Specifications
Na lang nadenken, toch besloten deze mixer te nemen, het prijskaartje was toch wel een beetje pittig (480 euro) (ik had een mixer van 300 euro in gedachten). Maar ik moet zeker zeggen, het is het geld dubbel en dwars waard!
Uiterlijk
Het design van de mixer is erg mooi. De combinatie mat-grijs en silver is erg mooi. Ook de blauwe display ziet er stoer uit. De opbouw van de mixer is erg logisch, wel ff wennen dat de gain naast de eq zit, 'normaal' zit hij erboven. Verder zit alles gewoon waar het moet zitten. Een ander miniscuul nadeeltje vind ik dat de masterfader zo dicht naast de fader van kanaal 4 zit, als je snel de fader dicht wilt gooien komt de masterfader wel eens mee.
Faders
De faders zijn helemaal geweldig! Supersoepele kanaalfaders, die makkelijk te vervangen zijn. En een VCA gestuurde X-fader die ook makkelijk te vervangen is. Alle kanalen zijn toe te wijzen aan een kant van de fader, A of B. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld 4 kanalen onder de B kant te zetten, niet dat je daar wat aan hebt, maar toch. Ook kan je op de Crossfader de curve instellen, variabel van een geleidelijke overgang, tot een afkapping helemaal aan het einde van de faderbaan. Ook bevat de fader een faderstart functie, deze heb ik nog niet gebruikt, moet ik nog even een kabeltje voor halen, want ik ben de faderstart kabel van mijn CDJ-800 kwijt. Ook heeft de crossfader speciale 'crossover effecten', hier kom ik later op terug.
Equalizer
De equalizer gaat lekker diep, tot -30 dB, alleen hoeft dat van mij niet zo nodig hoor.
De potmeters lopen lekker soepel, en wat ik ook wel lekker vind is dat er een 'klikje' in het midden zit, zodat je ook in het donker weet wanneer je bij het midden bent.
Effecten
Dat is een hele mooie functie, de effecten! 8 superstrakke DSP effecten maken deze mixer echt af.
Echo: spreekt voor zich lijkt me, een echo die van 2 milliseconden tot 2000 milliseconden loopt.
Auto pan: Een effect die snel (of langzaam) het geluid af laat wisselen van de linker naar de rechterspeaker en andersom, zegmaar alsof je met de balans knop zit te kloten, maar dan gaan het vanzelf.
Flanger: Tsja, moeilijk te beschrijven, het doet een beetje denken aan een vliegtuig wat overkomt.
Manual filter: Een filter die van 0.05 KHz tot 21.1 KHz loopt, klinkt leuk, maar is qualitatief niet te vergelijken met de
filters op een A&H.
Auto filter: Precies hetzelfde, maar dan wordt de frequentie door de mixer zelf gevarieerd, zelf kan je de snelheid daarvan bepalen.
Reverb: Ook moeilijk te beschrijven, het doet een beetje denken aan een echo.
Trans: Vind ik zelf een beetje een nutteloos effect, dit effect zet gewoon om de tijd die je zelf kan bepalen het geluid uit, kan je ook heel snel laten doen, klikt wel grappig.
Pitch shifter: Past de pitch aan, maar niet de snelheid, varieert van -100% tot +100%, zo kan je bijvoorbeeld de pitchverschuiving van een speler zonder MT corrigeren.
Of gewoon een stem helemaal vervormen.
Deze effecten zijn toe te wijzen aan: Mic 1, Mic 2, CH 1, CH 2, CH 3, CH 4, X-fader A, X-fader B en aan de Master
Ook heeft de mixer overgangeffecten.
- eentje die een loopje maakt (zelf kan je instellen hoe lang) die steeds zachter wordt (echo)
- een soort break effect, door het verschuiven van van de x-fader wordt de pitch verlaagt, aanhet einde tot -100%. (zip)
- en nog een vergelijkbaar effect met de beat cutter van de cdj-800, deze maakt een loopje en snijdt hem steeds in stukken (hoe veder je met de fader gaat). (roll)
Conclusie
Verder is het gewoon een geweldige mixer. Opvallend is dat er 3 microfoon ingangen zijn. 1 onder het 4e kanaal, en nog 2 onder draaiknoppen. Ook ontdekte ik, toen er geen geluid uit de master kwam, dat er een 'master trim' achterom het mengpaneel zit (en die stond dus helemaal dicht). Dit is eigenlijk een gain voor je master, nog nooit eerder gezien zo iets. Verder heeft de mixer ook een zone uitgang, ook wel bekend als booth uitgang.
Een opvallend ding is dat de koptelefoon output gigantisch hard gaan, op een kwart van de potmeter is het echt al hard genoeg als je op lekker volume draait.
Ik geef deze mixer een 9, gewoon een geweldig ding, met top kwaliteit!
Poster: Wim
Ik had geen idee over welke mixer je het had, dus heb ik er een picture bij gezocht. (vergeten ?)
Poster: toem
Jammer dat ik hier nooit eerder heb gelezen.
Jaren geleden eveneens deze mixer gekocht, voor mij een miskoop.
- muziek klonk nooit goed door bij het inmixen, ?(mijn goedkopere mixer deed het beter)
- EQ niet goed afgesteld
- na 1 jaar, storing(ruis) in mijn output kanalen na 1/2u spelen werd dan ook nog eens zeer warm
- delay op de Phone uitgang wat beatmixen lastig maakte
Maar Ik dacht al die tijd dat ik de enige was die hier last van had,
Blij dat ik het hier heb kunnen terugvinden
Ps als iemand interesse heeft in deze mixer geef maar een seintje