advies formule PA vermogen aantal mensen (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Vibemaster-D    posted on 20-12-2006 18:22
heej ik wil eens weten welk formuletje jullie zouden gebruiken voor de onderstaande  PA  (of jullie eigen PA)

als je 2 18" Subs hebt met 800Watt RMS en 2 Dubbel 15" Top kasten eveneens 800Watt RMS tot hoeveel man zouden jullie hier mee draaien. (in zaaltjes dan niet buiten)

de speakers hebben allemaal een SPL van 132 DB en zijn van het merk JBL.
gecombineerd met Crown Versterkers.

ik doe meestal 3 watt per persoon. maar wat zouden jullie hiermee doen of wat doen jullie als formuletje.

alvast bedankt,
DJ Dennis

What do you think about advies formule PA vermogen aantal mensen ??

Vote :   

killerbee    posted on 08-01-2007 01:23
Poster: Winston
Er bestaan wel rekenmethoden, maar dat kan niemand je even snel uitleggen op een forum. Om de berekeningen te leren maken is een jarenlange studie voor nodig.

De meeste mensen werken daarom gewoon uit ervaring. De cijfers hierboven kloppen min of meer en zijn dus bruikbaar. Belangrijk is nu dat je zorgt dat je niks overload.

Wat winston al zegt. er ijn rekenmethoden voor en je bent even een tijd bezig om dat onder de knie te krijgen. dus voor zo af en toe geen goed id of je moet tijd over hebben.:P

Er zijn een aantal factoren waar je rekening mee moet houden.

1 Aantal man dat de zaal mag hebben. neem dit aantal altijd als je een berekening maakt je kan beter over je vermogen zitten dan onder.
2 Wat is het aantal m3.
3 Wat is het aantal m2 vloer en welke vorm heefd i een vloer 20 bij 20 heeft een ander geluid dan 10 bij bij 40 bij de zelfde hoogte.
4 Waar zijn de wande van gemaakt is het een betone bak wens ik je veel suc 6 maar word je niet vrolijk van. of is het een ruimte met gordijnen of matten etc.
5 wat is de doelgroep. een stel hongerige gabbers wille wat anders horen dan een paar loshoofdige rockers. of een stel 70 & 80 freeks.

(kan nog meer dinge noteren maar dan word de post  wel heel lang.)

Dit allemaal is te berekene als je natuurlijk exel sheet neemt daar alle punte onderverdeeld in klasses daar een cijver aan geeft. kan je dat natuulk bereken. maar uhm voor zn set niet nodig naar mijn mening moet je het doen op ervaring na een tijd weet je wat een set aan kan in wat voorn ruimte. en meschien ga je er een keer mee op je bek jammer maar dan weet je het voor de volgende keer.

Plus het plaatsen van de speakers kan ook verschillend zijn  laat je het vliegen etc
het je er een procesor tussen zitte een Crossover  wat mamo zij dat je met een crossover het geluid bij de juiste speaker krijgt. klopt alleen een cros over wil niet eggen dat die het geluid verzuiverd of atans niet direct hoorbaar maar wel zo als i zij het kan er harder door gaan. maar dan kom je ook weer op een punt wat is hard wil je dat je oren moet dicht houde van de hogen tone of wil je graag dat je je onderbroek vol schijt van de lage tone. dat is alemaal heel verschillend.

Suc 6 hoop dat jij of julie hier wat aan hebben.

Winston    posted on 08-01-2007 23:32
@ dennisv

De formule die ik heb gevonden om het verlies aan SPL te bepalen staat bekend als de "inverse square law." Deze regel zegt dat als de afstand tot de speaker wordt verdubbeld, de SPL met 6 dB afneemt.

Dus als op 1 m afstand de SPL 132 dB is dan is op 2 m afstand de SPL 126 dB. En verdubbel je de afstand weer tot 4 m nu, dan is de SPL 120 dB. Op 8 m wordt de SPL dus 112 dB etc.

Maar er moet nog rekening worden gehouden met de gewenste "crest factor" voor de muziekstijl. Dit moet je soms aftrekken. Bij JBL is er meestal al rekening meegehouden, maar controleer voor de zekerheid.

Verder werk je met 2 kasten, dus moet je weer de dB terugrekenen naar Watts, deze optellen en weer terugrekenen naar dB, als je ze vlak naast elkaar zou plaatsen. In stereo moet je naar het geluidsveld kijken.

Verder speelt de "reverb" (= weerkaatsing) van de ruimte ook een rol en dat houd onder andere verband met de vorm van de zaal. Meestal moet je dat optellen.

Over het algemeen mag je uitgaan van 4 dB, maar er is ook een formule om dat exact te berekenen.

Ook het achtergrond geluid moet worden overstemd.

In openlucht situaties moet je nog rekening houden met windsnelheid en windrichting, en soms luchttemperatuur en luchtvochtigheid.

Verder moet je speaker niet worden belemmerd door obstakels, inclusief mensen, in het geluidsveld als je de "inverse square law" wil gebruiken.

En er zijn nog een aantal zaken waarop je moet letten als je ook de geluidskwaliteit op topniveau wil houden. Dat beperkt de afstand ook. Maar ik heb alleen gekeken naar de SPL.

En de vraag is dan hoeveel dB wil je minimaal op de grootste luisterafstand. Daarvoor zijn er tabellen die de dB waarde relateren aan het toepassingsgebied. Voor dance music kun je uitgaan van een SPL van rond de 96 dB.

Dan kun je met je setje theoretisch onder ideale omstandigheden ruim 1200 man aan, maar dan heb je wel 'shit' geluid in bepaalde zones van de zaal en afgrijselijk onevenredig verdeelde SPL's.

Om goed geluid te krijgen moet je ook weten de bouw van de speakers zoals Greup zei, zodat je het gebied dat de speaker bestrijkt met goed geluid kent. Als je speaker specs weet te lezen haal je dat wel uit. Volgens mij moet je uitkijken naar de "nominal coverage" en dat schetsen op de zaalafmetingen. En dan kom je waarschijnlijk op afmetingen in de orde van zaaltjes voor 300-600 mensen. En hoef je niet op maximaal vermogen te werken. Volgens mij wordt de 'coverage' wel niet altijd opgegeven.

T.a.v. de "crossover" heb ik niet kunnen vinden dat deze de SPL vergroot. Een crossover beperkt het frequentiebereik dat wordt gestuurd naar een speaker. Dus het hoge frequentiebereik uitsluitend naar de tweeters, midden naar de woofers, het lage naar de subwoofers.

Zonder crossover zouden bepaalde frequenties dubbel worden geproduceerd door de speakers, en bv de subwoofer zal vermogen verspillen met het proberen weergeven van hogere frequenties.

De crossover zorgt dus voor een betere geluidskwaliteit, zuiverder geluid zoals mamo zei, en voor de bescherming van speakers m.n. de tweeters. Van echte vergroting van de SPL is er in elk geval geen sprake. Maar wel van het beperken van verspilling van vermogen. Maar een crossover is dus wel altijd verplicht, liefst actief of tenminste passief.

Ik heb nog niet gechecked of de amps een goede match zijn voor de speakers. Het zal wel het geval zijn, maar check toch voor de zekerheid of de 132 dB inderdaad kan worden gehaald met het vermogen van de amps. Daarbij helpen de topics DJResource>Pro Audio>Versterker Specs begrijpen en DJResource>Pro Audio>Speakers aansluiten.

En verder moet je rekening houden met de speakerkabels. Bij voorkeur kun je met een lange kabel, die een balanced signaal voert, gaan van mixer naar versterker en met een korte speakerkabel met een geschikte dikte van amp naar speaker. De amp dus vlak naast de speaker.

De berekeningen hoef je niet te kennen als je niet op top professioneel niveau bezig bent. Gerenomeerde merken zoals JBL geven meestal wel de toepassingsgebieden waarvoor een bepaald model speaker geschikt is. Zo kun je redelijk snel een voorselectie maken.

En de meeste mensen werken zoals eerder gezegd op basis van ervaring. Maar voor meer begrip en gevoel voor 'sound' is het natuurlijk wel leuk om te weten.

Nogmaals, ik ben geen expert, dus vraag om een 'second opinion' en ik hoop dat experts de fouten uit deze tekst halen.

En zorg dat altijd netjes onder en nergens in het rood wordt gedraaid, want je zit al op het maximale van wat het systeem aankan. Anders kan in een fractie van een seconde van onoplettendheid de boel in de kliko belanden.

Zorg dus altijd voor 'headroom' of teveel aan vermogen zoals Nvie zei, en misschien een limiter of zoiets.

Tic Toc
User edit by Winston on 09-01-2007 @ 00:21:11 (1%)
robertvisser    posted on 09-01-2007 00:06
ik denk dat jij heel goed bezig bent winston... en dan heb je nog het feit de beleving van het publiek wat ik goed of voldoende vindt klinken vinden somige mensen overdreven

met deze set zou ik niet voor 300 man willen staan... mja ben miss veel te verwend..

miss vinden die 300 debielen voor je foh systeempje het allemaal wel prima zolang er bier is...

en patrick.. ik denk dat jij net als 99% van alle dj's zich lekker met mixen moet bezig houden... want van foh sytemen heb jij nog geen plakje kaas gegeten..

User edit by robertvisser on 09-01-2007 @ 00:16:43 (45%)
Winston    posted on 09-01-2007 00:23
Ik zou met de PA set van dennisv ook niet voor 300 man willen gebruiken voor mijn gewenste kwaliteit.
Tic Toc
PatrickBeuken    posted on 09-01-2007 15:20
Poster: robertvisser
want van foh sytemen heb jij nog geen plakje kaas gegeten..

Dat baseer je op de 3 regels die ik in dit topic post? Ik doe wel eens feestjes voor 200 man met 2x Behringer B1800X en 2 speakers die vergelijkbaar zijn met de DAP K-112... dat gaat prima. Hier van uit gaande denk ik dat het zeker geen slecht advies is wanneer ik zeg dat de TS met zijn JBL set zonder problemen 250 - 300 man aan kan.

en patrick.. ik denk dat jij net als 99% van alle dj's zich lekker met mixen moet bezig houden...

Waarom zou een DJ zich alleen met diskjockeyen bezig moeten houden?
killerbee    posted on 09-01-2007 15:40
Poster: PatrickBeuken

Dat baseer je op de 3 regels die ik in dit topic post? Ik doe wel eens feestjes voor 200 man met 2x Behringer B1800X en 2 speakers die vergelijkbaar zijn met de DAP K-112... dat gaat prima. Hier van uit gaande denk ik dat het zeker geen slecht advies is wanneer ik zeg dat de TS met zijn JBL set zonder problemen 250 - 300 man aan kan.

Waarom zou een DJ zich alleen met diskjockeyen bezig moeten houden?

Omdat een geluid technie zich niet met draaien bezig houd:P:P:P nee geintje. ik vind juist wel dat een dj wat meer verstand moet hebben van geluid zo dat i weet wat wij bedoelen als het gaat over kwalltijd clip etc
greup    posted on 09-01-2007 17:51
Poster: dennisv

ja ok het maakt wel uit maar als je zo een speaker set hebt en meerderre versterkerts hebt is het toch niet slim op dan geen x-over te hebben??

en die JBL set mag je wel weten

die TR225 waren €900 samen omdat het de laatste van de voorraad waren en die set niet meer gemaakt word.

die MRX sub's waren €1575
die XLS 802D was €675
die QSC RMX 4050HD was €1499 een vriend van mij kent iemand bij de import dus die kon wat regelen.

dus als je met een speakerset van €4696 voor 100/150 man kan draaien valt wel wat tegen

het probleem zoek ik ook niet zozeer bij je 18"inch subjes. maar meer bij de tr-225... Dit is al een erg oude ( budget) reeks van JBL. Ik heb gebruikers ervaringen gelezen, en vaak gehoord dat ze verbazing wekkend hard ( en schel)  gingen voor het geld... maar ze kosten dan ook niet erg veel.  Persoonlijk heb ik de TR nog nooit gehoord. Ik kan er daarom ook moeilijk over oordelen.

Mag ik vragen waarom nou deze samenstelling gekozen hebt? De verhouding in sub/top is nogal opvallend.

en ik neem aan dat je inmiddels al regelmatig op stap bent geweest met dit setje,.. Dan neem ik ook aan dat je zelf al weer een schatting kan maken?!?!?
robertvisser    posted on 09-01-2007 19:32
ben het met killerbee eens oww wat zou ik blij zijn (en vele andere met mij) als alle (pro) dj's verstand hadden van de techniek achter het draaien van hun gefikte schijfjes...
dan hoef ik het ze ook niet uit te leggen dat in de limit draaien (in het rood voor patrick) geen zin heeft en dan kan de switch op de djm ook gewoon op 0db blijven staan...

back ontopic: ik kan ook niets deugelijk vinden over deze serie... miss moet je kijken of je voor paar tientjes 4 leuke toppen kunt huren. beetje spreiding is wel lekker lijkt me.... zeker doordat je 300 man op 60m2 gaat proppen dan kun je de toppen beter wat precieser richten..

binnenste toppen naar binnen gedraaid zodat je vooraan recht tegen de bijde toppen aan kijkt en lichtjes naar beneden stralend..

buitenste toppen de zaal in richten heel lichtjes omhoog zodat ze met de 1" recht op de hoek waar het plafond en de achterwant elkaar raken stralen....

klinkt beetje ingewikkeld maar zo zorg je ervoor dat de mensen achteraan ook nog iets van je toppen horen zonder dat ze alleen weg 'trillen' van je sub's...

miss kan ik ergens ff een plaatje vinden waar het mooi uitgetekent staat...

User edit by robertvisser on 09-01-2007 @ 19:45:50 (100%)
greup    posted on 09-01-2007 19:40

ben het met killerbee eens oww wat zou ik blij zijn (en vele andere met mij) als alle (pro) dj's verstand hadden van de techniek achter het draaien van hun gefikte schijfjes...
dan hoef ik het ze ook niet uit te leggen dat in de limit draaien (in het rood voor patrick) geen zin heeft en dan kan de switch op de djm ook gewoon op 0db blijven staan...

Ag, ik betrap mezelf er ook welleens op dat ik uit enthausiasme perongeluk in het rood kom. Dat gebeurt nou eenmaal.. en met de djm 800 is dat geen probleem meer.. In het pro sigment vind ik dat ze de techniek er maar op moeten aanpassen. Dat gezeur over dat de dj er zelf op moet letten.... Laten ze er bij het geluid maar voor zorgen dat het niet kan. Plak desnood de masterfader op een bep. vol dicht.

Natuurlijk is dit bij de amateurs een iets ander verhaal.
robertvisser    posted on 09-01-2007 19:53
en wat denk je dat er gebeurd als ze aan de gain of de eq draaien...  maar ff rood aantikken is geen punt maar je hebt er van die mongoolen tussen die de een na de andere plaat keurig in het rood draaien....

en 2 keer zeggen moet voldoende wezen de 3e keer doe ik het voor hem intereseert me geen reed als er 5000 man voor z'n neus staat het klinkt in de zaal gewoon nergens meer naar en daar wordt IK op afgerekend dus is dat MIJN verandwoording dus rgel Ik dat het goed gaat... hij hoeft alleen maar z'n plaatjes te draaien en wodka te drinken Thumbs Up

gelukkig zijn er ook zat die het wel snappen... ricky rivaro bijv keurig vragen aan begin van z'n set of ie niet te hard staat zo.... fantastische kerel!!!

probeer het voor de gein eens uit hoe het klinkt op je eigen set... dan snap je miss waarom.
Vibemaster-D    posted on 09-01-2007 21:01
Poster: greup

het probleem zoek ik ook niet zozeer bij je 18"inch subjes. maar meer bij de tr-225... Dit is al een erg oude ( budget) reeks van JBL. Ik heb gebruikers ervaringen gelezen, en vaak gehoord dat ze verbazing wekkend hard ( en schel)  gingen voor het geld... maar ze kosten dan ook niet erg veel.  Persoonlijk heb ik de TR nog nooit gehoord. Ik kan er daarom ook moeilijk over oordelen.

Mag ik vragen waarom nou deze samenstelling gekozen hebt? De verhouding in sub/top is nogal opvallend.

en ik neem aan dat je inmiddels al regelmatig op stap bent geweest met dit setje,.. Dan neem ik ook aan dat je zelf al weer een schatting kan maken?!?!?

ik had de TR225 topkasten al en heb er pas veel later afgelopen november Sub's bij gedaan maar dan van de MRX serie (ik dacht de middelste serie voor DJ, band enz toepassingen) maar ik heb besloten om toch van de zomer de TR's te vervangen want ze klinken wel snel schel als het een beetje hard moet. voor de MRX topkasten want dan is mijn set mooi compleet MRX sub/ MRX top.
Vibemaster-D    posted on 09-01-2007 21:05
ik denk dat ik met carnaval voor een paar tientjes dan eens 4 MRX topkastjes ga huren. dan kan ik horen hoe het verhaaltje compleet klinkt.

en ik schat het nu zelf op +/-300 ~ 350 maar nu ik dit gelezen heb is het verkeerd dit te zeggen want inderdaad op 1m2 kan 1 iemand staan maar ook 3 dus. maar voor de gemiddelde zaal waar ik draai dan wel 300 ~ 350 man.

ik wil iedereen even bedanken die de moeite heeft gedaan dit allemaal uittezoeken enzo.
PatrickBeuken    posted on 09-01-2007 21:27

Doe niet alsof ik achterlijk ben. Ik sta zelf minstens 1x in de maand een avond tegen de dj te zeiken dat hij op z'n db-meter moet letten.

EDIT: en als ik draai, draai ik werkelijk nooit in het 'rood' (voor robert). Het eerste wat ik doe wanneer ik het volgende nummer voorbeluister is ff het volume goed zetten.

EDIT2: en ik heb nieteens 'rood' (voor robert) op m'n mixer... bij geel houd 't op.
User edit by PatrickBeuken on 09-01-2007 @ 21:30:29 (47%)
killerbee    posted on 09-01-2007 23:52
Poster: greup

Ag, ik betrap mezelf er ook welleens op dat ik uit enthausiasme perongeluk in het rood kom. Dat gebeurt nou eenmaal.. en met de djm 800 is dat geen probleem meer.. In het pro sigment vind ik dat ze de techniek er maar op moeten aanpassen. Dat gezeur over dat de dj er zelf op moet letten.... Laten ze er bij het geluid maar voor zorgen dat het niet kan. Plak desnood de masterfader op een bep. vol dicht.

Natuurlijk is dit bij de amateurs een iets ander verhaal.

dat kan best maar ik ken ook pro's die daar geen rekening mee houden. en om niet een oud forum weer op te rakelen. maar wat voorn set je er ok neer set voor somige dj's is het nooit hard genoeg. dus ja dan staan ze te clippen op de mengtafel en gaan e tegen mij klagen ja wil je meer ruimte geven dus dan doe ik dat en 5 sec later staan ze weer te clippen dus op een gegeven moment is tog echt de maat vol. en gaat i dicht. je kan ze niet blijven waarschuwen. en als ik het tegen ze zeg is het niet om ze te pesten maar om te zeggen dat de mensen die voor staan niets meer kunne horen om dat er bloed uit de oren stroomt:P:P:P.

en ja je heb een punt greup met het zeggen van ja de techniek moet er maar op letten. maar al de techniek uitlegt tegen een dj van je moet zachter en o iemand staat schaap agtig naar je te kijken om dat i het niet snapt waarom. neem van mijn aan geluid kan harder en met mijn set's kan je in ruimtes de muziek zo hard setten dat de versterkers niet eens gaan clippen maar is het dan nog leuk. het eerste wat meestal clipt is de mixer en daar staat tog echt de dj aan te draaien.

Kortom: geluidsman is de baby sitter maar dan is de vraag is de dj een baby.
Winston    posted on 10-01-2007 13:02
Ongeveer halverwege van www.JBLpro.com>Dance Club Booklet.pdf vindt je wat tekeningen van speakeropstellingen voor dance club toepassingen.

Dit boekje vindt ik een aanrader om te downloaden en apart te bewaren in je PC, zeker als je niet teveel weet over PA systems zoals ik.

Ik vindt het ook handig om de speaker specs te kunnen vergelijken bij vergelijkbare toepassingen (oppervlakken).
Tic Toc
PatrickBeuken    posted on 10-01-2007 13:15
Link doet t niet...
Margi    posted on 10-01-2007 13:47
volgens mij bedoelt hij DIT
robertvisser    posted on 10-01-2007 19:21
ha ha killerbee ik vin hem mooi!!! hulde!!!

Kortom: geluidsman is de baby sitter maar dan is de vraag is de dj een baby.

miss idee om me werk shirtje te laten herdrukken...
greup    posted on 10-01-2007 20:05
Ik zou toch even uitkijken dat je niet over je positie heen gaat denken,.. Jij als geluidman, bent maar gewoon een man achter de schermen. Een werknemertje, een vervangbaar iemand.

Kom jij maar eens op een grote klus de dj weg pesten omdat jij niet kan hebben dat hij in het rood draait,. Kijken hoelang jij je baan als geluidmans behoudt,.. 

En nogmaals,.. sinds de djm 800 vind ik dit verhaal een beetje overbodig geworden. Ooit eens op een eind gala'tje een setje moeten plaatsen waarbij dj orlando geboekt stond.. De meters van een djm 800 heb ik nog nooit zo rood gezien, maar het geluid leed er niet onder. Ga jij hem dan wegpesten? 

Zorg nou maar als geluids man dat de dj of app krijgt waarbij rode meters geen probleem is, ofwel zorg maar dat hij niet in het rood KAN komen.  
Mod edit by greup on 10-01-2007 20:07 (23%)
robertvisser    posted on 10-01-2007 20:15
niet alles te serieus nemen hoor...  je denkt toch zeker niet dat ik daar mee rond kan lopen...

kijk ik zal je iets uit leggen.... zet de djm op -3 dj draait net in het rood draait ie eigenlijk nog op -3 allemaal prima leuk en aardig maar dan komt dj2 van de avond en die draait keurig netjes alles gewoon onder de beruchte rooie lampjes... dat scheelt je dan heel wat output naar je tussenmixer... moet jij weer bij gaan zitten drukken... en ook de tussenmixer heeft een max....

of moet ik dan ff naar hem toe lopen en zeggen van ff de switch weer normaal zetten....  geloof me het is fucking irritant...

ik denk niet dat je helemaal inziet hoe jammer dit allemaal is...

en klopt ook ik ben vervangbaar....  maar ik denk dat je je vergist over wat ik/de geluidstech te zeggen heeft op zo'n feest... je staat met een set van soms 3 ton.. als de limitter zegt clip dan kan het te laat zijn.... en je wilt niet weten wat het kost om te gaan reconen... zeker op grote set's... 

maar dat kan ik je nog wel eens uitleggen als je wilt...
User edit by robertvisser on 10-01-2007 @ 20:23:03 (70%)
Nvie    posted on 10-01-2007 20:51
Als geluidstechnicus is het jouw taak om het geluid zo goed mogelijk op te brengen. Echter denk ik niet dat je de vrijheid van de DJ moet gaan belemmeren, aangezien dan invloed zal hebben op je eindresultaat. Ik denk dat als je mensen goed inlicht over het een en ander, ze er op aan spreekt en het er met ze over hebt alleen nog maar goed kan gaan.

Daarnaast als je DJ's inhuurt heb je meestal niet de 'beginnertjes', maar degenen die echt wel weten waar je over praat. Daarom denk ik dat het voor een groot deel ook aan de geluidstechnicus ligt of je in het rood gaat of niet. Als jij niemand inlicht kun je er vergif op innemen.
killerbee    posted on 11-01-2007 13:36
Dus cortom comunicatie is er nodig. een geluidsman moet luisteren naar de eisen die de DJ heeft en de DJ heeft te luisteren naar de eisen  van de Geluidsman. en als dj moet jeje gewoon lekker bezighouden met het draaien van muziek een beetje kennis werkt allen maar in je voordeel. en greup niet iederbedrijf heeft een djm staan. en als dat wel zo is maakt het nog niet uit ik als geluid man vraag om aan een dj of i uit het rood wil blijfen moet een dj daar gewoon rekening mee houden. kijk als het geluid echt zo zacht staat. dan kunne daar redes voor zijn. mocht je het te erg vinde ga je gewoon klagen. ja ik ben vervangbaar. maar uhm ik heb dan zo weer een ander feest. En dan kan je blijven vervangen. en denk je als je op een avond staat dat ik gelijk mn spulle mag inpakken zou leuk zijn want heb ik tog een goede avond gedraaid :P:P voor 5 uurtjes gehuurd ja je mag nu weg want je laat de dj niet zn gang gaan ja ik vind het best maar ze zijn wel het geld voor de 5 uurtjes kwijt. dus dj hou er rekening mee julie zijn niet god en dus ook vervangbaar want dat is iedereen.

ene Ik draai ook heus niet in een keer je geluid terug maar als je blijft emmeren. ja dan kan dat wel gebeuren.

P.S. zullen we ook weer on topic gaan
User edit by killerbee on 11-01-2007 @ 13:37:15 (3%)
greup    posted on 11-01-2007 15:38
niet alles te serieus nemen hoor...  je denkt toch zeker niet dat ik daar mee rond kan lopen...

kijk ik zal je iets uit leggen.... zet de djm op -3 dj draait net in het rood draait ie eigenlijk nog op -3 allemaal prima leuk en aardig maar dan komt dj2 van de avond en die draait keurig netjes alles gewoon onder de beruchte rooie lampjes... dat scheelt je dan heel wat output naar je tussenmixer... moet jij weer bij gaan zitten drukken... en ook de tussenmixer heeft een max....

of moet ik dan ff naar hem toe lopen en zeggen van ff de switch weer normaal zetten....  geloof me het is fucking irritant...

ik denk niet dat je helemaal inziet hoe jammer dit allemaal is...

en klopt ook ik ben vervangbaar....  maar ik denk dat je je vergist over wat ik/de geluidstech te zeggen heeft op zo'n feest... je staat met een set van soms 3 ton.. als de limitter zegt clip dan kan het te laat zijn.... en je wilt niet weten wat het kost om te gaan reconen... zeker op grote set's... 

maar dat kan ik je nog wel eens uitleggen als je wilt...

Mmm of je even een beetje wil letten op je mannier van benadering,. Je staat hier tegen me te praten alsof je iemand voor 12 voor je hebt staan die nog nooit wat fatsoenlijks heeft gedraaid,. En geloof me,. ik snap heel goed hoe het werkt.

Ik vraag zelf tijdens mijn shows ook altijd aan de gast dj's of ze het rood willen vermijden.  Maar mijn punt was meer het gedrag van "dan gooi ik gewoon de schuif dicht". Iets wat je gewoon niet doet,. tenzij  de organisator, eindverantwoordelijke daar toestemming voor geeft.

Maar we dwalen idd af.
Vibemaster-D    posted on 11-01-2007 16:09
ik zie het probleem niet als ik draai op de djm of gelijk mengpaneel met master als pod zet ik de faders vol open en de master tot net onder of 0 dB het groene gedeelte en de master mixer die regelt het volume. dan zie ik geen probleem waarom het ineens harder gaat of je moet zo'n maloot zijn die die gain op 3 - 4 uur zet (bij een potmeter dan als master)
User edit by Vibemaster-D on 11-01-2007 @ 16:09:36 (10%)
greup    posted on 11-01-2007 16:34
Nou als ik het zo lees lijkt het net alsof jij nooit je gains van je line faders gebruikt.... * en dat kan ik me niet voorstellen* maar misschien begrijp ik je verkeerd

This is an old Topic

No new postings for 6.715 days.
 Post CommentThat would be 223.8 months
or a whopping 18.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

59 Users online: 13 Guests (46 Unknown)
Pages generated today : 6.040
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.338.381