djm600 => 0db
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

jelektronic    posted on 10-03-2007 21:15
kan ik op een bepaalde manier men geluid perfect afregelen wanneer ik mijn faders helemaal open zet? als ik dit doe zit ik namelijk op +7db en dan kan je dit afregelen met dat wieltje maar hoe krijg ik dit op 0 db. kheb een crown xs900 versterker en deze clipt uiterraard op + 7 db. is dit gewoon afregelen tot deze niet meer clipt?

wanneer men vu-meter op + 7db speelt maar ik dim met dat potentiometertje heb ik dan kwaliteitsverlies van mijn signaal?

alvast bedankt

Jelektronic

What do you think about djm600 => 0db ??

Vote :   

Mforge    posted on 10-03-2007 22:06
je bedoelt je gain? die horen zowieso nooit helemaal open te staan, en daarmee regel je meer volume verschillen tussen de channels die je open heb staan.
Je moet de volume knop van je versterker gewoon zo zetten, dat je master van je mixer helemaal open kan. plaatje opzetten, gain's op 12 uur, en dan langzaam fader omhoog doen. is het teveel, dan volume op je versterker minder geven, net zo lang tot het goed is.
Basrose    posted on 10-03-2007 22:48
ja verstandig om je master helemaal open te zetten of anders af te plakken.. je schuift m anders per ongeluk wel s omhoog... en het volume van de kanalen regel je idd met de gain.
Companion    posted on 10-03-2007 23:03
De gain-regelaar gebruik je om de ingang van het kanaal af te regelen, de zogenaamde gevoeligheid.
Zet het betreffende kanaal in de PFL mode en laat de CD of TT draaien met het muziekstuk. Op je VU meters kun je aflezen hoeveel signaal er binnen komt. Zorg nu al dat het signaal niet boven de 0 dB komt. Dan loop je eigenlijk al helemaal geen risico meer. Als je nu tijdens het afspelen zorgt dat je met je mastersignaal ook niet boven die 0 db uitkomt blift de versterker heel, zelfs als je die op maximaal zet. (Let wel dat je speaker de pieken van de versterker aan kunnen)

Ander punt van aandacht is wel het feit dat het verdraaien (soms wel tot +12 dB) van de toonregeling met name in het mid en het laag, behoorlijke gevolgen kan hebben voor je uitgangssignaal van je mixer. Dit kan dus evenredige pieken geven in je uitgangs-signaal. vooral DJ's die beatmixen en gebruik maken van het in- en uitfaden van de bassen moeten hier rekening mee houden.
jelektronic    posted on 11-03-2007 09:17
ik bedoelde niet de gain maar dat regelaartje achter op de mixer waarmee je het uitgangssignaal regelt(djm600 pioneer) men gain staat altijd ongeveer op 0 db
DJ_Sintec    posted on 11-03-2007 10:46
ik zou dit doen:

zet eerst de kanalen open en zie via gain dat ze op 0 db komen (ongeveer he) en zet dan je master schuif zo open dat die ook op 0 db komt, kerel van verhuur hier in de buurt heeft zo de masterschuif van zijn pioneer 600 afgeplakt op 7 / 10 om hetzelde volume van zijn kanalen te hebben in de master. Als het dan afgeplakt is zet je alles open en zet je het volume van je versterker zo dat het luid genoeg is zoals je zelf wilt, (werk met een begrenzer eventueel he)
Rens    posted on 11-03-2007 10:52
Poster: Mforge
je bedoelt je gain? die horen zowieso nooit helemaal open te staan, en daarmee regel je meer volume verschillen tussen de channels die je open heb staan.
Je moet de volume knop van je versterker gewoon zo zetten, dat je master van je mixer helemaal open kan. plaatje opzetten, gain's op 12 uur, en dan langzaam fader omhoog doen. is het teveel, dan volume op je versterker minder geven, net zo lang tot het goed is.

Hoe kun je er met je versterker voor zorgen dat de master van je mengpaneel helemaal open kan? of begrijp ik dit helemaal fout :P
DJ_Sintec    posted on 11-03-2007 10:56
Poster: Rens

Hoe kun je er met je versterker voor zorgen dat de master van je mengpaneel helemaal open kan? of begrijp ik dit helemaal fout :P

ik denk dat je het fout begrijpt:

je regelt eerst je mengpaneel dat die aan 0 db zit als alles openstaat (rood draaien is nooit goed Happy, laughing) en dan zet je alles open en zet je zo het volume van je versterker dat hij het gewenste geluidvolume heeft. Als je nu alles openspeelt speel je niet in het rood (heb  je dus je zuivere geluid) en heb je wel het volume dat je wilt.
Rens    posted on 11-03-2007 11:04
ah zow dan doe ik het dus toch goed :D:P Thanx
Mforge    posted on 11-03-2007 12:28
de master van een mixer hoort altijd max open te staan, omdat je dan het volledige dynamisch bereik van je mixer gebruikt.
dus zet je master open, gain (zet ze standaard op 12 uur) en een plaatje op, channel fader open, en dan volume op je versterker opendraaien, net zo lang tot je op 0db komt. als je dan bv je eq's boost zorg er dan voor dat de pieken niet hoger komen dan +3.
overinges is dit moeilijk, toen ik nog een djm had, kreeg ik hem nooit op nul db, terwijl met me xone is dit veel makkelijker.
jelektronic    posted on 11-03-2007 13:17
bedankt voor de reacties. ik ga men mixer helemaal openzetten zoals Mforge en dan regel ik het geluid met dat potentiometertje achteraan zodat men versterker niet meer clipt (is dit goed?)
Camino    posted on 11-03-2007 16:25
Dat klopt ja Winking my eye 
jelektronic    posted on 11-03-2007 16:36
bedankt

DJ_Sintec    posted on 11-03-2007 19:02
Poster: jelektronic
bedankt voor de reacties. ik ga men mixer helemaal openzetten zoals Mforge en dan regel ik het geluid met dat potentiometertje achteraan zodat men versterker niet meer clipt (is dit goed?)

zie maar dat je niet te veel in het rood draait als je je mixer open zet, ookal staat je versterker niet hard, this ni goe voor je mengpaneel en voor het geluid
jelektronic    posted on 11-03-2007 20:34
men fader van men djm600 staat nu helemaal open en men vu-meter toont +7db maar het potentiometertje staat maar half open en dan clip men versterker niet. maar is mijn signaal nu overstuurd op mijn mixer?
Ft    posted on 11-03-2007 20:42
men fader van men djm600 staat nu helemaal open en men vu-meter toont +7db maar het potentiometertje staat maar half open en dan clip men versterker niet. maar is mijn signaal nu overstuurd op mijn mixer?

Dit is niet slim... dan moet je met de gains gaan werken... want +7 draaien is niet de beste manier... probeer deze uit het rood te krijgen door de gains wat minder te doen...
jelektronic    posted on 11-03-2007 20:48
maar mijn gains zijn op 0 db afgeregelt hoor, het is enkel de master die zo luid gaat.
Ft    posted on 11-03-2007 20:56
maar mijn gains zijn op 0 db afgeregelt hoor, het is enkel de master die zo luid gaat.

Bedoel je dat je gains op de helft staan? Dan nog kun je ze beter iets terug draaien, hierdoor wordt je output van het kanaal naar de master lager...
Ik heb mijn gains standaard tussen een kwart en de helft staan...
jelektronic    posted on 11-03-2007 21:02
die van mij staan daar ook ongeveer op 11 uur (men led vu-meter per kanaal geeft 0db aan), het is alsof men master een versterker is
djmamo    posted on 12-03-2007 11:20
je hebt 2 levels waar je op moet kijken, je line kanaal en je master kanaal.

je zorgt dat je uitsturende geluid van je line kanaal (of phono) op 0db afgeregeld word, dus zorg dat deze met de led meteres (VU meters zitten er niet op) groen blijft en dus 0db uitstuurd.

als je dit zo ver hebt gedaan dan ga je je master kanaal/schuif open zetten en kijk je tot hoever hij kan gaan, zorg ook hier dat deze niet in het rood gaat.

mocht het zo zijn dat hij erg snel in het rood draait dan zet je gewoon je versterker harder, om dan toch je volume te behouden.

als je in het rood draait dan word je geluid niet mooier en in veel horeca zaken zal dan ook het volume terug vallen, dit is bij de djm 500/600 het grote minpunt als deze in het rood gaan dan kun je goed horen dat het geluid verbasterd en niet mooi meer klinkt.

dus draai je met een djm 500/600 dan moet je er echt op letten dat je niet in het rood komt.

de djm 800 heeft hier geen last van omdat deze volledig digitaal is en zijn uitsturende geluid niet overstuurd kan raken door de techniek in het apparaat.
www.moonentertainment.nl
Jelmer    posted on 12-03-2007 11:52
Bij de meeste mixers is het zo dat wanneer je het inkomende signaal op 0dB afregelt en zowel het kanaal als de master omhoog gooit het uitgaande signaal ook 0dB zal zijn. Input=Output. De DJM serie wijkt hier van af, om de een of andere reden gooit de DJM er bij 0dB in, +6dB uit   Bij de 800 kan je daarvoor achterop de schakelaar op -6dB zetten, de 600 gaat iets moeilijker omdat die traploos verstelbaar is.

Ik doe dan het volgende: Gain op 0dB, kanaalfader omhoog en de master zo dat de VU meters 0dB aangeven. Dan ook de regelaar achterop helemaal open. Vervolgens hang ik de masteruitgang weer op een leeg kanaal op de mixer en stel dit kanaal weer af op 0dB. Als je nu de master helemaal omhoog schuift zal je zien dat het kanaal waarop de master terugkomt richting de +6dB gaat. Nu hoef je alleen nog maar achterop de mixer het signaal terug te draaien zodat het weer 0dB wordt, nu is de 'afwijking' van de masterfader aangepast. Het enige minpunt is de onbruikbare master VUmeter, die geeft nu standaard +6dB teveel aan(Maar jij weet wel beter).
djmarcelm    posted on 12-03-2007 17:12
dit is basis kennis!!
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
jelektronic    posted on 12-03-2007 19:08
hier kan een slotje op denk ik.

ik zocht namelijk naar de uitleg die jelmer me gaf waarvoor bedankt. ik wou dus vooral weten of mijn signaal overstuurd was wanneer ik enkel dat potentiometertje achteraan minder draaide maar men master volledig open staat. ik weet namelijk ook wel dat in het rood spelen niet goed is voor men geluidskwaliteit.

toch bedankt allemaal
Jelmer    posted on 13-03-2007 17:47
hier kan een slotje op denk ik.

ik zocht namelijk naar de uitleg die jelmer me gaf waarvoor bedankt. ik wou dus vooral weten of mijn signaal overstuurd was wanneer ik enkel dat potentiometertje achteraan minder draaide maar men master volledig open staat. ik weet namelijk ook wel dat in het rood spelen niet goed is voor men geluidskwaliteit.

toch bedankt allemaal
  Die 6dB is nog wel te overzien
DJ_Sintec    posted on 13-03-2007 22:52
Poster: Jelmer
Bij de meeste mixers is het zo dat wanneer je het inkomende signaal op 0dB afregelt en zowel het kanaal als de master omhoog gooit het uitgaande signaal ook 0dB zal zijn. Input=Output. De DJM serie wijkt hier van af, om de een of andere reden gooit de DJM er bij 0dB in, +6dB uit Bij de 800 kan je daarvoor achterop de schakelaar op -6dB zetten, de 600 gaat iets moeilijker omdat die traploos verstelbaar is.

Ik doe dan het volgende: Gain op 0dB, kanaalfader omhoog en de master zo dat de VU meters 0dB aangeven. Dan ook de regelaar achterop helemaal open. Vervolgens hang ik de masteruitgang weer op een leeg kanaal op de mixer en stel dit kanaal weer af op 0dB. Als je nu de master helemaal omhoog schuift zal je zien dat het kanaal waarop de master terugkomt richting de +6dB gaat. Nu hoef je alleen nog maar achterop de mixer het signaal terug te draaien zodat het weer 0dB wordt, nu is de 'afwijking' van de masterfader aangepast. Het enige minpunt is de onbruikbare master VUmeter, die geeft nu standaard +6dB teveel aan(Maar jij weet wel beter).

dit is de mooie manier maar het komt op hetzelfde neer als het onorthodox afplakken van je masterfader op 0 db.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

349 Users online: 43 Guests (306 Unknown)
Pages generated today : 6.376
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.658.388