Wat voor speakers voor op een carnavalswagen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

poedel    posted on 03-01-2008 13:10
Zoals de topictitel al doet vermoeden ben ik op zoek naar waarschijnlijk een tweetal speakers voor op een carnavalswagen (denk dat de meeste mensen hier wel weten wat ik bedoel). Het budget licht tussen de 500 en 1000 euro in, verder is de belangrijkste eis dat de geluidsdruk / prijs verhouding lekker hoog moet zijn Cry.

Heb zelf uiteraard ook al wat rondgespeurt op het net, en wel wat speakers en versterkers gevonden die me wel aanspraken:

Als speakers:
-Dap X, K, en P serie, vooral de X en K zijn wel interessant
-Electro voice Zx1 of Sx100 leken mij ook wel wat

Als versterker:
-DAP Palladium
-American Audio V-serie

Verder lijkt me het onzin om een subkast op een carnavalswagen te zetten, ik kan denk ik beter alles investeren in 2 betere topkasten. Ook zit ik er aan te denken om de versterker te bruggen zo kan ik er meer vermogen uithalen, maar ik heb wel mono geluid en daar kan ik wel mee leven bij het gebruiksdoel hier.

Dus laat maar komen die adviezen Cry !!!

What do you think about Wat voor speakers voor op een carnavalswagen ??

Vote :   

FrenchKiss    posted on 03-01-2008 16:14
Als ik in jou schoenen stond om te kiezen tussen dap of Electro Voice (EV) dan had ik voor EV gegaan, deze klinken meestal beter dan dap en gaan ook langer mee.

Je versterker bruggen heeft weinig zin als je er toch 2 speakers aan hangt, het vermogen per speaker blijft dan toch het zelfde!

Vaak is het toch wel handig om ook baskasten bij te zetten, je mist namelijk toch een hoop laag, zeker als je buiten staat!

Veel succes met zoeken (ga ook eens luisteren welke kasten jij mooi vind klinken en neem dan een cd mee waarvan je de muziek goed kent!)

Bart
Bouncy    posted on 03-01-2008 16:18
Als je gaat voor bijvoorbeeld een Dap K115, heb je zeker goeie kwaliteit, er komt ook redelijk goede bas uit.
Als versterker een DAP Palladium lijkt mij daarbij zeer geschikt. Dit setje geven wij op het werk mee bij drive-in's van ongeveer 200 a 300 man.
poedel    posted on 03-01-2008 16:42

Bedankt voor de reacties!

FrenchKiss, het verschil wat mij vooral opvalt tussen EV en DAP is dat de speakers van EV een veel minder RMS vermogen hebben dan DAP speakers van ongeveer dezelfde grootte, mag ik dus aanemen dat een EV speaker een veel hoger rendement heeft dan een DAP. Verder is een EV speaker ook behoorlijk duurder, maar enige effienciency zou niet weg i.v.m. de grootte van de aggregaat en de kwaliteit / geluid zal denk ik ook wel beter zijn.

Met bruggen bedoel ik 2 8ohm speakers parralel aansluiten (dus 4 ohm) om een gebrugde amp, zodat ik een minder zware amp nodig heb. Daarom doe ik waarschijnlijk ook geen basskasten, dit gaat kwa baskasten zelf en amps waarschijnlijk niet in het budget passen.

Bouncy: Wat jij zegt zat ik idd ook al naar te kijken, deze bijvoorbeeld laatmaar

zal dit ook een beetje volume geven in de buitenlucht? Of moet ik toch aan zwaardere speakers denken, bijv. de X-serie? Verder is het wel aantrekkelijk geprijst.

User edit by poedel on 03-01-2008 @ 22:03:59 (6%)
remixer    posted on 03-01-2008 17:29
@ poedel 

je mag geen links naar webshops plaatsen Cry 
dus zet er dan gewoon rjshop neer

terms of use: (4.8 Het is op DJResource niet toegestaan om links of referenties te plaatsen naar websites die een webshop bevatten, zonder dat hiervoor door DJResource toestemming is gegeven)

effe doorlezen Cry

ps als ik most kiezen tussen dap en electrovoice dan zou ik gaan voor het laatste
User edit by remixer on 03-01-2008 @ 17:40:42 (100%)
Yorick    posted on 03-01-2008 17:38
wil je huren of wil je kopen?
als je huurt kan je van 500/1000 euro best een leuk setje huren. maar je moet wel even zeggen voor hoeveel dagen..

als je koop is dap wel leuk spul maar je krijgt waar je voor betaal.
ev is wat duurder maar ik vind het ook wel wat beterder klinken dan dap.
poedel    posted on 03-01-2008 22:07
Oeps sorry, heb het meteen weggehaald.

Maar nog even over mijn verhaal dat EV mogelijke veel efficienter is dan een DAP speaker, is er hier iemand die daar misschien ervaring mee heeft? Want dan het mindere vermogen van de EV speakers niet meer als een nadeel zien.

En verder heeft iemand nog een tip voor een geschikte EV speaker voor mijn doel?

Thanks
remixer    posted on 04-01-2008 00:17
ik heb zelf 2 toppen + 2 subwoofers van de force i serie van electrovoice ben er zeer tevreden over, maar dit ligt dan wel boven je budget

maar voor jou lijkt mij de force i 25 wel mooi ze kosten 459 euro p/st

Specifications

Frequency Response -3dB46 - 18000 Hz
Frequency Response -10dB35 - 20000 Hz
Coverage nominal -6dB H°80 °
Coverage nominal -6dB V°50 °
Rotatable HornNo
System Power Handling (continuous/program/peak)600/1200/2400 Watts
LF TransducerEV-15E
HF TransducerDH3
Nominal Impedance (Passive)4 Ohms
ColorBlack
FlyingNo
Input ConnectionsParallel Neutrik® NL4
OutdoorNo
Chassis Size15 inches
Internal CrossoverYes
Speaker TypeFullrange, Mid-High, Two-Way
Weight Net52 kg ( 114.64 lbs )
Dimensions (HxWxD)1168 x 455 x 514 mm

meer info/verkoop kun je vinden bij RJshop
User edit by remixer on 04-01-2008 @ 00:23:55 (100%)
Djaspow    posted on 08-01-2008 17:47

wij als carnavals groep vinden het zelf vooral belangrijk dat de muziek hard gaat.
dit omdat het publiek meer op de wagen de act en de mensen zal letten dan op de muziek
en als ze al naar de muziek luisteren is het niet naar de kwaliteit.
verder is een aan te raden vermogen tussen de 600 en 800.
 dan kun je zeggen van is wat veel, maar dat valt mee!
dan heb ik nog als tip de muziek op de wage niet in de bouwschuur te testen!
dit kan het beeld vertekenen op gebied van volume.
in een schuur is het velem malen harder dan buiten.
ik heb al verschillende groepen gezien met speakers die geen bekend merk hebben.
of zelfs van die toeters die ze wel eens op auto's gebruiken als omroep systeem ( ik kan niet op de naam komen)
deze toeters gebruiken ze als tweeters

kortom veel mensen vinden op een carnavals wagen het volume belangrijker dan de kwaliteit.

zelf gebruiken wij 2 omnitronic  full range speakers van ieder 600 wat rms en 800 peak
grotere rijke groepen hebben dit soort geluidsystemen

een instalatie als hierboven huren is misschien ook interessant voor julile.

vragen?

PM me maar want misschien heb ik niet het antwoord gegeven dat je zoekt.

jasper

Bouncy    posted on 08-01-2008 17:55
Voor op een carnavals wagen moet je altijd nieuw kopen, nooit huren. De verhuurder krijgt 99 van de 100 keer het setje opgeblazen terug, dit vind de verhuurder niet grappig, en jij ook niet, want jij moet het terugbetalen. Dus ten eerste koop gewoon 4 Dap K-115 en een bijpassende versterker, ik denk dat je als je op iedere hoek van de wagen 1 Dap neerzet dat je herrie zat hebt. Wil je wat meer bass hebben, neem er dan een apparte subwoofer+verstereker bij. (welke? moet ik zelf ook nog ef kijken). Een subwoofer heb je er ook maar 1 van nodig, deze geluiden dringen heel erg door!
Flexii    posted on 08-01-2008 17:55
Meestal is een carnavals groep langer dan 1 jaar actief bezig, als je nu al weet dat je bijvoorbeeld nog 3 jaar wilt, kun je beter het budget verhogen en in een keer voor meer geld kwalitief betere geluidsset aanschaffen waar je dan tenminste een paar jaar plezier van hebt.
Djaspow    posted on 08-01-2008 18:34
ja inderdaad
zoals ik al zij is voor een wagen 600 watt niet overdreven..
oke zo'n set als ik gepost heb is niet nodig, maar veel vermogen is echt van belang.
persoonlijk zou ik 2 het meeste vermogen naar de voor en zijkant zetten ( met name de voorkant )
maar dit is jullie keus.

maar hoe groot is jullie groep hoe serieus is jullie groep
en uit welke regio komen jullie eigenlijk
dan kan ik wat passende voorbeelden laten zien.

hebben jullie misschien een website?

jasper
Julemac    posted on 08-01-2008 18:41
carnaval hihi, echte mensen vieren vastenavend!
anyway :P ik heb 2 k115's met een palladium versterkertje.
Ben er tevreden over! maar voor op een wagen waar je buiten mee rond kart
is het denk toch echt iets te weinig..
Djaspow    posted on 08-01-2008 18:45
je bedoelt:

vastenaovundj
:P

Julemac    posted on 08-01-2008 19:24
nee nee
vastenavend! www.vastenavend.nl  zo hoor je het te vieren ;]
Flexii    posted on 08-01-2008 19:28
ach ga toch weg man,, alleen die taal al haha
poedel    posted on 08-01-2008 19:29
Mwa, ik denk dat ik er wel z'on beetje uit ben na het een en ander aan speurwerk en hier uiteraard .

Ik koop een amp met een goeie 2x600 watt op 4 ohw, daarbij kopen we dit jaar twee 300 watt speakers op 8 ohm en volgendjaar nog twee en dan hebben we denk ik wel waar aardigs. Zoals Bouncy ook al zegt . Ook richten we dus muziek alleen maar naar achter en een beetje naar de zijkant, zo is de wagen namelijk ook opgebouwt en de mensen kunnen toch niet door een tracktor heenkijken ( en ja we zijn nog zo ver gevorderd dat de traktor ingebouwd wordt )

Verder doen wij mee in de regio net onder Nijmegen, dus nog niet bij de echt grote en serieuze optochten, maar we zijn ook nog niet in staat een wagen te maken die daar goed genoeg voor is, dus is maar goed ook . Dit ook pas het 3de jaar dat we meedoen en we vonden het wel eens tijd worden voor wat betere herrie op de kar.
Flexii    posted on 08-01-2008 19:37
dan zou ik wel oppassen dat je de versterker niet te hard zetCry
Bouncy    posted on 09-01-2008 08:10
Ik zeg altijd zo:
Je moet de versterker de vrije loop geven. Oftewel, draai de versterker helemaal open, en regel met je mixer hoeveel herrie je wilt hebben. Als je er zeker van wilt zijn dat je de boel niet op blaast, zet er dan een 0db limiter tussen! Het is namelijk zo:
Als je de versterker niet helemaal open draait, zet hij het vermogen dat niet gebruikt word om in warmte, als dit teveel gebeurt blaas je je versterker op!!!
User edit by Bouncy on 09-01-2008 @ 08:10:40 (6%)
poedel    posted on 09-01-2008 15:17
Ik denk dat ik gewoon op de vrijdagavond alles even goed instel, de versterker dan zover open dat ik de speakers nog teveel ga belasten, en vervolgens blijft iedereen er gedurende de optoch gewoon AF, ander straf
Cyspoz    posted on 09-01-2008 19:51
Poster: Bouncy
Als je de versterker niet helemaal open draait, zet hij het vermogen dat niet gebruikt word om in warmte, als dit teveel gebeurt blaas je je versterker op!!!

De knoppen op je versterker doen toch niets anders dan het ingangsvolume regelen?
WalterRavensberg    posted on 14-01-2008 18:13
Aangezien je budget niet te hoog is heb je niet echt veel mogelijkheden. Ik adviseer je speakers te zoeken welke van zichzelf behoorlijk schel klinken. Let wel: dit heb je echt nodig!!! simpelweg omdat je ze buiten gebruikt. Voor 1000,- zou ik momenteel kiezen voor 4 kasten. neem bv de jbl JRX115. kosten zo'n 250,= a 300,= ex btw. Je hebt dan echt een goede speaker waar je erg veel mee kunt. Leuke bijkomstigheid is de hoge restwaarde. Zelfs de oude serie (SF15) levert momenteel nog erg veel op, meer dan 200,= per kast terwijl ze nieuw nog geen 300 kosten. oude model is al een jaar 5 uit de productie.

En wat betreft versterker: Huur er een. Zoek een crown of zo. Probeer het continu vermogen van je versterker hoger te houden dan het continu vermogen van je speakers. bv de jbl's zijn 250W rms aan 8 ohm. zoek dus een versterker welke ongeveer 2x 600 Watt RMS aan 4 ohm levert!!

succes!!!!
greetzz
wall
Jeffrey-E    posted on 29-01-2008 22:51
Poster: WalterRavensberg
Aangezien je budget niet te hoog is heb je niet echt veel mogelijkheden. Ik adviseer je speakers te zoeken welke van zichzelf behoorlijk schel klinken. Let wel: dit heb je echt nodig!!! simpelweg omdat je ze buiten gebruikt. Voor 1000,- zou ik momenteel kiezen voor 4 kasten. neem bv de jbl JRX115. kosten zo'n 250,= a 300,= ex btw. Je hebt dan echt een goede speaker waar je erg veel mee kunt. Leuke bijkomstigheid is de hoge restwaarde. Zelfs de oude serie (SF15) levert momenteel nog erg veel op, meer dan 200,= per kast terwijl ze nieuw nog geen 300 kosten. oude model is al een jaar 5 uit de productie.

En wat betreft versterker: Huur er een. Zoek een crown of zo. Probeer het continu vermogen van je versterker hoger te houden dan het continu vermogen van je speakers. bv de jbl's zijn 250W rms aan 8 ohm. zoek dus een versterker welke ongeveer 2x 600 Watt RMS aan 4 ohm levert!!

succes!!!!
greetzz
wall
  maar waarom de versterker meer rms dan de boxen ? zo blaas je de boel toch op ? tenminste hoe ik het uitgelegd heb gekregen is als de boxen bijv 300 watt rms hebben dan pak je ook een versterker van 300 watt, zo heb ik 2 baskistjes van 1000 rms met een versterker van 1000 rms.. op elk kanaal.. zo ben je er zeker van dat er niet snel iets kan gebeuren..

vroeger had ik wel de versterker hoger en dan knalde ik steeds de boxen naar de hell

correct me if im wrong btw.
cross-over    posted on 30-01-2008 09:25

het inderdaad het beste om zowel boxen als versterker ongeveer gelijk te houden.

Het je een te zware versterker dan kun je teveel vermogen in je luidsprekers stoppen en dus boem....
Heb je een te lichte versterker dan gaat het uitgangssignaal 'clippen' en wordt er gelijkstroom naar je speakers gestuurd....... ook BOEM.

Zoals hierboven vermeld kun je dus beter een zwaardere versterker gebruiken en nooit helemaal open zetten om overbelasting te voorkomen (tijdelijke overbelasting is voor de meeste speakers geen probleem).

Verder over je vraag:  Verschillende versterkers NOOIT bruggen op uitgangsniveau. Als je ze echt kapot wilt hebben moet je dit vooral doen.
Als je echt alleen veel herrie wilt hebben dan kun je overwegen 100volts PA set met hoorntjes te nemen evt aangevuld met een normale versterker met bas boxen.

Bedenk verder dat je generator/converter wel de hoeveel vermogen aankan. Dit wordt nogal vaak vergeten.   Niets is zo lullig als halverwege een kapotte stroomvoorziening.

http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 30-01-2008 @ 09:25:58 (2%)
poedel    posted on 30-01-2008 16:16
Mensen bedankt voor het meedenken en tips geven, mede daardoor ben ik momenteel voorzien. Ik sinds een weekje 2 x EV SX300 + 2 X EV SB121 + DAP Palladium P1600, deze kan deze set net aan, en ik moet zeggen er komt goeie herrie vanaf  Cry
cross-over    posted on 31-01-2008 16:07
kan dus slotje op?
http://soundcloud.com/lau-daniels

This is an old Topic

No new postings for 6.421 days.
 Post CommentThat would be 214 months
or a whopping 17.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

263 Users online: 135 Guests (128 Unknown)
Pages generated today : 28.493
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.922.038