalend...voor 1 gig in de 2 maanden wordt de lak duurder dan de brief.
Sta je altijd bij dezelfde opdrachtgever... dan is het zijn plicht om het goed te regelen voor jou.
Practice and Enjoy zou ik zo zeggen!