Poster: dj_lightzone leuke tabel , alleen gehoorschade wild niet meteen zeggen dat je doof bent. dus wanneer praat je over gehoorschade? |
Ja is een goede vraag, ik weet niet exact maar laten we in iedergeval stellen dat je van gehoor schade kan spreken op het moment dat bij een meting blijkt dat je gehoor afwijkt van wat mensen normaal op die leeftijd dienen te horen. Dat kan zijn dat je over het algemeen minder hoort, kan ook zijn dat in bepaalde frequenties minder hoort.
Poster: bramv hij heeft wel gelijk. Ik denk wel dat hier verschillende mensen zijn, die hier minimaal 1 uur per dag een mp3 speler in de oren heeft. Die zijn nu toch ook niet doof |
Nee je bent niet meteen doof, maar doe je dat vaker dan zal dat tot gevolg hebben dat je op een eerdere leeftijd slect horend wordt of bij extreem veel en hard gebruik je op zeer vroege leeftijd gewoon al doof kan worden.
Poster: Jori Maar je loopt dus schade op van stadslawaai!!? Dus als je langer dan 8 uur in de stad blijft staan krijg je gehoorschade, dat lijkt mij vreemd. En als je bij een dance-event staat heb je dus minstens -30db dempende filters nodig om geen gehoorschade op te lopen. Ik zit op drummen en daar heb ik dus ook doppen voor, en er stond dat ik ze kon gebruiken voor muziek en motor rijden... Motor rijden is toch iets heel anders? Ik ben benieuwd wat jullie over mijn vragen te zeggen hebben... En mijn mp3 heeft een heel harde output, als ik hem vergelijk met andere is deze 5x zo hard, ik zet hem dan ook op volume 1... Dat is dan wel veel zachter dan andere hem zetten, dus daar valt het wel mee mee. Ik gbruik hem ongeveer 2 uur per week, 40 min per keer ofzo. |
Gehoorschade door stadslawaai? Ja inderdaad. Het is eigenlijk gewoon zo dat je bij het normale leven wat velen van ons leven je er niet aan ontkomt dat je dagelijks lichte vormen van gehoor beschadiging oploopt. Die schade is echter beperkt tot het waarschijnlijk nodig hebben van een gehoor apparaat op je 70ste terwijl dat misschien zonder die gehoor schade pas op je 80ste was geweest of helemaal niet. Hangt natuurlijk ook een klein beetje af van je gehoor.
Wil je op een dance event totaal vrij blijven van gehoor schade dan heb je waarschijnlijk -30 dB demping nodig. Je kan natuurlijk ook zeggen ik neem genoegen met -15 dB en een klein beetje gehoor bescherming. Als jij niet wekelijks naar concerten gaat is daar niets mis mee. Alhoewel een concert niet continue volume heeft en niet zo heel erg lang duurt. Bovendien is het zo dat tegenwoordig concerten een vrij nette geluidsverdeling hebben dankzij line-array speaker systemen. Dat was vroeger wel anders.
Poster: Wout-r Bij motorrijden heb je de wind die langs de helm gaat, dit kan ook piepen. En er is natuurlijk een verschil tussen doof zijn en een gehoorbeschadiging hebben. Een gehoorschade kan ook zijn dat je bijvoorbeeld alleen hele hoge tonen minder hoort.. |
Als je veel motor rijd of met een cabrio veel met open dak op de snelweg rijd is het ook slim om oordoppen te nemen.
Doofheid begint vaak met het minder goed horen van hoge tonen, dat komt omdat de trilharen die deze waarnemen vooraan in je oor zitten en daar achter pas de trilharen voor de lage tonen.
Nu komt er iets wat ik niet meer helemaal zeker weet, maar ik geloof dat wij mensen vooral die hoge tonen nodig hebben om iets te kunnen horen. Die lage tonen zijn puur opvulling en om het aangenaam te maken.