@ dennisv
De formule die ik heb gevonden om het verlies aan SPL te bepalen staat bekend als de "inverse square law." Deze regel zegt dat als de afstand tot de speaker wordt verdubbeld, de SPL met 6 dB afneemt.
Dus als op 1 m afstand de SPL 132 dB is dan is op 2 m afstand de SPL 126 dB. En verdubbel je de afstand weer tot 4 m nu, dan is de SPL 120 dB. Op 8 m wordt de SPL dus 112 dB etc.
Maar er moet nog rekening worden gehouden met de gewenste "crest factor" voor de muziekstijl. Dit moet je soms aftrekken. Bij JBL is er meestal al rekening meegehouden, maar controleer voor de zekerheid.
Verder werk je met 2 kasten, dus moet je weer de dB terugrekenen naar Watts, deze optellen en weer terugrekenen naar dB, als je ze vlak naast elkaar zou plaatsen. In stereo moet je naar het geluidsveld kijken.
Verder speelt de "reverb" (= weerkaatsing) van de ruimte ook een rol en dat houd onder andere verband met de vorm van de zaal. Meestal moet je dat optellen.
Over het algemeen mag je uitgaan van 4 dB, maar er is ook een formule om dat exact te berekenen.
Ook het achtergrond geluid moet worden overstemd.
In openlucht situaties moet je nog rekening houden met windsnelheid en windrichting, en soms luchttemperatuur en luchtvochtigheid.
Verder moet je speaker niet worden belemmerd door obstakels, inclusief mensen, in het geluidsveld als je de "inverse square law" wil gebruiken.
En er zijn nog een aantal zaken waarop je moet letten als je ook de geluidskwaliteit op topniveau wil houden. Dat beperkt de afstand ook. Maar ik heb alleen gekeken naar de SPL.
En de vraag is dan hoeveel dB wil je minimaal op de grootste luisterafstand. Daarvoor zijn er tabellen die de dB waarde relateren aan het toepassingsgebied. Voor dance music kun je uitgaan van een SPL van rond de 96 dB.
Dan kun je met je setje theoretisch onder ideale omstandigheden ruim 1200 man aan, maar dan heb je wel 'shit' geluid in bepaalde zones van de zaal en afgrijselijk onevenredig verdeelde SPL's.
Om goed geluid te krijgen moet je ook weten de bouw van de speakers zoals Greup zei, zodat je het gebied dat de speaker bestrijkt met goed geluid kent. Als je speaker specs weet te lezen haal je dat wel uit. Volgens mij moet je uitkijken naar de "nominal coverage" en dat schetsen op de zaalafmetingen. En dan kom je waarschijnlijk op afmetingen in de orde van zaaltjes voor 300-600 mensen. En hoef je niet op maximaal vermogen te werken. Volgens mij wordt de 'coverage' wel niet altijd opgegeven.
T.a.v. de "crossover" heb ik niet kunnen vinden dat deze de SPL vergroot. Een crossover beperkt het frequentiebereik dat wordt gestuurd naar een speaker. Dus het hoge frequentiebereik uitsluitend naar de tweeters, midden naar de woofers, het lage naar de subwoofers.
Zonder crossover zouden bepaalde frequenties dubbel worden geproduceerd door de speakers, en bv de subwoofer zal vermogen verspillen met het proberen weergeven van hogere frequenties.
De crossover zorgt dus voor een betere geluidskwaliteit, zuiverder geluid zoals mamo zei, en voor de bescherming van speakers m.n. de tweeters. Van echte vergroting van de SPL is er in elk geval geen sprake. Maar wel van het beperken van verspilling van vermogen. Maar een crossover is dus wel altijd verplicht, liefst actief of tenminste passief.
Ik heb nog niet gechecked of de amps een goede match zijn voor de speakers. Het zal wel het geval zijn, maar check toch voor de zekerheid of de 132 dB inderdaad kan worden gehaald met het vermogen van de amps. Daarbij helpen de topics
DJResource>Pro Audio>Versterker Specs begrijpen en
DJResource>Pro Audio>Speakers aansluiten.
En verder moet je rekening houden met de speakerkabels. Bij voorkeur kun je met een lange kabel, die een balanced signaal voert, gaan van mixer naar versterker en met een korte speakerkabel met een geschikte dikte van amp naar speaker. De amp dus vlak naast de speaker.
De berekeningen hoef je niet te kennen als je niet op top professioneel niveau bezig bent. Gerenomeerde merken zoals JBL geven meestal wel de toepassingsgebieden waarvoor een bepaald model speaker geschikt is. Zo kun je redelijk snel een voorselectie maken.
En de meeste mensen werken zoals eerder gezegd op basis van ervaring. Maar voor meer begrip en gevoel voor 'sound' is het natuurlijk wel leuk om te weten.
Nogmaals, ik ben geen expert, dus vraag om een 'second opinion' en ik hoop dat experts de fouten uit deze tekst halen.
En zorg dat altijd netjes onder en nergens in het rood wordt gedraaid, want je zit al op het maximale van wat het systeem aankan. Anders kan in een fractie van een seconde van onoplettendheid de boel in de kliko belanden.
Zorg dus altijd voor 'headroom' of teveel aan vermogen zoals Nvie zei, en misschien een limiter of zoiets.