Niet elke bedrijfsvorm brengt hoofdelijke aansprakelijkheid met zich mee voor de oprichters !
Zie het meest bekende voorbeeld BVBA : besloten vennootschap met BEPERKTE aansprakelijkheid, echter moet deze met een notariële akte worden opgericht en zijn er bijkomende verplichtigen, zoals bijvoorbeeld een minimum aan gestort kapitaal bij oprichting, bekendmaking in het Belgisch staatsblad...
maar om een picture te schetsen van doorsnee onderneming:
Voordelen kunnen inderdaad zijn je BTW af te trekken (maar of je deze volledig zal mogen aftrekken vraag ik mij af? => je hebt er persoonlijk voordeel ook bij : persoonlijk gebruik gear en cd's... maar valt overeen te komen met administratie denk ik)
ook kan je een bepaalde kosten aftrek genieten als je inkomsten hebt.. op het vlak van inkomsten belasting.
hou ook rekening dat wanneer je netto in de hand 100 euro wil verdienen, je benadeelt bent tov de 'zwarte dj'. 100 als zijn netto inkomen = de kost van de organisator.
JIJ zal rekening moeten houden dat je 21% zal moeten afdragen aan de BTW, vervolgens aan progressieve tarieven aan inkomstenbelasting zal onderworpen worden.(of 33,99 % wanneer vennootschap). Je zal een hele hoop meer geld moeten vragen om hetzelfde netto inkomen te behouden.
Daarenboven spreek je van student zijn => aldus ben je ten laste van je ouders. Hou dan ook rekening dat ze mogelijk hun kindergeld verliezen en een verhoging van belastingvrije sommen wegens kinderen te laste,... mislopen.
mijn advies:
probeer eerst zoals de meeste het doen 'en noir'... blijkt dan toch uiteindelijk dat je je wil organiseren onder een of andere ondernemingsvorm. kan je nog altijd je gear en cd's in kosten nemen !
tip : laat de factuur dan op naam van je ouders zetten. en neem nu binnen half jaar dat je toch vastbesloten bent, stel je een verkoopcontractje op dat je alle gear.. van je ouders overkoopt en voila, je hebt je kosten gemaakt die je (gedeeltelijk) in aftrek kan brengen, zowelvoor inkomstenbelasting als voor BTW.
Poster: MissSalem
Ik wil graag mijn inkomen van mijn studentenwerk vervangen door dat van mijn DJ. Serieus gaan werken dus, daar komt het op neer. Dat studentenwerk loopt namelijk niet vlot.
- Is het verstandig om als startende DJ een eenmanszaak als een VOF (Vennootschap onder firma) op te starten? Bij deze wilde ik mijn muziek, en vooral mijn gear en andere opzetten, zodat ik de BTW kon aftrekken van die kosten.
- Hoeveel kost zo'n ondernemingsvorm? Ik lees 65 euro, tegen de 100 euro?
- Ben je echt geloofwaardiger als DJ als je een BTW-nummer en dergelijke kan voorleggen?
- Het nadeel aan een VOF - onder andere - weet ik, is de hoofdelijke en onbeperkte aansprakelijkheid. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee dien te houden? Iets dat ik misschien over het hoofd gezien heb? Voordeel is bvb dat je geen notariële akte nodig hebt.
Is het beter om zwart te werken dan alles aan te geven, in mijn geval?
Je bent altijd hoofdelijk aansprakelijk voor je bedrijf (behalve een BV of NV, maar daar wil je niet aan beginnen). Zwart werken kan niemand je aanraden, als er dan iets aan de hand is ben je helemaal de pisang als het op aansprakelijkheid neer komt.
Poster: Lead
Zou ik me geen zorgen over maken, als je een factuur stuurt hebben ze je al geboekt dus maakt het niet uit hoe geloofwaardig ze het vinden
Poster: Lead
Maar zonder boekingen vraagt niemand naar je info dus is inschrijving niet echt zinvol. Dit heeft NIETS met geloofwaardigheid te maken. Het levert je geen extra boekingen op door je in te schrijven.
Ik draaide zelf al en ging me na een tijd (jaartje of wat) pas zorgen maken over inschrijving etc. Je wordt geboekt om je DJ talenten en niet om hoe je er op papier uit ziet. Mensen boeken je meestal pas als ze je ergens hebben horen draaien, of als je door iemand wordt aangeraden. In beide gevallen is inschrijving geen bepalende factur.