DJ en en de administratie
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Renzje    posted on 08-12-2012 11:27
Hallo DJ's, Hoe voeren jullie jullie dj administratie en hoe ziet het met dj en en de belasting? Alvast dank voor jullie reacties. Groetjes Renzje

What do you think about DJ en en de administratie ??

Vote :   

MarcoMartinez    posted on 08-12-2012 13:50
Ja goed topic dit zou ik ook wel willen weten.

Ff specifiek, wat doen jullie met de bonnen van de gekochte muziek op bv beatport? ?

Wat is de beste manier om dit in het WIT goed te doen, inschrijven bij een evenementenbureau of zelf inschrijven bij de kvk?
als zzp-er en zelf alle boekingen regelen?
www.djmarcomartinez.com
Maracas    posted on 08-12-2012 16:50
Je moet er eerst goed over nadenken of je wel dusdanig veel gigs heb dat het zowieso nodig word denk ik
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
Tekhead    posted on 09-12-2012 04:42
Poster: MarcoMartinez

Ff specifiek, wat doen jullie met de bonnen van de gekochte muziek op bv beatport? ?

Wat is de beste manier om dit in het WIT goed te doen, inschrijven bij een evenementenbureau of zelf inschrijven bij de kvk?

Je zet die allemaal in een map op je computer en op stick, dan kan je bij een eventuele controle van Buma hen de legaliteit van je muziek meteen tonen.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Limb-Girdle    posted on 09-12-2012 15:06
Poster: MarcoMartinez

Antwoord op je eerste vraag, je kunt de bonnen in je administratie inboeken als kosten, indien je in het bezit bent van een kvk nummer. Mocht je een keer controle krijgen (eens mogelijk in de 5-10 jaar van je bedrijf), dan zit je in ieder geval goed wat dat betreft. Daarnaast is het bijhouden van een Excel bestand ook geen overbodige luxe met je in- en uitgaves.

Antwoord op je tweede vraag: elk evenementenbureau is commercieel ingesteld, je zult dus geld in het laadje van dit bedrijf moeten brengen. Zonder release of naam kom je simpelweg niet gemakkelijk aan een contract met zo'n bureau. Ook is het aanbod van dj's op de markt overzadigd, waardoor de evenementenbureau's keuzes hebben uit tien- tot hondertal dj's. Mijn advies: mocht je voldoende boekingen hebben, het spelletje eerlijk willen spelen en je er zeker van bent dat er voldoende inkomsten zullen zijn in de toekomst: schrijf je in bij het kvk, zodat je ook kan factureren aan clubs en discotheken. Let wel: als je het aanbod krijgt om het handje contantje te doen bij een discotheek als beginnende dj, zou ik hier gewoon voor gaan... Winking my eye
Where the music meets the deejay!
Sebasz    posted on 09-12-2012 15:54
Poster: Tekhead
Je zet die allemaal in een map op je computer en op stick, dan kan je bij een eventuele controle van Buma hen de legaliteit van je muziek meteen tonen.

Heb alleen maar spookverhalen gehoord dat buma in een club je komt vragen om je bonnetjes en weet ik veel wat. Volgens mij komt buma alleen maar zeuren bij een clubeigenaar als hij niet de benodigde licenties heeft afgenomen. Heb nog nooit feitelijk gehoord dat iemand een boete moest betalen omdat hij (een paar) 'illegale' tracks had. Daarnaast (ik weet niet of je daar op doelde) komt buma nooit bij je thuis
Limb-Girdle    posted on 09-12-2012 18:01
Poster: Sebasz
Heb alleen maar spookverhalen gehoord dat buma in een club je komt vragen om je bonnetjes en weet ik veel wat. Volgens mij komt buma alleen maar zeuren bij een clubeigenaar als hij niet de benodigde licenties heeft afgenomen. Heb nog nooit feitelijk gehoord dat iemand een boete moest betalen omdat hij (een paar) 'illegale' tracks had. Daarnaast (ik weet niet of je daar op doelde) komt buma nooit bij je thuis

Buma.. een corrupte organisatie als je het mij vraagt. IMO, voor de belastingcontrole zou ik je wel adviseren om alles op orde te hebben mocht je ooit eens een controle krijgen (alle kwitanties, afschriften, transacties, e.d.) gewoon bewaren zodat je jezelf ten alle tijden kunt verdedigen Winking my eye
jeffrey412    posted on 09-12-2012 18:13
Je kunt natuurlijk ook voor een boekhouder gaan, een gesprek kost niks. Je vraagt gewoon informatie aan omdat je een eigen onderneming wilt gaan starten. Na het gesprek zeg je dat je er even over na wilt denken.

Ook houd de kvk een paar keer per jaar een 'startersdag'. Hierbij word er een presentatie gehouden die zeker interessant is! Na de presentatie lopen er mensen rond die je een vragen kunt stellen. Hier zitten volgens mij geen kosten aan verbonden.?

DJ Mol / twitter: @DJJeffreymol
Sebasz    posted on 09-12-2012 22:05
Poster: Limb-Girdle
Buma.. een corrupte organisatie als je het mij vraagt. IMO, voor de belastingcontrole zou ik je wel adviseren om alles op orde te hebben mocht je ooit eens een controle krijgen (alle kwitanties, afschriften, transacties, e.d.) gewoon bewaren zodat je jezelf ten alle tijden kunt verdedigen Winking my eye

voor belastingcontrole als je je tracks ook daadwerkelijk koopt idd?Foot in Mouth?als iets niet in de boeken staat (maw je koopt je tracks niet en boekt ze dus niet als uitgaven) heeft de fiscus ook niks te checken.

Poster:?jeffrey412
Je kunt natuurlijk ook voor een boekhouder gaan, een gesprek kost niks. Je vraagt gewoon informatie aan omdat je een eigen onderneming wilt gaan starten. Na het gesprek zeg je dat je er even over na wilt denken.

Ook houd de kvk een paar keer per jaar een 'startersdag'. Hierbij word er een presentatie gehouden die zeker interessant is! Na de presentatie lopen er mensen rond die je een vragen kunt stellen. Hier zitten volgens mij geen kosten aan verbonden.?
 Een boekhouder is helemaal nergens voor nodig op zulke kleine schaal, kost waarschijnlijk ook meer geld dan het oplevert voor een kleine eenmanszaak.
User edit by Sebasz on 09-12-2012 @ 22:06:11 (3%)
Bjonson    posted on 10-12-2012 06:12
je kan ook zonder je te registeren ergens legaal draaien, ik geloof dat je onder de ?5000 per jaar moet zitten, en moet dan wel elke gig een formulier in vullen (ben ff de naam kwijt hoe ze dat noemen) en dan mogen ze het op je bankrekening storten of in je hand uit betalen.?
?
?
Limb-Girdle    posted on 10-12-2012 08:24
Een gageverklaring bedoel je?
joostvd    posted on 10-12-2012 09:46
Vergeet ook niet dat zzpers per jaar ook geld moeten betalen om ingeschreven te kunnen staan bij KVK.
Op zulke kleine schaal is het verstandig om gewoon in Excel te werken,want een boekhoud programma op zulke kleine schaal heeft geen zin. Ik geloof dat de belastingdienst hiermee ook akkoord gaat.
gewoon alles in klappers zetten en geordend houden. Dan komt het wel goed!
DJADMIN    posted on 10-12-2012 13:04
Poster: Bjonson
je kan ook zonder je te registeren ergens legaal draaien, ik geloof dat je onder de ?5000 per jaar moet zitten, en moet dan wel elke gig een formulier in vullen (ben ff de naam kwijt hoe ze dat noemen) en dan mogen ze het op je bankrekening storten of in je hand uit betalen.?
?
?

Een VAR verklaring bedoel je.

Zie hier veel staan, maargoed, ik zal nog wat op een rijtje zetten.

Je kan naar de KVK om je te laten registreren als eenmanszaak. Dan betaal je een bijdrage (jaarlijks) aan de KVK van een paar tientjes. Vervolgens word je opgenomen in het handelsregister, dat ook op de site van de KVK staat. Je gaat dan ''wit'' draaien. Dat houdt in dat je belasting gaat betalen, maar daar tegenover staat dat je dan wel ''legaal'' bezig bent, oftewel ook verzekerd, en dat je ook nog eens BTW over aankopen ten behoeve van je bedrijf terug kan vorderen van de belasting. Uiteindelijk werkt het zo ; je hebt inkomsten en uitgavan. Die facturen zet je bij elkaar. Op het einde van iedere periode (meestal 3 maanden) doe je een BTW afdracht ; je betaalt het verschil tussen de binnengekomen BTW en uitgaande BTW.

Dit wil weer zeggen dat je facturen moet gaan maken, maar in ruil daarvoor krijg je bovengenoemde. Die facturen stuur je op, en je factureert altijd?inclusief BTW.?Dit kan de eindgebruiker (jouw opdrachtgever) dus ook weer terugvorderen van de belastingdienst. Dus als je eerst 100 euro per uur kreeg, krijg je nu 121 euro, maar het kost de opdrachtgever nog steeds 100 euro, omdat hij die belasting terug kan vorderen.

Nu let wel ; we hebben in NL boven de zoveelduizend euro ook inkomstenbelasting. Ik heb bijvoorbeeld een vaste baan, en draai er naast nog wat bij. Dan moet je dus wel redeneren dat je die belasting gaat betalen. En dat houdt in dat, wanneer ik in de eerste instantie 100 euro zwart kreeg, ik meer dan 121 euro wit moet krijgen. Netto blijft van die 121 euro namelijk nog maar 100 euro ''over'', maar daarover betaal ik weer inkomstenbelasting. Uiteindelijk zal ik dus meer moeten factureren daardoor, wat het ook wel ''oneerlijker'' maakt, omdat ik zo duurder word, en netto evenveel ontvang.?

Vroeger was het zo dat veel ondernemers het fijn vonden om zwart te betalen, bijvoorbeeld uit de opbrengsten van de gardarobe die avond. Tegenwoordig merk ik echter dat ze steeds liever wit betalen, met name voor ''als er wat gebeurt'' en omdat ze het ''niet meer weg kunnen strepen'' ; de belastingdienst is niet dom.

ik zou daarom willen aanbevelen, ook om het eerlijk te houden ten opzichte van andere dj's, om wanneer je meer dan 20 betaalde gigs per jaar hebt, dit gewoon wit te gaan doen. Je legt een klapper aan, en stopt daarin alle verzonden en ontvangen (betaalde) facturen. Op het einde van ieder kwartaal krijg je van de KVK de formulieren die je in moet vullen. Simple as that. En zodoende draai je dan ''wit''. Hopelijk is de uitleg duidelijk genoeg zo. Voordeel is ?cht dat je producten (met limiet natuurlijk) kan kopen zonder BTW.
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Sebasz    posted on 10-12-2012 13:06
Poster: joostvd
Vergeet ook niet dat zzpers per jaar ook geld moeten betalen om ingeschreven te kunnen staan bij KVK.
Op zulke kleine schaal is het verstandig om gewoon in Excel te werken,want een boekhoud programma op zulke kleine schaal heeft geen zin. Ik geloof dat de belastingdienst hiermee ook akkoord gaat.
gewoon alles in klappers zetten en geordend houden. Dan komt het wel goed!

Vanaf 2013 hoef je niet meer te betalen aan de KvK als je je wil inschrijven of ingeschreven staat?Cool
maikimo    posted on 10-12-2012 18:51
Gewoon op bezoek gaan bij de boekhouder een gesprek is altijd gratis zoals er hier boven al word gezegt. Ook zal je eventueel kunnen babbelen met een belastingadviseur.
Music is my Drugs
Limb-Girdle    posted on 10-12-2012 19:05
Vanaf 2013 hoef je niet meer te betalen aan de KvK als je je wil inschrijven of ingeschreven staat?Cool

Bron?
Bjonson    posted on 10-12-2012 19:12
Een gageverklaring bedoel je?
 ?
?
Juistem dat was het woord dat ik zocht!
User edit by Bjonson on 10-12-2012 @ 19:13:02 (5%)
joostvd    posted on 10-12-2012 19:14
oo!
Ik zal het even navragen LimbGirdle!
Ik doe nu namelijk de assisten accountants opleiding.
Dus zei zullen het wel weten!
Sebasz    posted on 10-12-2012 20:04
Bron?
 Je rekening van dit jaar?Foot in Mouth? > > fotootje < <?

User edit by Sebasz on 10-12-2012 @ 20:05:07 (4%)
Limb-Girdle    posted on 10-12-2012 23:05
Thanks! De kosten waren zijn niet denderend hoog om een kvk aan te vragen maar wel chill dat het wordt afgeschafd!
Yorick    posted on 11-12-2012 12:40

Een boekhouder is helemaal nergens voor nodig op zulke kleine schaal, kost waarschijnlijk ook meer geld dan het oplevert voor een kleine eenmanszaak.

?
Sorry hoor maar iemand moet de jaar opgaven maken.
En als je controle heb ben je de sjaak....
Ik werk al 4 jaar zo en heb nog nooit problemen gehad dat er iets niet klopte omdat alles ''netjes/perfect'' gemaakt was.
Limb-Girdle    posted on 11-12-2012 12:46
Poster: Yorick
?
Ik werk al 4 jaar zo en heb nog nooit problemen gehad dat er iets niet klopte omdat alles ''netjes/perfect'' gemaakt was.

Als je 4-10 factuurtjes op maandbasis hebt, is een boekhouder wat overbodig? Je kunt zelf toch ook de kwartaal en jaaropgaven maken?
Yorick    posted on 11-12-2012 13:16
Ik maak er 15 a 20 in de maand Happy, laughing

accountantscontrole moet ook toegepast zijn op de jaaropgave.
En ik ben liever de problemen voor dan dat ik ze later op moet lossen.
Resultaat is dat er altijd een net jaar overzicht is.
Wat tijdens een controle van de belastingdienst tijd en gezeur bespaart.

Als eigen bedrijf moet je ook minimaal aantal uren maken.
Ik dacht dat dit rond de 1100 was..

Facturen maken
Uren registratie
Kilometer registratie
Bonnentjes van aankopen bewaren
Kwartaal opgave
Jaar opgave
KVK
BTW
Zakelijke rekening
etc etc etc, komt er allemaal bij kijken.
User edit by Yorick on 11-12-2012 @ 13:20:27 (100%)
Sebasz    posted on 11-12-2012 15:28
Poster:?Yorick
?

Confused
Poster: Yorick
Ik maak er 15 a 20 in de maand Happy, laughing

accountantscontrole moet ook toegepast zijn op de jaaropgave.
En ik ben liever de problemen voor dan dat ik ze later op moet lossen.
Resultaat is dat er altijd een net jaar overzicht is.
Wat tijdens een controle van de belastingdienst tijd en gezeur bespaart.

Als eigen bedrijf moet je ook minimaal aantal uren maken.
Ik dacht dat dit rond de 1100 was..

Facturen maken
Uren registratie
Kilometer registratie
Bonnentjes van aankopen bewaren
Kwartaal opgave
Jaar opgave
KVK
BTW
Zakelijke rekening
etc etc etc, komt er allemaal bij kijken.

Met 20 factuurtjes in de maand, kan ik (je) prima alles zelf doen. tenzij je niet capabel genoeg bent om zelf het een en ander uit te zoeken. zoveel en zo moeilijk werk is het allemaal niet, zeker niet als je wat factuurtjes schrijft als dj zijnde. je maakt het allemaal veel meer lijken dan het is. mijn boekhouding is ook gewoon netjes

ook is die urennorm helemaal niet een verplicht iets. om in aanmerking te komen voor een aantel aftrekposten moet je aan die urennorm voldoen. draai je 2 keer in de week kom je bij lange na niet aan dat aantal uren (1255) en is het bijhouden daarvan dus ook niet nodig

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

362 Users online: 229 Guests (133 Unknown)
Pages generated today : 76.000
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.873.037