Belastingen, VOF, BTW... Startende DJ
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MissSalem    posted on 21-02-2008 17:46
Na veel topics en sites gelezen te hebben - en het verband te zoeken tussen VAR en dergelijke, met de Belgische (?) termen - ben ik er nog altijd niet aan uit. Hoe meer ik lees, hoe minder ik weet wat ik het beste doe.

Ik heb namelijk nog altijd vragen, dingen waar ik niet aan uit kan omtrent freelance, VOF... Deze wilde ik graag stellen.

Ik wil graag mijn inkomen van mijn studentenwerk vervangen door dat van mijn DJ. Serieus gaan werken dus, daar komt het op neer. Dat studentenwerk loopt namelijk niet vlot.

- Is het verstandig om als startende DJ een eenmanszaak als een VOF (Vennootschap onder firma) op te starten? Bij deze wilde ik mijn muziek, en vooral mijn gear en andere opzetten, zodat ik de BTW kon aftrekken van die kosten.

- Hoeveel kost zo'n ondernemingsvorm? Ik lees 65 euro, tegen de 100 euro?

- Ben je echt geloofwaardiger als DJ als je een BTW-nummer en dergelijke kan voorleggen? Ik kan me voorstellen dat als je gewoon Pietje uit de straat bent, dat de mensen niet altijd even happig zijn om zo'n persoon in dienst te nemen voor een avond, tenzij dat je die mensen kent, maar je mag er al voor gaan...
Er komt ook een website waar de onderneming op zou gebaseerd zijn. Ik denk aan een naam, ondernemingsgegevens die er op zouden staan etc...

- Het nadeel aan een VOF - onder andere - weet ik, is de hoofdelijke en onbeperkte aansprakelijkheid. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee dien te houden? Iets dat ik misschien over het hoofd gezien heb? Voordeel is bvb dat je geen notariële akte nodig hebt.
Is het beter om zwart te werken dan alles aan te geven, in mijn geval?

Ik vraag dit omdat ik heel gauw mijn gear plan te kopen en ik ga er hard voor. Ik wil wat ik doe goed doen. Meteen dan ook goed aanpakken, graag.
Omdat ik echt van 0 moet beginnen, moet er veel aangekocht worden. Komt allemaal in orde, maar als ik de BTW ervan kan laten aftrekken, waarom niet? Ook hou ik automatisch kasbonnetjes bij van die paar cd's die ik al aangekocht heb tot nu toe en dacht dat ik er ook iets mee kon doen in mijn eigen voordeel.

Ook wil ik - dit zijn toekomstdromen wel - ooit eigen fuiven draaien, of op zijn minst organiseren. Daarom dacht ik ook dat een onderneming interessant kon zijn.

Heel graag meningen aub! Alvast bedankt voor alle hulp.

What do you think about Belastingen, VOF, BTW... Startende DJ ??

Vote :   

Lead    posted on 21-02-2008 17:53
MissSalem,

Belgie ne Nederland verschillen nogal in dit soort dingen. Met een bedrijf ben je ALTIJd hoofdelijk aansprakelijk. Als je alleen bent kun je het beste een eenmanszaak beginnen. VOF is als er meerdere eigenaren zijn.

Maar er is al zoveel over deze materie geschreven hier op de website welke met de SEARCH te vinden zijn :

VAR-Verklaring
Starten als DJ - Belastingdienst of KvK
Kamer van Koophandel/Juridisch geleuter
wat te doen om legaal te beginnen,
Aftrekposten belasting
Slim om met zn tweeën bedrijfje te beginnen?

Lees die postingen/threads eens door, anders hebben we strak 500 topics over deze materie.
Let the BASS be louder
MissSalem    posted on 21-02-2008 17:58
Dat heb ik gedaan, Lead, en zoals ik zei: hoe meer ik erover lees - meestal zijn dat Nederlandse termen en omstandigheden dacht ik - hoe minder wijs ik er van word.

Voor zover ik verstaan heb, gaan die topics ook telkens over iets andere dingen. Mensen die al langer bezig zijn, ofwel nog 15 jaar oud zijn... Omdat die niet echt een antwoord gaven die ik zocht, dacht ik dat het wellicht beter zou zijn om in mijn geval een nieuwe topic te starten.
Nvie    posted on 21-02-2008 18:26
In NL is het zo dat jij als minderjarige die een bedrijf wilt starten (deels) handelsbekwaam moet worden geacht. Om een bijbehorend certificaat moet je, als je onder de 16 jaar oude bent, een verzoek tot handlegging indienen bij het plaatselijke Kantongerecht (zie kvk.nl en zoek op "minderjarige ondernemer"Winking my eye.

Praten met iemand bij de kvk heeft meestal ook wel zin als je echt wilt weten waar je aan toe bent. Hoe het in Belgie zit weet ik echter niet.
MissSalem    posted on 21-02-2008 18:38
Net daarom dacht ik dat zo'n topic interessant zou zijn. Je leest voor over de Nederlandse wetgeving, maar de Belgische is ergens gaan lopen...

Ik ben meerderjarig Nvie. 19 in maart.

Praten met iemand - zoals de KVK - zou inderdaad interessant zijn. De Belgische term zou Sabam (?) zijn, denk ik, maar ik lees dat die vooral over auteursrechten enzo gaan. Het zal wel iets anders gaan zijn...

Iemand die me meer kan vertellen aub?
EloidELot    posted on 21-02-2008 18:41

Niet elke bedrijfsvorm brengt hoofdelijke aansprakelijkheid met zich mee voor de oprichters !
Zie het meest bekende voorbeeld BVBA : besloten vennootschap met BEPERKTE aansprakelijkheid, echter moet deze met een notariële akte worden opgericht en zijn er bijkomende verplichtigen, zoals bijvoorbeeld een minimum aan gestort kapitaal bij oprichting, bekendmaking in het Belgisch staatsblad...

maar om een picture te schetsen van doorsnee onderneming:

Voordelen kunnen inderdaad zijn je BTW af te trekken (maar of je deze volledig zal mogen aftrekken vraag ik mij af? => je hebt er persoonlijk voordeel ook bij : persoonlijk gebruik gear en cd's... maar valt overeen te komen met administratie denk ik)
ook kan je een bepaalde kosten aftrek genieten als je inkomsten hebt.. op het vlak van inkomsten belasting.

hou ook rekening dat wanneer je netto in de hand 100 euro wil verdienen, je benadeelt bent tov de 'zwarte dj'. 100 als zijn netto inkomen = de kost van de organisator.
JIJ zal rekening moeten houden dat je 21% zal moeten afdragen aan de BTW, vervolgens aan progressieve tarieven aan inkomstenbelasting zal onderworpen worden.(of 33,99 % wanneer vennootschap). Je zal een hele hoop meer geld moeten vragen om hetzelfde netto inkomen te behouden.

Daarenboven spreek je van student zijn => aldus ben je ten laste van je ouders. Hou dan ook rekening dat ze mogelijk hun kindergeld verliezen en een verhoging van belastingvrije sommen wegens kinderen te laste,... mislopen.

mijn advies:
probeer eerst zoals de meeste het doen 'en noir'... blijkt dan toch uiteindelijk dat je je wil organiseren onder een of andere ondernemingsvorm. kan je nog altijd je gear en cd's in kosten nemen !
tip : laat de factuur dan op naam van je ouders zetten. en neem nu binnen half jaar dat je toch vastbesloten bent, stel je een verkoopcontractje op dat je alle gear.. van je ouders overkoopt en voila, je hebt je kosten gemaakt die je (gedeeltelijk) in aftrek kan brengen, zowelvoor inkomstenbelasting als voor BTW.

User edit by EloidELot on 21-02-2008 @ 18:44:17 (3%)
Lead    posted on 21-02-2008 18:46
KVK is de Kamer van Koophandel, daar schrijf je je bedrijf in.

Als je je geld ermee wilt verdienen ontkom je er niet aan om je in te schrijven dus als dat je bdoeling is zou ik gaan inschrijven. Als je het als bijbaantje wilt doen zijn er vast work-arounds. In NL kun je dan een VAR verklaring halen en zo je inkomsten wit wassen.

Sabam in Belgie - Buma in NL, heeft dus weinig met een bedrijfsvoering te maken.

Poster: MissSalem
Ik wil graag mijn inkomen van mijn studentenwerk vervangen door dat van mijn DJ. Serieus gaan werken dus, daar komt het op neer. Dat studentenwerk loopt namelijk niet vlot.

- Is het verstandig om als startende DJ een eenmanszaak als een VOF (Vennootschap onder firma) op te starten? Bij deze wilde ik mijn muziek, en vooral mijn gear en andere opzetten, zodat ik de BTW kon aftrekken van die kosten.

Ja dit is verstandig en als je er echt inkomsten mee wilt maken zeker aan te raden. In NL zou ik een eenmanszaak beginnen. VOF is bij meerdere eigenaren (vennoten)

- Hoeveel kost zo'n ondernemingsvorm? Ik lees 65 euro, tegen de 100 euro?

Op te vragen bij de Kamer van Koophandel (of hoe dit ook in Belgie mag heten), in NL kost het rond de 100 euro, afhankelijk van de bedrijfssoort.

- Ben je echt geloofwaardiger als DJ als je een BTW-nummer en dergelijke kan voorleggen?

Zou ik me geen zorgen over maken, als je een factuur stuurt hebben ze je al geboekt dus maakt het niet uit hoe geloofwaardig ze het vinden Winking my eye

- Het nadeel aan een VOF - onder andere - weet ik, is de hoofdelijke en onbeperkte aansprakelijkheid. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee dien te houden? Iets dat ik misschien over het hoofd gezien heb? Voordeel is bvb dat je geen notariële akte nodig hebt.
Is het beter om zwart te werken dan alles aan te geven, in mijn geval?

Je bent altijd hoofdelijk aansprakelijk voor je bedrijf (behalve een BV of NV, maar daar wil je niet aan beginnen). Zwart werken kan niemand je aanraden, als er dan iets aan de hand is ben je helemaal de pisang als het op aansprakelijkheid neer komt.

Let the BASS be louder
MissSalem    posted on 21-02-2008 19:50
Poster: Lead
Zou ik me geen zorgen over maken, als je een factuur stuurt hebben ze je al geboekt dus maakt het niet uit hoe geloofwaardig ze het vinden Winking my eye

Eerst moeten ze me al boeken. Daarna kan ik pas factureren. Daarom die geloofwaardigheid.
Lead    posted on 21-02-2008 20:22
Maar zonder boekingen vraagt niemand naar je info dus is inschrijving niet echt zinvol. Dit heeft NIETS met geloofwaardigheid te maken. Het levert je geen extra boekingen op door je in te schrijven.

Ik draaide zelf al en ging me na een tijd (jaartje of wat) pas zorgen maken over inschrijving etc. Je wordt geboekt om je DJ talenten en niet om hoe je er op papier uit ziet. Mensen boeken je meestal pas als ze je ergens hebben horen draaien, of als je door iemand wordt aangeraden. In beide gevallen is inschrijving geen bepalende factur.
Let the BASS be louder
MissSalem    posted on 21-02-2008 20:31
Poster: Lead
Maar zonder boekingen vraagt niemand naar je info dus is inschrijving niet echt zinvol. Dit heeft NIETS met geloofwaardigheid te maken. Het levert je geen extra boekingen op door je in te schrijven.

Ik draaide zelf al en ging me na een tijd (jaartje of wat) pas zorgen maken over inschrijving etc. Je wordt geboekt om je DJ talenten en niet om hoe je er op papier uit ziet. Mensen boeken je meestal pas als ze je ergens hebben horen draaien, of als je door iemand wordt aangeraden. In beide gevallen is inschrijving geen bepalende factur.

Daar zeg je wel iets...
Volano    posted on 21-02-2008 20:32
MisSalem,

Als belgische heb je idd de keuze. Een bvba is in dit geval niet interessant omdat je met een serieus beginkapitaal zit. (Als je het alleen zou doen heb je beginkapitaal van 12.400 € nodig). Met een VOF heb je het voordeel dat je geen minimumkapitaal hebt, dus als je bv 1 € inbrengt in je onderneming dan kan je je VOF opstarten. Ook is er geen notariële akte nodig. Wat de BTW betreft moet je voor je DJ kunsten geen BTW afdragen. Dus als je gewoon ergens gaat draaien en je schrijft je factuur uit is dat ZONDER btw. Want dan ben je vrijgesteld volgens Art 44. Als je je DJ booth mee verhuurt dan moet je op die inkomsten wel btw heffen. Het nadeel dat je wel hebt is dat je onder de vennootschapsbelasting valt. (kan ook voordeel zijn, lagere belastingen).

ik hoop dat ik je hier beetje mee geholpen heb.
Als er nog vragen zijn dan mag je ze altijd stellen
EloidELot    posted on 21-02-2008 22:52
volano,

art 44. Wbtw... Happy, laughing
ken het niet vanbuiten, maar had er zeker niet bij stilgestaan dat er een vrijstelling was voor dj performance.. => § ° ?? dan weetek dat ook alweer?
MissSalem    posted on 22-02-2008 17:40
Bedankt alleszinds voor alle informatie. Happy, laughing
Volano    posted on 22-02-2008 21:29
Echt volledig staat het niet uitlegd in het belgische wetboek (niets eigenlijk ma soit Winking my eye)

Tijdens men les BTW is het eens ter sprake gekomen en dat ligt in de lijn van art. 44. Als ik volgende week eens tijd heb op me stage zal ik er eens achter vragen. Kan voor mij ook nog altijd van pas komen.

grtz

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

213 Users online: markvl & 60 Guests (152 Unknown)
Pages generated today : 41.260
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.857.806