Poster: Mforge
je bedoelt je gain? die horen zowieso nooit helemaal open te staan, en daarmee regel je meer volume verschillen tussen de channels die je open heb staan.
Je moet de volume knop van je versterker gewoon zo zetten, dat je master van je mixer helemaal open kan. plaatje opzetten, gain's op 12 uur, en dan langzaam fader omhoog doen. is het teveel, dan volume op je versterker minder geven, net zo lang tot het goed is.
Poster: Rens
Hoe kun je er met je versterker voor zorgen dat de master van je mengpaneel helemaal open kan? of begrijp ik dit helemaal fout :P
Poster: jelektronic
bedankt voor de reacties. ik ga men mixer helemaal openzetten zoals Mforge en dan regel ik het geluid met dat potentiometertje achteraan zodat men versterker niet meer clipt (is dit goed?)
men fader van men djm600 staat nu helemaal open en men vu-meter toont +7db maar het potentiometertje staat maar half open en dan clip men versterker niet. maar is mijn signaal nu overstuurd op mijn mixer?
maar mijn gains zijn op 0 db afgeregelt hoor, het is enkel de master die zo luid gaat.
Poster: jelektronicDie 6dB is nog wel te overzien
hier kan een slotje op denk ik.
ik zocht namelijk naar de uitleg die jelmer me gaf waarvoor bedankt. ik wou dus vooral weten of mijn signaal overstuurd was wanneer ik enkel dat potentiometertje achteraan minder draaide maar men master volledig open staat. ik weet namelijk ook wel dat in het rood spelen niet goed is voor men geluidskwaliteit.
toch bedankt allemaal
Poster: Jelmer
Bij de meeste mixers is het zo dat wanneer je het inkomende signaal op 0dB afregelt en zowel het kanaal als de master omhoog gooit het uitgaande signaal ook 0dB zal zijn. Input=Output. De DJM serie wijkt hier van af, om de een of andere reden gooit de DJM er bij 0dB in, +6dB uitBij de 800 kan je daarvoor achterop de schakelaar op -6dB zetten, de 600 gaat iets moeilijker omdat die traploos verstelbaar is.
Ik doe dan het volgende: Gain op 0dB, kanaalfader omhoog en de master zo dat de VU meters 0dB aangeven. Dan ook de regelaar achterop helemaal open. Vervolgens hang ik de masteruitgang weer op een leeg kanaal op de mixer en stel dit kanaal weer af op 0dB. Als je nu de master helemaal omhoog schuift zal je zien dat het kanaal waarop de master terugkomt richting de +6dB gaat. Nu hoef je alleen nog maar achterop de mixer het signaal terug te draaien zodat het weer 0dB wordt, nu is de 'afwijking' van de masterfader aangepast. Het enige minpunt is de onbruikbare master VUmeter, die geeft nu standaard +6dB teveel aan(Maar jij weet wel beter).