Macbook. (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Steev    posted on 05-06-2007 21:08
Hey allemaal.

Ik krijg binnenkort de mogelijkheid een laptop te mogen krijgen. Ik ben eigenlijk zeer benieuwd naar een Macbook omdat ik daar heel veel positieve reacties over heb gehoord.

Alleen had ik wat vragen over deze laptop aangezien die een ander besturingssys. hebben dan windows. Ik hoop dat er misschien een Macbook houder hier is die mij er mee kan helpen?

1. Zit er een tekstverwerkings programma op (dat vergelijkbaar is met word)
2. Is het mogelijk om programma's die onder Windows werken op een Macbook te laten draaien?
3. Zijn er nog andere voordelen die jullie zijn tegengekomen toen jullie zijn overgestapt op Apple?

Groetjes  Happy, laughing Steev.

What do you think about Macbook. ??

Vote :   

Gery    posted on 08-06-2007 23:26
Poster: DNR

Met deze informatie kan je tenminste iets. Mischien dan toch maar weer een pc notebook.
 niet meer als met alle andere informatie die hier staat
DJ - Producer
ciderke    posted on 08-06-2007 23:31
Poster: Reind

Al die mac fanboys zouden meneer Gates dus moeten bedanken voor het redden van het bedrijf in plaats van altijd maar azijn te pissen als het over iets anders gaat dan Apple.

Zoek maar eens bij Youtube op Jobs, Gates, 1996, conference.

Denk je nu echt dat Bill Gates voor de lol zoveel geld in Apple heeft gestoken? Ik heb al andere verhalen gehoord; zoals verhalen die zeggen dat ze Apple gesteund hebben omdat zij nog de enigen zijn die iets innovatief kunnen op de markt brengen. En wat blijkt? Het is nog waar ook! (Ik heb het over de kopie van Mac Os X : Windows Vista)

Maar soit, ik ben ook totaal geen mac-lover, ik heb zoals eerder aangehaald dat ook mijn macbook problemen had in het begin. Deze zijn wel erg snel opgelost in het applecenter waar ik hem kocht. Dus over de garantie niet te klagen.

Feit is wel dat een Windows-bak na 3 jaar de helft trager is geworden door al de rotzooi die er op staat, wat je bij een mac niet hebt. En misschien kun je je Windows-bak nog redden door hem helemaal opnieuw te formatteren en zo, maar of dat gebruiksvriendelijk is is zeer de vraag...
Reind    posted on 09-06-2007 13:45
Poster: ciderke
Denk je nu echt dat Bill Gates voor de lol zoveel geld in Apple heeft gestoken? Ik heb al andere verhalen gehoord; zoals verhalen die zeggen dat ze Apple gesteund hebben omdat zij nog de enigen zijn die iets innovatief kunnen op de markt brengen. En wat blijkt? Het is nog waar ook! (Ik heb het over de kopie van Mac Os X : Windows Vista)

Ik wil niet heel lullig doen maar in nhet begin heeft microsoft een goede mail client moeten ontwikkelen voor Apple evenals een internet browser en een office suite. Bill Gates had toen al geld zat en heeft het gewoon op een akkoordje gegooid met Jobs, denk je nou echt dat Gates die 150 miljoen in aandelen ooit heeft gemist?

Maar soit, ik ben ook totaal geen mac-lover, ik heb zoals eerder aangehaald dat ook mijn macbook problemen had in het begin. Deze zijn wel erg snel opgelost in het applecenter waar ik hem kocht. Dus over de garantie niet te klagen.

De service is lang niet meer wat ie geweest is net als de kwaliteit van de macbooks, kijk voor de gein eens op appledefects.com en ga dan eens zoeken op internet en schrik hoevel klachten je tegen komt over horrible screens, cracked cases en opgezwollen accu's. De macbook is gewoon een matige notebook voor het geld.

Feit is wel dat een Windows-bak na 3 jaar de helft trager is geworden door al de rotzooi die er op staat, wat je bij een mac niet hebt. En misschien kun je je Windows-bak nog redden door hem helemaal opnieuw te formatteren en zo, maar of dat gebruiksvriendelijk is is zeer de vraag...

Poeh zeg.... Slimme mensen doen direct na aankoop een install en maken een image van hun schijf. Op die manier formatteer je iedere 3 maanden een keer door een cd er in te rammen, een half uurtje te wachten en dan een verse pc te hebben. Doe ik al jaren zo en het werkt prima. Daarnaast heeft ook mac wel eens een verse install nodig van OS-X. Op mijn macbook kon ik dat 3 dagen na aankoop al doen omdat het apparaat in kernel panic mode bleef schieten.

Het word eens tijd dat Mac eigenaren echt eerlijk zijn over een product en daar ook kritisch naar kijken in plaats van dat fanboy gedrag. De huidige macbook is gewoon matigjes voor het geld en je mag grof betalen voor het witte kastje er om heen en de apple er op. Helaas staat dat logo vandaag de dag voor iets anders als dat het 5 jaar geleden deed.
Reind    posted on 09-06-2007 14:03
Poster: Gery

Toch is dit enkel in de linker bovenhoek waar de processor zit. kan hoofdzakelijk de behuizing een beetje opwarmen. storend is dit verrevan.

Kijk even bij de techdocs van Apple, men geeft het zelf namelijk ook aan. Apple zal dit toch vast wel beter weten dan de eind gebruiker of niet? Winking my eye

het enige moment waarop je je fans hoort gaan is wanneer je echt intensieve processen gaande hebt. Bij normaal gebruik hoor je ze totaal niet.

Toch vreemd dat bij de nieuwe generatie macbooks de fans duidelijk hoorbaar zijn als je hem even laat werken. Moest ook wel want je verbrande je ballen aan de eerste serie macbooks. Apple laat de fans nu dus bij voorbaat al harder draaien omdat men bang is dat de zooi TE warm word.

Waarschijnlijk heb je juist pech gehad met je toestel... van de mensen die ik ken die een macbook hebben zijn er nog geen enkele geweets met zulke problemen. raar.

Kijk voor de gein eens op tweakers en hoeveel mensen daar met klachten zitten, kijk eens op macosx.nl en zoek eens op cracked case..... je bent eerder een mazzelaar als je niks met je notebook hebt gehad krijg ik het idee.

snappyConfused

Ja Vista reageert directer dan OS-X

apple hardware werkt gewoon perfect samen. maar dat je nog windows wilt draaien versta ik niet. nu zonder mac te verheerlijken, vista is crap. de hele manier hoe windows werkt is alle gekheid op een stokje.
wat doe je nog op vista dat je niet op OSX kan?

Laten we eens beginnen met autocad maar dat niet alleen, mijn macbook werkt gewoon sneller onder Vista dan onder OS-X en Vista heeft ook een beter power management dan OS-X want ik weet ruim 45 minuten meer uit een accu te halen dan onder OS-X. Photoshop CS3 e.d starten allemaal net zo snel op dus waarom OS-X gebruiken als ik met Windows ook nog eens een fatsoenlijke ondersteuning heb voor NIET apple hardware.

btw, sinds ik mijn macbook heb (vorig jaar juli) kan ik de keren dat ik hem effectief geboot heb op mijn 2 handen tellen. Zo'n 6 maal herstarten na systeem updates inbegrepen. Ik denk niet dat je dat kan zeggen van eender welke windows computer die dagelijks nog wat gebruikt wordt.

Mijn Vista PC staat gemiddeld ruim een maand aan voor ie weer eens gereboot moet worden na een update. PC draait hier 24/7 en heb er nooit last mee.

nonsense mijn macbook werkte perfect met 512MB RAM. zelf photoshop werkte naar genoegen. ik heb er nu wel 1GB zitten maar dat was omdat ik vaak met geluid bezig ben en dat net iets comfortabeler werkt. maar dat zit nu dacht ik standaard in macbooks.

Probeer creative suite 3 eens te draaien, waarschijnlijk wil ie niet eens opstarten, een mac moet gewoon 2 gig aan geheugen in anders ben je constant een page file aan het maken op die trage harddisk in de macbooks

Apple heeft een eerste klas service. waar heb jij je macbook gekocht om te beginnen? want mac bied enkel de super service in authorized points. een gewone electro/PC zaak die mac verdeelt hoort daar niet bij! de aparte apple winkels (zoals bvb in Belgie Switch Shops, vroeger IT pro) werkt een technieker full time in dienst, zijn er meestal wel stukken op voorhand. en als die daar niet zijn komen die per koerierdienst asap.

Mijn macbook komt vandaan bij een PREMIUM reseller (wat dat premium in houd is mij de vraag) EN is een geautoriseerd servive punt. En die zeggen dus eerst dat het een probleem is en vervangen het display, dan hoort het erbij, dan moet ik maar bij apple gaan zeuren, apple onderzoekt mijn geval zonder ooit mijn notebook te hebben gezien, inmiddels moet ik met een briefje van advocaat een nieuwe reparatie af gaan dwingen en na een derde reparatie is het probleem eindelijk wel opgelost en was het toch geen probleem wat binnen de toleranties viel.

*zucht* ik noem dat gewoon K*T service!

zonder eerst te weten wat de problemen juist zijn is dit maar (half?)gebakken lucht.
zeker dat de stapels 'gewone' notebooks minstens even hoog waren.

wat ik eerder al zei als je de service wilt moet je je macbook best in een goede appel zaak kopen.

Wat ik al eerder zei, hij kwam bij een premium reseller vandaan die ook geautoriseerd repair centre is.

of via internet. mocht er iets mankeren komen ze je macbook halen en terug bezorgen met UPS express.

Dan weet je zeker dat je je macbook minimaal 2 weken kwijt bent.

Mijn iPod had ik via internet besteld en heb mijn oortjes 3 maal om zeep geholpen door met sleutels enzo in mijn zak te zitten, en heb telkens gebeld want "ze klonken zogezegd niet meer deftig" en 'k heb ieder keer 2 dagen na het telefoontje via UPS ook nieuwe oortjes gekregen Happy, laughing

Lekker onbeschoft, je eigen fouten onder garantie laten vallen. Vind het nu ineens niet meer zo vreemd dat men zo argwanend is geworden daar Winking my eye
Mforge    posted on 09-06-2007 14:43
ik ben zelf macfan, maar reind heeft wel een btje gelijk, toen ik mijn macbook pro kocht kon ik met de eerste twee terug omdat de enter toets elke keer bleef hangen, degene die ik nu heb is me derde (derde binnen een week) in eerste instantie wouden ze niet voor de 2e keer een nieuwe geven, maar een beetje stampij werkte wel. (was trouwens officiele macstore). maar degene die ik nu heb draait en werkt als een zonnetje
Reind    posted on 09-06-2007 23:29
De kwaliteits controle is gewoon gaan lijden onder de massa productie daardoor heeft Apple meer problemen dan men aan kan met als gevolg dat de service er onder gaat lijden.

Je betaald echter nog steeds een godsvermogen voor een laptop die qua specs niet super bijzonder is, pak een gemiddelde sony voor het geld en kijk eens wat je dan in huis haalt. Daarnaast verlegt Apple zijn gebied steeds meer naar de consumenten audio in plaats van de computers. Steve Jobs heeft het zelf altijd al gezegd, de oorlog met Microsoft kunnen we nooit winnen dus moet er maar op andere vlakken geld verdiend worden.
Gery    posted on 10-06-2007 00:49
En toch is de service van Apple een van de betere op de markt. even een kleine schets:

In het 3e kwartaal vorig jaar verkocht Apple 1,327,000 Macintosh computers en 8,111,000 iPods.
(kon niet direct recentere cijfers vinden, soit het maakt niet uit)

Aannemelijk is dat apple quality controll zeker is dat 99,5% van de in totaal geproduceerde toestellen geen mankementen bevatten.  welke overigens ene perfecte kwalitiets controle is op zulk complexe toestellen waar alles 'perfect' in moet zitten.

helaas kan niet alles altijd 100% perfect zijn en hoe klein het procentje slechte toestellen ook is, per kwartaal zijn er toch ongeveer  6,635 mac's and en 40,555 iPods met een probleem.
Per jaarbasis komt dat neer op ongeveer 200, 000 klanten die een probleem hebben met hun toestel.

En die 200,000 zijn daarvoor natuurlijk terrecht ontgoocheld en kwaad dat ze een slecht product hebben gekocht, en uiten dan ook graag - zoals jij - hun frustraties uit over hun tegenslag bvb op internet.

Ik denk persoonlijk niet dat apple een kwaliteits probleem heeft. zeker niet meer of minder als welke andere producent van hardware.

Uiteindelijk krijgt iedereen dan toch deftig materiaal. de service werk, en werkt goed.
Ik heb al veel PC's gehad, en tot nu toe is de service van apple de beste die ik al gezien heb.

voor de twijfelaars die een computer zoeken, het is zeker niet zo dat elke mac defect uit de doos komt, in tegendeel! laat je dus vooral niet afschrikken door de pech verhalen, maar laat je liever leiden door de commentaren over de voordelen van een mac systeem tov een windows bak.

P.S.
wat de fan's betreft, mijn macbook is up to date met de laatste firmware, en ze gaan niet de hele tijd aan Thumbs Up

P.P.S.
bron cijfers: Macworld
DJ - Producer
the-melody    posted on 10-06-2007 07:56
Poster: Gery
En toch is de service van Apple een van de betere op de markt. even een kleine schets:

In het 3e kwartaal vorig jaar verkocht Apple 1,327,000 Macintosh computers en 8,111,000 iPods.
(kon niet direct recentere cijfers vinden, soit het maakt niet uit)

Aannemelijk is dat apple quality controll zeker is dat 99,5% van de in totaal geproduceerde toestellen geen mankementen bevatten. welke overigens ene perfecte kwalitiets controle is op zulk complexe toestellen waar alles 'perfect' in moet zitten.

helaas kan niet alles altijd 100% perfect zijn en hoe klein het procentje slechte toestellen ook is, per kwartaal zijn er toch ongeveer 6,635 mac's and en 40,555 iPods met een probleem.
Per jaarbasis komt dat neer op ongeveer 200, 000 klanten die een probleem hebben met hun toestel.

En die 200,000 zijn daarvoor natuurlijk terrecht ontgoocheld en kwaad dat ze een slecht product hebben gekocht, en uiten dan ook graag - zoals jij - hun frustraties uit over hun tegenslag bvb op internet.

Ik denk persoonlijk niet dat apple een kwaliteits probleem heeft. zeker niet meer of minder als welke andere producent van hardware.

Uiteindelijk krijgt iedereen dan toch deftig materiaal. de service werk, en werkt goed.
Ik heb al veel PC's gehad, en tot nu toe is de service van apple de beste die ik al gezien heb.

voor de twijfelaars die een computer zoeken, het is zeker niet zo dat elke mac defect uit de doos komt, in tegendeel! laat je dus vooral niet afschrikken door de pech verhalen, maar laat je liever leiden door de commentaren over de voordelen van een mac systeem tov een windows bak.

P.S.
wat de fan's betreft, mijn macbook is up to date met de laatste firmware, en ze gaan niet de hele tijd aan Thumbs Up

P.P.S.
bron cijfers: Macworld
 Amen

Steve Jobs heeft het zelf altijd al gezegd, de oorlog met Microsoft kunnen we nooit winnen dus moet er maar op andere vlakken geld verdiend worden.
  Tuurlijk, windows heeft gewoon een grotere campangie gevoert waardoor meer mensen windows in huis gaan halen. DUs dat is best logisch. Mijn ervaringen met een windows zijn gewoon ronduit slecht. De pc crashte meer dan dat ie deftig draaide. De nieuwste spellen kon die al na een jaar niet meer aan. Toen een laptop gehaald, kon je zelfs niet deftig muziek op luisteren. Toen een macbook en NERGENS problemen van gehad. Dus al die verhalen over ze scherm en ze batterij heb ik nog nooit meegemaakt. En ik heb hem al een dikke 7 maand. De iMac staat hier ook en heb ik een dik jaar, ook nog niks van problemen mee gehad. En zolang dat ook niet gebeurt heb ik geen slechte ervaringen.(ps: messenger die af en toe eens vastloopt noem ik geen problemen als ik de positieve dingen zie). En vista, tja het kan misschien wel zijn dat dat sneller draait dan OS X maartoch. Ik vind dat microsoft met vista gewoon hun ware kant heeft laten tonen. Zet vista en OS X tegen elkaar en de verschillen haal je er zo uit(je hebt zelfs de mogelijkheid om een dock in vista te steken). Dus reind, klein vraagje. Als je niet zo te spreken bent over apple, ga dan toch gewoon een fully windows pc halen? Je betaalt lekker veel voor een macbook(bijvoorbeeld) en dan draai je der windows op. Dan is een windows laptop toch goedkoper?
User edit by the-melody on 10-06-2007 @ 08:04:31 (74%)
DNR    posted on 10-06-2007 10:40
Poster: Reind
De kwaliteits controle is gewoon gaan lijden onder de massa productie daardoor heeft Apple meer problemen dan men aan kan met als gevolg dat de service er onder gaat lijden.

Je betaald echter nog steeds een godsvermogen voor een laptop die qua specs niet super bijzonder is, pak een gemiddelde sony voor het geld en kijk eens wat je dan in huis haalt. Daarnaast verlegt Apple zijn gebied steeds meer naar de consumenten audio in plaats van de computers. Steve Jobs heeft het zelf altijd al gezegd, de oorlog met Microsoft kunnen we nooit winnen dus moet er maar op andere vlakken geld verdiend worden.

dat gaat je dan hard tegenvallen als je de prijzen van de sony vaio's ziet. want die vallen ongeveer gelijk aan de macbooks.
Gery    posted on 10-06-2007 10:53
Poster: the-melody
Tuurlijk, windows heeft gewoon een grotere campangie gevoert waardoor meer mensen windows in huis gaan halen.
 De enige reden waarom windows zo'n groot succes heeft is gewoon omdat er geen alternatief is.

hou rekening met de hardware markt. Al die verschillende producenten die videokaarten, geheugen, CD drives, moederborden, processoren, etc... vervaardigen zijn allemaal geëvolueerd  sinds de eerste personal computer en altijd meegegaan verder in de evolutie naar windows. gaandeweg zijn er natuurlijk meer producenten die zich daarbij hebben aangesloten, tot het huidig marktaanbod uiteraard.

Apple is in eerste plaats nog steeds een hardware producent, die voor zijn hardware toevallig ook een OS heeft gemaakt. mede door de (in de marketing noemt dit zo) uitdagers positie, is het dan ook meer geneigd sneller technologische innovaties door te voeren. vandaar dat OSX zover vooruit staat op windows.

Bekijk nu de markt naar gewone computers, desktops en laptops ongeveer.
welke operating systemen zijn er beschikbaar?
- windows
- linux

Maar uit eigen ervaring moet je al redelijk wat met computers kunnen omgaan tegen dat je linux deftig naar je hand kunt zetten en alles kan doen werken.

Microsoft heeft op de markt van operating systemen GEEN concurrentie!

waarom miljarden innoveren? waarom systemen nog veiliger maken? uberhaupt waarom investeren?
Van hun marktaandeel zijn ze zeker. elke PC die verkocht wordt zit windows op.

think about it Happy, laughing
DJ - Producer
TimN    posted on 13-10-2007 21:55
Scheit aan Office 4 Mac, neem iWork '08! Werkt (ongeveer) hetzelfde als Office, en het is VOLLEDIG COMPATIBEL met Office 2007 en vorige. Andere voordelen:

- Je wordt niet opgehouden met virusscans die je computer trager maken (er bestaan geen, of in ieder gevak minder virussen voor de Mac)

- Betere prestaties, zeker met een 2,16 GHz Core 2 Duo in een notebook!

- Makkelijk uit te breiden.

(Als je tot kopen overgaat, misschien handig om de Apple Store for Education (=Apple onderwijs store) te bezoeken: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlInd

of andere sites zoals Mail-a-Mac (www.mailamac.nl)

This is an old Topic

No new postings for 6.542 days.
 Post CommentThat would be 218.1 months
or a whopping 17.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

168 Users online: 98 Guests (70 Unknown)
Pages generated today : 11.841
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.705.232