Boekings voorschot / Voorwaarden (3/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

mrmagix    posted on 13-01-2010 00:12
H?la mensen hier Happy, laughing.

Heb een vraag over prijzen.

Als je als dj wordt gevraagt ergens, vraag je dan een voorschot? Een voorschot dat dan als bedoeling heeft dat als de mensen afzeggen, dat je dit als een soort van schadevergoeding krijgt?

Heb dit laatst voorgehad. Ik moest gaan draaien op een trouw en de mensen bekeken hun budget nog eens en blijkbaar was ik plots te duur en hebben ze me afgezegt. Wel heb ik alle moeite gedaan voor hun: digitale muziekcollectie aangevuld met muziek dat zij prefereren, speciaal subs gaan kopen, contact gelegd met de uitbaters van de locatie...

All? ja, uiteindelijk kan ik hier niets voor vragen want het was voor in mei gepland ?n er was ook niets gezegt over voorschot noch schadevergoeding. Dat verandert niet dat dat ineens een redelijk groot gat in mijn kapitaal is, want ik ging er toch wel wat aan verdienen.

Ik hoop hieruit wijzer te worden en niet de zever te krijgen dat ik de 'search'-knop van het forum moet gebruiken want oh ja, ik heb hem echt wel gebruikt voor ik dit topic aanmaakte.

Alvast bedankt,

mr.magix

x

Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.

What do you think about Boekings voorschot / Voorwaarden ??

Vote :   

MaximDJ    posted on 20-01-2010 19:53
Dat is niet zo eventjes gebeurd hoor, kost veel tijd. En dan heb ik het ook nog niet over de kosten die het met zich meebrengt. Als jij 18 bent wil je het natuurlijk zelf ook, waardoor je het geheel 2x mag betalen. Misschien dan maar niet inschrijven, of inschrijven op je vader's naam of iets dergelijks.

En naast dat weet ik ook niet of dit wel kan
Party Sensations. Excellence in entertainment.
CopainsDeluxe    posted on 20-01-2010 22:37
Hier heb ik al vaak met mijn ouders erover gepraat en met mijn leerkracht economie en de boekhouder...
Het enigste wat ik zou kunnen doen nu is zelf iets oprichten maar dan valt het kindergeld van mij weg , de belastingen zullen moeilijker doen,...

En als zij dan iets op hun naam zouden nemen ,dan zou dat voor hun als bijberoep moeten opnemen...

En praktisch is het allemaal zeer complicated en doordat het een bij beroep is ga je ook natuurlijk grenzen ,... hebben Happy, laughing
Dolivieira    posted on 23-01-2010 16:27
Had voor vandaag ook een zwartklusje 250E dus zonder bon. Belde ze gister af. Baalen maar niks aan te doen. Wel een andere boeking van 100E ex btw laten schieten.??

Oh ja vandaag mijn?VAR binnen gehad.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 23-01-2010 @ 16:29:52 (23%)
-Richard-    posted on 23-01-2010 17:07
Poster: djdolivieira
Had voor vandaag ook een zwartklusje 250E dus zonder bon. Belde ze gister af. Baalen maar niks aan te doen. Wel een andere boeking van 100E ex btw laten schieten.??

Oh ja vandaag mijn?VAR binnen gehad.

CoolMisschien over-voorzichtig, maar wees voorzichtig met zulke dingen in 't openbaar(of via de telefoon of internet) te roepen, je weet nooit heWinking my eye...
User edit by -Richard- on 23-01-2010 @ 17:08:13 (9%)
Dolivieira    posted on 23-01-2010 17:40
Daar zat ik ook aan te denken. Balasting weet ook wel dat het gebeutd maar ja. het staat er al.
CopainsDeluxe    posted on 23-01-2010 23:46
Zo iets zet je best nooit openbaar wie weet wat voor geheime schurken hier zijn van de belastingsdienst xD

Neen maar alles kunnen? ze tegen je gebruiken als ze nog maar "zwart" zien staan Happy, laughing
Stephanie    posted on 24-01-2010 21:26
De belastingdienst gaat zich echt niet druk maken over een dj die hier roept dat ie een zwart klusje heeft gedaan?Cool

Wat betreft de vraag van de TS; het is altijd aan te raden te zorgen dat je een overeenkomst aangaat met je opdrachtgever. Als je dit als bedrijf doet regel je dit met een contract/rider/algemene voorwaarden, maar ook als particulier kan je met een andere particulier onderling een rechtsgeldige afspraak op papier zetten. In Nederland is het aan te raden dan te zorgen dat je Var-verklaring hebt. Deze is niet alleen voor bedrijven (de belastingdienst bepaald op basis van je aanvraag uiteindelijk of je activiteiten als bedrijfsmatig worden aangemerkt) maar kan je ook als artiest of vakman gebruiken. Hiermee dekt de opdrachtgever zich in dat het niet om een dienstverband gaat en jij dat je ondermeer een administratie bijhoudt en de belasting op de hoogte stelt van je inkomsten.
CopainsDeluxe    posted on 24-01-2010 21:54
Als je in de problemen zou komen met iets dan doet de belastingsdienst er alles aan om zoveel mogelijk informatie te vinden hoor :D
MaximDJ    posted on 24-01-2010 23:06
Poster: CopainsDeluxe
Hier heb ik al vaak met mijn ouders erover gepraat en met mijn leerkracht economie en de boekhouder...
Het enigste wat ik zou kunnen doen nu is zelf iets oprichten maar dan valt het kindergeld van mij weg , de belastingen zullen moeilijker doen,...

En als zij dan iets op hun naam zouden nemen ,dan zou dat voor hun als bijberoep moeten opnemen...

En praktisch is het allemaal zeer complicated en doordat het een bij beroep is ga je ook natuurlijk grenzen ,... hebben Happy, laughing

Als ik jou was: Draai gewoon lekker zwart tot je 18 bent. Doe een snelcursus Bedrijfskunde (verplicht in Belgi?) en start dan officieel je bedrijf. Belastingdienst gaat daar niet moeilijk over doen. Zorg dat je geen bonnen/offertes/facturen/opdrachtbevestigingen maakt.
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Dolivieira    posted on 24-01-2010 23:43
Poster: CopainsDeluxe
Zo iets zet je best nooit openbaar wie weet wat voor geheime schurken hier zijn van de belastingsdienst xD

Neen maar alles kunnen? ze tegen je gebruiken als ze nog maar "zwart" zien staan Happy, laughing

Jij moest eens weten hoieveel zzp ers zwart er bij klussen.
SjorsvanAmstel    posted on 25-01-2010 00:24
Ik ben zelf bedrijfsleider (lees bedrijfslijder Happy, laughing) van een groot uitgaanscentrum en vanaf de jaren '70 als Dj actief (nu in mindere mate). In mijn prof.dj tijd altijd werkzaam geweest voor een dj-boekingskantoor en als resident-dj op de loonlijst. Zo was het voor mij, voor de opdrachtgever maar ook voor de belastingsdienst duidelijk.

In het uitgaanscentrum draaien ieder weekend 3 dj's. De resident jocks staan op de loonlijst en de 'losse' dj's zijn of zelfstandig (met faktuur op bedrijfsnaam/of met VAR verklaring) of worden geboekt via een artiestenburo (die alle wettelijke afdrachten verzorgen.)

Mijn advies voor beginnende dj's:
Sta je ieder weekend ergens te draaien, ga dan zeker bepaalde zaken regelen. Je staat niet te wachten op een boete en naheffing van de Belastingdienst...zij kunnen het zeker niet leuker maken.
Bij de KvK (Kamer van Koophandel) kun je je laten voorlichten over wat voor jou het beste kan zijn...de ene Dj draait altijd op dezelfde lokatie, de andere heeft wisselende opdrachtgevers...en de frequentie is natuurlijk ook nog bepalend...voor 1 gig in de 2 maanden wordt de lak duurder dan de brief.

Sta je altijd bij dezelfde opdrachtgever... dan is het zijn plicht om het goed te regelen voor jou.

Practice and Enjoy zou ik zo zeggen!

CopainsDeluxe    posted on 25-01-2010 16:37
Poster: djdolivieira

Jij moest eens weten hoieveel zzp ers zwart er bij klussen.

Ja dat kan wel goed zijn Happy, laughing achja ... het beste blijft volgens mij om alles wit te doen Cool
-Richard-    posted on 25-01-2010 18:53
Niet heel relevant misschien( ? ) maar ben zelf ook al menig jaar ZZPer en weet inderdaad best hoe 't werkt in dat wereldje. Maar ook al vind menig member hier het zo te zien onzin, ik blijf erbij dat je zulke dingen lekker face to face met je aspirant-klant moet bespreken en er in 't openbaar of op internet/via de telefoon best mooi niet over spreekt. Het zal dan inderdaad allemaal 'wel los lopen', maar wil het op welke manier dan ook ooit een keer verkeerd, zul je jezelf achteraf hartelijk danken dat je er in 't verleden maling aan hebt gehad...!

Een klus aannemen (onder voorbehoud) kun je zonder vaste prijsafspraken doen bijvoorbeeld totdat je met de persoon zelf afspreekt om het allemaal door te nemen. Laat dan pas dat stukje 'hoe regelen we 't financieel' ter sprake komen. Dan weet je zeker dat enkel degene die jij wil, weet hoe 't zit.

Ach 't zijn natuurlijk maar tips...iedereen zijn/haar eigen mening natuurlijk en da's ook helemaal niet erg!
CopainsDeluxe    posted on 25-01-2010 21:12
Ja het beste is natuurlijk altijd zelf met de klant doornemen en zo veel mogelijk in het echte leven , dus via echte conversaties waar je dan ook een nota van neemt!^^

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

101 Users online: 10 Guests (91 Unknown)
Pages generated today : 70.399
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.458.773