Aansluiten van Speakers (3/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

neutje    posted on 05-04-2006 21:49
ik heb een set gekocht met 2 subwoofers en 2 tops + versterker en daar heb ik ff een vraagje over.
want ik durf het niet aan om mijn versterker voluit te zetten want ben nogal bang me speakers op te blazen.

hier zijn de specificaties van de speakers + versterker.
denken jullie dat ik mijn versterker voluit kan zetten.

versterker audiopony cx1200

stereo rms 4 ohm 2x600 watt
stereo rms 8 ohm 2x420 watt
mono bridge 1x840 watt

audiophony a bass subwoofers

300 watt rms , 600 watt peak
8 ohms

audophony tops t15

200 watt rms, 400 watt peak
8 ohms

alvast bedankt
Mod edit by Lead on 05-04-2006 22:59 (2%)

What do you think about Aansluiten van Speakers ??

Vote :   

Winston    posted on 10-04-2006 03:11
Poster: wl
Misschien dat je doelt op de gevolgen voor de amp nadat je je speaker opgeblazen hebt? Wat dat precies tot gevolg heeft voor de amp heb ik zelf nog niet meegemaakt, mijn Focal's zijn tot nu toe nog allemaal in leven , dus geen ervaring met het opblazen van speakers

Zou kunnen, want ik las ooit als ik mij goed herinner, iets dat sommige (of alle?) versterkers niet mogen werken zonder dat ze zijn belast. Is dat zo, en waarom? Of kan er gewoon kortsluiting in de speakers ontstaan die up-stream ook schade veroorzaakt?

Ik heb wel ervaring met het opblazen van speakers van car en home stereo's, alleen weet ik niet hoe ik dat heb klaargespeelt al was het wel heel makkelijk. Moeilijker is het begrijpen hoe je dat voorkomt en toch het maximale uit je systeem haalt.

Tic Toc
User edit by Winston on 10-04-2006 @ 03:14:07 (19%)
greup    posted on 10-04-2006 06:44
Poster: Winston

Zou kunnen, want ik las ooit als ik mij goed herinner, iets dat sommige (of alle?) versterkers niet mogen werken zonder dat ze zijn belast. Is dat zo, en waarom? Of kan er gewoon kortsluiting in de speakers ontstaan die up-stream ook schade veroorzaakt?

Ik heb wel ervaring met het opblazen van speakers van car en home stereo's, alleen weet ik niet hoe ik dat heb klaargespeelt al was het wel heel makkelijk. Moeilijker is het begrijpen hoe je dat voorkomt en toch het maximale uit je systeem haalt.

Het klopt dat sommige versterkers niet onbelast kunnen spelen. De zogenaamde buizen versterkers gaan geheid de lucht in op het momment dat jij die onbelast opengooid. Echter worden buizenversterkers naar mijn weten alleen gebruikt bij home audio systemen waarvan de eigenaar een extreem goed gehoor heeft, en dus ook een erg goed geluid wil.

Een kapotte speaker KAN problemen veroorzaken. er kan inwendige kortsluiting optreden en meestal reageerd je versterker hierop door zwaar in de clip te schieten. En een zwaar clippende versterker kan op zijn beurt weer stuk gaan.
greup    posted on 10-04-2006 07:54
De weerstanden stellen dus de tops van Neut voor: 200W rms @ 8 ohm.

De vervangingsweerstand Rparallel van de 2 weerstanden R1 en R2 is 4 ohm.
Dit heb ik berekend met 1/Rparallel = 1/R1 + 1/R2

P = U.I = U²/R1
200 W rms = U²/8 ohm
U² = 200 W rms . 8 ohm
het spanningsverschil over 1 weerstand is dus U = 40 Volt
Dan is I = 5 Ampere, berekend met de Wet van Ohm (U = I.R). Dit is de situatie als 1 top is aangesloten.

Over beide parallel geschakelde weerstanden staat weer hetzelfde spanningsverschil U = 40 Volt, juist omdat de weerstanden parallel zijn geschakeld. De tops zijn natuurlijk nog steeds 200 W rms @ 8 ohm en vragen volgens de Wet van Ohm (U = I.R) nog steeds 5 Ampere.

Volgens de eerste Wet van Kirchhoff moet de som van de stroomsterkte nul zijn op het knooppunt. Er gaat vanuit het knooppunt 2 maal 5 Ampere naar de weerstanden. Dus naar het knoopunt toe moet 10 Ampere komend vanuit de richting van de versterker die ik beschouw als de spanningsbron.

Maar de amp ziet nu een belasting van 4 ohm totaal. Ook ziet de amp nog dat de speakers vragen om 10 Ampere en 40 Volt.
Het nominaal vermogen wat de beide parallel geschakelde speakers vragen is dus 400 W, berekend met
P = U.I = 40 Volt . 10 Ampere = 400 W rms of ook
P = U²/Rparallel = 40² Volt / 4 ohm = 1600 Volt / 4 Ampere = 400 W rms

Dat lijkt me logisch. Om de driver van de speaker te laten werken is arbeid nodig. Om 2 speakers aan te drijven is er tweemaal meer arbeid nodig. Natuurlijk hou ik er rekening mee dat de materie van amps en speaker matching enorm ingewikkeld is en dat dit een sterke vereenvoudiging is.

Omdat de ohm waarde lager is, 8 ohm i.p.v. 4 ohm kan de versterker ook meer vermogen leveren.

Waarom staat er op de specs van amps bv die van Neut:
420 W rms @ 8 ohm
600 W rms @ 4 ohm

Dit wekt bij mij de suggestie dat de amp 600 W kan leveren bij een belasting van 4 ohm. Als de amp van Neut een ideale spanningsbron zou zijn zou hij bij een belasting van 4 ohm 840 W rms kunnen leveren. Dat is geen enkele amp dus levert tie maar 600 W rms i.p.v. 840 W rms.

Maar als Neutje 2 identieke tops van 200 W rms @ 8 ohm per kanaal parallel zou aansluiten zou zijn versterker met 600 W rms @ 4 ohm per kanaal het dus aankunnen.
1,5 . 400 W rms = 600 W rms exact.

Zijn stroomrekening zou min of meer worden bepaald door 2 x 400 Wuur = 800 Wuur

O.k, nog een keertje.

U= 230 Volt(afhankelijk van wat het stopcontact levert)

p= 400watt ( 2*200watt, want geeft de versterker per kant af en geen 400)

I= 0.87A

E= 400wattuur /0.4kwh

T= 1 uur

R= 4 Ohm

R= (R1+R2)/(R1*R1)     (8+8)/(8*8)  = 64/16=4ohm

p=U*I     400=230*I         I=200/230     I=0.87A

E=P*T    E=400*1            E=400       dus 400 wattuur of 0.4kwh

************ ik ga zo verder... moet nu eerst naar school******************

Ik snap niet Waarom ampere en voltage wil uitrekenen van een box.... Ook is mij een raadsel hoe jij aan die 40 volt komt. En emh waarom je denkt dat als je 2 boxen per kant aansluit, dat je dan een verdubbeling krijgt.

Je moet het geheel zien als een stroomkring. Er gaat 200watt door box en... en die gaat er dan ook weer uit.... die 200 watts gaan dan vervolgens door naar de andere box en vervolgens komen ze weer uit bij de versterker. niets geen verdubbelingen!! Alleen heb omhage veranderd. ( natuurlijk gaan d'r wat watts verloren door factoren als opwarming van de spreekspoel ect)

Stel nou eens dat wij het gaan verdubbelen omdat we 2 boxen aansluiten... Dan krijg de 1e box 400 watts op z'n flikker ( want die watts moeten eerst door box 1 om bij box 2 te komen) en dat vind box 1 denk ik niet erg aangenaam.

Jij ziet een box volgens mij als een wasmachiene. een apparaat dat stroomverbruikt. Maar zo moet je een box niet zien.

Het voor onze lieve stroom rekening alleen van belang wat de versterker vraagt. Onafhangelijk van wat voor box je d'r ook opzet. dus voor de kwh kijken we alleen naar wat de versterker leverd, en wat de versterker daarvoor dus uit ons stopcontact haald.

Correct me If I'm wrong
User edit by greup on 10-04-2006 @ 11:48:24 (41%)
wl    posted on 10-04-2006 13:18
quote:

Moeilijker is het begrijpen hoe je dat voorkomt en toch het maximale uit je systeem haalt.

En toch is het behoorlijk simpel. Ik ga er van uit dat je met "behoorlijk" materiaal werkt. In dat geval gaat de regel "versterker dubbel zo veel RMS-vermogen als de belastbaarheid van de speakers" zeker op. De verklaring hiervoor is -vind ik- zeer begrijpelijk. Je moet er namelijk van uit gaan dat muziek nog zoiets heeft als dynamiek, in het vak ook crest-factor genoemd. Dit wil gewoon zeggen dat er luidere en stillere passages in muziek aanwezig zijn. Bij de éne muzieksoort is die crestfactor groot bv. klassieke muziek=grote crestfactor, bij andere muzieksoorten is die eerder klein bv. techno enz. Er van uitgaande dat die crestfactor zeker aanwezig is, weet je nu ook dat een speaker niet continue het RMS-vermogen van de versterker zal moeten "weergeven" en daarom mag je de speakers gerust wat meer "voederen" dan de belastbaarheid aangeeft.

Als je dit letterlijk toepast en je zorgt ervoor dat je keurig rond de 0 db blijft uitsturen op al je apparatuur, kan er in principe niets mis gaan. (en op voorwaarde dat je materiaal gebruikt van aanvaardbare kwaliteit)

PS: de regel ivm dubbel RMS-vermogen gaat niet op voor de meeste Hifi-gevallen wegens de vele "soepelere" ophanging van de speakers enz...

greup    posted on 10-04-2006 13:31
mm hieruit blijkt maar weer dat ieder in dit wereldje weer wat andere vuistregels handteerd. Ik hield me altijd vast aan rms vermogen van de boxen*1.5 = versterker vermorgen.

Wellicht dat jij meer met live muziek doet?

wl    posted on 10-04-2006 14:08
quote:
Poster: greup
mm hieruit blijkt maar weer dat ieder in dit wereldje weer wat andere vuistregels handteerd. Ik hield me altijd vast aan rms vermogen van de boxen*1.5 = versterker vermorgen.

Wellicht dat jij meer met live muziek doet?

Wij zetten voornamelijk geluidsinstallaties voor discobars. Maar ik kan me voorstellen dat de regel meer van toepassing is in de live-wereld omdat de dynamiek hier vaak nog hoger ligt dan bij studio-opnames.

In de praktijk wordt die regel zeker niet altijd toegepast, en dat zal ook wel financiële redenen hebben vermoed ik.
Winston    posted on 10-04-2006 17:58
@ Greup
Ik heb geen flauw idee if you're right or wrong.

Inderdaad zag ik speakers als de echte stroomverbruikers z.a. een ijskast. Juist de amp gaf ik minder eigen stroomverbruik. Want ik zag de amp meer als een trafo in combinatie met een condensator.

Eigen stroomverbruik amp bestond volgens mij alleen maar uit warmte, ventilator en wat lampjes. Bij een ideale spanningsbron komt dit eigen verbruik te vervallen. En deze toestand had ik gebruikt voor mijn vereenvoudigde berekening. En de trafo kun je instellen met de volume knoppen.

En juist de speakers verzetten volgen mij veel en echte arbeid. Stroom wordt omgezet in beweging van de lucht, dus geluid. En ook is er daar behoorlijke warmte ontwikkeling.

Volgens jou klopt deze redenering dus niet en ik hou er dus rekening mee dat je gelijk kan hebben. Niet dat ik je niet wil vertrouwen. Maar ik zoek naar een second opinion, omdat ik het nog steeds niet goed snap.

Maar op andere punten heb ik een heleboel van jou, en nu ook WL, kunnen leren. Daarvoor bedank ik jullie beiden.

Er is inderdaad verschillende uitleg op het net, waar ik zoek en daarom vindt ik het moeilijk om het te leren. En ik heb het alleen over de basics. Ik vond een stuk tekst die deels mijn gedachtegang ondersteunt m.b.t. het optellen van de Watts bij parallel geschakelde speakers. Er is copyright op, dus moet ik je verwijzen.

Atlantic Quality Design
2004 H. Wallace
Power Ratings

\Amp - Speaker Matching\Atlantic Quality Design, Inc_, What Do Speaker Impedances Mean.htm

En dat is dus het enige wat ik voorlopig ben tegengekomen over het onderwerp.

Bij een serie schakeling klopt het naar mijn gevoel wat je zegt over het gaan van vermogen door de speakers:

________ R1_____ R2 ___           I1 = I2 = I

Maar bij een parallel schakeling verdeelt de stroom zich:

____R1___
_______/               \________      I1 + I2 = I
            \____R2___/

Maar het houd natuurlijk op als het waar is dat de speakers geen stroom gebruiken.

Ik heb ook gevonden dat als je een tweede identieke speaker erbij doet je maar 3 dB extra SPL krijgt, als beide hetzelfde aantal dB uitstoten.

Over de vuistregels 1,5 of 2 maal speaker W rms = versterker W rms, vond ik goed dat je me op de neus drukte dat het niet om de speaker gaat, maar om de amp, dat vergat ik soms wel. Het gaat dus alleen om de volume pieken in de muziek met gemak te kunnen handlen door de amp.

Maar sommigen zeggen gebruik de verhouding 1 op 2. Want zeggen ze, z.a Greup: 200 W rms is niet wat de tops van Neutje vereisen, maar wat de speakers aankunnen zonder stuk te gaan. Dus Neut zou met een amp moeten werken met 400 W rms per kanaal als hij alleen zijn tops aansluit, om altijd voldoende crest level te hebben. Maar dit geldt alleen als de speaker voldoende headroom hebben.

Maar als hij een dure pro versterker heeft, kan het zijn dat deze is ontworpen met extra headroom. Dan zou hij gewoon 1 op 1 moeten, dus een amp 200 W rms @ 8 ohm.

De factor 1,5 is precies in het midden. Ik denk dat deze factor rekening houdt met zowel te weinig headroom van de speaker als te weinig headroom van de amp bij een gemiddelde crest factor.

Moeilijk vindt ik ook dat je meestal niet alle specs vindt in de handleidingen van zowel speakers als amps. Ook gebruiken de fabrikanten niet altijd dezelfde grootheden. Dan zou het in theorie makkelijker zijn te bepalen welke factor (1 of 1,5 of 2) je gebruikt als leek, die zaken niet als een pro open wil gooien en metingen verrichten etc.

Over het stuk gaan van speakers wist ik wel:
amp vermogen te groot, volume te ver open en speaker gaat kapot door teveel warmte smelten onderdelen of de speaker trilt en scheurt zichzelf kapot.
amp vermogen te klein, volume te ver open, amp clipped vooral bij pieken, en speaker houdt niet van geblokte signaal i.p.v. mooie sinusvormig signaal dus gaat kapot.

En met de nieuwe kennis die ik heb van Greup snap ik nu dat kortsluiting in de speakers ervoor kunnen zorgen dat ook de amp stuk kan gaan.

Ik bedoelde alleen dat ik het niet kan weten, omdat er geen meters zijn of specs van het inwendige van home stereo's. Zal wel door clipping komen z.a. WL uitlegde.

Tic Toc
greup    posted on 11-04-2006 08:15
Speakers zijn echt zo passief als maar kan. Ze vragen niets, ze kunnen alleen gevoed worden. En die voeding geschiedt volledig voor de versterker... daarom is voor een stroomberekening ook alleen maar de versterker van belang.

de versterker maakt van het inkomende signaal kant en klare stof die de box alleen maar tot zich hoeft te nemen. de signale gaan de box in, en worden daar alleen nog maar geleid naar de speaker. verder gebeurt er in de box niets.

User edit by greup on 11-04-2006 @ 15:47:43 (100%)
Laidback    posted on 11-04-2006 08:19
zo dan WOW

dit is leuke Leerstof..

:D :P

Maar ben nooit goed geweest in wiskunde :P hahaha Winking my eye

Het Ging erover hoe je een speaker aan moet sluiten..
Nu gaat het meer over "Hoe haal je een speaker Geestelijk uit mekaar" :P

Wel top jongens.. dat Jullie dit allemaal weten :D :D

Keep Up Tha Good Work ! :D

User edit by Laidback on 11-04-2006 @ 08:20:19 (8%)
Winston    posted on 11-04-2006 20:05
@Laidback:
De titel zou eigenlijk moeten zijn: Hoe ver mag versterker gain open?

De titel zou niet moeten zijn Aansluiten van Speakers. Dat is makkelijk tenzij je parallel en serie koppelingen doet van

speakers. Of de amp in combinatie met andere amps doet in parallel, mono-bridge of bi-amp mode. Laatste kwam even aan de

orde. Ook misschien in combinatie met equalizers, cross-overs, compressors en limiters. Soms ook met pre-amps en

powersupplies.

Ik weet niet precies waarvoor de laatste 2 dingen nodig zijn. Weet iemand uitleg?

Als je weet hoe je een speaker "geestelijk uit mekaar" haalt, weet je ook wat je niet moet doen.

Vindt ik belangrijk, als je weet hoeveel DJ's hun mixer in het rood draaien, snap je dat er een gebrek is aan kennis over

geluidstechniek. Ook kunnen verkopers je dan geen knollen voor citroenen aansmeren als je speakers en amps inkoopt voor je

drive-in. Je begrijpt uitleg van de verkoper ook beter en je kunt je eigen wensen beter duidelijk maken. Ook kan je beter

overleg plegen met de sound man als je moet draaien in een club of outdoor party. Je krijgt dan ook beter geluid bij grote

volumes. Als je de post leest van Greup over gevoeligheid (sensitivity) van speakers snap je dat er heel veel Watts nodig

zijn om hard te gaan en dat kost heeel errug veeel geld. Daarom is het goed als je elk Wattje gebruikt, maar je wilt nog

steeds goed geluid en helemaal geen "geest gevende" apparatuur. Ik zelf draai tot nog toe veilig door een heleboel vermogen

niet te gebruiken. Maar als ik zelfverzekerd harder kan, omdat ik weet waarop ik moet letten, is het mooi meegenomen.

Concreet antwoord op de vraag van Neutje is dus:
Zet de volume pieken op je mengpaneel op 0 dB (= meestal laatste groen), als referentie waarde.
Draai de gain op je amplifier beginnend bij 10 dB (6/7 uur) langzaam open en stop als je merkt dat de geluidskwaliteit begint

af te nemen. Let wel "afnemende geluidskwaliteit" dus het klinkt nog goed en niet pas als je "slecht geluid" begint te horen.

Waar je bent gestopt met je versterker volumeknopen is het luidste niveau waarop je veilig en zonder zorgen kan. Geeft niet

of de gain knoppen op maar op 8, 10, of 11, 12, of helemaal 3 of 4 uur staan.

Als je gaat draaien voor jezelf of drive-in show, draai dan altijd je versterker gains precies op de gevonden waarde. Kom er

niet meer aan. Regel je volume uitsluitend met de master van de mixer. En hou je mixer tijdens het draaien steevast, altijd,

continu, consequent en disciplinair onder de 0 dB. Als je het geluid te zacht vindt moet je sparen voor een sterkere

speaker-versterker combinatie. Of inhuren voor een drive in show.

Het helpt wel enkele dB's extra te vinden door de speakers op pootjes te plaatsen boven je publiek hun hoofden en akoestisch

goed te plaatsen en te richten in de dansruimte. Maar dat is weer een ander lastig verhaal.

Tic Toc
neutje    posted on 13-04-2006 19:01
ik heb ook van die stokken die ik in me subwoofers kan steken en daar kan ik me tops opzetten
HouseArrest    posted on 13-04-2006 19:58
Kort gezegt: Dan komen de geluidgolven verder en lijkt het geluid luider omdat het een kortere weg naar het oor heeft. Correct me if i'm wrong.. Happy, laughing
Winston    posted on 14-04-2006 15:29
Anders gezegd. Veel mensen voor je speakers hinderen de geluidsgolven als een muur.
Tic Toc

This is an old Topic

No new postings for 7.078 days.
 Post CommentThat would be 235.9 months
or a whopping 19.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

195 Users online: 131 Guests (64 Unknown)
Pages generated today : 41.734
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.935.279

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use