@ Greup
Ik heb geen flauw idee if you're right or wrong.
Inderdaad zag ik speakers als de echte stroomverbruikers z.a. een ijskast. Juist de amp gaf ik minder eigen stroomverbruik. Want ik zag de amp meer als een trafo in combinatie met een condensator.
Eigen stroomverbruik amp bestond volgens mij alleen maar uit warmte, ventilator en wat lampjes. Bij een ideale spanningsbron komt dit eigen verbruik te vervallen. En deze toestand had ik gebruikt voor mijn vereenvoudigde berekening. En de trafo kun je instellen met de volume knoppen.
En juist de speakers verzetten volgen mij veel en echte arbeid. Stroom wordt omgezet in beweging van de lucht, dus geluid. En ook is er daar behoorlijke warmte ontwikkeling.
Volgens jou klopt deze redenering dus niet en ik hou er dus rekening mee dat je gelijk kan hebben. Niet dat ik je niet wil vertrouwen. Maar ik zoek naar een second opinion, omdat ik het nog steeds niet goed snap.
Maar op andere punten heb ik een heleboel van jou, en nu ook WL, kunnen leren. Daarvoor bedank ik jullie beiden.
Er is inderdaad verschillende uitleg op het net, waar ik zoek en daarom vindt ik het moeilijk om het te leren. En ik heb het alleen over de basics. Ik vond een stuk tekst die deels mijn gedachtegang ondersteunt m.b.t. het optellen van de Watts bij parallel geschakelde speakers. Er is copyright op, dus moet ik je verwijzen.
Atlantic Quality Design
2004 H. Wallace
Power Ratings
\Amp - Speaker Matching\Atlantic Quality Design, Inc_, What Do Speaker Impedances Mean.htm
En dat is dus het enige wat ik voorlopig ben tegengekomen over het onderwerp.
Bij een serie schakeling klopt het naar mijn gevoel wat je zegt over het gaan van vermogen door de speakers:
________ R1_____ R2 ___ I1 = I2 = I
Maar bij een parallel schakeling verdeelt de stroom zich:
____R1___
_______/ \________ I1 + I2 = I
\____R2___/
Maar het houd natuurlijk op als het waar is dat de speakers geen stroom gebruiken.
Ik heb ook gevonden dat als je een tweede identieke speaker erbij doet je maar 3 dB extra SPL krijgt, als beide hetzelfde aantal dB uitstoten.
Over de vuistregels 1,5 of 2 maal speaker W rms = versterker W rms, vond ik goed dat je me op de neus drukte dat het niet om de speaker gaat, maar om de amp, dat vergat ik soms wel. Het gaat dus alleen om de volume pieken in de muziek met gemak te kunnen handlen door de amp.
Maar sommigen zeggen gebruik de verhouding 1 op 2. Want zeggen ze, z.a Greup: 200 W rms is niet wat de tops van Neutje vereisen, maar wat de speakers aankunnen zonder stuk te gaan. Dus Neut zou met een amp moeten werken met 400 W rms per kanaal als hij alleen zijn tops aansluit, om altijd voldoende crest level te hebben. Maar dit geldt alleen als de speaker voldoende headroom hebben.
Maar als hij een dure pro versterker heeft, kan het zijn dat deze is ontworpen met extra headroom. Dan zou hij gewoon 1 op 1 moeten, dus een amp 200 W rms @ 8 ohm.
De factor 1,5 is precies in het midden. Ik denk dat deze factor rekening houdt met zowel te weinig headroom van de speaker als te weinig headroom van de amp bij een gemiddelde crest factor.
Moeilijk vindt ik ook dat je meestal niet alle specs vindt in de handleidingen van zowel speakers als amps. Ook gebruiken de fabrikanten niet altijd dezelfde grootheden. Dan zou het in theorie makkelijker zijn te bepalen welke factor (1 of 1,5 of 2) je gebruikt als leek, die zaken niet als een pro open wil gooien en metingen verrichten etc.
Over het stuk gaan van speakers wist ik wel:
amp vermogen te groot, volume te ver open en speaker gaat kapot door teveel warmte smelten onderdelen of de speaker trilt en scheurt zichzelf kapot.
amp vermogen te klein, volume te ver open, amp clipped vooral bij pieken, en speaker houdt niet van geblokte signaal i.p.v. mooie sinusvormig signaal dus gaat kapot.
En met de nieuwe kennis die ik heb van Greup snap ik nu dat kortsluiting in de speakers ervoor kunnen zorgen dat ook de amp stuk kan gaan.
Ik bedoelde alleen dat ik het niet kan weten, omdat er geen meters zijn of specs van het inwendige van home stereo's. Zal wel door clipping komen z.a. WL uitlegde.