Geluid: 2.1 setup vs. 2.0 setup
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Camino    posted on 03-11-2006 18:51
De titel is duidelijk; wat is naar jullie mening het beste systeem voor thuis als monitors voor DJ gebruik te hebben? 2.1 (2 speakers en 1 sub) of een simpele stereo setup van 2.0, zonder sub? Ik ben naar jullie meningen benieuwd vooraleer ik de mijne post...

Voorbeeld 2.1 Setup: (syrincs)

Voorbeeld 2.0 Setup: (KRK)

User edit by Camino on 03-11-2006 @ 19:21:07 (25%)

What do you think about Geluid: 2.1 setup vs. 2.0 setup ??

Vote :   

Thomz    posted on 03-11-2006 19:11
Als we op het voorbeeld mogen afgaan is in dit geval de 2.0 set het beste, maar je zit dan wel met boxen die 2x zoveel kosten dan de Syrincsset...
Maar over het algemeen ben je denk ik beter met een 2.1 set, ik denk dat niemand het erg vind dat zijn bass nog wat beter wordt geaccentueert. Maar ze kosten natuurlijk wel meer geld he die 2.1 setjes, maar dat is normaal he Winking my eye

PS: Bedenk even dat je die KRK's nog met een V12 Subwoofer kan bestellen
Camino    posted on 03-11-2006 19:23
De bedoeling van het voorbeeld was niet om een specefieke vergelijking tussen 2 monitorsets te beginnen, maar gewoon om toe te lichten wat ik met 2.0 en 2.1 bedoelde... Ik zeg het er maar even bij voor de duidelijkheid Happy, laughing
Dj_Danny    posted on 03-11-2006 19:29
Voor gebruik vrij dicht bij je oren denk ik dat een 2.0 set beter is, dit omdat die vaak een vollere klank hebben en dus een beter geluidsbeeld creëen. Voor gebruik vrij ver van de oren van dan is een 2.1 set naar mijn idee beter, omdat deze een meer geaccentueerd en verscherpt geluid geven.
Progrezz    posted on 03-11-2006 19:29
ik denk dat het grote verschil hem ligt in het volume van de bass, de cut off frequentie en vooral het feit of de bass direct naar je toe wordt gespeeld of via een gevel of vloer

die 2.1 gaat op lagere frequenties meer volume geven en ge gaat die bassen ook vooral voelen ipv horen, bij die 2.0 is het dan weer vooral gefocussed op horen (wat eigenlijk het hoofddoel is van een monitor)

Camino    posted on 04-11-2006 13:56
Poster: Dj_Danny
Voor gebruik vrij dicht bij je oren denk ik dat een 2.0 set beter is, dit omdat die vaak een vollere klank hebben en dus een beter geluidsbeeld creëen. Voor gebruik vrij ver van de oren van dan is een 2.1 set naar mijn idee beter, omdat deze een meer geaccentueerd en verscherpt geluid geven.

En daar heb je ook gelijk mijn mening. Ik ben voorstander van 2.0 omdat je dan een beter stereobeeld hebt, en omdat een subwoofer altijd lastig is om kwijt te spelen in een DJ Booth. Ik vraag me af wat de Producers hiervan vinden...
DNR    posted on 04-11-2006 17:44
2.1 kun vind ik zelf wel fijn omdat ik van zware bass hou. maar als je met draaien het better willen hebben kun je het best een 2.0 nemen omdat je het dan regtsreex hoor dus de bass en de hoge tonen komen vanaf het zelfde punt. met een 2.0 heb je de bass van een andere kant.
Lead    posted on 05-11-2006 14:35
Als het goed is is de klankkleur gelijk. Beide speaker systemen zouden zo recht mogelijk moeten klinken. Voor monitoring van een studio zou ik 2.0 kiezen. Als hhet echt meot blazen, dan 2.1.
Let the BASS be louder
Prozei    posted on 05-11-2006 16:49
voor het draaien zou ik zou ik voor de 2.1 setup gaan.
wil je er mee produceren dan de 2.0 setup.
je oren kunnen zoiezo niet goed waarnemen waar lage tonen vandaan komen.
ik denk dat bij de 2.1 setup de lagetonen iets harder zullen gaan.

je zou denk toch zelf een x in een winkel moeten gaan luisteren wat je zelf het prettigst vindt

Progrezz    posted on 05-11-2006 23:06
als je minder bass hebt kan je normaalgezien nauwkeuriger mixen

Winston    posted on 11-12-2006 13:20
Ik gebruik 2.1 systemen. Bass is voor mij belangrijk. En het bleek dat als het gaat om geluid voor de slaapkamer, of zo, dat je veel meer bass (dieper) krijgt voor dezelfde som geld bij 2.1 speaker systemen dan bij 2 of 3 way stereo speaker systems.

Als je redelijk wat geld tegenaan gooit krijg je bij zowel 3 way als 2.1 speakers een aardige geluidskwaliteit.

Dan nog het probleem van de stereo weergave van 2.1 systemen. Inderdaad moet je maar geloven dat de subwoofer of beter gezegd de bass geluidsgolven 'non-directional' zijn, omdat wetenschappers dat zeggen. Maar dat geld praktisch alleen maar je boven een bepaalde drempelwaarde van het volume zit. Als de sub zacht speelt merk ik tenminste wel dat de subwoofer een beetje links of rechts zit.

Omdat ik niet altijd hard hoef heb ik daarom in eerste instantie twee 2.1 systemen aangesloten op mijn mixer. Dan heb je weer iets dat lijkt op 3 way stereo speaker systems. Trouwens 2.1 valt gewoon onder de categorie stereo sound.

Je kunt ook home stereo's van bv Sony etc. gebruiken, maar dan krijg je een cd player, radio, cassette player erbij. En als je wil uitbouwen met meerdere speakers zoals ik heb je dus een overschot aan torentjes.

Op een bepaald moment drong het tot me door dat er verschillende systemen bestaan die worden toegepast in verschillende situaties.

Mono wordt bv nog steeds gebruikt bij hoorns voor toespraken op straat. Het geluid komt uit 1 punt en dat is geen probleem, want de mond van de spreker is de originele geluidsbron en dat is dus 1 punt.

Stereo wordt gebruikt voor concerten. Het geluid komt van links en rechts van het podium, waardoor met een beetje adequate panning, het niet lijkt alsof het geluid van de verschillende instrumenten en vocals vanuit 1 punt komen. Voor productiedoeleinden, d.w.z. in studio's neemt men het concert podium ook als uitgangspunt.

Dolby stereo wordt gebruikt voor films, maar is al bijna helemaal vervangen door de betere 5.1 surround sound systemen. Zowel in de bioscoopzalen, maar ook thuis met de home theatre systems. Er bestaan ook 7.1 systemen, maar dat valt gewoon onder de categorie surround sound. De bedoeling van surround sound is om het geluid te kunnen laten bewegen door de zaal tot zelfs achter je. Bv. een auto die op je af komt en je voorbij rijdt. Dit werkt dus het best als het volume luid genoeg is. Je zult vast hebben gemerkt dat het volume in bioscopen luider is dan echt hoeft om goed te horen.

Dan nog heb je club systemen. Check ook dit boekje van www.jblpro.com.pdf. Bij deze heb je soms heel complexe speaker layouts, waaraan geen touw is vast te knopen. De bedoeling, lijkt me, is om overal vanuit elke richting voor een goede en even luide sound te zorgen. Je hoeft dus niet te kijken naar een podium, spreker of een wide screen. Als DJ wilde ik ook clubsound in mijn kamer. Daarom heb ik nu zelfs vijf 2.1 systemen rondom tot mijn beschikking als ik dat wil.

Maar dan moet je het geheel volgens mij niet een 2.1 stereo system noemen, maar een "home" club system. En in de betere clubs heeft men aparte sub woofers. Vandaar dat ik kies voor 2.1, want zonder behoorlijke bass vindt ik underground dance music, mijn stijl, bloedarmoedig klinken. Normaliter draai ik wel met twee 2.1 systems links en rechts.

Verder speelt speaker positionering ook een belangrijke rol bij de muziekbeleving. Speakers hebben ook hun 'sweet spot.' Als je hoofd zit in dit punt klinkt de muziek het lekkerst. De kunst is om deze spot te vinden. Ik heb het liefts dat het geluid van iets boven ooghoogte mijn oren binnenkomt. Mijn speakers vindt ik daarom nu nog een tikkie te laag en ik denk nog aan een "elegante" oplossing om ze een stukje hoger te krijgen.
Tic Toc
Camino    posted on 12-12-2006 14:43
Mooie uitgebreide evaluatie Happy, laughing

Ik ben inmiddels wat bijgedraaid en maak zelf gebruik van een 2.1 setup (vanwege financiele redenen). Dat lage frequenties minder directioneel zijn heb je gelijk in, het is ook onder andere voor die reden dat de meeste clubs/driveins hun Subs ook op mono hebben staan. Het enige dat me wel tegenvalt van mijn 2.1 systeem is dat de bas gevoelsmatig een soort delay lijkt te hebben, maar dit kan natuurlijk ook aan de povere kwaliteit van mijn speakers liggen...
Winston    posted on 13-12-2006 00:11
Hmmm.
Wat gebeurt als je de sub zet op gelijke hoogte als je satellites? De huidige opstelling van je sub lijkt me wel heel erg ver weg onder de tafel nog erbij.
Tic Toc

This is an old Topic

No new postings for 6.726 days.
 Post CommentThat would be 224.2 months
or a whopping 18.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

122 Users online: 26 Guests (96 Unknown)
Pages generated today : 65.852
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.802.367