DJ erkent als artiest
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

tairip    posted on 24-04-2007 17:44
Voor veel muzikanten zal het misschien even slikken zijn, een DJ die met enkel een platentas onder zijn arm de discotheken afgaat en meer verdient dan een hele band bijelkaar. DJ's. VJ's en MC mogen zich dus vanaf heden artiest noemen.
Het verkirjgen van de status van artiest brengt eindelijk ook eens opheldering voor de BTW afdracht. Eerde moest een DJ die nietplaatje had uitgebracht 19% BTW afdragen en de DJ die wel een plaatje wist te verkopen 6%. Daar is nu eindelijk een einde aan gekomen, elke DJ, VJ en/of MC moet vandaag de dag 6% afdragen.

Een nieuwsartikel hierover kan je vinden op de site van D66. Boris van der Ham van D66 heeft zich ingezet voor het verkrijgen van artiesten status voor DJ's.

Tevens kan je op de site van de belastingdienst vinden wat een artiest is Winking my eye Voor diegene die het niet mocht weten.

What do you think about DJ erkent als artiest ??

Vote :   

Stephanie    posted on 24-04-2007 17:59
Quote van de D66 website:Op aandringen van D66 Kamerlid Boris van der Ham hebben DJ?s, VJ?s en MC?s die optreden op dance-parties, festivals en poppodia de status van artiest gekregen.

Twijfel ik toch of dj's in discotheken en cafe's hier ook onder gaan vallen (uiteraard wanneer ze niet in een dienstbetrekking werken).....
djmamo    posted on 24-04-2007 18:33
quote van belastingdienst:

Artiesten

Artiesten zijn personen die (al dan niet met een gezelschap) optreden voor publiek en daarbij een artistieke prestatie leveren. Het doet er niet toe of dat rechtstreeks voor een publiek is of via radio, televisie enzovoort. Voorbeelden zijn leden van bands en orkesten, conferenciers, komieken, zangers en zangeressen, solomusici, acrobaten, goochelaars, buiksprekers, mimespelers, poppenspelers en acteurs en actrices. Ook een acteur of actrice die wordt ingehuurd om een rol te spelen in een praktijksimulatie in het kader van een opleiding is een artiest. Geen artiesten zijn regisseurs en geluids-, opname- en belichtingstechnici.
Voor artiesten die in echte dienstbetrekking zijn, gelden de gewone regels voor de inhouding van loonheffingen. Als de artiest heeft gekozen om pseudowerknemer te zijn, gelden de gewone regels voor inhouding van loonbelasting/premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw.

dan geld het wel weer voor de dj's in discotheken en cafe's want dan ben je artestiek bezig, maar dj's staan er nog niet tussen dus das nog ff kijken
www.moonentertainment.nl
Steev    posted on 24-04-2007 18:52
Woei, mag je nu ook een afkorting voor je naam zetten net als Dr.?

Ar. S. Groen 

djmamo    posted on 24-04-2007 18:55
Poster: Steev

Ar. S. Groen?

nee dat mag niet, omdat artiest een vrij beroep is iedereen mag artiest zijn/worden en voor een titel zoals dokter daar moet je voor geleerd hebben, maar dat had je wel geweten als je geleerd had
www.moonentertainment.nl
Renzis    posted on 24-04-2007 19:08
Poster: djmamo
nee dat mag niet, omdat artiest een vrij beroep is iedereen mag artiest zijn/worden en voor een titel zoals dokter daar moet je voor geleerd hebben, maar dat had je wel geweten als je geleerd had

droog, maar van af welk punt (om het zo maar even te zeggen) ben jij voor de staat "artiest" en zou je recht hebben op dus 6% ipv 19%??
djmamo    posted on 24-04-2007 19:44
als jij een persoon bent die een artestieke prestatie levert, dus als je draait voor een publiek (en je hebt een kvk nummer)
www.moonentertainment.nl
Vibemaster-D    posted on 24-04-2007 19:45
lol.

je trekt dus je inkoop apparatuur 19% af en betaalt maar 6% aan de belasting dus
Vibemaster-D    posted on 24-04-2007 19:48

Ar. S. Groen 

ja,
namelijk DJ
Jori    posted on 24-04-2007 19:50
Hoe vraag je zo'n nummer aan. Kan dat op de site van De Kamer Van Koophandel. Of is het weer gezeur met formulieren.
Vibemaster-D    posted on 24-04-2007 19:55
Poster: Jori
Hoe vraag je zo'n nummer aan. Kan dat op de site van De Kamer Van Koophandel. Of is het weer gezeur met formulieren.

je moet dat formulier uitprinten van www.kvk.nl
en invullen.
je kiest ook je rechtsvorm. bij een eenmanszaak is het vrijsimpel geregeld maar voor BV, VOF moet je langs de notaris.

dan rijd je met dat formulier naar het kantoor van de KVK (zie site er zitten in iedere provincie 1) met een uittreksel van het bevolkingsregister en geldige legitimatie.

dan 1 dag wachten en je hebt je eigen bedrijf.
je moet dan ook langs de belasting om een BTW nr aan te vragen waarop jij je BTW kan aftrekken en moet afdragen.

EDIT: maar aangezien dat je 12 jaar bent mag je wettelijk niet eens in een drive-in show of als DJ officieel te werk gaan.
daar moet je 16 voor zijn.

en voor een eigen bedrijf 18 jaar.

verder zou je bij een bank een bedrijfsrekening kunnen openen
Jori    posted on 24-04-2007 20:00
Poster: Vibemaster-D

EDIT: maar aangezien dat je 12 jaar bent mag je wettelijk niet eens in een drive-in show of als DJ officieel te werk gaan.
daar moet je 16 voor zijn.

en voor een eigen bedrijf 18 jaar.

Ja, ik weet het, maar dan ben ik alvast voorbereid.
Lukaz    posted on 24-04-2007 20:13
stoer Happy, laughing
maar als je nog geen 18 bent heb je hier dus niks aan?
PatrickBeuken    posted on 24-04-2007 20:51
Vanaf 15 mag je je inschrijven bij de KVK.
djmamo    posted on 24-04-2007 20:56
Poster: PatrickBeuken
Vanaf 15 mag je je inschrijven bij de KVK.

ja voor freelance krantenbezorger
www.moonentertainment.nl
PatrickBeuken    posted on 24-04-2007 21:08
Vanaf 15 jaar kun je een VOF beginnen, maar daar heb je natuurlijk niks aan als je met die leeftijd nog niet als DJ oid mag werken.
Renzis    posted on 24-04-2007 21:11
meneer mamo heeft er voor geleerd zie ik

ma intresting, en ik neem aan dat jullie (het groot djr forum) daar massaal gebruik van gaan maken?
tairip    posted on 24-04-2007 21:48
Poster: Renzis
meneer mamo heeft er voor geleerd zie ik

ma intresting, en ik neem aan dat jullie (het groot djr forum) daar massaal gebruik van gaan maken?

Ik attendeerde Lead op dit feit. Ik wist dit al enige tijd alleen zag er nog geen forum over, daarin tegen attendeerde Lead mij op het feit dat je je in kan schrijven bij de KVK en dus je duurbetaalde Vinyl af kan trekken. Dit betekend dat je per 5 platen ongeveer een nieuwe kan kopen. P.s. je moet natuurlijk ook rekeningen uitschrijven.
Vibemaster-D    posted on 25-04-2007 13:12
Poster: tairip

Ik attendeerde Lead op dit feit. Ik wist dit al enige tijd alleen zag er nog geen forum over, daarin tegen attendeerde Lead mij op het feit dat je je in kan schrijven bij de KVK en dus je duurbetaalde Vinyl af kan trekken. Dit betekend dat je per 5 platen ongeveer een nieuwe kan kopen. P.s. je moet natuurlijk ook rekeningen uitschrijven.

maar als je winst maakt moet je die ook afdragen aan de belasting.
dus als je het in het zwart houd heb je 100% winst als je bij de KVK ingeschreven staat praten we over Omzet. dus reken uit of het rendabel is om je in te schrijven.
tairip    posted on 25-04-2007 13:58
Poster: Vibemaster-D

maar als je winst maakt moet je die ook afdragen aan de belasting.
dus als je het in het zwart houd heb je 100% winst als je bij de KVK ingeschreven staat praten we over Omzet. dus reken uit of het rendabel is om je in te schrijven.

Je klant betaald die BTW al en je kan natuurlijk niet alleen maar verlies draaien. Dan word je net als ieder ander bedrijf failliet verklaard!
PatrickBeuken    posted on 25-04-2007 16:49
Ik snap het voordeel niet van 6% BTW ipv 19%. Bedrijven die een DJ inhuren kijken toch alleen maar naar het bedrag excl BTW, want die BTW trekken ze zelf ook weer af. Minder BTW is alleen interessant voor de particulier, maar de meeste DJ's werken toch voor bedrijven, dus wat blijft er dan nog over?
tairip    posted on 25-04-2007 17:10
Omdat je die BTW wel eerst zelf af moet dragen ookal heeft het bedrijf jou nog niet betaald!
PatrickBeuken    posted on 25-04-2007 17:28
Je hoeft toch maar eens in de zoveel tijd af te dragen? Tegen die tijd heb je het geld van de bedrijven wel binnen.
tairip    posted on 25-04-2007 17:54
Poster: PatrickBeuken
Je hoeft toch maar eens in de zoveel tijd af te dragen? Tegen die tijd heb je het geld van de bedrijven wel binnen.

Eens in de maand ja maar niet ieder bedrijf betaald vlotjes, verkijk je er niet op.
Steev    posted on 25-04-2007 17:58
Poster: djmamo

Damn, het was maar een grapje hoor..  Altijd dat afgezaagde gedoe van jou ..
djmamo    posted on 25-04-2007 23:11

Damn, het was maar een grapje hoor..  Altijd dat afgezaagde gedoe van jou ..

zie ik daar een misplaatst traantje?
www.moonentertainment.nl

This is an old Topic

No new postings for 6.592 days.
 Post CommentThat would be 219.7 months
or a whopping 18.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

105 Users online: 9 Guests (96 Unknown)
Pages generated today : 923
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.673.875