eigen mix online zetten : legaal
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJ_IVI-R    posted on 19-09-2007 23:56
ik vroeg mij het volgende af:

als ik een eigen website heb, en ik zet een eigen set/mix erop, ben ik dan legaal bezig en volledig in orde?

of is er iets als verplicht de tracks/artisten te vermelden of dergelijke

greets Happy, laughing
www.nikan.be

What do you think about eigen mix online zetten : legaal ??

Vote :   

Code-Y    posted on 20-09-2007 07:44
tjee, goede vraag, ik wil dat eigenlijk ook wel eens weten....=)
Cyspoz    posted on 20-09-2007 07:56
Nee officieel gezien mag het niet. Je mag maximaal x aantal seconden muziek gebruiken uit een nummer zonder daar rechten over te moeten betalen. Maar als jij lang nummers in je mix gebruikt, zoals al snel het geval is dan moet je dat wel. Gelukkig zitten organisaties hier niet achter aan omdat de mix muziek toch niet echt bruikbaar is aangezien het orgineel niet volledig er in verwerkt zit en ze waarschijnlijk ook wel in zien dat het een vorm van creativiteit is die je een beetje zijn gang moet laten gaan.
Code-Y    posted on 20-09-2007 08:05
=) TY Happy, laughing
robbert    posted on 20-09-2007 08:55
Ik maak me er allemaal niet zo druk om. Er zal echt niemand moeilijk gaan doen als jij een X aantal mixes per jaar op internet post. Zeker in een mix is het duidelijk dat het niet erom gaat om muziek te verspreiden.
ArCee    posted on 20-09-2007 10:07
Officieel moet je per nummer, per luisteraar betalen. Zorg er voor dat het NIET te downloaden is.
Cyspoz    posted on 20-09-2007 10:13
Zolang jij het niet voor commerciële doeleinde gebruikt zullen ze ook minder snel moeilijk doen en zolang je niet opvalt. Er zijn trouwens zat websites van dance events en clubs die onder hun website ook muziek of mixen zetten. Die zouden ook moeten betalen daarvoor, maar ook daarbij doet niemand dat en dat is strikt gezien dus illegaal.
Tomazos    posted on 20-09-2007 13:03
nee het mag niet,
anders als je het legaal wilt hebben moet je een mail sturen @ alle labels van de artiesten die jij gebruikt, toestemming vragen of je het nummer mag gebruiken,

dit doen ze ook met de Slam fm/caz weekend mixen, ze zullen er niet al te moeilijk over doen.
dna krijg je netjes een brief van hun dat je toestemming hebt gehad mocht je problemen krijgen
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Cyspoz    posted on 20-09-2007 13:38
Volgens mij is het bij de Slam FM/Caz anders geregeld. Die hebben al een overeenkomst en moeten gewoon netjes bijhouden welke nummers ze waneer draaien en daar dan rechten over betalen.
Illusion    posted on 20-09-2007 13:42
Poster: Tomazos
nee het mag niet,
anders als je het legaal wilt hebben moet je een mail sturen @ alle labels van de artiesten die jij gebruikt, toestemming vragen of je het nummer mag gebruiken,

Duz als je een lange vinyl set draait in een discotheek, moet je ook aan alle labels van de artiesten toestemming vragen? Cry

Ik weet het eigenlijk niet... Maar ik maak me er ook niet zo druk om... Gewoon doen zou ik zeggen.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 20-09-2007 @ 13:43:05 (29%)
RenéKuppens    posted on 20-09-2007 17:54
Publiceren mag zolang er maar niet gekopieerd word.
Maar op je site zetten als dowload niet..

Gewoon als luisteren durf ik niet te zeggen..
Draaien in discotheek zeker wel!
Lead    posted on 21-09-2007 00:02
En mix met tracks die je niet zelf hebt gemaakt mag je NIET online zetten.
In nederland mag je bepaalde dingen wel downloaden, maar je mag het niet ter download aanbieden. Dat doe je wel op je website en bent dan dus strafbaar. Dit geld ook voor het streaming aanbieden van de mix, dan ben je een radio station en moet je gaan betalen.

Hoe zou het moeten ?
De moet het aanmelden bij de Buma Stemra en je moet afdracht gaan doen per track bij zowel de Buma als bij de Publisher van de track. De afdracht naar de publisher moet je zelf met die publisher gaan regelen. Dit is dus net zoveel werk als een platenmaatschappij zou moeten doen als ze je mix commercieel willen uitbrengen. Niet echt lonend dus.

De Praktijk
Er zijn regels, maar weinig mensen (behalve Brein) die dit in de gaten houden. Brein richt zich voornamelijk tot partijen die het in het groot aanpakken. Er zal denk ik niet snel een probleem gemaakt worden als je 1 mix aanbied, maar dat je er (waarschijnlijk) mee weg komt wil niet zeggen dat het mag !

Mocht toevallig een artiest je mix tegen komen en hij zou kwaad willen zou hij Brein op je af kunnen sturen. Maar ik meen te herinneren dat hij je een keer moet verzoeken het deel ofline te plaatsen waar zijn track in zit.
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 21-09-2007 00:09 (46%)
Luxx    posted on 21-09-2007 07:49
Poster: Lead
En mix met tracks die je niet zelf hebt gemaakt mag je NIET online zetten.
In nederland mag je bepaalde dingen wel downloaden, maar je mag het niet ter download aanbieden. Dat doe je wel op je website en bent dan dus strafbaar. Dit geld ook voor het streaming aanbieden van de mix, dan ben je een radio station en moet je gaan betalen.

Hoe zou het moeten ?
De moet het aanmelden bij de Buma Stemra en je moet afdracht gaan doen per track bij zowel de Buma als bij de Publisher van de track. De afdracht naar de publisher moet je zelf met die publisher gaan regelen. Dit is dus net zoveel werk als een platenmaatschappij zou moeten doen als ze je mix commercieel willen uitbrengen. Niet echt lonend dus.

De Praktijk
Er zijn regels, maar weinig mensen (behalve Brein) die dit in de gaten houden. Brein richt zich voornamelijk tot partijen die het in het groot aanpakken. Er zal denk ik niet snel een probleem gemaakt worden als je 1 mix aanbied, maar dat je er (waarschijnlijk) mee weg komt wil niet zeggen dat het mag !

Mocht toevallig een artiest je mix tegen komen en hij zou kwaad willen zou hij Brein op je af kunnen sturen. Maar ik meen te herinneren dat hij je een keer moet verzoeken het deel ofline te plaatsen waar zijn track in zit.

wat vind ik dat toch altijd van die flauwe regeltjes eigenlijk. dus eigenlijk zijn al die remixjes van DJresourcers op deze site ook "illegaal"?
www.mothermusic.nl
Lead    posted on 21-09-2007 09:34
Remixen zijn inderdaad illegaal. Daarom hosten we hier op DJR ook geen files. Het aanbieden van de files is illegaal. Wij hosten de files niet en we zien deze mixen als promotionele items dus kan ons (naar mijn idee) ook niets verweten worden.

Eigen producties is een ander verhaal. Als je niet bent aangesloten bij de Buma Stemra kun je doen en laten wat je wil. Als je aangesloten bent zul je het altijd moeten melden als je een productie ook zelf online aan wilt bieden.
Let the BASS be louder
MaD    posted on 21-09-2007 09:47
Poster: Illusion

Duz als je een lange vinyl set draait in een discotheek, moet je ook aan alle labels van de artiesten toestemming vragen? Cry

Ik weet het eigenlijk niet... Maar ik maak me er ook niet zo druk om... Gewoon doen zou ik zeggen.

De discotheek betaald daarvoor aan de Buma, en jij hoeft je er verder niet druk om te maken
noadja.com /// aboveall.nl
ArCee    posted on 21-09-2007 11:05
Het is zelfs zo krom geregelt dat muziek in winkels moet ook betaald worden. Zelfs een wachtmuziekje op je telefoon moet betaald worden. Ja jongens, pluk de dag en elke Nederlander op elke manier Cry
Cyspoz    posted on 21-09-2007 11:47
Poster: MaD
De discotheek betaald daarvoor aan de Buma, en jij hoeft je er verder niet druk om te maken
 `
De discotheek betaald inderdaad Buma voor het ten gehore brengen van muziek in hun pand. Echter als jij als zelfstandig ondernemende DJ daar staat moet jij dat ook doen. Sta jij op de loonlijst van die disco dan hoef je dat niet te doen.
Het is zelfs nog een stukje gekker, als jij een feest organiseert en huurt daarvoor een zaal dan moet de zaaleigenaar rechten afdragen naar Buma, de Drive-in Show die je boekt moet dat ook doen en jij als organisatie moet ook geld betalen aan Buma. Bedenkt ook nog even dat de Drive-in show eigenlijk twee keer betaald, namelijk ook op het moment dat hij de muziek koopt.
Tomazos    posted on 21-09-2007 18:59
als jij als dj ergens draait, dan betaald de discotheek/club rechten,
dat is gewoon een vast bedrag per jaar,

en zo niet en er komt controle.. dan is dat voor rekening van de club eigenaar.

hoef je je verder niet druk om te maken,
de mix online zetten, wat de topic poster wou weten is illegaal dus.. KLAAR
User edit by Tomazos on 21-09-2007 @ 18:59:57 (36%)
ccc    posted on 21-09-2007 19:06
Poster: ArCee
Het is zelfs zo krom geregelt dat muziek in winkels moet ook betaald worden. Zelfs een wachtmuziekje op je telefoon moet betaald worden. Ja jongens, pluk de dag en elke Nederlander op elke manier Cry

Onzin he. Verkoop je radio's en om te demonstreren laat je die dus afspelen.
Dan heb je mooi een briefje van Buma in de bus liggen en met een beetje geluk ook van SENA.

Maar goed die 2 gaan dus binnenkort samen en kom je er niet meer onderuit.
OneSixty    posted on 21-09-2007 19:20
zijn er hier dan drive-in's die dat geregeld hebben met buma?

ik maak me er in dit stadium nog helemaal niet druk om
Tomazos    posted on 21-09-2007 19:40
ik zal vanavond bij me baas even horen wat hij betaald per jaar,
weten jullie het ook gelijkWinking my eye
Rappen-Eddy    posted on 22-09-2007 16:46
Allemaal een beetje zeik, podcasts zijn er met duizenden te vinden Cry

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

112 Users online: 17 Guests (95 Unknown)
Pages generated today : 66.271
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.802.786