Rolands Edirol SH-201 Synthesizer
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Twizz    posted on 07-07-2006 22:00
Heej djresourcers,

ik vroeg me af ofdat de edirol sh-201 synthesizer een goede keus is om mee te beginnen producen. dan heb ik nog geen computer, maar die komt er snel na.
hij kost 650 euro. hier een afbeelding. hij ligt trouwens binnen mijn budget.

of ga naar deze site voor specificaties:                              greetz T4Twister
link
User edit by Twizz on 07-07-2006 @ 22:02:54 (54%)

What do you think about Rolands Edirol SH-201 Synthesizer ??

Vote :   

greup    posted on 07-07-2006 22:52
Ik persoonlijk heb geen verstand van synthesizers ( in deze kontekst, welleens gespeeld op een synthesizer met een volledig klavier tijdens een optreden, uiterraard in piano mode).

Wat zijn je precieze bodoelingen met deze synth?

Het is natuurlijk een instapper van Roland.. Ik kon zo niet 1,2,3 zien of deze uberhaupt over gewoge toetsen beschikt ( wat toch wel een must is).

Ik hoop dat je een redelijke muziekale achtergrond heb... ( bijv, piano diploma's of keybord lessen gehad) Ik zie namelijk vaak mensen enthausiast beginne, maar er al snel achterkomen dat er geen reet aan is als je er niets van kan.

LauW    posted on 07-07-2006 23:31
Ik zou zeggen, veel te duur en luxe om te beginnen. Zelf zou ik dat nooit doen, ik heb daarom ook gekozen voor een simpel EMU X-Board 49. Kostte iets van 150,- en kan je waarschijnlijk ook voorlopig nog alles mee wat jij wil.

Overgens valt het keyboard gebruik mij een beetje tegen. Ik gebruik alleen de ronddraaidingen af en toe, en de toetsen om een toon te zoeken, maar melodien ga je er niet op spelen als je geen piano les hebt gehad Happy, laughing

Maargoed.. keuzes keuzes.
Twizz    posted on 08-07-2006 15:25
dit zal dan mijn eerste klanksynthesis/midi board worden.
ik heb al redelijk ervaring met keyboard. aangezien een computer voor mij voorlopig veel te duur is wilde ik eerst voor deze synth gaan om alvast beetje muziekjes te kunnen spelen.
het is amper gewogen, maar speelt wel fijn.

en over dat veel te duur, ik ga nu eerst een 5000fx kopen, 4 kanalen worden bezet, en dan heb ik nog 1 kanaaltje over om ezxe synth op aan te sluiten.
en mn eerste mixer was een goede keus, maar daarna wilde ik een 5000fx, maar dat mocht niet van mn moeke omdat dat een nog veel te grote sta[p was, en nu moet ik die ook weer zien te verkopen. ongeveer 150 euro verlies, en dat is jammer.

ik vind het werkelijk een gruwelijke machine(positief heWinking my eye) en zeker zijn geld waard. een probleem is dat ik het nog niet met andere synths heb kunnen vergelijken.

misschien weten jullie nog een andere optie, maar ik wil wel dat ik geluiden kan maken en behoorlijk manipuleren.
het mooie van deze is, is dat je ook een extern apparaat erop kan aansluiten en dat geluid op dezelfde manier veranderen als je dat met het keyboard doet.(daar koop ik um niet voor)
User edit by Twizz on 08-07-2006 @ 15:27:14 (27%)
BillyArd    posted on 10-07-2006 10:41
T4Twister : Ik kan er maar een ding over zeggen !

Hij KLINKT ZOOOO VET DAT IK DENK DAT HET EEN CLASSIC GAAT WORDEN !
ik wil m ook hebben .
wat een lekker scheurijzer !
en mooi geprijst !
Happy, laughing
zit alleen geen duidelijke display op !

p.s hij is er ook in het wit he !
voor die ultra foute 80,s look !, maar wel leuk , beetje witte piano lak zit er dan op !
Happy, laughing

Mod Edit:
Dit is nu de zoveelste keer dat ik 2 posts van je moet samenvoegen! Als je na het posten nog iets toe wil voegen, druk je op edit, en maak je geen reply onder je eigen post!
Mod edit by Jorrit on 24-07-2006 18:12 (55%)
Twizz    posted on 24-07-2006 14:59
Poster: BillyArd
T4Twister : Ik kan er maar een ding over zeggen !

Hij KLINKT ZOOOO VET DAT IK DENK DAT HET EEN CLASSIC GAAT WORDEN !
ik wil m ook hebben .
wat een lekker scheurijzer !
...(de rest doet er niet toe:P)

dat "probleem" had ik ook al ondervonden, het is alweer een tijdje geleden dat ik verliefd ben geweestHappy, laughing.
vlinders in mn buik.

maar ik weet niet hoe andere synths klinken maar deze klink "wel vet".

ik wil deze gaan kopen voordat ik een computer krijg. ik vraag me nu af ofdat ik met zoiets dan via de computer knoppen nog steeds een eigen funcitie kan geven? dan bedoel ik net zoals bij de e-mu xboard.(daar zit ik namelijk ook naar te kijken, dat ik m dan tegelijk koop met een computer.)
BillyArd    posted on 25-07-2006 14:35
Je moet het zo zien:het is een hele basic synthesizer die knipoogt naar de wat oudere garde van roland.
Vroeger had je de SH 101 , een regelrecht scheurijzer in de lijn van de toen geldende TR/TB serie van roland
Het was toen een echte analoog met dito sound.
De SH 201 borduurt verder op de oude glorie echter wel met digitale emulatie =dus geen echte analoge synth meer .
evengoed klink hij wel aardig in de buurt van analoog(voor kenners wel direct herkenbaar als NIET analoog)
Tuurlijk kan je knoppen toewijzen , echter gaat dit waarschijnlijk wat lastigere dan bij de gemiddelde midicontroller die ervoor gemaakt is om toegewezen te worden .
Aangezien de Sh201 een zeer beknopte layout heeft en dito display(volgens mij geheel geen display)zal dit voor de midi leek wat moeilijker verlopen !
Ik zou denk ik daarom in jouw geval(denk even met je mee) voor een midicontroller gaan .
De Sh201 is een zeer egschikte synth als je kan spelen of anders als je weet hoe de inhoud in je pc te krijgen.
Er zit wel een Interface bij die van de synth een VST maakt op je scherm.
de VST bedien je dan natuurlijk met de hardware , maar of dat allemaal even makkelijk gaat met andere vst valt te bezien !
Happy, laughing
gethigh    posted on 25-07-2006 18:34
als je atm geen pc hebt, kan je dan niet beter zo een roland of akai kistje kopen en een simpelere synth?
BillyArd    posted on 26-07-2006 09:49
@ gething:bedoel je een akai sampler/roland groove box en dan een synth erbij ?

Dat kan ook , maar dat kost wel een beetje !
Happy, laughing
P.s deze roland is een van de simpelste synths die er op het moment te krijgen is !
(niet negatief ten opzichte van de synth, want het is alleen maar een voordeel)
 maar voor bijvoorbeeld een akai MPC2500 en deze synth betaal je al +/- 2200 euro
Happy, laughing
RenéKuppens    posted on 26-07-2006 11:59
Ik zou hem alleen aanraden als je al heel veel van het producen weet
anders denk ik dat deze syntheseizer te uitgebreid is om mee te starten
ik zou eerst eens beginnen met wat makkelijker dat je dat eerst onder de knie krijgt dan kun je altijd nog uitgebreidere spullen kopen

dus ik zou het NIET doen

maar voor de prijs hoef je het btw niet te laten:P
gethigh    posted on 26-07-2006 12:54
dit is iets te veel van het goede voor een beginner he

idd billyard, zo een akai sampler of roland groove box en een simpele synth, moet je eens naar uitkijken, voor een koopje 2dehands
BillyArd    posted on 26-07-2006 13:24
@Dj RK:uhh de Sh201 is op dit moment juist een van de minst gecompliceerde synthesizers . Door zijn ``virtueel`` analoge structuur volgt hij min of meer het pad van een analoge synth(ook al is dat virtueel), en niets is zo duidelijk als een analoog signaal. De synth kent een simpele signalflow die ook wordt megeleverd. Een digitale synth is bij voorbaat al ingewikkelder door zijn bus aftakkingen , Fx routings. Op de sh201 heeft elke schuif/knop zijn eigen functie , dus weinig tot geen dubbelfuncties(misschien enkel om de waveform te kiezen) echter als midi controller voor diverse Plugs/sequencers is hij misschien minder geschikt voor de beginner omdat hij al zijn toewijzingen via midi zall moeten maken. en dat valt voor een beginner vaak niet mee(voor een gevorderde trouwens vaak ook niet ) Midikeyboards zijn in die zin vriendelijker met hun automapping en Midi over USB. Klik en play zullen we maar zeggen. Maar JUIST voor een ieder die de principes van synthese wil leren begrijpen is de SH201 een uitermate geschikte synth. Echter je moet het wel meer zien als een performer instrument en je zal dus een beetje moeten kunnen spelen. Want het is geen workstation waarmee je kan samplen/zwaar sequencen etc . De SH201 heeft een siimpele seq om wat riffs op te nemen etc etc, dus gewoon heel simpel . Geen peospas, een recht door zee apparaat waarop een ieder al snel uit de voeten kan . Maar puur als midicontroller zou ik m dus ook niet kopen want dan kan het wel makkelijker . Happy, laughing
User edit by BillyArd on 26-07-2006 @ 13:28:16 (11%)
Twizz    posted on 26-07-2006 15:58
 Maar puur als midicontroller zou ik m dus ook niet kopen want dan kan het wel makkelijker . Happy, laughing

en goedkoper!!!

maar ik denk dat je met deze synth niet echt naar een klank toewerkt, wel?
vooropstaand dat ik denk dat je met deze synth ook eigenlijk niet eens naar een klank kan toewerken, want je kunt met dit apparaat echt niet álle klanken verkrijgen. wat je er wel mee kunt is een lekker ranzige sound creëren door met de knoppen en schuivers te "spelen".

@billyard, inderdaad, deze synth heeft geen enkele dubbelfunctie(correct me if i'm wrong, want ik heb bij het testen niet speciaal op gelet.Winking my eye)
BillyArd    posted on 26-07-2006 16:09
Quote T4T:vooropstaand dat ik denk dat je met deze synth ook eigenlijk niet eens naar een klank kan toewerken, want je kunt met dit apparaat echt niet álle klanken verkrijgen.
Billy:absoluut waar wat je zegt. Het is juist een heel specifiek geluid wat er uit komt . Zo,n bak zou ikzelf gebruiken voor scheurende leads en basslines. Maar wil je er mooie zwevende ambient pads mee maken a la moby/enigma/trancysounds dan heb je aan deze synth niet veel. Maar voor de ``oldskool techno/electro/kraftwerk sounds is hij subliem. Happy, laughing

wat opzich wel een leuk en redelijk te doen alternatief is voor een dure computer met controllers, is de Roland Juno G die heeft een 4 sporen audio recorder en een 16 sporen midisequencer dan kan je dus wel elke klank genereren door gewoon geluiden te sampelen van externe bronnen, en daarvan ism de midisequencer songs bouwen Maar tegelijkertijd is dat dan ook weer een stapje ingewikkelder dan de Sh201.

User edit by BillyArd on 26-07-2006 @ 16:34:36 (84%)
BillyArd    posted on 26-07-2006 16:34
FF offtopic 2 jorrit: nu heb ik dus twee posts samengevoegd met een edit zoals jij graag ziet , maar nu blijft die lege post toch ook gewoon een post aangezien hij wel op de site blijft staan met een leeg veld.
Dus maakt dan het samenvoegen nog wel uit?..... want ik heb niet het idee dat ik door de samenvoeging nu winst heb geboekt als het aankomt op het besparen van server ruimte!
Of zie ik iets verkeerd ?

On topic:

User edit by BillyArd on 26-07-2006 @ 16:36:02 (2%)
BillyArd    posted on 27-07-2006 09:47
kan een van de mods even vertellen hoe ik dit voortaan kan samenvoegen zonder dat de oude post blijft staan ? dank
the-melody    posted on 27-07-2006 09:49
gewoon de EDIT knop gebruiken, en in je 2de(of meerdere) posts schrijven: 'deze mag verwijdert worden'. Winking my eye
User edit by the-melody on 27-07-2006 @ 09:49:55 (19%)
BillyArd    posted on 27-07-2006 10:08
oke dank je ! Happy, laughing
Winston    posted on 28-07-2006 02:34
kan een van de mods even vertellen hoe ik dit voortaan kan samenvoegen zonder dat de oude post blijft staan ? dank

Mod Edit:
Dit is nu de zoveelste keer dat ik 2 posts van je moet samenvoegen! Als je na het posten nog iets toe wil voegen, druk je op edit, en maak je geen reply onder je eigen post!

Je kunt dus geen 2 posts samenvoegen zolang jezelf geen mod bent. Als je iets vergeten bent te vertellen of wil corrigeren moet je geen post erna maken en zenden.

In de plaats van een nieuwe post typen in het vakje onder moet je de rode EDIT knop rechtsboven je laatste post drukken. Dan krijg je je tekst weer te zien in het vakje onder waarin je het kunt veranderen of nieuwe tekst toevoegen. Hopelijk is het zo wat duidelijker uitgelegd.

Het gaat niet om besparing van server ruimte, maar er zijn members die dubbel proberen te posten om zo snel mogelijk pro status te krijgen. Dat is bij jou niet het geval, maar recht voor 1 recht voor allen, snap je! Ook is het een stuk overzichtelijker.

Greetz.
Tic Toc
User edit by Winston on 28-07-2006 @ 02:47:31 (35%)
BillyArd    posted on 28-07-2006 08:59
Topper , dank je .
Ben wel handig met midi maar niet met dit soort dingen hahahaha LOL !
Twizz    posted on 28-07-2006 13:51
en nu weer ontopic pls
BillyArd    posted on 28-07-2006 14:03
topic kan wel op slot denk ik !, alles is wel gezegd over de SH Happy, laughing
Twizz    posted on 28-07-2006 14:07
topic kan wel op slot denk ik !, alles is wel gezegd over de SH Happy, laughing

BillyArd    posted on 28-07-2006 14:10
oh sorry , wat wil je nog meer weten ? Ik hoor het wel . Happy, laughing

This is an old Topic

No new postings for 6.983 days.
 Post CommentThat would be 232.8 months
or a whopping 19.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

228 Users online: 84 Guests (144 Unknown)
Pages generated today : 156.754
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.675.669