Poster: Bjonson
je kan ook zonder je te registeren ergens legaal draaien, ik geloof dat je onder de ?5000 per jaar moet zitten, en moet dan wel elke gig een formulier in vullen (ben ff de naam kwijt hoe ze dat noemen) en dan mogen ze het op je bankrekening storten of in je hand uit betalen.?
?
?
Een VAR verklaring bedoel je.
Zie hier veel staan, maargoed, ik zal nog wat op een rijtje zetten.
Je kan naar de KVK om je te laten registreren als eenmanszaak. Dan betaal je een bijdrage (jaarlijks) aan de KVK van een paar tientjes. Vervolgens word je opgenomen in het handelsregister, dat ook op de site van de KVK staat. Je gaat dan ''wit'' draaien. Dat houdt in dat je belasting gaat betalen, maar daar tegenover staat dat je dan wel ''legaal'' bezig bent, oftewel ook verzekerd, en dat je ook nog eens BTW over aankopen ten behoeve van je bedrijf terug kan vorderen van de belasting. Uiteindelijk werkt het zo ; je hebt inkomsten en uitgavan. Die facturen zet je bij elkaar. Op het einde van iedere periode (meestal 3 maanden) doe je een BTW afdracht ; je betaalt het verschil tussen de binnengekomen BTW en uitgaande BTW.
Dit wil weer zeggen dat je facturen moet gaan maken, maar in ruil daarvoor krijg je bovengenoemde. Die facturen stuur je op, en je factureert altijd?
inclusief BTW.?Dit kan de eindgebruiker (jouw opdrachtgever) dus ook weer terugvorderen van de belastingdienst. Dus als je eerst 100 euro per uur kreeg, krijg je nu 121 euro, maar het kost de opdrachtgever nog steeds 100 euro, omdat hij die belasting terug kan vorderen.
Nu let wel ; we hebben in NL boven de zoveelduizend euro ook inkomstenbelasting. Ik heb bijvoorbeeld een vaste baan, en draai er naast nog wat bij. Dan moet je dus wel redeneren dat je die belasting gaat betalen. En dat houdt in dat, wanneer ik in de eerste instantie 100 euro zwart kreeg, ik meer dan 121 euro wit moet krijgen. Netto blijft van die 121 euro namelijk nog maar 100 euro ''over'', maar daarover betaal ik weer inkomstenbelasting. Uiteindelijk zal ik dus meer moeten factureren daardoor, wat het ook wel ''oneerlijker'' maakt, omdat ik zo duurder word, en netto evenveel ontvang.?
Vroeger was het zo dat veel ondernemers het fijn vonden om zwart te betalen, bijvoorbeeld uit de opbrengsten van de gardarobe die avond. Tegenwoordig merk ik echter dat ze steeds liever wit betalen, met name voor ''als er wat gebeurt'' en omdat ze het ''niet meer weg kunnen strepen'' ; de belastingdienst is niet dom.
ik zou daarom willen aanbevelen, ook om het eerlijk te houden ten opzichte van andere dj's, om wanneer je meer dan 20 betaalde gigs per jaar hebt, dit gewoon wit te gaan doen. Je legt een klapper aan, en stopt daarin alle verzonden en ontvangen (betaalde) facturen. Op het einde van ieder kwartaal krijg je van de KVK de formulieren die je in moet vullen. Simple as that. En zodoende draai je dan ''wit''. Hopelijk is de uitleg duidelijk genoeg zo. Voordeel is ?cht dat je producten (met limiet natuurlijk) kan kopen zonder BTW.