Poster: Gery
afmixing is v??l belangrijker als de 'masterchain' als je track goed gemixt is doet de masterchain er eigenlijk niet echt toe.
Ik gebruik de masterchain enkel voor warmte, dynamiek en limitting/loudness
Poster: will-j
Tip: wat ik zelf overigens altijd doe: ik begin altijd met de master en zet daar meteen iZotope Ozone op. Daar kan ik dan alles op afstemmen en alles gaat tot 0dB. Dan master ik vervolgens alle sporen los van elkaar, en dat is beter dan eerst alles masteren en daarna nog een plugin op de master. Dan kan alles weer verkeerd gaan klinkenis iig iets wat ik zelf fijn vind
Poster: Wytse
Iets op je master zetten tijdens het mixen is in feite gewoon jezelf voor de gek houden... Probeer het eerst eens zonder trucjes op je master te-gek te laten klinken en laat hem daarna masteren door een goede mastering studio (serieus, daar zit echt verschil in, ik stuur mijn mixen tegenwoordig ook op... damn...)
Jep dat ga ik ditmaal ook laten doen, heb jij toevallig een adres waarmee je goede ervaring hebt?
Poster: Chrizadelic
Je kan beter geen presets gebruiken zoals Ozone for mastering..?Je moet gewoon zorgen de afmix in orde is dan heb je qua mastering niet meer zoveel nodig. eq, comp en limiten is dan genoeg..
Poster: Wytse
Mastering komt wel iets meer bij kijken dan gewoon eq, comp en limiter... Ik dacht het ook effe te doen bij iedere track die ik mixte. Mastering komt ZO FACKING NAUW! Het is ook niet voor niets dat die gasten werken met speakers van over de 50.000 euro (ja, 50.000 ja, niet 5.000), en Fairchilds en weetikveel wat. 1 klein foutje in je master EQ is zo gemaakt, zeker op speakers die het allemaal niet zo lekker weergeven. Zodra je het dan ergens anders op gaat luisteren hoor je ineens een dikke piek op bepaalde frequenties of gaten... Om nog maar niet te spreken over dingen als distortion, loudness en stereobreedte. Ik mix 150 tracks per jaar (of nja, daar staat de teller nu ongeveer op) en laat alles sinds een tijdje netjes masteren door iemand die er verstand van heeft.
Door wie dan als ik vragen mag? Ik ben aan het rondkijken om 2 aanstaande tracks van mij te laten masteren.
Poster: Maracas
Effe een tipje voor FASA: Als je je climax melodie op de zelfde toonhoogte houd als de melo die in je opbouw loopt, bijvoorbeeld:
C5: ---0----0----0----0----0---0
C
C
C
C
C
C6: -----0-----0----0---0----0---
Stel dat dit je opbouw melo is, dan kan je gewoon op C5 beginnen met hetzelfde melodietje in je climax synth te zetten, en dan gaan tweaken, dus nootjes aanpassen, weghalen etc.?
Als je tussen elke regel dat je zo'n balkje kan zetten, er 1tje leeg laat, zal het niet zo gauw vals klinken. ?Als je een octaaf naar beneden gaat C4 in dit geval, dan moet je even tellen hoeveel regels je van de lijn afzit, en als je daar dan je melo weer intikt, zal je zien dat het anders klinkt met elkaar, en dat het niet vals klinkt. 1 regeltje verkeerd zorgt er al voor dat iets vals klinktSucces
Poster: D-Jesse
Heb je nu aan het eind van 1 vd 4 'rijtjes' van 1 maat zo'n balkne gezet (die 0 ) ?