Persoonlijk denk ik dat het hier om een ander probleem gaat. De drive-in bestaat bij de gratie van de kwaliteit van de discjockey. Die moet allround zijn, anders slaagt het feestje vaak niet. Je kunt een waanzinnig goede trance-DJ zijn, maar als halverwege de avond blijkt dat er eigenlijk toch meer Nederlanstalig en country van je wordt verwacht, ga je nat en wordt er de volgende keer een andere drive-in geboekt.
Als ik zo eens om me heen kijk, is de 'presenterende discjockey' een zeldzaam iets aan het worden. DJ's genoeg, maar een tekort aan discjockey's, als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Ik heb eens nagedacht hoe dat komt en ik heb het volgens mij gevonden: Internet ligt hieraan ten grondslag.
Vroeger, in de tijd dat ik als (allround-) discjockey in een lokale (vrij grote) discotheek werkte, moest ik via de radio en platenzaak aan platenkennis komen. Door radio te luisteren werd je min of meer gedwongen om alle muziekstijlen te luisteren. Daardoor kon je op feesten alle kanten op met je kennis.
Met de opkomst van het Internet veranderde dat. Mensen downen en luisteren voornamelijk de muziekstijl die ze zelf leuk vinden. Dat is natuurlijk niet anders voor mensen met een drive-in. Als je je drive-in aan de gang wil houden, zul je echter ook de laatste single van Jan Smit en Shakira bij je moeten hebben.
PS: ... een 'drive-in discjockey' moet eigenlijk ook gewoon presenteren, maar dat is mijn mening