Poster: Cyspoz
Ik weet niet meer uit mijn hoofd welke overgangen het precies waren die ik harmonisch gezien niet helemaal lekker vond, maar in het algemeen moet je vaak opletten dat je niet twee melodie lijnen door elkaar krijgt. Vaak is het zo dat je zorgt dat die juist net na elkaar komen en dat de beats en alle andere ritmische samples uit het nummer door elkaar komen. Als je er niet uit komt dan zal ik wel een keer opnieuw luisteren naar je mix en een paar overgangen aanwijzen die ik bedoel.
Het wegwerken van de statische overgangen is iets wat gewoon ervaring en creativiteit nodig heeft. Ik weet niet zeker of ik het helemaal duidelijk heb gezegt, maar een andere omschrijving is dat je mix nu erg braaf is terwijl je nummers wat speelser mag inmixen. Zwaai een keer lekker aan de EQ knoppen van je mixer. Klap bijvoorbeeld van het volgende nummer vast een stukje herkenbare sound door je andere nummer heen. Al is het alleen maar een stukje ritme waar je bijvoorbeeld bas en midden uit hebt gehaald. Dat soort dingen zou ik persoonlijk doen, maar dan nogmaals dat vraagt gewoon tijd en creativiteit. Mix bij wijze van spreke 10 keer hetzelfde nummer aan elkaar op het zelfde moment, maar probeer iedere keer de werkelijke overgang anders te maken. Door een keer met volume te spelen, een keer met EQ, een keer met beide.... Op die manier kun je eens wat meer de mogelijkheden bekijken die er zijn voor een overgang en de meest toepassende onthouden.
Poster: Bartjens
laat maar horen!!
Edit: Ik heb je mix beluisterd. Klinkt erg goed moet ik zeggen, overgangen zijn bijna allemaal strak op een paar na waar je iets mis zit met de beats. En natuurlijk lekkere nummers. Ben benieuwd hoe je mixt met cd spelers.
Groet Bart
Poster: PatrickBeuken
Koop je een usb dj-mixer! Die dingen zijn echt erg handig icm bijvoorbeeld Virtual DJ.Je hebt al een Numark DXM-01 USB voor 210 euro...
Poster: MrCotino
Ja bij de overgang van het 4de naar het 5de nr heb ik juist wel het gevoel dat die mooi harminisch overlopen. En van het 8ste naar het 9de nr vind ik dat ook wel, daar had ik ook nog een filter effect door heen gedaan door die vocal
Ik zou toch wel willen weten waar je dat bijvoorbeeld niet hoort dan...
Ja met dat braaf mixen heb je wel gelijk ja... Normaal als ik mix doe ik dat wel maar als ik het opneem ben ik dan bang dat ik dan een fout ga maken en dan hou ik me rustiger. Plus ik doe alles met me muis, ik heb geen Hercules DJ Console ofzo... Dus het is moeilijk om 2 dingen tegelijk te doen.
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt nu ja
Poster: PatrickBeuken
Goed bezig, Cyspoz! Hier hebben veel beginners/amateurs iets aan. Ik wilde ook uitleggen, hoe hij er wat creatiever mee kon omgaan, maar jij verwoord dat wat beter:P
Ik zal nog eens een keer opnieuw luisteren en dan de overgangen aangeven die in mijn oren niet helemaal in harmonie zijn.
Ik heb even tonaal de zaak nog eens opnieuw geluisterd en een lijstje opgestelt. Ik hoop dat je er wat aan hebt en er mee aan de gang kan en ik hoop binnenkort dan een keer een nieuwe mix van je te kunnen reviewen
1. Erick E - Es Vedra (Bryan Dalton reEDIT)
2. DJ Chus & David Penn feat. Caterina - Baila (Mediterranean Vocal Mix)
3. Miguel Migs & Reel people ft. Nathan Haines - Spiritual (Jon Cutler Mix)
4. Chanel - My Life (Grant Nelson Vocal Mix)
5. DJ Chus Presents The Groove Foundation - That Feeling (Original Stereo Mix)
6. Masters At Work - Beautiful People
7. M-Gee Feat. Mica Paris - Bodyswerve (Grant Nelson Dub Mix)
8. Don Cutler ft. E-Man - It's yours
9. Danny Marqeuz & Ferry B - Afrocatalans (Hardsoul Emocion Tropical Treatment)
10. Lenny Fontana Presents Octah'Via - The Way (Chus & Penn Dub)
11. Copyright - Time (Main Mix)
12. Erick Morillo & Little Louie Vega feat. Kimara Lovelace - Misery (Lil' Louis Extended Club Mix)
13. Wahoo - Make em Shake It (Original Mix)
14. Dubtribe Sound System - Autosoul (Rasmus Faber's Journey Into The Deep)
15. Julie Mcknight - Home (Knee Deep Club Mix)
1 --> 2 = Tonaal komt het niet door elkaar, maar je gaat van erg druk in eens naar stukje rustiger
2 --> 3 = Tonaal gezien klopt het redelijk voor mijn gevoel
3 --> 4 = In het begint gaat het nog wel, maar het laatste stukje klinkt tonaal niet lekker samen
4 --> 5 = Kan net door het gebruik van de EQ, maar bijde passen niet echt lekker door elkaar
5 --> 6 = Melodie lijnen lopen erg lang door elkaar terwijl ze tonaal niet bij elkaar passen
6 --> 7 = Tempo is een beetje off en melodie lijnen passen niet bij elkaar dus tonaal niet helemaal flex
7 --> 8 = Tonaal geen hoorbare problemen
8 --> 9 = Tonaal is deze niet goed, zowel de stemmen als de melodie lijn passen niet lekker
9 --> 10 = Begint goed, alleen beide melodie lijnen bij elkaar klinkt tonaal niet mooi
10 --> 11 = Beide melodie lijnen passen niet lekker bij elkaar
11 --> 12 = Tonaal passen ze niet lekker bij elkaar, maar je hebt met de eq dat bijna helemaal weggewerkt
12 --> 13 = Ok
13 --> 14 = Klinkt tonaal niet helemaal lekker
14 --> 15 = Tonaal kan die volgens mij zekers, alleen overgang is niet zo mooi afgewerkt