Gedownloade muziek; het gebruik op 'n feest (3/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Francessco    posted on 12-03-2006 04:23
Zoals er op het andere topic over de gedownloade muziek te zien is, is er nogal veel discussie over het befaamde onderwerp. Maar mijn vraag is aan jullie: wie draait met gedownloade (zonder licensies via peer-2-peer) en wie is er wel eens gecontroleerd door de Buma ?

What do you think about Gedownloade muziek; het gebruik op 'n feest ??

Vote :   

Nandi    posted on 25-04-2008 20:09
Wat verdienen de artiesten daar dan aan ? :S
BunX    posted on 27-04-2008 11:33
Ik doe enkel gekochte muziek ..
Roov    posted on 27-04-2008 14:16
Ik draai ook gewoon met gedownloade muziek. Als je net begint met draaien kost het echt veel te veel geld om al die CD's te kopen. Misschien als ik later vaker gevraagd wordt dat ik dan wel legale CD's ga kopen
1000    posted on 06-06-2008 04:20
Mount heeft het juist. In België moet de organisator Sabam betalen. Als je bij bv. juno of beatport music (en alle andere officiele internetwinkels) koopt krijg je een factuur. Die moet je afdrukken en altijd bij je hebben. Bij controle kan je die voorleggen. Je moet altijd kunnen bewijzen dat je je muziek gekocht hebt. Bij een cd is dat duidelijk en bij downloads kan je dat doen aan de hand van je factuur.
Stefjuuh    posted on 06-06-2008 07:50
Nog even over die thuiskopie regeling: Deze kost nog steeds 90 euro per jaar. Dan mag je 2500 nummers in je collectie hebben (op cd), die je dus legaal gedownload hebt, en per jaar, mag je daarvan 1000 stuks verwisselen! Ga je daaroverheen, betaal je weer 90 euro, mag je die getallen verdubbelen!Winking my eye
MaD    posted on 06-06-2008 09:05
Poster: bartjeu

Ik vind dat ze niet moeten klagen over illegale muziek als ze zoveel geld vragen om te draaien, das echt niet normaal hoeveel die kerels krijgen voor 2 uurtjes. Zelfs van die dj's met maar 1 hit ofzo.

Zie je niet de link met wat je nu zegt: In Nederland kun je al niet echt leven van de cd/download verkoop, en als dan ook nog eens iedereen gaat downloaden zul je je inkomsten toch echt uit de optredens moeten halen.

Vind trouwens onzin dat er mensen zijn die zeggen geen geld te hebben om tracks te kopen. Omdat het makkelijk illegaal te downloaden is hebben ze er geen zin in om wat geld er voor apart te leggen.

Aan de ene kant wel mee eens dat het zakkenvullers zijn bij de BUMA, maar aan de andere kant ben je als artiest toch wel blij als ze er zijn al jij je plaatje hebt uitgebracht.
noadja.com /// aboveall.nl
Gery    posted on 06-06-2008 10:05
Poster: 1000
Mount heeft het juist. In België moet de organisator Sabam betalen. Als je bij bv. juno of beatport music (en alle andere officiele internetwinkels) koopt krijg je een factuur. Die moet je afdrukken en altijd bij je hebben. Bij controle kan je die voorleggen. Je moet altijd kunnen bewijzen dat je je muziek gekocht hebt. Bij een cd is dat duidelijk en bij downloads kan je dat doen aan de hand van je factuur.
 dacht je maar!  volgens de auteurswet is het nog altijd zo dat je je gekochte muziek van de originele drager moet afspelen. (in het geval van beatport dus de computer waarmee je het nummer gedownload hebt!)

anders moet je ook bijbetalen aan zo'n domme regeling (die in belgie overifgen 250EUR kost!!!)

Maar, Sabam heeft geen enkele juridische kracht om iemands muziek of laptop te doorzoeken! dat is namelijk schending van de privacy! in theorie mogen ze enkel kijken als ze een bevelschrift hebben op naam en vertegenwoordigd zijn door een persoon met de bevoegdheid om 'huis'zoekingen uit te voeren.

totdat de wet zodanig onduidelijk blijft kan iedereen dus gerust die - totaal zinloze en hoge heffingen - negeren...
DJ - Producer
Bouncy    posted on 06-06-2008 10:17
Poster: MaD
Aan de ene kant wel mee eens dat het zakkenvullers zijn bij de BUMA, maar aan de andere kant ben je als artiest toch wel blij als ze er zijn al jij je plaatje hebt uitgebracht.

Ja, met 11 miljoen in de pot wat niet word uitbetaald ben je als artiest ook heel blij met BUMA (niet dus).
Jorrit    posted on 06-06-2008 12:51
Poster: FlippinDouble
Ik draai ook gewoon met gedownloade muziek. Als je net begint met draaien kost het echt veel te veel geld om al die CD's te kopen. Misschien als ik later vaker gevraagd wordt dat ik dan wel legale CD's ga kopen

Onzin, wat kost een plaat tegenwoordig nou nog op dancetunes/beatport/etc ?

Dat staat volgens mij in geen verhouding met wat we verdienen op een avondje draaien... of jij moet wel erg mager betaald krijgen.
soundcollector    posted on 06-06-2008 13:16
Poster: Jorrit

Onzin, wat kost een plaat tegenwoordig nou nog op dancetunes/beatport/etc ?

Dat staat volgens mij in geen verhouding met wat we verdienen op een avondje draaien... of jij moet wel erg mager betaald krijgen.

Als je pas begint met draaien zijn er eerst wel andere dingen die je moet aankopen... Het klopt dat de liedjes niks kosten maar als je geen geld hebt kan je dit ook nie kopen....

Een hele muziek collectie originele mp3's/ cd's kost veel geld voor als je pas begint

Zeker is dat geen onzin.... Ik denk niet dat er 50 prc vd dj's hier begonnen is met alelmaal legale mp3's...

Ik ken dj's die al jaren draaien (in de energy, groovy tunes...) die zelfs nog illegale mp3's ertussendoor spelen...

DJMixing    posted on 06-06-2008 14:59
Ik draai nu met gedownloade muziek.

ALS ik de zekerheid zou hebben dat ik legale muziek kan draaien en dat het geld wat ik daarvoor betaal ook netjes naar de producent gaat (en dat het geen achterlijk hoge bedragen worden) dan zou ik met plezier een vergunning aanvragen ook al kost het een beetje. Ik vind namelijk ook dat cd's kopen fijner is dan een cd downloaden, heb ik het gevoel dat ik die cd meer waardeer omdat ik meer de moeite heb genomen om in de platenzaak verschillende cd's te luisteren en een goede keus te maken in plaats dat ik met een paar klikjes met de muis een cd download. Cd's die ik heb gekocht hebben tot nu toe meer waarde voor mij dan gebrande cd's, als ik die cd luister heb k ook echt geen spijt dat ik mijn geld daaraan heb uitgegeven.

In feite zou ik dus best bereid zijn om er geld voor te betalen, maaaar na al die artikels te hebben gelezen ben ik erachter gekomen dat die buma enz een beetje corrupte organisaties zijn waar je geld zomaar in de broekzakken van die werknemers verdwijnt en waar de artiest geen cent te zien krijgt.

Dus mocht er een goede organisatie komen, die eerlijk is, en al het geld dat ze innen ook naar de artiest sturen, dan ben ik bereid een centje te betalen. Maar volgens mij kan dat alleen gebeuren als de overheid zo een instelling heeft, want winst maken mogen ze in mijn ogen niet (waar hebben zij die winst aan verdient? ze zijn slechts een doorgeefluik van het geld toch?).
Flexii    posted on 06-06-2008 15:09
@ DJmixing ben het volledig met je eens, waarom zouden zij er winst op mogen maken en wij als dj's niet

This is an old Topic

No new postings for 6.307 days.
 Post CommentThat would be 210.2 months
or a whopping 17.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

165 Users online: 67 Guests (98 Unknown)
Pages generated today : 29.516
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.846.062