Nieuw midi keyboard kopen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

TheMole    posted on 26-10-2012 21:50
Hey,

Ik ben dus van plan om een nieuw midi keyboard te kopen maar alleen weet ik niet goed welke. Ik gebruik nu een m-audio oxygen 49 maar ik wil een keyboard met meer toetsen en ook betere toetsen in de zin dat deze wat zwaarder zijn. Ben zelf eigenlijk tussen 3 keyboards aan het twijfelen.
Ten eerste dacht ik aan de M-audio axiom 61 omdat deze semi-weighted toetsen heeft, als tweede keyboard dacht ik aan de akai mpk 61 om dezelfde rede en ten slotte had ik ook nog de Studiologic?sl 990 op het oog.

Ik heb zelf al op een M-audio 49 gespeeld in een winkel en ik vond deze wel ok, echter hoor ik toch vaak slechte dingen over de m-audio. Ook denk ik niet dat ik de pads veel ga gebruiken. De akai leek me ook wel goed maar ook hier schijnen de keys niet zo fijn te spelen en de pads zijn naar het schijnt niet zo gevoelig (niet dat ik ze veel ga gebruiken maar ik betaal er wel voor). Over de?sl990 lees ik wel goede reviews maar ik ken geen enkele winkel waar ze hem hebben staan zodat ik deze kan uittesten.?

Nu vroeg ik me af of er iemand ervaring heeft met ??n van deze drie keyboards en of ze er tevreden mee zijn en wat zowat de grote plus-en min punten zijn. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het maken van mij keuze. De drie keyboard liggen ook wel in mijn budget behalve de akai dan.

mvg,

TheMole

What do you think about Nieuw midi keyboard kopen ??

Vote :   

DanielDale    posted on 26-10-2012 22:09
Ik ga morgen de M-Audio Keyrig 49 bestellen, heb hem een aantal keer gebruikt fijn ding voor zo'n mooie prijs!
Drop Beats, Not Bombs
TheMole    posted on 27-10-2012 09:42
Ja maar ik denk dat ik met de oxygen al iets heb in de aard van keyrig. Ik zoek eigenlijk iets met zwaardere en meer kwalitatieve toetsen. Mocht er iemand nog voorstellen hebben dan hoor ik het graag!
Luxx    posted on 27-10-2012 12:32
wat bedoel je met zwaardere toetsen? want je kan kiezen uit ongewogen, semi-gewogen en gewogen.?

gewogen midikeyboards zijn er maar heel weinig van omdat over het algemeen niemand daarop zit te wachten. het is namelijk niet fijn inspelen over het algemeen. het is heel erg wat je voorkeur is ook maar ik persoonlijk hou er ook niet van als ik gewoon EDM wil maken en dan gewogen toetsen heb.
www.mothermusic.nl
TheMole    posted on 27-10-2012 12:44
Ik zoek ??n met semi-weighted toetsen, vandaar dat ik eerst dacht aan de M-audio axiom waar ik zowel goede als slechte dingen over hoor.
Luxx    posted on 27-10-2012 16:16
ik heb die. het kutte is dat de Knobs oneindig zijn. iets dat ik echt stront en stront vervelend vind omdat hoe sneller je er aan draait, hoe meer je de parameter beinvloed. voor mij werkt het niet.
verder gebruik ik de pads totaal niet. alleen de faders blijven dus over voor mij. wat ook nog een pluspunt was aan de axiom is dat je per semi-tone kan transponeren ipv alleen via octaaf. maar dat voordeel valt ook al weg als je logic gebruikt want dan kan je dat in logic aangeven.
www.mothermusic.nl
AdenFarleigh    posted on 27-10-2012 19:14
Ik gebruik de Akai MPK-49. Zeer fijn apparaat maar heeft inderdaad oneindige knobs zoals Luxx al aangaf. De pads gebruik ik zelf ook niet maar goed - ze zitten ook niet in de weg. Wat wel weer tof is, is de ingebouwde Arp met latch-functie. Plus je kan vanaf je keyboard kiezen welk kanaal je 'armed' en ook hoe snel je de Arp z'n werk wilt laten doen. En semi-weighted toetsen! Ik heb geen spijt van de aanschaf van dit apparaat Happy, laughing
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
D-Jesse    posted on 27-10-2012 19:15
Wat zijn 'knobs' als ik vragen mag?
Estacy    posted on 27-10-2012 19:37
knoppen... in dit geval van die draai dingetjes
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
TheMole    posted on 27-10-2012 20:19
Poster: Luxx
ik heb die. het kutte is dat de Knobs oneindig zijn. iets dat ik echt stront en stront vervelend vind omdat hoe sneller je er aan draait, hoe meer je de parameter beinvloed. voor mij werkt het niet.
verder gebruik ik de pads totaal niet. alleen de faders blijven dus over voor mij. wat ook nog een pluspunt was aan de axiom is dat je per semi-tone kan transponeren ipv alleen via octaaf. maar dat voordeel valt ook al weg als je logic gebruikt want dan kan je dat in logic aangeven.
 Idd dat heeft de oxygen ook en dat is idd wel leuk! Kga eens kijken of ik ergens zo'n akai mpk 61 kan uittesten.
AdenFarleigh    posted on 27-10-2012 21:13
Poster: D-Jesse
Wat zijn 'knobs' als ik vragen mag?

?
Zoals Estacy al zei, draaiknoppen. Ze worden ook vaak aangeduidt als potmeters of rotary faders/knobs.
D-Jesse    posted on 27-10-2012 21:24
Oooohw gewoon die draaiknoppen. En bedoelt ie dan met oneindig dat je ze oneindig ver kan draaien, dus dat je snel tever draait?
D-Jesse    posted on 27-10-2012 21:28
fuck, dubbele post, sawry guyssss
User edit by D-Jesse on 27-10-2012 @ 21:28:33 (93%)
AdenFarleigh    posted on 28-10-2012 00:17
Poster: D-Jesse
Oooohw gewoon die draaiknoppen. En bedoelt ie dan met oneindig dat je ze oneindig ver kan draaien, dus dat je snel tever draait?

?
Normaliter stel je in je DAW een begin- en eindpunt in, bv een schaal van 0 - 100. Verder kun je dus niet draaien. De knobs op tal van midi-keyboards hebben geen beperkingen. Je kunt ze in feite dol draaien waardoor je iedere keer dat je het programma opnieuw start de knob weer moet syncen met je DAW.
Luxx    posted on 28-10-2012 09:07
Poster: AdenFarleigh
?
Normaliter stel je in je DAW een begin- en eindpunt in, bv een schaal van 0 - 100. Verder kun je dus niet draaien. De knobs op tal van midi-keyboards hebben geen beperkingen. Je kunt ze in feite dol draaien waardoor je iedere keer dat je het programma opnieuw start de knob weer moet syncen met je DAW.

..heb je ervaring hiermee? want dit is totaal de issue niet met oneindige knobs. ik kan me ook niet voorstellen dat dit een probleem is want als je een project opstart zijn alle knobs, of ze nou oneindig zijn of niet gewoon geassigned aan de juiste parameters. en juist omdat ze oneindig zijn staan ze juist altijd goed.. beetje lulverhaaltje wat je hier verteld.

bij knobs waar wel een einde aan zit (zoals je op je mixer hebt als je DJ'd) dan is er een duidelijk 0 punt en een duidelijk 100 punt. je weet dus altijd wanneer je een parameter aanpast, hoeveel je de knob moet draaien om de parameter bijv. 50% vol te zetten.

bij oneindige knobs is dit dus niet het geval. je hebt geen begin en geen einde. iedere klik van de knob is 1 stapje wijziging in je DAW, tenzij je harder draait dan zijn het ineens 5 stapjes per klik. of als je nog harder draait zijn het 10 stapjes per klik.
het is dus ongelovelijk random hoeveel je draait aan je knob en hoeveel je DAW aanpast. vind het de meest slechte uitvinding ooit op een midi keyboard.
www.mothermusic.nl
User edit by Luxx on 28-10-2012 @ 09:08:19 (26%)
Excitable    posted on 28-10-2012 11:48
Heb net de M-audio Axiom 49 besteld. Als ik hem ontvangen heb zal ik jullie er wat over laten weten!
AdenFarleigh    posted on 28-10-2012 14:27
Poster: Luxx
..heb je ervaring hiermee? want dit is totaal de issue niet met oneindige knobs. ik kan me ook niet voorstellen dat dit een probleem is want als je een project opstart zijn alle knobs, of ze nou oneindig zijn of niet gewoon geassigned aan de juiste parameters. en juist omdat ze oneindig zijn staan ze juist altijd goed.. beetje lulverhaaltje wat je hier verteld.

?
Natuurlijk. Zoals ik al eerder zei bezit ik zelf een Akai MPK49. Kan ook aan het syncprogramma liggen - maar iedere keer als mijn pc uit is geweest en ik start Ableton weer op moet ik de knobs weer in sync laten vallen door ze eventjes te draaien.?
Hieronder staat wat ik bedoel - dit moet ik iedere keer dus weer rechtzetten.
sync

This is an old Topic

No new postings for 4.579 days.
 Post CommentThat would be 152.6 months
or a whopping 12.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

133 Users online: 11 Guests (122 Unknown)
Pages generated today : 21.258
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.694.210