SynQ SMX-1
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Jorrit    posted on 08-07-2004 19:54

Specifications

• 13inputs on 6 Channels (2mic + 4channels on fader)
  • 2 Master outputs:
  • 3-band tone controls with kill function -30dB on all channels
  • Special, user replaceable, high quality faders
  • User replaceable VCA controlled cross fader
  • Easy A/B channel selection for cross fader
  • Cross fader start control for compatible CD-players
  • 3 Beat synchronized Cross fader mixing effects
  • Adjustable Cross fader curve (soft  sharp cutoff)
  • Full automatic beat counters
  • 8 Beat synchronized digital effects
  • LCD display with back-light for effects and beat counters
  • Effect Cue function
  • Coaxial digital out for recording
  • Microphone talk-over function
  • High power Phones output with ?split cue? and ?cue/pgm mixing? possibility
  • Selectable (cue/pgm) LED VU-meter with peak memory.
  • Very compact design. (482 x 221 x 87.5mm (19? / 5U)

Na lang nadenken, toch besloten deze mixer te nemen, het prijskaartje was toch wel een beetje pittig (480 euro) (ik had een mixer van 300 euro in gedachten). Maar ik moet zeker zeggen, het is het geld dubbel en dwars waard!

Uiterlijk

Het design van de mixer is erg mooi. De combinatie mat-grijs en silver is erg mooi. Ook de blauwe display ziet er stoer uit. De opbouw van de mixer is erg logisch, wel ff wennen dat de gain naast de eq zit, 'normaal' zit hij erboven. Verder zit alles gewoon waar het moet zitten. Een ander miniscuul nadeeltje vind ik dat de masterfader zo dicht naast de fader van kanaal 4 zit, als je snel de fader dicht wilt gooien komt de masterfader wel eens mee.

Faders

De faders zijn helemaal geweldig! Supersoepele kanaalfaders, die makkelijk te vervangen zijn. En een VCA gestuurde X-fader die ook makkelijk te vervangen is. Alle kanalen zijn toe te wijzen aan een kant van de fader, A of B. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld 4 kanalen onder de B kant te zetten, niet dat je daar wat aan hebt, maar toch. Ook kan je op de Crossfader de curve instellen, variabel van een geleidelijke overgang, tot een afkapping helemaal aan het einde van de faderbaan. Ook bevat de fader een faderstart functie, deze heb ik nog niet gebruikt, moet ik nog even een kabeltje voor halen, want ik ben de faderstart kabel van mijn CDJ-800 kwijt. Ook heeft de crossfader speciale 'crossover effecten', hier kom ik later op terug.

Equalizer

De equalizer gaat lekker diep, tot -30 dB, alleen hoeft dat van mij niet zo nodig hoor.
    De potmeters lopen lekker soepel, en wat ik ook wel lekker vind is dat er een 'klikje' in het midden zit, zodat je ook in het donker weet wanneer je bij het midden bent.

Effecten

Dat is een hele mooie functie, de effecten! 8 superstrakke DSP effecten maken deze mixer echt af.

Echo: spreekt voor zich lijkt me, een echo die van 2 milliseconden tot 2000 milliseconden loopt.
    Auto pan: Een effect die snel (of langzaam) het geluid af laat wisselen van de linker naar de rechterspeaker en andersom, zegmaar alsof je met de balans knop zit te kloten, maar dan gaan het vanzelf.
    Flanger: Tsja, moeilijk te beschrijven, het doet een beetje denken aan een vliegtuig wat overkomt.
    Manual filter: Een filter die van 0.05 KHz tot 21.1 KHz loopt, klinkt leuk, maar is qualitatief niet te vergelijken met de
    filters op een A&H.
    Auto filter: Precies hetzelfde, maar dan wordt de frequentie door de mixer zelf gevarieerd, zelf kan je de snelheid daarvan bepalen.
    Reverb: Ook moeilijk te beschrijven, het doet een beetje denken aan een echo.
    Trans: Vind ik zelf een beetje een nutteloos effect, dit effect zet gewoon om de tijd die je zelf kan bepalen het geluid uit, kan je ook heel snel laten doen, klikt wel grappig.
    Pitch shifter: Past de pitch aan, maar niet de snelheid, varieert van -100% tot +100%, zo kan je bijvoorbeeld de pitchverschuiving van een speler zonder MT corrigeren.
    Of gewoon een stem helemaal vervormen.

Deze effecten zijn toe te wijzen aan: Mic 1, Mic 2, CH 1, CH 2, CH 3, CH 4, X-fader A, X-fader B en aan de Master

Ook heeft de mixer overgangeffecten.
    - eentje die een loopje maakt (zelf kan je instellen hoe lang) die steeds zachter wordt (echo)
    - een soort break effect, door het verschuiven van van de x-fader wordt de pitch verlaagt, aanhet einde tot -100%. (zip)
    - en nog een vergelijkbaar effect met de beat cutter van de cdj-800, deze maakt een loopje en snijdt hem steeds in stukken (hoe veder je met de fader gaat). (roll)

Conclusie

Verder is het gewoon een geweldige mixer. Opvallend is dat er 3 microfoon ingangen zijn. 1 onder het 4e kanaal, en nog 2 onder draaiknoppen. Ook ontdekte ik, toen er geen geluid uit de master kwam, dat er een 'master trim' achterom het mengpaneel zit (en die stond dus helemaal dicht). Dit is eigenlijk een gain voor je master, nog nooit eerder gezien zo iets. Verder heeft de mixer ook een zone uitgang, ook wel bekend als booth uitgang.
    Een opvallend ding is dat de koptelefoon output gigantisch hard gaan, op een kwart van de potmeter is het echt al hard genoeg als je op lekker volume draait.

Ik geef deze mixer een 9, gewoon een geweldig ding, met top kwaliteit!

• User edit by Lead on 09-07-2004 @ 08:38:48 (9%)

What do you think about SynQ SMX-1 ??

Vote :   

W.i.M    posted on 08-07-2004 21:14
    Ik had geen idee over welke mixer je het had, dus heb ik er een picture bij gezocht. (vergeten ? )

Enne dit is zeker een stoere mixer en er zitten ontzettend veel funties op. Op het oog een goeduitziende mixer.
    Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
    User edit by W.i.M on 09-07-2004 @ 16:52:06 (37%)
    Lead    posted on 08-07-2004 21:27
    Klasse review Jorrit :DLOL:D

Ik ken de mixer en ook de benaming van de effecten.... (hehehe DJM-3000 ) Ik heb zelf nog niet echt goed naar deze mixer kunnen kijken, maar zal het binnenkort zeker nog even doen Happy, laughing
    Let the BASS be louder
    User edit by Lead on 08-07-2004 @ 21:38:57 (2%)
    Jorrit    posted on 09-07-2004 09:56
    de benamingen zijn idd rechtstreeks gekopieerd van de DJM-3000, en het design is ook niet erg origineel.
    Maar toch, top mixer hoor! Winking my eye

Ik zou zeggen, kom eens langs!
    Jorrit    posted on 09-07-2004 09:57
    Poster: Wim

Ik had geen idee over welke mixer je het had, dus heb ik er een picture bij gezocht. (vergeten ? )

Nee, was het plaatje niet vergeten, alleen ik had het nog niet gedaan omdat het plaatje op de server van de site moest komen, want zo'n wit plaatje staat zo lelijk he Winking my eye
    W.i.M    posted on 09-07-2004 16:51
    Daar heb je helemaal gelijk in....
    Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
    jorritgroenevelt    posted on 09-07-2004 19:33
    Ik kom em cker nog een keer bekijken....... jah daar heb ik dan weer mazzel mee :P Et lijkt me een hele vette mixer. Als ik er "aangezeten" heb vertel ik me ervaringen wel :P
    Jorrit    posted on 09-07-2004 20:13
    huh? heb je een nieuw acount? je was eerst japie?
    jordy    posted on 14-03-2005 00:22
    mooie revieuw idd.

hij ziet er ook vrij degelijk uit, maar ik vind em wel behoorlijk lelijk!
    maar daar gaat het niet om uiteraard
    TheSupercrab    posted on 14-03-2005 00:51
    heeft ie ook split cue?
    Jorrit    posted on 14-03-2005 13:40
    jep.
    ccc    posted on 16-07-2005 13:48
    wat is precies een VCA gestuurde X-fader ?
    Jorrit    posted on 16-07-2005 15:37
    VCA Fader - A fader with a VCA in its case arranged so that in manual operation the slide of the fader controls how much control voltage is sent to the VCA and therefore controls the channel gain.
    Bron: http://www.recordingeq.com/glossary/glosuz.htm
    Winking my eye
    Mod edit by Lead on 17-07-2005 12:41 (3%)
    ccc    posted on 21-09-2005 15:44
    Ik heb nu ook de smx 1 en een cdx1 en kan dus faderstart gebruiken. Nu heb ik nog nooit hiermee gewerkt. Dus ik heb het eens geprobeert, maar wat ik dus niet snap is als ik van de a naar de b kant ga begint speler 2 te spelen en speler 1 stopt maar staat dan ook weer bij het begin van het nummer. IS dit normaal?
    Zo ja, wat heeft dat faderstart dan voor een zin als ie telkens terug naar het begin van het nummer gaat :S?
    User edit by ccc on 21-09-2005 @ 15:45:05 (35%)
    the-melody    posted on 03-03-2006 21:17
    heeft deze send/return? Kben namelijk geintreseerd:d
    Jorrit    posted on 04-03-2006 00:08
    Nope.

@ CCC, als ik je goed begrijp klopt dit: als je met de faderstart naar het andere kanaal gaat hoort het 'vorige' kanaal op cue te springen.
    De functie is meer voor radio toepassingen: gewoon over schuiven en niet op play hoeven drukken.
    Je kan er trouwens wel hele leuke dingen mee...
    Den_ian    posted on 19-05-2006 11:25
    Ik heb ook ervaring met deze mixer wat deze staat ook te pronken bij mijn dj-booth.
    Echt beestig goed, goed geluid. Je hebt al het nodige dat je wilt en de effecten zijn zeer goed en veel gemakkelijker controleerbaar dan bij een DJM 600/500.

Enkel mis ik wel VU meters per kanaal. Maar voro de rest een XLR output (en cinch) dus da is dik in orde. En ik kan er echt heel goed met mixen. Heb wel eens de faders moeten latern vervangen, maar dat was gratis vanwege garantie. Maar als je die nu zou kopen zou je dat probleem niet meer mogen ondervinden.

Ik ben er echt content aan, zeer goed alternatief. En werkt goed, stevig voor op verplaatsing eens mee te nemen. Dus in condities van rook en warme ruimtes haakt ie ook niet af.

Maar als je dan toch al geld zou hebben zou ik mss al voor de SMX-2 gaan. DIe maar een 100€ meer kost en DJM600 achterna gaat (deze smx-1 is bijna een perfect kopîe van de DJM3000 maar zonder de VU meters per kanaal).
    ewald    posted on 18-08-2008 17:47
    ik heb onlangs dit mengpaneel gekocht en vind precies dat de bass-middle-treble knoppen niet zo goed staan afgesteld. als ik een plaat wil mixen moet ik de knoppen allemaal bijna opendraaien zoals ze staan als je gewoon een plaat opzet, want anders hoor je de plaat die je erin mixt niet goed genoeg. hierdoor kan ik ze er niet verder subtiel in mixen, want de knoppen staan al helemaal open. ik hou nogal van een subtiele mix met niet teveel trucjes (effecten zijn wel mooi, maar ik gebruik ze dus niet te veel),maar vind dat dit niet echt goed lukt met dit mengpaneel. is er iemand die dit ook al ondervonden heeft aan zijn smx-1 of ligt dit gewoon aan mij?
    ewald    posted on 18-08-2008 17:51
    en nog iets: ik vind dat de middle en treble knoppen nogal afhankelijk zijn van de bass-knop. als men deze iet of wat minder zet, trekt het het geluid van de 2 andere knoppen mee naar beneden. Dit was toch niet het geval bij mijn vorig mengpaneel.
    Ik hoor van iedereen anders wel alleen maar goede reacties op de smx-1 en twijfel nu of het gewoon aan mij ligt en dat ik mengpaneel gewoon nog wat moet indraaien

RiX    posted on 18-08-2008 18:02
    klopt Ewald.

Dit was mijn eerste mixer. Hij ging 1,5 jaar mee. Daarna stopte soms mijn booth-output er soms mee en ten slotte blies ik de voeding op. Slijtage...

Pluspunten:
    - veel opties, leuk om mee te klooien
    - veel kanalen, ideaal voor drive-in werk

Minpunten: - hij wordt gloeiend heet, mede door die dikke effectenbak
    - geen ruimte tussen de knoppen
    - gain zit niet recht boven EQ, maar ernaast
    - Zoals Ewals al zei: EQ niet lekker afgesteld
    - Effecten zeer lastig te bedienen, je moet ze echt leren 'kennen'.
    - Vertoont snel mankementen

Kortom: leuke mixer voor 1 a 2 jaar, maar verwacht er niet teveel van... Zijn grotere broer is beter
    ewald    posted on 18-08-2008 19:22
    mja, misschien een goed mengpaneel voor agressievere muziek dan. als je veel met crossfader en effecten werkt en de subtiliteit er wat minder toe doet
    ccc    posted on 18-08-2008 23:47
    @Rix, met de laatste 3 punten ben ik het compleet oneens. De EQ is bij mij normaal.

De effecten zijn zeker niet lastig te bedienen. Ja je moet even weten hoe het werk(mag toch hopen dat je dit binnen 5 minuten snapt. Want zo makkelij is het.) maar dat is bij elk mengpaneel zo.

Kun je een aantal mankementen noemen?
    RiX    posted on 19-08-2008 08:13
    @ ccc: lees mijn post nog eens door Winking my eye
    toem    posted on 29-03-2011 15:13
    Jammer dat ik hier nooit eerder heb gelezen.

Jaren geleden eveneens deze mixer gekocht, voor mij een miskoop.

- muziek klonk nooit goed door bij het inmixen, ?(mijn goedkopere mixer deed het beter)
    - EQ niet goed afgesteld
    - na 1 jaar, storing(ruis) in mijn output kanalen na 1/2u spelen werd dan ook nog eens zeer warm
    - delay op de Phone uitgang wat beatmixen lastig maakte

Maar Ik dacht al die tijd dat ik de enige was die hier last van had,

Blij dat ik het hier heb kunnen terugvinden

Ps als iemand interesse heeft in deze mixer geef maar een seintje

tek-zotic    posted on 29-03-2011 15:42
    Poster: toem
    Jammer dat ik hier nooit eerder heb gelezen.

Jaren geleden eveneens deze mixer gekocht, voor mij een miskoop.

- muziek klonk nooit goed door bij het inmixen, ?(mijn goedkopere mixer deed het beter)
    - EQ niet goed afgesteld
    - na 1 jaar, storing(ruis) in mijn output kanalen na 1/2u spelen werd dan ook nog eens zeer warm
    - delay op de Phone uitgang wat beatmixen lastig maakte

Maar Ik dacht al die tijd dat ik de enige was die hier last van had,

Blij dat ik het hier heb kunnen terugvinden

Ps als iemand interesse heeft in deze mixer geef maar een seintje

pm send

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
    Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

131 Users online: 11 Guests (120 Unknown)
    Pages generated today : 50.852
    Most visitors online this month : 361
    Lifetime Pageviews since 2003 : 238.439.226