Wanneer een factuur gebruiken
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

timjesse123    posted on 01-05-2013 13:21
Beste leden,

Op koningsdag heb ik voor een aardig bedrag staan draaien. Nu is de vraag of ik een factuur moet sturen of vragen of ik het geld zo in m'n handen kan vangen?

Wat aanvullende informatie:
Mijn drive-in staat niet ingeschreven bij de KvK, dus heb geen BTW nummer o.i.d.
Ik ben 2 jaar werkzaam (wit werk) in een speciaalzaak, en nu 16 jaar oud.

Ik had laatst al iets gelezen over kinderbijslag, maar maak daar uit op dat je dat alleen kan meerekenen als je ingeschreven staat bij de KvK.
Alvast hartelijk dank,

Greetz,
Tim

What do you think about Wanneer een factuur gebruiken ??

Vote :   

jeffrey412    posted on 01-05-2013 14:11
Als je niet staat ingeschreven bij de KVK, dan kun je volgens mij moeilijk een factuurtje sturen. Normaal gesproken overleg je dat eerst met het bedrijf die jou boekt. Vraag dus voor alsnog aan de opdrachtgever of hij een factuurtje wil hebben of niet.

Het is sowieso niet verkeerd om je in te schrijven bij de KVK, ook al heb je maar 4 boekingen per jaar, het kan altijd makkelijk zijn en het kost bijna niks.

Succes ermee!
DJ Mol / twitter: @DJJeffreymol
Yorick    posted on 01-05-2013 14:33
Ander alternatief is natuurlijk Payroll basis werken.
http://www.tentoo.nl heb ik twee jaar gedaan en daarna ingeschreven bij de KVK.
Ga anders een keer op gesprek bij een boekhouder en leg de situatie uit.
Sebasz    posted on 01-05-2013 15:04
wat heeft een inschrijving bij de kvk te maken met een gesprek bij de boekhouder? een boekhouder heb je helemaal niet nodig zolang je een paar keer per maand draait, kost je alleen maar klauwen met geld.

Natuurlijk beetje stom dat je niet van tevoren hebt overlegd met de opdrachtgever, maar goed. Je kunt wel een nota naar het bedrijf sturen. Gewoon een soort factuurtje maar dan zonder BTW te heffen (dus 0%). Officieel moet je dan die inkomsten opgeven als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'.
DJADMIN    posted on 01-05-2013 15:47
Helemaal waar wat Sebas zegt. Facturen schrijven kan iedereen, btw verrekenen niet.
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
cross-over    posted on 01-05-2013 15:54
Dit is ook afhankelijk of de organisatie waar je voor werkte dit als 'wit boekt' of zwart weg werkt.?
Even overleggen met je opdrachtgever wat hij wil.

je kunt in de problemen komen als hij het opgeeft aan de belasting onder jouw naam en jij geeft niks aan. dus of beide zwart of beide 'wit boeken'.
http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 01-05-2013 @ 15:56:35 (97%)
Lead    posted on 01-05-2013 16:09
Dat wat cross-over zegt is helemaal waar, je opdracht gever? boekt dit wel (wit) of niet (zwart klusje).

Als hij wit wil boeken verwacht hij een factuur met BTW. Maar dit kun je alleen opmaken als je een BTW nummer hebt, en die krijg je als je je inschrijft bij KvK.

Wat ook kan is dat je met iemand een onbelaste 'onkosten vergoeding' afspreekt.
Let the BASS be louder
Dolivieira    posted on 01-05-2013 21:49
Of met een Gage formulier werken. Een nadeel daarvan is dat je maar een bepaalt bedrag daar op mag aangeven. Hoe hoog weet ik niet meer uit mijn hoofd. Kan je opzoeken op de site van de belasting dienst. Voordeel daarvan is dat de boekhouding van de tegen partij dan in iedergeval gedekt is bij de belastingdienst.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Bjonson    posted on 02-05-2013 05:50
Als je voor een gage kiest kan je hem maar in vullen tot 163euro per keer en je mag maar niet meer dan 1500euro per jaar er mee binnen slepen.
Dolivieira    posted on 02-05-2013 07:19
Ja dat is waar. Maar je kosten en aanschaf van spullen kun je daar weer van af trekken. En dat is ook het bedrag wat je belasting vrij mag binnen halen.?

CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 02-05-2013 @ 07:20:57 (100%)
Vinnyo    posted on 03-05-2013 13:44
Ik snap sowieso niet waarom hier steeds moeilijk over gedaan wordt, ga lekker naar de KvK en vraag dat nummertje aan. Kost ongeveer maar 40 euro per jaar. Belasting kun je makkelijk zelf doen, boekhouder is helemaal niet nodig.
Sebasz    posted on 03-05-2013 14:11
Poster: Vinnyo
Ik snap sowieso niet waarom hier steeds moeilijk over gedaan wordt, ga lekker naar de KvK en vraag dat nummertje aan. Kost ongeveer maar 40 euro per jaar. Belasting kun je makkelijk zelf doen, boekhouder is helemaal niet nodig.

Nee kost je tegenwoordig niks meer (in bepaalde gevallen wel, maar maar dat jaarlijkse bedrag is er niet meer, dus voor DJ's bijvoorbeeld is het gratis)
DJADMIN    posted on 03-05-2013 17:51
Poster: Vinnyo

Ooit wel ns gehoord van inkomstenbelasting Confused?
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Yorick    posted on 03-05-2013 19:24
Poster: DJADMIN
Ooit wel ns gehoord van inkomstenbelasting Confused?

O.a.
Jaaropgaven
Eventuele kosten die je terug kan vragen waar je zelf niet aan gedacht heb, ook kortingen/voordelen etc..
Eventuele verbeteringen en of correcties...
Ik adviseer een zakelijke rekening.
?
Hoe netter je werk hoe minder snel ze bij jou komen of hoe sneller ze weer weg zijn bij je.
Ik heb ze tijdje geleden over de stoep gehad en ze adviseren voor iedereen een boekhouder te nemen.
Heb complimenten over mijn werk wijzen gekregen. Alles klopte van uren tot kilometer tot rekening.

En jongens die er geen ??n hebben het kan lang goed gaan en goed blijven gaan. Maar heb ik de praktijk paar keer gezien bij collega's / vrienden dat ze flink moesten lappen en een en ander recht moetsten zetten..
Sebasz    posted on 03-05-2013 19:54
ach joh zakelijke rekening is nergens voor nodig als je een paar facturen per maand stuurt voor je dj werkzaamheden. zelfde geldt voor een boekhouder; die is ook nog lang niet nodig
Tekhead    posted on 06-05-2013 02:48
Jongens toch, dit kan in TS z'n geval niet zo moeilijk zijn denk ik. Ben geen expert in de NL wetgeving inzake KVK en btw maar het lijkt me zo klaar als een klontje dat de opdrachtgevers dit als een zwart klusje beschouwen en het niet gaan inboeken, ofwel jouw gage inschrijven bij algemene onkosten. Ik zie dat je maar 16 jr bent en kan je dus (in be toch niet) nog geen BTWnr hebben, en dat zal je opdrachtgever ook wel weten, uiteraard is het ook aangeraden om zoiets op voorhand te melden om acheteraf geen meningsverschillen te doen ontstaan. Om beide in te dekken bij eventuele ongevallen wat dan ook ?voor de verzekering en inspectie is jou een dagcontract te geven zoals bij een studentenjob, of een proefcontract van 1 dag voor een studentenjob dan ben jij en hij altijd ingedekt en kan je dat contract de dag erna nog altijd vernietigen, zo gebeurt het veelal bij ons, en daar ligt geen inspecteur van wakker. Zoals eerder gezegd, ben ik niet zo op de hoogte van de KVK in Nederland, maar in Belgie heb je nog een hoop bijkomstige kosten te maken alvorens je in orde bent als zelfstandige, en dan moet je toch al wat opdrachten hebben om nog maar enkel uit de onkosten te komen. Het is allles behalve rozegeur en maneschijn als zelfstandige.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Tekhead    posted on 06-05-2013 03:01
Poster: Sebasz
ach joh zakelijke rekening is nergens voor nodig als je een paar facturen per maand stuurt voor je dj werkzaamheden. zelfde geldt voor een boekhouder; die is ook nog lang niet nodig

Ik veronderstel dat ook in Nederland, een zakelijk rekening, naargelang de rechtsvorm van je zaak, al dan niet verplicht is, een bvba (jullie BV) of NV is dat verplicht, eenmanszaak niet.?
Poster: Yorick
O.a.
Jaaropgaven
Eventuele kosten die je terug kan vragen waar je zelf niet aan gedacht heb, ook kortingen/voordelen etc..
Eventuele verbeteringen en of correcties...
Ik adviseer een zakelijke rekening.
?
Hoe netter je werk hoe minder snel ze bij jou komen of hoe sneller ze weer weg zijn bij je.
Ik heb ze tijdje geleden over de stoep gehad en ze adviseren voor iedereen een boekhouder te nemen.
Heb complimenten over mijn werk wijzen gekregen. Alles klopte van uren tot kilometer tot rekening.

En jongens die er geen ??n hebben het kan lang goed gaan en goed blijven gaan. Maar heb ik de praktijk paar keer gezien bij collega's / vrienden dat ze flink moesten lappen en een en ander recht moetsten zetten..

In Belgie is het eigenlijk niet zo moeilijk om problemen te vermijden als zelfstandige, ook niet in bijberoep, zolang je niet te inhalig gaat worden kan je veel in je zakken steken zonder dat de fiscus iets merkt, ik ga het niet open en bloot hier neerpennen, anders krijg ik nog wel eens problemen, maar het kan echt wel, wie wil weten stuurt maar een pm.

Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true

This is an old Topic

No new postings for 4.498 days.
 Post CommentThat would be 149.9 months
or a whopping 12.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

290 Users online: 178 Guests (112 Unknown)
Pages generated today : 64.751
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.861.788