Poster: IveyJones
Dat wat Tek zegt klopt...
Zelf ben ik ook begonnen met vinyl, mij is toen uit gelegt de 4 kwartsmaat en dd 8 kwartsmaat. Om de 32 tellen (15 sec op 128 BPM) komt er een element bij of veranderd er iets in de track.
Toen ik het eindelijk onder de knie had kon ik niet eens met CD draaien, had totaal het gevoel er niet voor. Maar door het gewoon te doen gaat het vanzelf wel.
En over geluidskwalitiet kan je uren discuseren, alles kan perfect zijn maar de opstelling van het systeem is verkeerd merk je dat gelijk. Is het systeem e.d. goed maar verkeerd afgesteld hoor je dat gelijk. Dat zou je dan wel bij kunnen draiaen op je mixer maar het werkt niet prettig.
Wat Tek zegt over toeters en bellen op een controller, dat kopt ja. Je kan bij sommige net zoveel of mischien meer zelf dan met een Pioneer set. Heb totaal geen ervaring met een controller. Maar als een DJ in een discotheek staat te draaien op een uitgebreide controller maar doet er niks mee dan mag die van mij gewoon lekker uit die booth stappen en bier gaan drinken en andere DJ's wel de kans geven die er wel meer uit halen dan alleen sync en een handje omhoog van kijk mij sync'en.
Wel respect voor de DJ's die het wel kunnen en alles er uit halen, ik doe het ze niet na. Maar kon niet praten als DJ met 'kijk mij sync'en'. Zelf ben ik ook een keer gepasseerd op een contest omdat mijn set mixtechnisch niet lekker in elkaar zat(vinyl) en die andere de show 'steelde' omdat die lekker aan het sync'en was op ze Traktor S4 controller en er verder niks meer deed.
Alhoewel je als dj, ten tijde van de vinyl, veel minder mogelijkheden had om speciale geluidjes te cree?ren, was dj'n toch nog meer intensief bezig zijn en meer belastend voor je lichaam, het publiek had andere verwachtingen vd DJ, en zijn manier van draaien, en vooral het aantal uren na elkaar, setjes van 10 uur en meer waren regel en geen uitzondering, en dan had je tijdens je weekdagen nog een hoop extra werk, platenshops aflopen, platen beluisteren, bpm's tellen en noteren, etc..., maar dat was een andere tijd, en een dj had dan meestal geen tijd meer om nog tijd en energie te vinden om met andere muziek gerelatteerde zaken bezig te zijn. Zijn de huidige dj's dan lui ? Neen, zeker niet, want deze collega's zijn ook intensief met hun muziek bezig, en al kunnen ze het meeste van arbeid van thuis of studio doen, de uren dat ze daar mee bezig zijn, kunnen ze ook niet besteden aan iets anders.
Als ik nu naar een festival gaan en ik zie sommige dj's goochelen met hun Ableton controller, RMX, EFX, Korg, Maschine, AKAI APC of whatever toestel dan denk ik toch ook vaak wauuuuwww, knap dat je al die knopjes en bliepjes zo vet kan insmijten en manipuleren, ik kan daar de ballen van, voor deze gasten, of meiden heb ik veel bewondering voor, maar ik begrijp je stelling, iemand die alleen wat kan klooien met de sync knop op een supermarkt controller en dan nog wat de held staat uit te hangen, tja wat moet je daar van denken ? Eens goed lachen denk maar.