Puur technisch heb je 100% gelijk. Maar ik bekijk headsets vanuit het toepassingsgebied. Dus voor verschillende toepassingen, verschillende eisen.
Een audiofiel kiest vaker voor een open air headpone met grote drivers
Een telefonist een kleine super lichte die alleen het vocaal frequentiebereik goed weergeeft
Een consument kiest ook een lichtere headset voor zijn portable maar met een beter frequentie bereik
Een studio engineer kiest een serieuzere headphone, closed back om niet te storen, met goede geluidsweergave
Een DJ heeft zo ook zijn eisen. De groepen van hierboven zetten de headset op hun hoofd en daar blijft het. Een DJ kan zijn headset niet een hele gig van 6 uur op zijn hoofd houden. En in principe wil je als DJ vaker gewoon meeluisteren met het publiek op de main speakers.
De headset gebruik je meestal maar heel even om te cue-en. Vroeger luisterden DJ's daarom in, met maar 1 schelp, zonder hoofdband. Daar ontstond de hoofd-in- schouder luister techniek.
In principe moet je headphone van boven de 100 euro, het aankunnen om 2 x per week, gigs van 6 uur lang, bij elke nieuwe track op- en afzetten, 2 jaar meegaan. Dat is mijn persoonlijke eis. Dat is het grootste verschil met andere toepassingsgebieden. Daar blijft de headphone bijna constant op je kop.
Er is dus 100x minder stress op de headphones bij de andere toepassingsgebieden dan bij DJ gebruik. Er zijn nog andere eisen natuurlijk, maar daar kom ik terug met mijn artikel voor het rookie forum.
Met de komst van betere gear met meer mogelijkheden, tegelijkertijd met de opkomst van de DJ cultuur van live remixen en turntabelism, kwam de behoefte aan headsets die je ook op je hoofd kunt houden, handsfree en niet in je nek.
Je kreeg headsets met maar 1 schelp. Die betaan nog steeds in de headphone productlijnen van o.a. Stanton en Numark.
En natuurlijk kwamen ook de headsets met 2 schelpen. Dat is handig als je een bepaalde track of gedeelte van een track ge-isoleerd wil of moet inluisteren of wilt of moet mixen "in-je-headphone"
Het geluid hoeft beslist niet zo goed te zijn als van die headsets voor audiofielen, maar goed en luid genoeg om te beatmatchen zonder geluidsvervormingen of ruis in je headset. Soms met extra zware bass.
Het hangt dus van je draaistijl af voor welke headset je kiest. Een moderne Pro Club DJ headphone probeert alles te kunnen, omdat DJ's z.a. ik, dat willen. En moeten dus ook de stevigheid hebben.
Soms draai je rustig en traag en luister je dan in met 1 schelp in de hand. En soms wil je een remix doen of snel achter elkaar tracks rijgen, hou je het dan even op je kop met maar 1 schelp op 1 oor. En soms werk je in-je-headphone en maak je dankbaar gebruik van de modernere monitor secties met cue/master pan en split op de DJ mixers van nu. Vaak genoeg wil je even spieken vanuit je nek. Dat alles is gewoon kenmerkend voor hoe de moderne DJ zijn headset gebruikt.
Als het niet mocht dat je de headphone niet anders dan op je hoofd mag gebruiken zouden de fabrikanten de headphones niet zo maken. Maar dan zijn ze gek natuurlijk.
We gaan nu aardig off topic. Deze tekst van me was bedoeld voor een nieuw topic: de sterkste DJ headphones die nog moet komen.
Nu ben ik alleen maar geinterseerd in de zwakste onderdelen.
Dan weet een ieder ook waarmee je voorzichtig moet zijn en waar je op moet letten wanneer je een sterke headphone wil. Dus voorzichtig met je kabel. Had ik zelf niet gedacht. Van headbands was al bekend dat ze niet zo sterk waren.