Poster: wlMisschien dat je doelt op de gevolgen voor de amp nadat je je speaker opgeblazen hebt? Wat dat precies tot gevolg heeft voor de amp heb ik zelf nog niet meegemaakt, mijn Focal's zijn tot nu toe nog allemaal in leven , dus geen ervaring met het opblazen van speakersZou kunnen, want ik las ooit als ik mij goed herinner, iets dat sommige (of alle?) versterkers niet mogen werken zonder dat ze zijn belast. Is dat zo, en waarom? Of kan er gewoon kortsluiting in de speakers ontstaan die up-stream ook schade veroorzaakt?Ik heb wel ervaring met het opblazen van speakers van car en home stereo's, alleen weet ik niet hoe ik dat heb klaargespeelt al was het wel heel makkelijk. Moeilijker is het begrijpen hoe je dat voorkomt en toch het maximale uit je systeem haalt.
Poster: WinstonZou kunnen, want ik las ooit als ik mij goed herinner, iets dat sommige (of alle?) versterkers niet mogen werken zonder dat ze zijn belast. Is dat zo, en waarom? Of kan er gewoon kortsluiting in de speakers ontstaan die up-stream ook schade veroorzaakt?Ik heb wel ervaring met het opblazen van speakers van car en home stereo's, alleen weet ik niet hoe ik dat heb klaargespeelt al was het wel heel makkelijk. Moeilijker is het begrijpen hoe je dat voorkomt en toch het maximale uit je systeem haalt.
Poster: WinstonDe weerstanden stellen dus de tops van Neut voor: 200W rms @ 8 ohm.De vervangingsweerstand Rparallel van de 2 weerstanden R1 en R2 is 4 ohm.
Dit heb ik berekend met 1/Rparallel = 1/R1 + 1/R2P = U.I = U²/R1
200 W rms = U²/8 ohm
U² = 200 W rms . 8 ohm
het spanningsverschil over 1 weerstand is dus U = 40 Volt
Dan is I = 5 Ampere, berekend met de Wet van Ohm (U = I.R). Dit is de situatie als 1 top is aangesloten.Over beide parallel geschakelde weerstanden staat weer hetzelfde spanningsverschil U = 40 Volt, juist omdat de weerstanden parallel zijn geschakeld. De tops zijn natuurlijk nog steeds 200 W rms @ 8 ohm en vragen volgens de Wet van Ohm (U = I.R) nog steeds 5 Ampere.Volgens de eerste Wet van Kirchhoff moet de som van de stroomsterkte nul zijn op het knooppunt. Er gaat vanuit het knooppunt 2 maal 5 Ampere naar de weerstanden. Dus naar het knoopunt toe moet 10 Ampere komend vanuit de richting van de versterker die ik beschouw als de spanningsbron.Maar de amp ziet nu een belasting van 4 ohm totaal. Ook ziet de amp nog dat de speakers vragen om 10 Ampere en 40 Volt.
Het nominaal vermogen wat de beide parallel geschakelde speakers vragen is dus 400 W, berekend met
P = U.I = 40 Volt . 10 Ampere = 400 W rms of ook
P = U²/Rparallel = 40² Volt / 4 ohm = 1600 Volt / 4 Ampere = 400 W rmsDat lijkt me logisch. Om de driver van de speaker te laten werken is arbeid nodig. Om 2 speakers aan te drijven is er tweemaal meer arbeid nodig. Natuurlijk hou ik er rekening mee dat de materie van amps en speaker matching enorm ingewikkeld is en dat dit een sterke vereenvoudiging is.Omdat de ohm waarde lager is, 8 ohm i.p.v. 4 ohm kan de versterker ook meer vermogen leveren.
Waarom staat er op de specs van amps bv die van Neut:
420 W rms @ 8 ohm
600 W rms @ 4 ohmDit wekt bij mij de suggestie dat de amp 600 W kan leveren bij een belasting van 4 ohm. Als de amp van Neut een ideale spanningsbron zou zijn zou hij bij een belasting van 4 ohm 840 W rms kunnen leveren. Dat is geen enkele amp dus levert tie maar 600 W rms i.p.v. 840 W rms.Maar als Neutje 2 identieke tops van 200 W rms @ 8 ohm per kanaal parallel zou aansluiten zou zijn versterker met 600 W rms @ 4 ohm per kanaal het dus aankunnen.
1,5 . 400 W rms = 600 W rms exact.
Zijn stroomrekening zou min of meer worden bepaald door 2 x 400 Wuur = 800 Wuur
O.k, nog een keertje.U= 230 Volt(afhankelijk van wat het stopcontact levert)p= 400watt ( 2*200watt, want geeft de versterker per kant af en geen 400)I= 0.87AE= 400wattuur /0.4kwhT= 1 uurR= 4 OhmR= (R1+R2)/(R1*R1) (8+8)/(8*8) = 64/16=4ohmp=U*I 400=230*I I=200/230 I=0.87AE=P*T E=400*1 E=400 dus 400 wattuur of 0.4kwh************ ik ga zo verder... moet nu eerst naar school******************
Ik snap niet Waarom ampere en voltage wil uitrekenen van een box.... Ook is mij een raadsel hoe jij aan die 40 volt komt. En emh waarom je denkt dat als je 2 boxen per kant aansluit, dat je dan een verdubbeling krijgt.
Je moet het geheel zien als een stroomkring. Er gaat 200watt door box en... en die gaat er dan ook weer uit.... die 200 watts gaan dan vervolgens door naar de andere box en vervolgens komen ze weer uit bij de versterker. niets geen verdubbelingen!! Alleen heb omhage veranderd. ( natuurlijk gaan d'r wat watts verloren door factoren als opwarming van de spreekspoel ect)
Stel nou eens dat wij het gaan verdubbelen omdat we 2 boxen aansluiten... Dan krijg de 1e box 400 watts op z'n flikker ( want die watts moeten eerst door box 1 om bij box 2 te komen) en dat vind box 1 denk ik niet erg aangenaam.
Jij ziet een box volgens mij als een wasmachiene. een apparaat dat stroomverbruikt. Maar zo moet je een box niet zien.
Het voor onze lieve stroom rekening alleen van belang wat de versterker vraagt. Onafhangelijk van wat voor box je d'r ook opzet. dus voor de kwh kijken we alleen naar wat de versterker leverd, en wat de versterker daarvoor dus uit ons stopcontact haald.
Correct me If I'm wrong
quote: |
Poster: Winston Moeilijker is het begrijpen hoe je dat voorkomt en toch het maximale uit je systeem haalt. |
quote: |
Poster: greup mm hieruit blijkt maar weer dat ieder in dit wereldje weer wat andere vuistregels handteerd. Ik hield me altijd vast aan rms vermogen van de boxen*1.5 = versterker vermorgen. Wellicht dat jij meer met live muziek doet? |
Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.