Vergulde connectors
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJ_Sintec    posted on 13-12-2006 21:50
Ik vroeg me eigenlijk af:

een vergulde jack (zo'n goude), geeft die nu werkelijk beter contact of is dit een fabeltje want als je hem een aantal keer der uit haalt en er terug in steekt is hij helemaal niet meer verguld.

(to admin: is deze vraag eigenlijk wel een nieuwe topic waart, zoniet moet je mij maar eens zeggen waar ik zo'n dingen dan moet zetten)
Mod edit by Lead on 15-12-2006 00:31 (1%)
[MOD Edit] more general titel added

What do you think about Vergulde connectors ??

Vote :   

Jelmer    posted on 13-12-2006 23:01
Vergulde pluggen helpen bij vaste installaties. Dan kunnen de pluggen niet gaan oxideren en dan is het contact beter. Als de pluggen van je installatie verroesten dan zou ik toch eens achter je oren krabben of er niet meer dan enkel de pluggen veranderd moeten worden.
Reind    posted on 14-12-2006 02:00
Goud is het enige metaal wat niet oxideerd en daarom gebruikt men het om een goede verbinding te maken. Echter is goud niet de meest ideale geleider (zilver geleid bijvoorbeeld beter).

Het is dus puur tegen het oxideren, en het heeft niets met beter geluid te maken. (overigens is oxideren iets anders dan het eerder aangehaalde roesten..... ik moet de eerste rca kabel nog tegen komen in mijn leven met verroeste stekkers Winking my eye )
Jer    posted on 14-12-2006 07:48
Poster: Reind
Goud is het enige metaal wat niet oxideerd en daarom gebruikt men het om een goede verbinding te maken. Echter is goud niet de meest ideale geleider (zilver geleid bijvoorbeeld beter).

Het is dus puur tegen het oxideren, en het heeft niets met beter geluid te maken. (overigens is oxideren iets anders dan het eerder aangehaalde roesten..... ik moet de eerste rca kabel nog tegen komen in mijn leven met verroeste stekkers Winking my eye )

Heb ik inderdaad ook nog nooit gezien en heb aardig wat kabeltjes in me handen gehad!
DJ_Sintec    posted on 14-12-2006 08:27
ik heb ook helemaal niets van veroesten gezegd Happy, laughing ik zei maar gewoon dat na een tijd het goudlaagje er af gaat en het gewoon metaal is (of toch het materiaal dat er onder zit dat zal wel geen zuiver metaal zijn.)

Toch bedankt
PatrickBeuken    posted on 14-12-2006 11:00
Dan heb je gewoon el cheapo pluggen.
Lead    posted on 15-12-2006 00:30
Goud oxideert wel (doen alle metalen) alleen in erg laag (moleculair) nivo. De oxidatielaag is met het blote oog niet waarneembaar.

Al we het over gouden pluggen hebben moet je niet denken aan puur gouden pluggen, goud is veel te zacht om puur gebruikt te worden. Goud wordt toegevoegd aan de legering die met een ander metaal gemaakt maakt wordt. Deze legering is hard en slijtvast genoeg om gebruikt te worden op pluggen.

Door dat goud een lagere weerstand heeft , geleid deze beter. In theorie heb je dus zeker een betere connectie... of je dit kunt horen is een ander verhaal Winking my eye

En verroeste pluggen kom je alleen tegen als ze heeeeeel oud zijn of wel van heel cheapo kwaliteit.

Normale 'el-cheapo' kabels gebruiken zilver in de legering en dat oxideert (roest) net als aluminium, dus zonder dat je van die bruine klonten eraan krijg.
Let the BASS be louder
Reind    posted on 15-12-2006 03:08
Poster: Lead
Door dat goud een lagere weerstand heeft , geleid deze beter.

Dat klopt dus niet, ik heb de binas er even bij gepakt en koper bijvoorbeeld is een betere geleider.

Het is dus puur een oxidatie verhaal, ik weet overigens niet zeker of zilver nu wel of niet oxideerd onder invloed van zuurstof (kan ook niet even snel een bevestigend antwoord vinden). Alu bijvoorbeeld oxideerd als de pest onder invloed van zuurstof maar stopt in tegenstelling tot andere metalen met oxideren wanneer de witte laag die ontstaat het oppervlak weer afgedekt heeft, probleem is alleen dat het dan een slechte geleider word.

Volgens de binas (lang leve de schooltijd en de makkelijke boekjes) is het als volgt qua geleidende eigenschappen,
  • Zilver
  • Koper
  • nog wat andere metalen
  • Goud
In tegenstelling tot wat ik eerder vermelde is goud NIET corrosie bestendig, het kan wel degelijk corroderen maar in tegenstelling tot de andere metalen corrodeerd het niet onder invloed van zuurstof (en daarom zal het waarschijnlijk gebruikt worden voor audio toepassingen zoals de RCA pluggen)

Goud is overigens wel weer een erg goede reflector maar dan hebben we het weer over hele andere dingen. Beste geleiders zijn de zogenaamde super geleiders maar die zijn "nog" niet geschikt voor de normale wereld.
DJ_Sintec    posted on 15-12-2006 09:40
Ik heb hier twee goude jacks liggen:
- van een monacor headphone
- van de pioneer SE DJ 5000

=> Ik heb beide nu vergeleken (ik denk dat ze allebei ongeveer evenveel in en uit gestoken zijn) en die van monacor heeft zo aan de rand van het dikkere stuk gewoon geen goude laagje meer, dus dat zal dan weel een goedkopere zijn waar men achteraf een laagje goud heeft opgedaan ofzo want eronder geeft het een mooi metaalkleurtje.
=> Die van pioneer is nog overal perfect goud en zal dus een legering met goud en andere metalen zijn veronderstel ik.

Toch bedankt voor jullie uitleg.
Lead    posted on 15-12-2006 10:59
Dat klopt dus niet, ik heb de binas er even bij gepakt en koper bijvoorbeeld is een betere geleider.

Ik had het niet over goud t.a.v. zilver/koper, maar in vergelijking tot het blik waar de el-cheapo's van gemaakt worden.
Let the BASS be louder
Reind    posted on 15-12-2006 15:10
Poster: Lead

Ik had het niet over goud t.a.v. zilver/koper, maar in vergelijking tot het blik waar de el-cheapo's van gemaakt worden.

Ah ok, dan had ik hem verkeerd begrepen.
ScottB    posted on 15-12-2006 15:45

Beste geleiders zijn de zogenaamde super geleiders maar die zijn "nog" niet geschikt voor de normale wereld.

Haha, ik hoor het zo'n noob al zeggen;"Ik heb supergeleidings kabels" :P
Reind    posted on 15-12-2006 19:02
Poster: ScottB

Haha, ik hoor het zo'n noob al zeggen;"Ik heb supergeleidings kabels" :P

Mag je meteen vragen of ie er een helium koel installatie naast heeft staan want supergeleiders werken alleen goed wanneer het extreem koud is.

Cupraten (super geleider die onder een relatief warme temperatuur kan werken van -138 graden celsius) worden geloof ik het meest gebruikt maar daar kan geen draad van gemaakt worden omdat het een keramisch metaal is.

Best handig die oude school boekjes (al snap ik de helft van de opgaven al niet meer die ik tegen kom in die boeken :P )
DJ_Sintec    posted on 15-12-2006 20:14
supergeleiders zijn toch geleiders bij een themperatuur van 0 kelvin omdat dan de deeltjes waar de electronen door moeten niet meer bewegen omdat ze dan geen energie meer bezitten he, dus botsen de elektronen zo goed als niet meer en geleiden ze dus beter.

0 kelvin = -273 graden celcius

en het is bijna onmogelijk om aan die themperatuur te graken want om kouder te worden moet energie (beweging) worden afgegeven aan een andere stof maar een stof kan bijna onmogelijk kouder zijn dan -273 °C.
Reind    posted on 15-12-2006 20:29
Poster: DJ_Sintec
supergeleiders zijn toch geleiders bij een themperatuur van 0 kelvin omdat dan de deeltjes waar de electronen door moeten niet meer bewegen omdat ze dan geen energie meer bezitten he, dus botsen de elektronen zo goed als niet meer en geleiden ze dus beter.

0 kelvin = -273 graden celcius

en het is bijna onmogelijk om aan die themperatuur te graken want om kouder te worden moet energie (beweging) worden afgegeven aan een andere stof maar een stof kan bijna onmogelijk kouder zijn dan -273 °C.

Een supergeleider is wanneer de weerstand 0 is, dat is inderdaad bij 0 graden kelvin (-273 graden zoals jij ook al aan gaf), cupraten zijn echter bij een hogere temperatuur nog super geleiders, dus weerstand is dan bij 135 graden kelvin nog steeds 0.

Ik heb even gegoogled en de enige (dagelijkse) toepassing waar we nu super geleiders in tegen komen is bij MRI scan apparaten. Nadeel van een super geleider is dat ie zijn eigenschappen verliesd bij hogere temperaturen en bij magnetische velden..... oftewel alles behalve geschikt voor audio toepassingen. Maar we dwalen nu wel heeeeeeeeel erg ver af Winking my eye

Het ging over RCA kabels en die zijn alleen maar voorzien van een goud laagje omdat ze dan nauwelijks last van oxidatie (het kan wel) krijgen en zo voorkomen word dat er een slechte verbinding ontstaat tussen de koppeling aangezien die onderhevig is aan zuurstof (atmosferische omstandigheden) en veel metalen (alle onedele metalen geloof ik) dan gaan corroderen. Een oplossing dus voor een eventueel geleidings probleem dus wanneer iets bloot gesteld word aan zuurstof.

Nog even verder zitten diggen en de normale aansluitingen (dus niet de plated versie) worden vaak gemaakt van een nikkel legering. Zilver word weer veel gebruikt bij XLR omdat zilver oxide veel beter geleid dan gold plated.

Maar er is een hele simpele oplossing voor gecorrodeerde pluggen.... gewoon een paar keer in en uit de verbinding steken en het probleem is al opgelost voor een x aantal jaren Winking my eye
User edit by Reind on 15-12-2006 @ 20:34:57 (26%)

This is an old Topic

No new postings for 6.724 days.
 Post CommentThat would be 224.1 months
or a whopping 18.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

151 Users online: 19 Guests (132 Unknown)
Pages generated today : 67.364
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.803.879