Server
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ccc    posted on 03-12-2007 22:20
Ik heb dit topic ook op een ander forum lopen, maar misschien zijn hier mensen die mij ook kunnen helpen.

Ik wil mij een server gaan aanschaffen.

Er komt Microsoft Windows Small Business Server 2003 op te staan.

Op de server komt een bestand te staan dat elke dag door verschillende pc's wordt gebruikt, en de printers worden er aangekoppeld.
Ook wil ik MS Exchange gaan gebruiken.

Ook wil ik mij gaan verdiepen in Remote Installation Services en dat zal ook via deze server gebeuren.

Het grootste probleem is dat ik totaal niet weet naar wat ik op zoek moet.
Ik ben van plan om de server niet zelf samen te stellen en gewoon een merk server te nemen zoals bijvoorbeeld Dell of HP.

Maar wat ik dus niet weet is aan welke specificaties zo'n server moet voldoen?

Uiteraard wil ik het goedkoopste en het beste. :P Maar dit is uiteraard niet mogelijk. Ik heb een budget van 800 en misschien tot 1000 euro gaan.

Dit zijn de aanbevolen specificaties voor Small Business Server.
Aanbevolen
Processor 1 GHz
Geheugen 1 GB RAM-geheugen
Vaste schijf 16 GB* beschikbare schijfruimte
Beeldscherm Grafische kaart met een resolutie van minimum 800x600
Station dvd-rom-station

What do you think about Server ??

Vote :   

RoyBeware    posted on 03-12-2007 22:30
Hallo.

Ik heb zelf ook een server draaien.
Deze is in losse onderdelen binnen gekomen.
Het is een gewonne pc.

Ik heb er een gewone dual core in zitten van AMD. 2x 1900Mhz.
Dit was voor mij voordeliger dan een server kopen.
De prijzen van HP servers zijn ook niet duur.
Zo heb je voor rond de 400,- al een knappe HP server.
Ongeveer de zelfde configuratie als mijn server.

Het voordeel is wel dat alles op elkaar is af gestemt door HP en alles zal dus zonder problemen werken.
Ik denk dat jij ook gewoon kan kijken naar een server met een ligte dual core. De laagste is als het goed is van AMD de 1900Mhz.

Ik heb helaas geen verstand van MS Exchange server en Remote Installation Services
Ik weet ook niet hoe zwaardat de server zal belasten.

Ik heb alleen een aantal vragen.

- Hoeveel pc's werken er op de server?
- Worden de bestanden op de server geplaatst zodat ze op elke pc bij hun bestanden kunnen komen?

Ik hoor graag van je.

edit: Je budget van jou prijsklasse is prima. Ik zou tot 800,- gaan.
Het nadeel is wel dat bij HP servers geen grote schijven zitten.
Zover ik weet kan je dit in de configuratie wel aanpassen.

Deze server is niet duur en zover ik kan zien zal deze prima presteren.
Het geld wat je nog over hebt zal je nog naar een goede switch en/of router kunnen kijken met Gigabit ondersteuning voor een snelle dataoverdracht. Let er wel op dat je CAT 5e kabels heb. Deze kabel is gemaakt tot max. 1000Mb/s netwerk verbindingen.
User edit by RoyBeware on 03-12-2007 @ 22:44:32 (69%)
ccc    posted on 03-12-2007 23:10

Bedankt voor je snelle reactie.

Op dit moment is de situatie als volgt.
Ik heb 7 verschillende pc's. En een van die normale pc's dient als "server" voor een bepaald database programma. Ik heb een programma in Microsoft Acces gemaakt en dit staat op die server. Op de 6 andere pc's staat een snelkoppeling van dat programma.
Op alle pc's kan op dit moment het programma geopent worden en in gewerkt worden. (Het wordt gebruikt voor orders aan te maken, en die komen in het programma te staan. Het programma is tevens een database).

In de nieuwe situatie worden er 5 pc's aangeschaft, allemaal exact hetzelfde en een nieuwe server.

Er komen dus 5 pc's actief op de server te werken.
Mijn programma wil ik als volgt gaan aanpassen dat op de gewone pc's een vast programma staat en geen snelkoppeling. En op de server alleen een database.

In totaal hangen er 10 pc's in het netwerk die ook toegang hebben tot de server, maar alleen 5 zullen er dus echt gebruik van maken.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Happy, laughing

De schrijf grote is niet zo zeer van belang, 160GB is denk ik voldoende voorlopig en dat hebben de meeste servers zie ik.

Mijn router en switch die ik momenteel heb zijn helaas 10/100mbit. Kabels zijn voor de helft al vernieuwt naar Cat5e FTP, de rest is nog Cat 5 en worden over een aantal maanden ook vernieuwd.
Maar goed een bestandsoverdracht van 100mbit vind ik voldoende. Het internet kan maximaal 20mbit download aan, dus voorlopig lijken mij de router en switch nog voloende.

User edit by ccc on 03-12-2007 @ 23:15:17 (13%)
cross-over    posted on 04-12-2007 08:59
@ CCC

voor RIS moet je client computer  een speciale ROM hebben voor opstarten op afstand met PXE.
Verder zal je lokale omgeving voorzien moeten zijn van een DC met AD, DNS en DHCP services.
Dit is nogalwat voor een kleine omgeving.
RIS gebruik je als meer dan 50 workstations te beheren hebt.
Anders kun je beter een ghost programma gebruiken.

als je exchange voor externe mail wilt gaan draaien moet je eerst even bij je internet provide navragen of je wel een exchange kunt/mag hosten. bijna geen isp staat dit thuisgebruikers toe.

Een 100 Mb netwerk is ruim voldoende zolang je geen streaming media gaat gebruiken....Cry

Welke DB wil je gaan gebruiken?

voor een goede handleiding voor SBS zie http://www.sbs-rocks.com/articles.htm#SBS%202003%20Articles

hoe goed ben je trouwens in deze materie. maakt het makkelijker om info te geven......
http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 04-12-2007 @ 12:21:50 (30%)
RoyBeware    posted on 04-12-2007 10:47
Yep, jou verhaal is duideiljk.

Omdat je geen grote bestand overdrachten hebt, is 100Mb/s LAN verbinding wel voldoende.

Je kan op verschillende manieren mensen toegang geven tot hun documenten of andere bestanden op de server(s).

- Netwerklocatie maken.
Deze netwerkschijf komt auotmatisch bij de andere harde schijven te taan, onder de naam: Netwerkstations.

De gebruiker kan dan inloggen met zijn/haar gebrukersnaam en wachtwoord die op de server is aan gemaakt.

- Mijn Documenten map verplaatsen.

Dit is ook een optie. Klik met de rechtermuis knop op: Mijn Documenten en klik op: Verplaatsen. Nu kan je het pad naar de server/gebruikersnam aangeven. De gebruiker moet dan wel elke keer inloggen met zijn/haar gebruikersnaam die op de server staat.

Het beste lijkt mij dan ook om Active Directory te configureren.
Niet heel erg moeilijk, en elke gebruiker kan achter elk gewenste pc gaan zitten en inloggen.
Dit vraag echter wel meer van de server qua prestaties dus misschien zul je een zwaardere server moeten nemen. Dit kun je informeren bij Microsoft of iemand anders op het forum.

Als je Active Directory configureert, stel ook alles even goed in bij Wachtwoordbeleid, omdat je anders hele lange en ingewikkelde wachtwoorden krijgt.

Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen.

Succes met het maken van je keuze. Vragen zijn altijd welkom of als je ergens niet uit komt.
User edit by RoyBeware on 04-12-2007 @ 10:56:49 (39%)
NielsR    posted on 04-12-2007 10:52
quote Poster: ccc

"Er komt Microsoft Windows Small Business Server 2003 op te staan."

Er komt binnekort ook server 2003 home edition uit speciaal op maat gemaakt voor een thuisnetwerk je kan het besurings systeem al draaien computer die niet zo snel is die je dan extra ergens in je huis kan zetten.
Hp en dell gingen ook speciale home servers van rond de 600 euro uitbrengen speciaal voor deze server home edition.
Ik zal nog is kijken in het artikel dat ik het gelezen heb wanneer het juist uitkomt.

Link

Dit is de hp home server
(
HP EX470 MediaSmart Home Server (AMD Live/ 64 Bit Sempron Processor, 500 GB Hard Drive)

User edit by NielsR on 04-12-2007 @ 10:58:49 (100%)
RoyBeware    posted on 04-12-2007 10:56
Yep, jou verhaal is duideiljk.

Omdat je geen grote bestand overdrachten hebt, is 100Mb/s LAN verbinding wel voldoende.

Je kan op verschillende manieren mensen toegang geven tot hun documenten of andere bestanden op de server(s).

- Netwerklocatie maken.
Deze netwerkschijf komt auotmatisch bij de andere harde schijven te taan, onder de naam: Netwerkstations.

De gebruiker kan dan inloggen met zijn/haar gebrukersnaam en wachtwoord die op de server is aan gemaakt.

- Mijn Documenten map verplaatsen.

Dit is ook een optie. Klik met de rechtermuis knop op: Mijn Documenten en klik op: Verplaatsen. Nu kan je het pad naar de server/gebruikersnam aangeven. De gebruiker moet dan wel elke keer inloggen met zijn/haar gebruikersnaam die op de server staat.

Het beste lijkt mij dan ook om Active Directory te configureren.
Niet heel erg moeilijk, en elke gebruiker kan achter elk gewenste pc gaan zitten en inloggen.
Dit vraag echter wel meer van de server qua prestaties dus misschien zul je een zwaardere server moeten nemen. Dit kun je informeren bij Microsoft of iemand anders op het forum.

Als je Active Directory configureert, stel ook alles even goed in bij Wachtwoordbeleid, omdat je anders hele lange en ingewikkelde wachtwoorden krijgt.

Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen.

Succes met het maken van je keuze. Vragen zijn altijd welkom of als je ergens niet uit komt.
RoyBeware    posted on 04-12-2007 10:57

oops perongeluk dubbel gepost...

Op school kan ik nooit zo goed posten :S vaag hier

User edit by RoyBeware on 04-12-2007 @ 12:07:24 (94%)
ccc    posted on 04-12-2007 21:07
@cross-over.

Nou ik heb mij een beetje verdiept in het RIS gebeuren, en het leek mij wel handig omdat het schijnbaar een hoop tijd zou besparen.
Met Norton Ghost en Trueimage heb ik tot nu toe nare ervaringen, vandaar dit mij dit een goede oplossing leek.

Exchange zal worden gebruikt binnen het bedrijf om zo de mails beter te verspreiden over elke pc.
Ik heb mij nog niet erg goed verdiept in dit gebeuren. Een collega van ons heeft het namelijk ook en raadde het mij aan.
Ook schijnt het mogelijk te zijn om dan constant je Windows mobile phone te laten synchroniseren met de exchange server.

Als Database gebruik ik nu gewoon een sql db die in acces zit. Ik wil dit verder gaan ontwikkelen zodat ik een aparte db server krijg en een aparte client waarin gewerkt wordt.

Tja hoe ver ben ik op dit gebied. Niet ver. Maar ik heb al een hoop geleerd sinds ik 3 weken gelden er mee begonnen ben.

@ Roy-766
Ik denk dat het voor het delen van bestanden het optie 1 wordt. Ik denk zelf dat dit het makkelijkste en duidelijkste werkt.

Een Active Directory gaat denk ik iets te ver en zal ik niet nodig hebben in mijn netwerk.

Bedankt voor de tips allen. Ik ben een paar servers op een rij aan het zetten en aan het overwegen wat ik neem. Zodra ik eruit ben of andere vragen heb post ik het weer.
Laidback    posted on 04-12-2007 23:03
een Proliant.. of een zelf samengesteld systeem is leuk als server

de DELL / HP (etc) Units zijn geen servers meer.. dit noem je dan alweer "Mainframes"

ik zou gewoon voor een dergelijk systeem ala Roy-776 gaan ..

dual core erin, of een goedkope AMD Phenom Quadcore..
plug er een aantal GiG ram in..
een aantal TB aan HDD ruimte, veel Bestandsoverdrachten ?. 10.000 RPM schijven met een hogere buffer.
cheapass 3d kaart ..
Windows server 2003 erop.. (best Prijzig!!!)

iedereen als eigen gebruiker kan ook gewoon met WIndows Server.. is heeeel erg breed Happy, laughing
anders zal je voor een Linux systeem moeten gaan met Novell (gebruikt op Diverse Onderwijsinstellingen / Middenmaat bedrijven ..)
(*Novell kan ook samen met Windows. hebt ik ergens gehoord, na mijn weten is het alleen mogelijk met Linux!!*)
Norton Image is wel heeeel handig hoor> dit zorgd voor een schone Systeem Buurt..
Mail systeem; Lotus Notes CoOrporate, werkt top en fail safe. Alhoewel je dit meer bij IBM ziet is het mogelijk op andere systemen..
User edit by Laidback on 04-12-2007 @ 23:06:19 (8%)
ccc    posted on 04-12-2007 23:43
Windows Server 2003 en Small Business Server 2003 heb ik beide al, legaal. Dit valt ook buiten het bovengenoemde budget.

De reden dat ik een merk server, zoals HP of Dell, wil nemen is dat als er een keer een stukje hardware kapot is, je zoiets makkelijker kunt krijgen. Als ik een HP server  heb, en het moederbord gaat kapot, dan hoef ik inprincipe maar te bellen, een nieuwe moederbord te bestellen, en te plaatsen en het werkt weer.

Het nadeel van een eigen samengesteld systeem is dat als je moederbord kapot gaat, de kans groot is dat dat type al weer vernieuwd is, en je dus een nieuwe moederbord moet nemen en je server opnieuw moet configuren.

Dit heb ik mij al door een aantal mensen laten vertellen. Vandaar dat ik liever voor een merk server zou gaan.

RoyBeware    posted on 05-12-2007 10:57

@ Laidback: Wat bedoel je precies hier mee?

de DELL / HP (etc) Units zijn geen servers meer.. dit noem je dan alweer "Mainframes"

cross-over    posted on 05-12-2007 10:59

Als je budget wat groter zou zijn had ik de dl360 aanbevolen. Ben zelf bezig met het installeren van 8 stuks, vandaar dat ik wat tijd heb voor DJR.....Cry

Voor jouw budget zou ik als server gaan voor een dl140G3 Quad-core-SATA. Neem er dan zeker een next day on site care pack bij. Bij (pm voor meer info) kost deze 852,=

Ik zou toch overwegen om AD te installeren. Hiermee kun je behoorlijk wat zaken regelen en is zover ik weet nodig als je exchange gaat draaien.

op de site van sbs-rocks vind je behoorlijk wat info over SBS server 2003.

Ghost werkt met server 2003 prima. CD-boot en her-installeren maar. Geen problemen tot nu toe.

http://soundcloud.com/lau-daniels
ccc    posted on 05-12-2007 14:58
Ik ga zeker eens die link doorspitten die je al eerder gaf.
Ik zal ook eens kijken naar het type wat je geeft.

Ik zie zojuist dat het een rackserver is. Is hier een voordeel bij? Behalve dat het minder plaats in beslag neemt.
User edit by ccc on 05-12-2007 @ 15:04:32 (100%)
Vibemaster-D    posted on 05-12-2007 16:15
@ccc

wij hebben hierzo een eigen serverruimte waar heel wat servers indraaien met alles en nog wat

eerst even

Rack VS Tower

Rack neemt minder plek in beslag.
rack ondersteunt zwaardere servertoepassingen
rack kan je makkelijk clusteren
makkelijk te verplaatsen (je neemt je hele serverrack met 42U gewoon mee)
beter gekoeld !!!
kortom gewoon de standaard

maarrrrr
Tower heeft ook voordelen

is stiller !!!!!!!!! (rack servers zitten aan de >59 Db tower servers <27Db)
goedkoper
makkelijk weg te werken

kortom wat moet je nemen

Rackservers zijn veel krachtiger maar als je die zou nemen moet je hem in een 19"kast plaatsen dit voor het geluid en de koeling etc
towerservers zijn leuk als je dus 5 PC''s hebt in een kantoor en de server staat rechtsachterin naast de printer

hoe luid het advies

moet je meerdere servers gaan gebruiken (ook toekomstgericht kijken)
krachtige servers (dubbele processors (Xeon 5000 series))
redudante servers !! (makkelijk te vervangen)
heb je een 19" rack waar je alles inclusief switch etc in stopt

neem dan rack servers

moet je maximaal 1 server gebruiken met simpele toepassingen met maximaal 5 tot 10 gebruiker
wil je hem in je bedrijfsruimte ergens wegwerken neem dan een tower.

in jouw geval dus een towerserver
ik zou als hardware aangezien jouw budget dit adviseren

Towercase
Intel S3000 moederbord
Xeon 3040 (dual core Xeon processor)
2 GB ddr2-667 RAM (2x 1 !!)
2x 200 GB SATA hardeschijf die je in RAID1 Mirroring zet

voor meer advies of gedetaillerder PM me maar (ben MCSE gecertificeerd en we zitten in ons bedrijf dagelijks met servers bezig)
User edit by Vibemaster-D on 05-12-2007 @ 16:21:03 (1%)

This is an old Topic

No new postings for 6.489 days.
 Post CommentThat would be 216.3 months
or a whopping 17.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

190 Users online: 104 Guests (86 Unknown)
Pages generated today : 5.015
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.698.406