Bedankt voor de reacties!
FrenchKiss, het verschil wat mij vooral opvalt tussen EV en DAP is dat de speakers van EV een veel minder RMS vermogen hebben dan DAP speakers van ongeveer dezelfde grootte, mag ik dus aanemen dat een EV speaker een veel hoger rendement heeft dan een DAP. Verder is een EV speaker ook behoorlijk duurder, maar enige effienciency zou niet weg i.v.m. de grootte van de aggregaat en de kwaliteit / geluid zal denk ik ook wel beter zijn.
Met bruggen bedoel ik 2 8ohm speakers parralel aansluiten (dus 4 ohm) om een gebrugde amp, zodat ik een minder zware amp nodig heb. Daarom doe ik waarschijnlijk ook geen basskasten, dit gaat kwa baskasten zelf en amps waarschijnlijk niet in het budget passen.
Bouncy: Wat jij zegt zat ik idd ook al naar te kijken, deze bijvoorbeeld laatmaar
zal dit ook een beetje volume geven in de buitenlucht? Of moet ik toch aan zwaardere speakers denken, bijv. de X-serie? Verder is het wel aantrekkelijk geprijst.
Frequency Response -3dB | 46 - 18000 Hz |
Frequency Response -10dB | 35 - 20000 Hz |
Coverage nominal -6dB H° | 80 ° |
Coverage nominal -6dB V° | 50 ° |
Rotatable Horn | No |
System Power Handling (continuous/program/peak) | 600/1200/2400 Watts |
LF Transducer | EV-15E |
HF Transducer | DH3 |
Nominal Impedance (Passive) | 4 Ohms |
Color | Black |
Flying | No |
Input Connections | Parallel Neutrik® NL4 |
Outdoor | No |
Chassis Size | 15 inches |
Internal Crossover | Yes |
Speaker Type | Fullrange, Mid-High, Two-Way |
Weight Net | 52 kg ( 114.64 lbs ) |
Dimensions (HxWxD) | 1168 x 455 x 514 mm |
wij als carnavals groep vinden het zelf vooral belangrijk dat de muziek hard gaat.
dit omdat het publiek meer op de wagen de act en de mensen zal letten dan op de muziek
en als ze al naar de muziek luisteren is het niet naar de kwaliteit.
verder is een aan te raden vermogen tussen de 600 en 800.
dan kun je zeggen van is wat veel, maar dat valt mee!
dan heb ik nog als tip de muziek op de wage niet in de bouwschuur te testen!
dit kan het beeld vertekenen op gebied van volume.
in een schuur is het velem malen harder dan buiten.
ik heb al verschillende groepen gezien met speakers die geen bekend merk hebben.
of zelfs van die toeters die ze wel eens op auto's gebruiken als omroep systeem ( ik kan niet op de naam komen)
deze toeters gebruiken ze als tweeters
kortom veel mensen vinden op een carnavals wagen het volume belangrijker dan de kwaliteit.
zelf gebruiken wij 2 omnitronic full range speakers van ieder 600 wat rms en 800 peak
grotere rijke groepen hebben dit soort geluidsystemen
een instalatie als hierboven huren is misschien ook interessant voor julile.
vragen?
PM me maar want misschien heb ik niet het antwoord gegeven dat je zoekt.
jasper
vastenaovundj
:P
Poster: Bouncy
Als je de versterker niet helemaal open draait, zet hij het vermogen dat niet gebruikt word om in warmte, als dit teveel gebeurt blaas je je versterker op!!!
Poster: WalterRavensbergmaar waarom de versterker meer rms dan de boxen ? zo blaas je de boel toch op ? tenminste hoe ik het uitgelegd heb gekregen is als de boxen bijv 300 watt rms hebben dan pak je ook een versterker van 300 watt, zo heb ik 2 baskistjes van 1000 rms met een versterker van 1000 rms.. op elk kanaal.. zo ben je er zeker van dat er niet snel iets kan gebeuren..
Aangezien je budget niet te hoog is heb je niet echt veel mogelijkheden. Ik adviseer je speakers te zoeken welke van zichzelf behoorlijk schel klinken. Let wel: dit heb je echt nodig!!! simpelweg omdat je ze buiten gebruikt. Voor 1000,- zou ik momenteel kiezen voor 4 kasten. neem bv de jbl JRX115. kosten zo'n 250,= a 300,= ex btw. Je hebt dan echt een goede speaker waar je erg veel mee kunt. Leuke bijkomstigheid is de hoge restwaarde. Zelfs de oude serie (SF15) levert momenteel nog erg veel op, meer dan 200,= per kast terwijl ze nieuw nog geen 300 kosten. oude model is al een jaar 5 uit de productie.
En wat betreft versterker: Huur er een. Zoek een crown of zo. Probeer het continu vermogen van je versterker hoger te houden dan het continu vermogen van je speakers. bv de jbl's zijn 250W rms aan 8 ohm. zoek dus een versterker welke ongeveer 2x 600 Watt RMS aan 4 ohm levert!!
succes!!!!
greetzz
wall
het inderdaad het beste om zowel boxen als versterker ongeveer gelijk te houden.
Het je een te zware versterker dan kun je teveel vermogen in je luidsprekers stoppen en dus boem....
Heb je een te lichte versterker dan gaat het uitgangssignaal 'clippen' en wordt er gelijkstroom naar je speakers gestuurd....... ook BOEM.
Zoals hierboven vermeld kun je dus beter een zwaardere versterker gebruiken en nooit helemaal open zetten om overbelasting te voorkomen (tijdelijke overbelasting is voor de meeste speakers geen probleem).
Verder over je vraag: Verschillende versterkers NOOIT bruggen op uitgangsniveau. Als je ze echt kapot wilt hebben moet je dit vooral doen.
Als je echt alleen veel herrie wilt hebben dan kun je overwegen 100volts PA set met hoorntjes te nemen evt aangevuld met een normale versterker met bas boxen.
Bedenk verder dat je generator/converter wel de hoeveel vermogen aankan. Dit wordt nogal vaak vergeten. Niets is zo lullig als halverwege een kapotte stroomvoorziening.
Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.