DJ Gear Vinyl set
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Pilli    posted on 17-12-2006 22:25
Ok, na wat intensieve gesprekken met wat bekenden die een klein beetje bekend zijn met gear, wil ik graag wat advies voor poging nr 2: DJ Gear Vinyl!

Na het bekijken van de CD gear, kwam ik tot de conclusie, dat echte gear (waarmee je dus evenveel kan als een platenspeler) veels te duur wordt, en ook vinyl draaien lijkt me veel leuker.

Dus nu de volgende vragen staan klaar (aangezien mijn draaitafel kennis bagger is):
- Wat voor merken zijn kwalitatief bekend als superieur (zoals de technics sl1200mk2 bv) ?
- Welke merken zijn een no-go?
- Waar moet ik op letten bij aankoop van een 2e hands setje?

Ik zit nu een beetje op marktplaats rond te neuzen, en zie zeer veel staan, maar heb werkelijk geen idee welke nou echt kwalitatief goed zijn..

Zo zie ik een:
2X Technics SL1200 + Mackie D.2. Scratch DJ Mixer + 2x Stanton 500 MKII (voor 700 euro)
maar ook een
2x citronic PD1 MK3 (Stanton 500 element ) + Numark DM 2050 + AMP (JB Systems VX 700 MK2) + 2 boxen + subwoofer en 330 platen (ideaal voor beginner lijkt me?) voor slechts 800 euro...

Ik zit te twijfelen aan die 2e.. iemand nog iets op te merken eraan? (Alles in die set is 6 maanden oud behalve de boxen die 1-4 jaar oud zijn en de platen die verzameld zijn over 10 jaar tijd)

Alvast bedankt!

Mod edit by Lead on 17-12-2006 23:45 (1%)

What do you think about DJ Gear Vinyl set ??

Vote :   

Steev    posted on 17-12-2006 22:45
Ik moet zeggen dat 800 euro al een groot bedrag is voor een beginnende dj.. (is 1700 gulden he) Ik ben begonnen met een crappy mixer van 75 euro, één tt1650 (numark) en een normale cdspeler... Maar goed, als jij het groots aan wilt pakken! Wat voor boxen zitten er precies bij? Wat voor merk, specs? Die amp ziet er nice uit, al heb ik hem nog nooit in het echt zien werken. En verder zijn de draaitafels en die mixer een uitstekende keuze denk ik.

Wat is alleen de reden dat hij zoveel platen, en apparatuur weg doet voor zo'n ,relatief gezien, laag prijsje? Als je kijkt dat platen zo'n 10 euro per stuk kosten, vind ik het best vreemd iig.

Maar goed,  miscchien kan je vragen of je het bij hem in het echt kan zien? Evt proberen? Happy, laughing Succes!
Lukaz    posted on 17-12-2006 22:46
Ik kan opmaken uit je post dat je ong een budget hebt van €800,- ?
Dan kan je makkelijk 2x een Super OEM aanschaffen

About DJ (<- over OEM)
Poster: djmamo
het is gewoon zo.... oem bakken zijn de vervangers van de technics....

wie gaat er nog veel geld uitgeven aan een product dat door iemand anders goedkoper en (naar mijn menig) een mooier jasje heeft

leuk als je laatst een technics hebt gekocht maar (persoonlijk) zou ik er wel een beetje ziek van zijn (zie de prijs waar koop je ze nog voor, voor de naam?)

dus voor iedereen die draaitafels wil kopen stop je geld in een oem draaitafel (hou het wel bij de draaitafels) ze zijn echt beter 4,5 kg plateau is meer dan de technics
is wel ff wenne MAAR DAN HEB JE OOK WAT (iets wat beter is dan technics)

Check zelf ff of je wel echt de Technics wil -> Link

Verder raad ik je voor naald+element de Ortofon Concorde Pro aan

Volgens mijn rekenmachine zit je dan op: €728,- zonder verzend kosten..

Veel succes

User edit by Lukaz on 17-12-2006 @ 22:47:59 (1%)
Illusion    posted on 17-12-2006 22:47
hee Pilli, hier heb ik als volgt een lange tutorial voor het aanschaffen van een 2e hands draaitafel, zeer interesant om te lezen. Deze tutorial is afkomstig van About DJ.nl

Tutorial 2e hands draaitafels

Misschien kunnen wij jou met onze kennis een beetje bijspijkeren:D

Zoals je zelf al zegt de Technics (technics serie) is kwalitatief het merk dat het beste voorkomt en het langste meegaat. Technics gaat nu al 25 jaar mee met verscheidene draaitafels.

Tegenwoordig zijn ook andere draaitafels op de markt gekomen die ook de kwaliteit van de Technics kunnen hebben. (dit zegt niet dat de kwaliteit zo goed is als technics)
Oem turntables. Ookal zijn deze andere merken OEM, dat zegt niet dat deze qua kwaliteit slecht zijn.

Merken zoals Akiyama, Stanton, Synq, Reloop, Numark zijn o.a. wel draaitafels die in de smaak vallen.

Wat betreft je laatste vraag, over welke set. K'kan me voorstellen dat je twijfeld, aangezien er in de 1e set 2 technics tt's hebt zitten. Maar daarbij zitten ook nog 2 tt's 2x de stanton. Mij lijkt het me dan overbodig om 4 tt's te kopen.

Bij de 2e set heb je 2 tt's, 3 kanaals mixer versterker 2 boxen en een sub. + nog eens 330 platen. Zo in deze set heb je meteen alles al zitten wat je nodig hebt voor een feestje.

Ik zou dan voor de 2e set gaan, en gewoon die 100 euro extra betalen. De 1e set is mooi, maar heb je minder aan dan met de 2e.

succes ermee!Winking my eye
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 17-12-2006 @ 22:50:43 (7%)
Pilli    posted on 17-12-2006 22:47
Poster: Steev
Ik moet zeggen dat 800 euro al een groot bedrag is voor een beginnende dj.. (is 1700 gulden he) Ik ben begonnen met een crappy mixer van 75 euro, één tt1650 (numark) en een normale cdspeler... Maar goed, als jij het groots aan wilt pakken! Wat voor boxen zitten er precies bij? Wat voor merk, specs? Die amp ziet er nice uit, al heb ik hem nog nooit in het echt zien werken. En verder zijn de draaitafels en die mixer een uitstekende keuze denk ik.

Wat is alleen de reden dat hij zoveel platen, en apparatuur weg doet voor zo'n ,relatief gezien, laag prijsje? Als je kijkt dat platen zo'n 10 euro per stuk kosten, vind ik het best vreemd iig.

Maar goed, miscchien kan je vragen of je het bij hem in het echt kan zien? Evt proberen? Happy, laughing Succes!

Mjah, ik wil natuurlijk ook weer niet teveel uitgeven, maar 800 euro klinkt ALS er al een boel platen bij zitten (puur om het draaien onder de knie te krijgen dus hoeft niet perse mijn precieze smaak te zijn), en het een kwalitatief setje is. Dan kan ik tenminste over een half jaar nogsteeds draaien zonder een nieuw setje te moeten kopen. Ook is het voordeel, dat alles hierin compleet is, dus gelijk kan beginnen..

Ik ga hem even mailen voor de info.
ciderke    posted on 17-12-2006 23:20
Je zei in je start-post dat je platendraaiers wou omdat deze goedkoper zijn. Hou er wel rekening mee dat vinyl op langere termijn veel meer zal kosten dan cd-spelers. Maar hier lopen al topcis genoeg over...

Welk merk je ook kiest, zorg wel dat het direct-drive turntables zijn. Belt-drive zul je later toch vervangen door andere.
Illusion    posted on 18-12-2006 10:33
Poster: ciderke

Welk merk je ook kiest, zorg wel dat het direct-drive turntables zijn. Belt-drive zul je later toch vervangen door andere.

Ik denk dat dat wel logisch is, zijn tegenwoordig weinig mensen die als dj nog belt drive kopen.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
_Ivan_    posted on 18-12-2006 16:20
Poster: Djillusion
Ik denk dat dat wel logisch is, zijn tegenwoordig weinig mensen die als dj nog belt drive kopen.

inderdaad.... het is btw ook moeilijk om aan belt-drives te komen, temminste dat hoorde ik via via. Veel bedrijven hebben namelijk deze tafeltjes niet op voorraad, maar wel de direct-drive producten. Vaak proberen ze je dan toch van mening te veranderen en die direct drive tafeltjes te laten kopen. Nou heeft mijn vriend er toch voor gekozen om 2 belt drives aan te schaffen(waar hij echt weken op heeft moeten wachten), reloop 1000(belt drive) wel te verstaan. Hij heeft... nou ik denk naar 2 maanden al behoorlijk problemen gehad met de riem die gebruikt word bij belt drive tafeltjes. Daarna is hij overgestapt naar 2 reloop 4000(direct drive) en wil niet meer zonder die tafeltjes. Hij heeft er ook behoorlijk spijt van dat hij 2 belt drives heeft gekocht. Dus... koop lekker 2 direct drives en draaien maarHappy, laughing
Feel&.Celebrate.Life!
HouseArrest    posted on 18-12-2006 16:26
Tja ik kon voor 100 euro 2 gemini xl-200'tjes krijgen destijds dus vond ik wel een mooi aanbod om met vinyl mee te beginnen. Maar nu is er een kapot en de motor trekt het niet meer, ik koop over 2 weken Super OEM bakken Happy, laughing
User edit by HouseArrest on 18-12-2006 @ 16:53:16 (3%)
the-melody    posted on 18-12-2006 16:29
Ja kan wel, toen ik begon met platen kocht ik een Jb systems High q 10, heb ik 4 weken op gewacht omdat die niet in stock was bij de dealer. En die verkoper probeerde me toch direct drive's aan te raden, maar zei enkel dat je met de 1ne kunt scratchen en met de ander niet. Daarom had ik belt's genomen omdat ik toch niet scratch. High q 10 heb ik nog altjd, enkel is die riem uitgerokken. Een plaat die op me sl ligt is 140 bpm en als ik dezelfde plaat op me jb leg is die 142. Dus idd kijk naar direct drive's.

Alhoewel dat ik de OEM's van de Jb Systems T2 afraadt, als je daarmee wilt corrigeren valt de platter stil vanwege de lage torque.
Tja merken, Technics, Superoem's, Reloop zijn allemaal goede merken. De no go merken zijn dan zoals de Jb Systems T2(model). Dat wil niet zeggen dat Jb systems prul is, de high q30 daar in tegen is dan weer goed.

Mijn advies: Ga verschillende modelen uittesten in de winkel en kijk de welke je het meest bevalt. Ik zou voor de reloop 4000's gaan, superoems of de sl's(2e hands).
Pilli    posted on 18-12-2006 19:10
Reply van de eigenaar:

De boxen kleur wit zijn van Infinity 8 ohm 3 wege 200 watt en 4 jaar oud ze
doen het goed maar de mambran zijn niet meer allemaal goed.
De subwoofer is 1 jaar oud is in goede staat maa zit geen aansluitkabel bij.

(Eigenaar is duits dus taalgebruik moet je even voor lief nemen)

Zit nu zelf bij new-line te kijken naar 2x super OEM (acura's) voor 525 euro excl. Welke mixer kan er voor <100 euro erbij? (excl btw)?
soundcollector    posted on 18-12-2006 22:14
Link naar 2e hands forum.

Mod edit by Jorrit on 18-12-2006 23:18 (97%)

This is an old Topic

No new postings for 6.842 days.
 Post CommentThat would be 228.1 months
or a whopping 18.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

342 Users online: 268 Guests (74 Unknown)
Pages generated today : 984
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.750.456