Poster: Tomazos
nee het mag niet,
anders als je het legaal wilt hebben moet je een mail sturen @ alle labels van de artiesten die jij gebruikt, toestemming vragen of je het nummer mag gebruiken,
Poster: Lead
En mix met tracks die je niet zelf hebt gemaakt mag je NIET online zetten.
In nederland mag je bepaalde dingen wel downloaden, maar je mag het niet ter download aanbieden. Dat doe je wel op je website en bent dan dus strafbaar. Dit geld ook voor het streaming aanbieden van de mix, dan ben je een radio station en moet je gaan betalen.
Hoe zou het moeten ?
De moet het aanmelden bij de Buma Stemra en je moet afdracht gaan doen per track bij zowel de Buma als bij de Publisher van de track. De afdracht naar de publisher moet je zelf met die publisher gaan regelen. Dit is dus net zoveel werk als een platenmaatschappij zou moeten doen als ze je mix commercieel willen uitbrengen. Niet echt lonend dus.
De Praktijk
Er zijn regels, maar weinig mensen (behalve Brein) die dit in de gaten houden. Brein richt zich voornamelijk tot partijen die het in het groot aanpakken. Er zal denk ik niet snel een probleem gemaakt worden als je 1 mix aanbied, maar dat je er (waarschijnlijk) mee weg komt wil niet zeggen dat het mag !
Mocht toevallig een artiest je mix tegen komen en hij zou kwaad willen zou hij Brein op je af kunnen sturen. Maar ik meen te herinneren dat hij je een keer moet verzoeken het deel ofline te plaatsen waar zijn track in zit.
Poster: Illusion
Duz als je een lange vinyl set draait in een discotheek, moet je ook aan alle labels van de artiesten toestemming vragen?
Ik weet het eigenlijk niet... Maar ik maak me er ook niet zo druk om... Gewoon doen zou ik zeggen.
Poster: MaD`
De discotheek betaald daarvoor aan de Buma, en jij hoeft je er verder niet druk om te maken
Poster: ArCee
Het is zelfs zo krom geregelt dat muziek in winkels moet ook betaald worden. Zelfs een wachtmuziekje op je telefoon moet betaald worden. Ja jongens, pluk de dag en elke Nederlander op elke manier