Boekings voorschot / Voorwaarden (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

mrmagix    posted on 13-01-2010 00:12
H?la mensen hier Happy, laughing.

Heb een vraag over prijzen.

Als je als dj wordt gevraagt ergens, vraag je dan een voorschot? Een voorschot dat dan als bedoeling heeft dat als de mensen afzeggen, dat je dit als een soort van schadevergoeding krijgt?

Heb dit laatst voorgehad. Ik moest gaan draaien op een trouw en de mensen bekeken hun budget nog eens en blijkbaar was ik plots te duur en hebben ze me afgezegt. Wel heb ik alle moeite gedaan voor hun: digitale muziekcollectie aangevuld met muziek dat zij prefereren, speciaal subs gaan kopen, contact gelegd met de uitbaters van de locatie...

All? ja, uiteindelijk kan ik hier niets voor vragen want het was voor in mei gepland ?n er was ook niets gezegt over voorschot noch schadevergoeding. Dat verandert niet dat dat ineens een redelijk groot gat in mijn kapitaal is, want ik ging er toch wel wat aan verdienen.

Ik hoop hieruit wijzer te worden en niet de zever te krijgen dat ik de 'search'-knop van het forum moet gebruiken want oh ja, ik heb hem echt wel gebruikt voor ik dit topic aanmaakte.

Alvast bedankt,

mr.magix

x

Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.

What do you think about Boekings voorschot / Voorwaarden ??

Vote :   

Flexii    posted on 13-01-2010 00:24
Zeker als je niet ingeschreven staat zijn dit de meest vervelende dingen die kunnen gebeuren. Het is overigens ook niet zo heel slim om al maanden van te voren allemaal dingen te regelen. Dat kun je beter op een later tijdstip doen als je zeker weet dat de boeking doorgaat, maar kan natuurlijk altijd iets tussenkomen.

Het is me ook wel eens gebeurd dat iemand wat wilde huren maar het vervolgens te duur vind, maar voor dat ik een fatsoenlijke bevestiging heb, zet ik het niet eens in mijn agenda. Daarbij heb ik mijn muziekcollectie standaard up to date dus als er vandaag of morgen een feest bijkomt of wegvalt kost me niet zo veel moeite
JZL    posted on 13-01-2010 00:51
Tja ze vroegen je ook ni al die moeite te doen, enkel te draaien.
Het is geen club gig, gewoon voor mensen die willen dat er iemand komt draaien.
Ze hebben natuurlijk het recht af te zeggen en daar heb je nooit recht op een
schadevergoeding. Als het lieve mensen zijn krijg je misschien wel nog wat.

Een dj die bij een agentschap zit of een pro dj is heel wat anders.
Normaal koop je toch nooit muziek speciaal voor een gig, je draait wat je draait en da is het.
En zooo ver vooruit plannen en aankopen doen voor dat ene ding lijkt me absurd eerlijk.

Leer eruit altijd bevestiging te vragen, en geen investeringen te doen die je anders zou laten.
Een schadevergoeding zal er nooit in zitten..

Dolivieira    posted on 13-01-2010 08:31
Ja, ik denk ook niet dat er een scade vergoeding in zit. Dat kan alleen als iets contractueel vast is gelegd. En iets wat 5 maanden van te voren iis afgezegd kan zelf een bekende DJ of Band niks terug verwachten.?het is ruim van te voren namelijk afgezegd. Als ik een feest gaat doen waar ik appartuur bij nodig hebt, Dan huur ik het, Het mooie er van is als het wordt afgezegd. Zeg ik ook de boel af wat ik gereseveerd heb staan.

Andere klanten zoeken zal ik zeggen dan maar. Je hebt spullen nu nog werk er voor zoeken. Zou zonde zijn dat ze niks staan te doen. ?
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
MaximDJ    posted on 13-01-2010 08:32
Als je niet ingeschreven staat bij de KvK kan je niks. Ik heb ALTIJD voor ik ergens ga draaien met mijn Drive In, de klant mijn Algemene Voorwaarden laten goedkeuren. Doen ze dit niet, kom ik niet eens. In die Algemene Voorwaarden staat bijv. dat wanneer je een week van te voren cancelled dat je 50% van het totaalbedrag moet betalen, en wanneer je dezelfde week cancelled, 80% en wanneer dezelfde dag: 100%.

Maar dan moet je wel een KvK nummer voor hebben, wil je het legaal en professioneel doen
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Dolivieira    posted on 13-01-2010 08:44
Je maar dat bedoel ik met contractueel vast zetten. Maar dat kan je niet voor een boeking die pas in mei ?plaats vindt. ?
Basrose    posted on 13-01-2010 09:11
contracten zijn meestal alleen bij hele grote djs.

Normaal gesproken krijg ik na de boekingen betaald. Dit zijn vaak clubs waar ik vaker gedraait heb dus dan weet ik dat het betrouwbaar is. 1x heb ik op een feest gestaan waar ik uiteindelijk mijn geld niet gehad heb. Het risico is er dus altijd maar veel klanten betalen niet voorruit. De kosten van een incasso bureau stonden bijna gelijk aan de gage dus ik heb het maar laten varen die keer.
ccc    posted on 13-01-2010 09:43
De kosten van het incasso bureau gaan normalitair naar degene die jou moet betalen.
Ywe    posted on 13-01-2010 10:11
voor een drive in vind ik een algemene voorwaarden contract niet zo'n slecht idee... Maar je moet dan kosten en baten afwegen lijkt mij... KvK nummer is ook niet gratis. Wat kost dat tegenwoordig eigenlijk?
Basrose    posted on 13-01-2010 10:27
Poster: ccc
De kosten van het incasso bureau gaan normalitair naar degene die jou moet betalen.

Ja maar het bedrijf van diegene was failliet dus om het persoonlijk te gaan verhalen kan wel maar dan had ik het tot een rechtzaak moeten laten komen. Ik heb het er maar bij laten zitten. Was er even klaar mee op dat moment :P
Tomazos    posted on 13-01-2010 11:32
Poster: Ywe
voor een drive in vind ik een algemene voorwaarden contract niet zo'n slecht idee... Maar je moet dan kosten en baten afwegen lijkt mij... KvK nummer is ook niet gratis. Wat kost dat tegenwoordig eigenlijk?

paar tientjes per jaar,

de btw elk kwartaal kost meerCool

maar toch ben ik blij dat ik het gedaan heb.
vroeger ging het nog weleens vaak zwart enzo, dat kom ik tegenwoordig ZELDEN meer tegen,
soms weleens van organisatie wat dan toevallig bekende van me zijn ofzo,

maar discotheken enzo doen niks meer zwart waar ik nu zit.

die beginnen zelfs over een duidelijke VAR verklaring over hoe de belasting is geregeld.
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 13-01-2010 @ 11:33:24 (100%)
Dolivieira    posted on 13-01-2010 12:26
Poster: Tomazos

paar tientjes per jaar,

vroeger ging het nog weleens vaak zwart enzo, dat kom ik tegenwoordig ZELDEN meer tegen,

die beginnen zelfs over een duidelijke VAR verklaring over hoe de belasting is geregeld.

idd, Jongens die nog nauwelijks buiten de deur draaien snappen dat niet dat je tegenwoordig? KVK en BTW nr?moet hebben.
User edit by Dolivieira on 13-01-2010 @ 12:26:39 (1%)
Tomazos    posted on 13-01-2010 13:35
heeft iemand zo'n algemene overeenkomst liggen?
die ik zou mogen hebben en naar mijn wensen kan aanpassen?Happy, laughing

info@djtomazos.com
Sandr    posted on 13-01-2010 14:04
Bij de KVK kan je ook algemene voorwaarden downloaden die je mag gebruiken voor je eigen zaak.
Die zijn te vinden op de site!

Play that funky music white boy....
Tomazos    posted on 13-01-2010 14:12
niet dj gerelateerd volgens mij Unhappy

edit: gevonden op de kvk site.. maar dat is 8 pagina's dikCool
User edit by Tomazos on 13-01-2010 @ 14:15:19 (100%)
Sandr    posted on 13-01-2010 14:36
Filter de voor jou nuttige zaken eruit, geef je eigen aanvulling en je bent al een heel eindWinking my eye

Maar je kan uiteraard ook die van een collega Dj lenen. Echter is om het waterdicht te krijgen wel wat meer nodig dan wat basis kennis recht. Wil je het goed laten doen zal je een jurist moeten inschakelen denk ik.
Dj_Fantasy    posted on 13-01-2010 14:49
Algemene voorwaarden is ook iets wat evolueerd.
In het begin zal je 1-2 pagina's hebben, maar ken mensen die het nu al ondertussen dik 8-9 pagina's hebben!
Je moet gewoon zorgen dat je tegen ALLES ben ingedekt, en daar kunnen echt de stomste dingen instaan..
dj2dj.nl
Sandr    posted on 13-01-2010 14:51
Klopt maar als jij een Dj boekt voor 200 euro ben je niet van plan om 8 paginas algemene voorwaarden door te lezen....

Dus als DJ doe je er goed aan om het bij 1 (misschien 2) a4tjes te houden waarin de meest globale/belangrijke zaken staan.
User edit by Sandr on 13-01-2010 @ 14:52:01 (5%)
Flexii    posted on 13-01-2010 15:21
Poster: Tomazos

paar tientjes per jaar,

Als je ingeschreven staat bij KvK met btw nmr, heb je toch geen VAR verklaring nodig, t is of/of
Sandr    posted on 13-01-2010 15:32
Als je heel veel werkt bij dezelfde werknemer kan het zijn dat dit verward gaat worden met een werknemer/werkgever relatie in plaats van een zelfstandige/opdrachtgever relatie.

Een VAR verklaring geeft hierover duidelijkheid.

Ik dacht dat het zo in elkaar stak, maar pin me hier niet op vast!
MaximDJ    posted on 13-01-2010 16:02
Poster: Ywe

Heb hier rechts van me de rekening voor 2010 weer liggen. ? 43,56 per jaar
Dj_Fantasy    posted on 13-01-2010 16:08
Poster: Sandr
Klopt maar als jij een Dj boekt voor 200 euro ben je niet van plan om 8 paginas algemene voorwaarden door te lezen....

Dus als DJ doe je er goed aan om het bij 1 (misschien 2) a4tjes te houden waarin de meest globale/belangrijke zaken staan.

Algemene voorwaarden maak je dan ook niet voor het plezier van andere maar voor je eigen veiligheid.
dj2dj.nl
Sandr    posted on 13-01-2010 16:18
Klopt, maar ga jij elke keer als je iemand bij je in de auto laat stappen een verklaring laten tekenen dat hij geheel op eigen risico meerijdt?

Dit is natuurlijk niet te vergelijken maar ik bedoel te zeggen dat je niet als beginnend DJ aan moet komen zetten met 8 pagina's algemene voorwaarden.... Afijn je snapt vast wel wat ik bedoel.
Dj_Fantasy    posted on 13-01-2010 16:27
Ik snap het wel, maar niet veel mensen lezen dan ook de algemeen voorwaarden.
Vraag me af hoeveel mensen die hier gear online koopt ook daadwerkelijk de algemene verkoopsvoorwaarden leest voordat ze iets bestellen.
dj2dj.nl
MaximDJ    posted on 13-01-2010 16:29
Ja, als beginnende DJ misschien niet, maar zelfs als beginnende Drive In sowieso wel
Sandr    posted on 13-01-2010 16:42
Ligt eraan hoe je beginnend ziet. Als jij met 2 moonflowers en een skytec geluidsetje kinderfeestjes verzorgd voor 30 euro zou ik niet aan algemen voorwaarden beginnen.

Maar ik neem aan dat jij niet je algemene voorwaarden laat tekenen maar op je overeenkomst zet.

.... verklaart hierbij akkoord te gaan met de algemene voorwaarden.

Ik ben weer weg mensen, morgen pas weer posts van mijWinking my eye
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

82 Users online: 18 Guests (64 Unknown)
Pages generated today : 30.940
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.421.718