De voorstellen die tot nog toe zijn gedaan heb ik samengevat en nog wat bij gezet.Ik heb alvast ook een concepttekst voor info geschreven. Geef je mening en andere voorstellen.
Informatie Rookie Forum
De Rookie Forum is in de eerste plaats bestemd voor degenen die nog nooit DJ gear in bezit hebben gehad, maar van plan zijn dit binnenkort aan te schaffen en voor degenen die willen leren mixen. Gevorderde DJ's mogen natuurlijk wel de posts lezen of reageren op het Rookie Forum, want al weet je nog zoveel, er valt toch altijd iets nieuws te leren.
Maar uitsluitend rookies mogen nieuwe topics beginnen en om vragen te stellen ter verduidelijking van de informatie die al wordt aangeboden in de stickies. Ook mogen DJ's in spe die een shortlist hebben gemaakt van gear vragen om verder advies bv. CD players: Denon DNS-1000 of Pioneer CDJ-200? Maar check eerst als er een topic hierover bestaat. Ga hiervoor naar het SEARCH gedeelte van het forum.
Titels voor topics moeten kort maar toch duidelijk zijn.
DJ's die al weten te mixen en eenvoudige vragen hebben, wordt gevraagd elders op dit forum een nieuwe topic aan te maken. Dit moet natuurlijk gebeuren op de juiste plek. Deze regel geldt ook voor "domme" en "beginners" vragen van "gevorderde" DJ's. DJ's die al apparatuur hebben en bezig zijn deze te vernieuwen of uit te breiden en advies willen, moeten ook elders op het forum en niet op het Rookie Forum.
De stickies van het Rookie Forum zijn:
1. Informatie Rookie Forum
2. Budget vs DJ-gear
3. DJ tutor 1: uitleg DJ gear
4. DJ tutor 2: mixen voor beginners
Voordelen Rookie Forum
Beginnende DJ zullen er altijd zijn. Met dit forum onderdeel worden terugkerende topics hierover vermeden. Want verwacht mag worden dat de beginners eerst de stickies lezen.
Nieuwe topics met vragen van beginners krijgen soms meer diepgang, omdat ze de stickies hebben doorgenomen.
Beginners worden niet meer weggestuurd naar andere web sites, maar blijven bij DJResource.
Inhoud Budget vs DJ-gear
1. Tips aanschaf DJ set (link naar topic DJ Mamo), webshops
2. Vinyl of CD? (links naar topics hierover)
3. Draaitafels
4. CD players
5. Mixers
6. Headphones
7. Versterkers
8. Luidsprekers
Hoofdstukken 3 t/m 8 Zetten in prijsklassen bv: basic,semi-pro en pro
De stickie Budget vs DJ-gear moet 1 x per jaar een update ondergaan. Ik heb daarom mijn twijfels over het opnemen van versterkers en speakers, aangezien het op de eerste plaats voor beginnende hobbyisten is bedoeld. Het is makkelijker om de set (tijdelijk) op een home stereo aan te sluiten. Al ben ik hier absoluut geen voorstander van.
Inhoud tutors
DJ tutor 1: uitleg DJ gear
1. Draaitafels
2. CD/MP3/DVD players
3. Mixers
4. Headphones
5. Versterkers
6. Luidsprekers
7. Kabels en plugs
8. Set up
In deze tutor informatie over de functies en wat de bedoeling is.
DJ tutor 2: mixen voor beginners
1. cue punt zoeken
2. Beatmatching en tips
3. Volume en EQ instellen
4. Track opbouw en mixen
5. Links naar demo video's over gebruik effecten, scratchen, loops etc.
In geen enkel hoofdstuk (1 t/m 4) moet meer informatie dan nodig om aan de slag te kunnen. Dan blijft er voldoende stof over voor het chat gedeelte.
Schrijfstijl tutors
Korte zinnen. Geen enkel hoofdstuk mag meer zijn dan 1 vel papier van A4 formaat. Geen lollige stukken tekst z.a.: "Leren beatmatchen is zo moeilijk, dat je zo gefrustreerd ervan raakt, dat je je dure players uit het raam wil gooien." Geen plagiaat van andere DJ tutors.
Uitvoering: Wie, Hoe, Wanneer, Wat, Waar
??Het rookie onderdeel is er al. Ben je het eens met de voorstellen? Als we eens zijn geworden over een concept voor uitvoering, stel ik voor dat Fantasy164 weer contact weer opneemt met de admins en namens ons een gemotiveerd verzoek doet om de stickies te plaatsen.
Hopelijk is het antwoord van de admins positief. Wie gaat dan de onderdelen van de 2 tutors schrijven en onderzoek doen voor de topic Budget vs DJ gear schrijven? Geef je alvast op, geef de hoofdstukken op die je wilt schrijven en hoeveel tijd je ervoor nodig denkt te hebben. Maar 1 persoon per hoofdstuk, maar 1 persoon mag wel meer dan 1 hoofdstuk. Wie eerst komt krijgt het, maar hou rekening dat een ieder je tekst mag en niet altijd even tactisch zal bekritiseren. Het moet natuurlijk allemaal gruwelijk goed worden!
Deaf DJ wil waarschijnlijk de CD players doen. Ik hoop dat Greup iets wil schrijven over versterkers en speakers, al geloof ik dat hij tegen het Rookie Forum is. Ik geef mezelf op voor de engelse vertaling van de teksten van de vrijwilligers, mits er geen ballast in zit, want dat sla ik dan over.
Ik stel voor dat we op deze thread doorgaan (deze topic) en de drafts posten, becommentarieren en editen. Als we het eens zijn kunnen de teksten dan worden gecopieerd naar de nieuwe stickie topics op het Rookie Forum. Dit kan het beste worden gedaan door een admin lijkt me.