Graag kritiek op productie
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

FASA    posted on 11-09-2012 19:14
Graag zou ik wat tips en kritieken hebben op een nummer waar ik mee bezig ben:

http://soundcloud.com/nick-janssens1/pointless-work-in-progress

(gemaakt in Reason 5)
www.soundcloud.com/nick-janssens1

What do you think about Graag kritiek op productie ??

Vote :   

Estacy    posted on 11-09-2012 19:19
start de track eens op 1:30 en luister zelf zou ik zeggen Winking my eye dat synthezertje loopt niet lekker de hele track.?

vanaf 2:50 heeft potentie, maar sleutel er gewoon nog een week of 2 aan kom dan terug zou ik zeggen
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
will-j    posted on 11-09-2012 19:32
Oke komt ie:
  • Vanaf 1:30 klinkt het vals. De tonen spreken elkaar tegen
  • Op 1:15 vind ik de 'crash' te hard. Deze zou ik iets zachter zetten, en ook de pitch ietsje lager.
  • Je volume is niet overal gelijk. Zet een plugin zoals iZotope Izone op de master (thanks to Sebasz hier op DJresource dat ik dat weet)
  • Je sidechain vind ik zelf iets te veel 'pompend' dus dat zou je iets terug kunnen brengen als je wilt, maar dat is je eigen smaak Winking my eye De meeste dergelijke tracks zijn iets minder hard ge-sidechained.
  • Vanaf 1:45: ik zou iets van reverb of een echo/delay toevoegen zodat het iets meer vloeiend in elkaar overgaat. Kijk ook even naar andere overgangspunten of dat nodig is
Dit is niet afkrakend bedoeld maar als tips Thumbs Up?
FASA    posted on 11-09-2012 20:17
Bedankt voor de tips alvast. Ik ga er zeker mee aan de slag. Ik heb heel vaak met het produceren van tracks dat het ruw wel aardig klinkt maar ben gewoon slecht in finetunen en details vandaar dat ik om tips vraag. Bedankt!
Gery    posted on 11-09-2012 21:01
producen zit hem net in het fine-tunes van de klank om de perfecte sound te krijgen..

elementen klinken losstaand en vormen niet echt een geheel.

synth klink idd vals, tonaal klopt het niet, en ik verdenk er je ook van de noten manueel ingespeeld te hebben zonder ze te quantizen. ?Ik heb de indruk dat ze soms off-beat staan..

Op elke synth een low cut van 30 ? 50hz toepassen (geeft ademruimte voor compressie in frequenties die toch niet hoorbaar zijn)

gebruik envlopes op kick en clap

op clap een beetje reverb (vanaf 300hz)

compressie beter op aparte sporen dan op de master..

afmixing is v??l belangrijker als de 'masterchain' als je track goed gemixt is doet de masterchain er eigenlijk niet echt toe.
Ik gebruik de masterchain enkel voor warmte, dynamiek en limitting/loudness Happy, laughing
DJ - Producer
Wytse    posted on 11-09-2012 21:05
Poster: Gery
afmixing is v??l belangrijker als de 'masterchain' als je track goed gemixt is doet de masterchain er eigenlijk niet echt toe.
Ik gebruik de masterchain enkel voor warmte, dynamiek en limitting/loudness Happy, laughing

Dat zeker! Ik denk zoiezo dat zodra je arrangement af is je nog ontzettend veel werk moet gaan steken in het afmixen, dit gaat de track namelijk gigantisch ten goede komen! Neem effe contact op zodra ie af is of als je hulp nodig hebt met het mixen Thumbs Up
White Sea Studio
will-j    posted on 11-09-2012 21:43
Tip: wat ik zelf overigens altijd doe: ik begin altijd met de master en zet daar meteen iZotope Ozone op. Daar kan ik dan alles op afstemmen en alles gaat tot 0dB. Dan master ik vervolgens alle sporen los van elkaar, en dat is beter dan eerst alles masteren en daarna nog een plugin op de master. Dan kan alles weer verkeerd gaan klinken Winking my eye is iig iets wat ik zelf fijn vind
Wytse    posted on 11-09-2012 22:05
Poster: will-j
Tip: wat ik zelf overigens altijd doe: ik begin altijd met de master en zet daar meteen iZotope Ozone op. Daar kan ik dan alles op afstemmen en alles gaat tot 0dB. Dan master ik vervolgens alle sporen los van elkaar, en dat is beter dan eerst alles masteren en daarna nog een plugin op de master. Dan kan alles weer verkeerd gaan klinken Winking my eye is iig iets wat ik zelf fijn vind

Iets op je master zetten tijdens het mixen is in feite gewoon jezelf voor de gek houden... Probeer het eerst eens zonder trucjes op je master te-gek te laten klinken en laat hem daarna masteren door een goede mastering studio (serieus, daar zit echt verschil in, ik stuur mijn mixen tegenwoordig ook op... damn...)
White Sea Studio
will-j    posted on 11-09-2012 23:20
Poster: Wytse
Iets op je master zetten tijdens het mixen is in feite gewoon jezelf voor de gek houden... Probeer het eerst eens zonder trucjes op je master te-gek te laten klinken en laat hem daarna masteren door een goede mastering studio (serieus, daar zit echt verschil in, ik stuur mijn mixen tegenwoordig ook op... damn...)

Jep dat ga ik ditmaal ook laten doen, heb jij toevallig een adres waarmee je goede ervaring hebt?
Wytse    posted on 11-09-2012 23:25
Jep dat ga ik ditmaal ook laten doen, heb jij toevallig een adres waarmee je goede ervaring hebt?

Ja, maar hij bied zijn diensten ook online aan, en mag dus niet hier noemen, doe mij even een PM...
White Sea Studio
Chrizadelic    posted on 11-09-2012 23:28
Je kan beter geen presets gebruiken zoals Ozone for mastering..?Je moet gewoon zorgen de afmix in orde is dan heb je qua mastering niet meer zoveel nodig. eq, comp en limiten is dan genoeg..
Dj
Wytse    posted on 11-09-2012 23:38
Poster: Chrizadelic
Je kan beter geen presets gebruiken zoals Ozone for mastering..?Je moet gewoon zorgen de afmix in orde is dan heb je qua mastering niet meer zoveel nodig. eq, comp en limiten is dan genoeg..

Mastering komt wel iets meer bij kijken dan gewoon eq, comp en limiter... Ik dacht het ook effe te doen bij iedere track die ik mixte. Mastering komt ZO FACKING NAUW! Het is ook niet voor niets dat die gasten werken met speakers van over de 50.000 euro (ja, 50.000 ja, niet 5.000), en Fairchilds en weetikveel wat. 1 klein foutje in je master EQ is zo gemaakt, zeker op speakers die het allemaal niet zo lekker weergeven. Zodra je het dan ergens anders op gaat luisteren hoor je ineens een dikke piek op bepaalde frequenties of gaten... Om nog maar niet te spreken over dingen als distortion, loudness en stereobreedte. Ik mix 150 tracks per jaar (of nja, daar staat de teller nu ongeveer op) en laat alles sinds een tijdje netjes masteren door iemand die er verstand van heeft.
White Sea Studio
will-j    posted on 11-09-2012 23:50
Poster: Wytse
Mastering komt wel iets meer bij kijken dan gewoon eq, comp en limiter... Ik dacht het ook effe te doen bij iedere track die ik mixte. Mastering komt ZO FACKING NAUW! Het is ook niet voor niets dat die gasten werken met speakers van over de 50.000 euro (ja, 50.000 ja, niet 5.000), en Fairchilds en weetikveel wat. 1 klein foutje in je master EQ is zo gemaakt, zeker op speakers die het allemaal niet zo lekker weergeven. Zodra je het dan ergens anders op gaat luisteren hoor je ineens een dikke piek op bepaalde frequenties of gaten... Om nog maar niet te spreken over dingen als distortion, loudness en stereobreedte. Ik mix 150 tracks per jaar (of nja, daar staat de teller nu ongeveer op) en laat alles sinds een tijdje netjes masteren door iemand die er verstand van heeft.

Door wie dan als ik vragen mag? Ik ben aan het rondkijken om 2 aanstaande tracks van mij te laten masteren.
Wytse    posted on 11-09-2012 23:51
Door wie dan als ik vragen mag? Ik ben aan het rondkijken om 2 aanstaande tracks van mij te laten masteren.

Ik stuur je nu een PM Thumbs Up
White Sea Studio
Maracas    posted on 12-09-2012 00:08
Effe een tipje voor FASA: Als je je climax melodie op de zelfde toonhoogte houd als de melo die in je opbouw loopt, bijvoorbeeld:

C5: ---0----0----0----0----0---0
C
C
C
C
C
C6: -----0-----0----0---0----0---

Stel dat dit je opbouw melo is, dan kan je gewoon op C5 beginnen met hetzelfde melodietje in je climax synth te zetten, en dan gaan tweaken, dus nootjes aanpassen, weghalen etc.?

Als je tussen elke regel dat je zo'n balkje kan zetten, er 1tje leeg laat, zal het niet zo gauw vals klinken. ?Als je een octaaf naar beneden gaat C4 in dit geval, dan moet je even tellen hoeveel regels je van de lijn afzit, en als je daar dan je melo weer intikt, zal je zien dat het anders klinkt met elkaar, en dat het niet vals klinkt. 1 regeltje verkeerd zorgt er al voor dat iets vals klinkt Winking my eye Succes
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
FASA    posted on 12-09-2012 21:08
Hoi Maracas, je verhaal snap ik niet helemaal maar ik ga het proberen uit te vogelen, in elk geval bedankt voor de tips iedereen! Heb er al een aantal toegepast en het klinkt alweer gelijk strakker inderdaad. Erg vet om te zien hoe kleine aanpassingen tot grote verschillen kunnen leiden.
D-Jesse    posted on 12-09-2012 21:21
Poster: Maracas
Effe een tipje voor FASA: Als je je climax melodie op de zelfde toonhoogte houd als de melo die in je opbouw loopt, bijvoorbeeld:

C5: ---0----0----0----0----0---0
C
C
C
C
C
C6: -----0-----0----0---0----0---

Stel dat dit je opbouw melo is, dan kan je gewoon op C5 beginnen met hetzelfde melodietje in je climax synth te zetten, en dan gaan tweaken, dus nootjes aanpassen, weghalen etc.?

Als je tussen elke regel dat je zo'n balkje kan zetten, er 1tje leeg laat, zal het niet zo gauw vals klinken. ?Als je een octaaf naar beneden gaat C4 in dit geval, dan moet je even tellen hoeveel regels je van de lijn afzit, en als je daar dan je melo weer intikt, zal je zien dat het anders klinkt met elkaar, en dat het niet vals klinkt. 1 regeltje verkeerd zorgt er al voor dat iets vals klinkt Winking my eye Succes

Heb je nu aan het eind van 1 vd 4 'rijtjes' van 1 maat zo'n balkne gezet (die 0 ) ?
FASA    posted on 12-09-2012 22:34
Hierbij een aangepaste versie:?http://soundcloud.com/nick-janssens1/pointless-better-version-still
?
Het volgende is aangepast:
De noten zijn nu wel gequantized (hoop dat je het zo spelt)
Crashes staan op der plek en zijn iets zachter in volume
Wat minder sidechain want het was inderdaad erg veel
Aantal overgangen wat subtieler gemaakt.
?
Die ene synth zit er nog steeds in, want ik wil deze niet kwijt. Moet hem alleen beter in de track laten passen. Maar weet niet echt hoe.
?
IHoe vinden jullie hem nu en wat moet er nog meer aangepast worden?
FASA    posted on 12-09-2012 22:46
Bij naderinzien staat de crash nog steeds vrij hard. Ook is er reverb toegevoegd aan de clap
Certas    posted on 12-09-2012 23:04
First of all, leg je track eens naast een bekende, goede track. Bekijk hoe de track is opgebouwd en welke elementen erin zitten. (Intro, break, buildup, climax) Luister ook naar de claps en snares en vergelijk die met van jou, desnoods sample je ze, want ik vind ze nogal 'goedkoop' klinken in je track.
?
Ook lijkt het net alsof je gewoon random geklikt heb in je pianoroll, misschien dat je eens wat youtube video's moet bekijken. Bijvoorbeeld die van Avicii van Future Music.

En die synth die je erin hebt moet je echt veranderen of helemaal aanpassen want ik vind hem echt niet klinken..
?
Ik hoop dat je hier wat mee kan en blijf natuurlijk oefenen, dat is het belangrijkste!
http://www.soundcloud.com/Certas
Maracas    posted on 13-09-2012 00:18
Poster: D-Jesse
Heb je nu aan het eind van 1 vd 4 'rijtjes' van 1 maat zo'n balkne gezet (die 0 ) ?

Yess, dus eigenlijk bovenop iedere kick zeg maar ff als voorbeeld
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

209 Users online: 140 Guests (69 Unknown)
Pages generated today : 67.585
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.864.622