Drive in show aan het uitsterven
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

HouseArrest    posted on 31-12-2006 20:41
Ik kon er niet veel over vinden bij de search. Wel over de all round dj's die misschien aan het minderen waren maar niet over dit onderwerp.

Nu is mijn vraag denk ik al duidelijk!

Zijn de drive-in shows aan het uitsterven? Ik hoor namelijk soms wel eens van mensen dat dit het geval is.

Is het voor mij nog de moeite om te gaan investeren in speakers en versterkers? (gear heb ik al). Ik heb namelijk ook mijn vaste plek in een café/club.

Is het niet handiger om geluidsset en licht bij te huren en dan zelf gear mee te nemen?

Wat is jullie mening hier over, of zitten jullie met de zelfde vraag?
User edit by HouseArrest on 31-12-2006 @ 20:46:55 (3%)

What do you think about Drive in show aan het uitsterven ??

Vote :   

greup    posted on 31-12-2006 20:53
mwha,. hangt helemaal van jou situatie af. Ik ken jouw afzetmogelijkheden niet,.
Vaak is het voor een beginnende show verstandiger om een aantal zaken in te huren. Maar op een bepaald moment is het uiteraard verstandiger een aantal dingen zelf te kopen.

Om te bepalen of een inverstering in speakers en versterkers ( wat bij je basis hoord, en dus eigenlijk ook een primaire inverstering is die je moet doen) een verstandige keuze zul je moeten vertellen hoe jou situatie nu is,. In welk kaliber je draaid, en hoevaak.

Drive-inshows zijn zeker niet aan het uitsterven,.. alleen zijn er altijd een hoop die over de kop gaan.

Maar mocht je series willen beginnen zou je eigenlijk moeten zorgen dat je wel zelf over de basis beschikt en betaalbaar willen blijven zul je eigenlijk moeten zorgen voor minimaal

* 2 fatsoenlijke topjes incl versterking waarbij je bij je plaatselijke verhuurder subjes kunt huren
* basis lichtsetje.. 8 parren 56, 2 statiefjes, besturing.
* draaisetje

Anders zul je je zelf al snel uit de markt prijzen

Mod edit by greup on 31-12-2006 20:54 (1%)
HouseArrest    posted on 31-12-2006 20:58
Bedankt greup,

Tja, als ik mijn eigen agenda steeds bekijk valt me toch op dat ik veel meer in het café draai en de drive in show niet zo heel veel geboekt wordt.
Daarom vraag ik mezelf ook af of het dan verstandig is. En zo ja? Verdien ik het überhaubt wel terug. Het is wel een hobby (waarvan mensen zeggen dat het geld kost) maar het moet me niet onder water duwen zegmaar, en ik moet er wel aan verdienen zegmaar.
ceesietopc    posted on 31-12-2006 22:52
Ik denk dat je het tegenwoordig als Drive-in steeds meer van mond op mond reclame moet hebben, omdat er een hele tijd zo enorm veel werden opgezet. Heb je echter eenmaal een goede naam, denk ik dat het als drive-in best uit te houden is.
greup    posted on 01-01-2007 20:55
Poster: Atomix
Bedankt greup,

Tja, als ik mijn eigen agenda steeds bekijk valt me toch op dat ik veel meer in het café draai en de drive in show niet zo heel veel geboekt wordt.
Daarom vraag ik mezelf ook af of het dan verstandig is. En zo ja? Verdien ik het überhaubt wel terug. Het is wel een hobby (waarvan mensen zeggen dat het geld kost) maar het moet me niet onder water duwen zegmaar, en ik moet er wel aan verdienen zegmaar.

maar wat voor showtjes doe je dan? 50 tot 200 man? En vooral bruiloften, of ook veel schoolfeestjes ect.
En de belangrijkste vraag,.. Hoevaak doe je dat per jaar?
robbert    posted on 01-01-2007 23:42
Er is nog altijd genoeg markt voor drive-in's, ik denk dus zeker niet dat ze aan het uitsterven zijn. Al is de laatste jaren een pc met illegale downloads een concurrent geworden. Vroeger was het namelijk niet zo vanzelfsprekend dat iemand een leuke muziek collectie had voor een feestje of bruiloft. Niet iedereen vind het dus de moeite waard om een behoorlijk bedrag uit te geven aan iets waar ze zelf (in mindere mate natuurlijk) ook voor kunnen zorgen.

Een goede basis is voor een drive-in erg belangrijk, bespaar hier dus niet al te veel op. Al moet ook gezegd worden dat een professionele uitstraling vooral telt. 9 van de 10 mensen zien en horen echt niet het verschil tussen een dap zetje en een jbl.
DonBasco    posted on 02-01-2007 12:12
Aan de ene kant blijft er altijd wel markt voor drive-ins.
Belangrijkste taak van een drive-in is (zoals de naam ook aangeeft) het verzorgen van de muziek op een plek waar geen vaste installatie is. Hierdoor blijven bruiloften en bedrijfsfeestjes een bestaande markt. Met name bedrijven kiezen hier vaak voor de "zekerheid" van een drive-in, zodat ze zeker weten met een professionele partij te maken te hebben.

Aan de andere kant werk ik zelf ook volgens het "ik heb de dj-set (mixer en cd-spelers) en huur licht en geluid bij"-concept. De kosten voor de apparatuur worden 1 op 1 doorgezet naar de klant en ik verdien hier niks aan. Dit zorgt voor transparantie in de prijsopbouw. Bij drive-ins betaal je meestal een vast bedrag. Hierbij wordt de keus meer gemaakt voor de dj dan voor het licht en/of het geluid. Ik draai wat meer mijn eigen stijl in tegenstelling tot de wat algemenere muziekstijl van een drive-in. In mijn klantenkring is hier blijkbaar wel behoefte aan een keuze voor een bepaalde muziekstijl.

De afweging voor het zelf kopen van apparatuur moet je eigenlijk maken obv de afschrijving en kosten van reparaties van de apparatuur tegenover de verwachte te besparen huurkosten. Zeker als je 2e hands spullen koopt hoeft zelf kopen helemaal niet zo duur te zijn. Aangezien ik geen ruimte heb voor de opslag van licht en geluid is de keuze ook snel gemaakt. Een goede relatie met een verhuurder helpt bij de keuze ook. Ik houd hier zelfs weer klussen aan over.
Tim1978    posted on 02-01-2007 12:49
Persoonlijk denk ik dat het hier om een ander probleem gaat. De drive-in bestaat bij de gratie van de kwaliteit van de discjockey. Die moet allround zijn, anders slaagt het feestje vaak niet. Je kunt een waanzinnig goede trance-DJ zijn, maar als halverwege de avond blijkt dat er eigenlijk toch meer Nederlanstalig en country van je wordt verwacht, ga je nat en wordt er de volgende keer een andere drive-in geboekt.

Als ik zo eens om me heen kijk, is de 'presenterende discjockey' een zeldzaam iets aan het worden. DJ's genoeg, maar een tekort aan discjockey's, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Ik heb eens nagedacht hoe dat komt en ik heb het volgens mij gevonden: Internet ligt hieraan ten grondslag.

Vroeger, in de tijd dat ik als (allround-) discjockey in een lokale (vrij grote) discotheek werkte, moest ik via de radio en platenzaak aan platenkennis komen. Door radio te luisteren werd je min of meer gedwongen om alle muziekstijlen te luisteren. Daardoor kon je op feesten alle kanten op met je kennis.

Met de opkomst van het Internet veranderde dat. Mensen downen en luisteren voornamelijk de muziekstijl die ze zelf leuk vinden. Dat is natuurlijk niet anders voor mensen met een drive-in. Als je je drive-in aan de gang wil houden, zul je echter ook de laatste single van Jan Smit en Shakira bij je moeten hebben.

PS: ... een 'drive-in discjockey' moet eigenlijk ook gewoon presenteren, maar dat is mijn mening

greup    posted on 02-01-2007 15:49
Er zijn zoveel drive-inshows dat je moet zorgen dat jij met je kop erbovenuit steekt. De kleinere showtjes van die tieners gaan in 80 of 90% binnen 3 jaar kapot.

Hoe groot of klein je ook bent, belangrijkste is ( zoals al aangegeven door een aantal posters hierboven)

* muziek,. En voor de kleinste show niet eens hoe je die aan elkaar draaid,.. zolang je maar de muziek draaid die van je gevraagd gewordt!
* uitstraling,. je show moet er ALTIJD goed uitzien,. investeer in flightcases, werkt kabels netjes weg en zorg dat je lampen er mooi bijhangen. (Je show moet er altijd zo uitzien dat het uitdrukt dat jullie veel meer zouden kunnen! )
* app,. Zorg dat alles wat je koopt verhuurbaar is! ga geen nutteloze lasers van 10 mWatt kopen of krakkemitige cd-spelers. Inversteer ook zo dat uitbreiden makkelijk is,. De lampen die je altijd en overal kan inzetten, en daarom ook zeker in eigenbeheer zullen moeten zijn zijn Parren! zorg ook voor je eige draaiset, en het liefst je eigen geluid die je met inhuur bij je verhuurder goed zou kunnen uitbreiden als je meer nodig hebt.

Er zijn een hoop voorbeelden van bij elkaar geraapte drive-inshowtjes,.. maar die overleven het * gelukkig* toch niet
Mod edit by greup on 02-01-2007 15:50 (1%)
HouseArrest    posted on 03-01-2007 12:11
Bedankt voor alle reacties,

@ Greup: Ik draai voornamelijk met de drive in van 50 tot 200 man idd. Maar ik vraag me af of het hier in de buurt wel de moeite is. Want ik ben erg bang dat ik het er niet meer uit haal.

Ik denk dat ik het zo doe: Ik heb mijn eigen draaiset. En als iemand mij inhuurd, huur ik een licht en geluids set erbij. Dan hoef ik verder niet veel te investeren in het licht en geluid en loop ik ook niet het risico dat ik het niet terug verdien.

Op ten duur is huren uiteraar duurder, maar naarmate ik wat meer boekingen heb voor de drive in ga ik er over denken om toch te investeren in de drive-in.

Allemaal bedankt voor jullie informatie/meningen :D
savale    posted on 03-01-2007 13:56
Tja hier heb ik het geld van mn speakersetje/versterker er al lang uit! Lichten huur of leen ik van iemand.
Ik word regelmatig nog gevraagd. En heb echt niet het idee dat het minder wordt.

This is an old Topic

No new postings for 5.929 days.
 Post CommentThat would be 197.6 months
or a whopping 16.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

78 Users online: 4 Guests (74 Unknown)
Pages generated today : 9.441
Most visitors online this month : 184
Lifetime Pageviews since 2003 : 208.931.197