Ik draai vnl. trance, maar ook house, progressive, hard trance, techno en hardstyle gewoon voor mezelf.
Als ik een lange set wil doen ga ik door bijna al de verschillende stijlen heen van rustig naar snel.
Bij korte sets blijf ik binnen een stijl hooguit eventjes bij een naburige ook van rustig naar snel.
Door de week draai ik experimenteel z.a. ik dat noem. Ik draai dan ook tracks die ik niet zo goed ken, omdat ik ze lang geleden voor het laatst heb gedraaid (ik heb ook erg veel titels) of omdat ze nieuw zijn. Ik experimenteer dan ook veel meer met de equalizer en de kill switches. Verder let ik ook op het aantal geluiden dat in een track voorkomt.
In het weekend draai ik dan uit de experimentele lijst van de week, en doe ik, qua equalizergebruik, dan alleen wat ik weet wat werkt. Ik weet dan ook beter in welke volgorde ik naar hard moet en waar ik het beste de overgangen kan beginnen. Doordat ik ook weet wat de drukte is van geluiden kan ik ook rekening meehouden tijdens mijn set, zodat ik deze alleen krijg als ik dat wil. De opbouw van mijn weekend sets zijn daardoor veel veel beter dan door de week, maar zou dat niet zijn zonder de experiment sets.
Ik maak een long list van rustig naar snel als ik de tijd en zin heb en dan is de opbouw van de set ook veel beter. De CD cases van titels op de wachtlijst trek ik dan ook naar boven z.a. vele DJ's dat doen met vinyl. Afhankelijk van het verloop van de set laat ik bepaalde titels vallen of komen andere bij.
Op baaldagen denk ik 1 titel vooruit en op topdagen wel 4.
Wat ik ook wil doen, ben bezig te oefenen, is de set zodanig op te bouwen met intro, break, climax en end tracks en built ups ertussen. Het gaat hierbij vooral om kennis van de titles, d.w.z. hoe ze klinken.
Op een top avond kan ik alles van rustig naar snel en omgekeerd, zonder wat men reaching noemt (te abrupte snelheids-/wildheidsovergangen) of filler tracks (stomme opvultrack om te gaan naar bv. een andere stijl).
Als ik even veel vocals draai probeer ik females zo min mogelijk achter elkaar te draaien, maar wissel ze af met een male vocals of instrumental tracks.
Om nog meer energie te krijgen in mijn set doe ik nog 2 dingen.
Gedurende mijn set laat ik de beat heel geleidelijk sneller gaan. Op de pitch is dat ongeveer 1-2% per uur. Ook de master volume gaat heel geleidelijk luider. Ik begin 3 leds onder de hoogste groen en eindig met pieken in het rood na 3,5 uur.