Probleem; ervaren all-round DJ, zonder muziek
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MCM1    posted on 24-07-2012 23:05
Hier is een uitdaging;?

Na bijna 10 jaar in een discotheek met eigen vinyl/CD/mp3 collectie en 12 jaar bij een drive-in show met eigen collectie te hebben gewerkt als o.a. DJ. Sta ik nu zonder werk als DJ... En grotendeels zonder (legale) muziek.?

De financi?le middelen zijn er nu ook niet naar om in 1 klap een compleet nieuw archief aan muziek aan te schaffen, omdat muziek vandaag de dag nog steeds onbetaalbaar is. Dus moet dat terloops gebeuren. Natuurlijk heb ik zelf al aardig wat muziek...zij het legaal en illegaal. Maar ik mis de hoofdmoot en alle nieuwe releases. Voor een all-rounder als ik is dat h??l veel muziek.?

Nu kan ik evt. weer aan de bak in een populaire kroeg in een populaire stad.?

Ga ik de komende tijd boetes en scheve gezichten riskeren door noodgedwongen voorlopig ook gekopi?erd materiaal te gebruiken op evt. gigs (voor een appel+ei)?? Dit totdat de legale collectie weer op oorlogssterkte is?? Beroepsmatig is dit niet juist, en ik zou me daar ook schuldig om voelen t.o.v. collega's.?

Of leg ik mijn ervaring en passie voor een onbepaalde tijd voor stof op zolder tot ik de loterij win??...Met als gevolg er waarschijnlijk niets meer mee gebeurd.?

De essentie is natuurlijk dat ik muziek kan blijven draaien...en vooral sfeer wil maken waar dat kan. Het is mijn passie en draai desnoods voor noppes...

Waarschijnlijk komt hier de eeuwige discussie over illegaal downloaden weer naar voor...maar ik weet me even geen raad meer.?

Bedankt voor de replies!!

What do you think about Probleem; ervaren all-round DJ, zonder muziek ??

Vote :   

Dissmaster    posted on 25-07-2012 00:49
Als je daar wat kan verdienen zou ik het daar wel aangeven hoe het zit en het verhaal uitleggen, als zij jou betalen kan je ze ook uitleggen dat dat geld direct naar legale muziek gaat... Neem aan dat je het als hobby doet en niet als vast werk?

Daarnaast, na een maand of 2 draaien neem ik aan dat jij wel genoeg binnen hebt geharkt voor een goede muziek collectie om in ieder geval voorlopig mee rond te komen ?
Tekhead    posted on 25-07-2012 01:12
Ik voel aan dat je tussen 2 vuren zit, en niet goed weet wat aan te vangen, enerzijds wil je dolgraag je hobby uitvoeren legaal, maar daarvoor moet je ook illegale muziek voor gebruiken en anderzijds wil je geen illegale muziek gebruiken uit princiepe en loyaliteit, dit is heel hard om een keuze te maken, en daarom raad ik aan om toch zoveel, en zo lang mogelijk legale versie's te gebruiken in je setjes, en met de verdienste terug te investeren in legale muziek, dus niet alleen nieuwe tracks maar ook je eigen illegale tracks dan te vervangen door legaal aangekochte, daar zal niemand geen aanstoot aan nemen hier (denk ik toch)
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Sebasz    posted on 25-07-2012 01:25
boete als dj krijgen? nog nooit van gehoord (in nederland)

dusse maak je daarmaar geen zorgen over
djcanta    posted on 25-07-2012 08:54
hoe kan 't dat je zelf niks hebt opgebouwd aan muziekcollectie de afgelopen jaren?

in feite begin je nu pas en blijkbaar heb je geen ??n enkel cd'tje in eigen bezit. Toch lastig lijkt me.. Dan wordt het vragen van een goede verklaarbare gage ook een moeilijk verhaal en zal je ook nooit iets op kunnen bouwen.

Ik kan heel makkelijk zeggen 'kom alles wt ik heb maar kopi?ren...' maar je wil niet weten wat het me heeft gekost om dat op te bouwen dus ik moet heel eerlijk zeggen; eigen schuld dat je nu in deze situatie zit. Klinkt hard maar 't is wel echt zo.
2 x SL1200 MK2 || Dateq XTC || Serato SL3 ||
MCM1    posted on 25-07-2012 09:07
Poster: djcanta
hoe kan 't dat je zelf niks hebt opgebouwd aan muziekcollectie de afgelopen jaren?

in feite begin je nu pas en blijkbaar heb je geen ??n enkel cd'tje in eigen bezit. Toch lastig lijkt me.. Dan wordt het vragen van een goede verklaarbare gage ook een moeilijk verhaal en zal je ook nooit iets op kunnen bouwen.

Ik kan heel makkelijk zeggen 'kom alles wt ik heb maar kopi?ren...' maar je wil niet weten wat het me heeft gekost om dat op te bouwen dus ik moet heel eerlijk zeggen; eigen schuld dat je nu in deze situatie zit. Klinkt hard maar 't is wel echt zo.

?
Je leest niet goed. Het is niet dat ik niks heb...maar veel is op smaak of achterhaald. Van een all-rounder wordt wel verlangd alles tocht wel te hebben. En up-to-date. Om het ontbrekende legale materiaal aan te vullen is wel een maand of wat werk en gage nodig...van 3 of 4 keer in de week, mag ik straks 2 ? 3 keer in de maand.?
?
De keuze om nu ineens op mezelf te staan kwam onverwacht, ongewenst en niet van mezelf. Het was niet de bedoeling. Ik denk dat er met mij nog wel meer zullen zijn in deze tijden...?
User edit by MCM1 on 25-07-2012 @ 09:13:39 (2%)
delectro    posted on 25-07-2012 09:14
Ik zie het hele probleem eigenlijk niet echt..
Je weet je geen raad meer? volgens mij hebben we nog steeds over muziek van een paar euro en geen bedrijf wat in moeilijkheden zit. Meestal zie ik zulke berichten voorbij komen op een forum voor ondernemers haha.

Ik neem aan dat je best 100 a 200 euro kunt investeren? (als allrounder in een kroeg kan je ook wel wat verzamelalbums kopen) koop wat muziek en zodra je salaris binnen is ga je uitbreiden.

Of ga je zo weinig verdienen in die kroeg?
djcanta    posted on 25-07-2012 09:29
Poster: MCM1
?
Je leest niet goed. Het is niet dat ik niks heb...maar veel is op smaak of achterhaald. Van een all-rounder wordt wel verlangd alles tocht wel te hebben. En up-to-date. Om het ontbrekende legale materiaal aan te vullen is wel een maand of wat werk en gage nodig...van 3 of 4 keer in de week, mag ik straks 2 ? 3 keer in de maand.?
?
De keuze om nu ineens op mezelf te staan kwam onverwacht, ongewenst en niet van mezelf. Het was niet de bedoeling. Ik denk dat er met mij nog wel meer zullen zijn in deze tijden...?

ik lees wel goed hoor maar ik denk dat ik je noodkreet niet goed heb begrepen.

Je hebt blijkbaar wel muziek van de afgelopen 10 jr. het is aan jou om in te schatten waar je in investeert. Ik draai zelf ook nu 14 jr waarvan de afgelopen 12 jr ook dus betaalde boekingen. Ik investeer nu minder in muziek dan 5 jaar geleden en ook minder dan 12 jr geleden. En toch verdien ik meer, dus het is financi?el interessant. En ik heb alles legaal! Dus je moet gewoon slim inkopen; koop alleen in wat je gebruikt. En als je 10 jr een allrounder bent moet je die basis hebben opgebouwd. Als je als allround DJ wil beginnen kan je voor 200 euro op iTunes LEGAAL in prima kwaliteit albums aanschaffen wat zorgt voor een hele solide basis. Een album met 100 tracks koop je al voor 6 tot 10 euro. Sommige albums hebben minder tracks en zo heb je genoeg. Verder dan dit kan ik je niet de goede richting op sturen, als je echt een goede allround DJ bent kan je dit zelf binnen een halve dag inkopen en sorteren. Happy, laughing

in die cafe's staat ook wel een Xenox of BCM (of ander) muzieksysteem waar je wat (legale) muziek uit kunt draaien wt je niet hebt. Maar ook dat weet je wel lijkt me Happy, laughing
2 x SL1200 MK2 || Dateq XTC || Serato SL3 ||
Avez    posted on 25-07-2012 09:30
Poster: Sebasz
oete als dj krijgen? nog nooit van gehoord (in nederland)

dusse maak je daarmaar geen zorgen over

Van buma/struma, voor het illegaal gebruiken van muziek.
http://facebook.com/avineofficial | Be strong
tek-zotic    posted on 25-07-2012 12:18
Poster: allremix

zover was ie ook wel, maar effectief uitgeschreven boete's komen zelden voor bedoelt hij
Sebasz    posted on 25-07-2012 14:19
Poster: allremix

Ja zo gaan de fabeltjes. Heb jij een bron voor mij dat iemand daadwerkelijk zo'n boete heeft gekregen? En dan niet aankomen ja de achterneef van de broer van mijn oudoom had een boete in de escape amsterdam?Cool?Cool
Cyberstorm    posted on 25-07-2012 16:38
Ik ga akkoord met wat hiervoor gepost werd, ik denk als je wat goedgekozen compilaties in de cd winkel of via iTunes aankoopt je meteen weer 'mee' bent met de beste releases van de laatste 2 jaren. Dat aangevuld met je collectie van 'classics' kan je toch elk feest aan de gang krijgen, lijkt me. Het is dus een kwestie van een weekend of 2 er tijd in willen investeren en financieel een 200 euro uit te geven.
http://www.allsound.be
Dolivieira    posted on 25-07-2012 17:55
Ik heb ook nog nooit gehoord dat in Nederland een DJ een boete heeft gekregen van draaien van illegaal muziek. maar goed. Ik vind dat Canta je toch een duw in de goede richting heeft gegeven. Maar toch blijft het me een vaag verhaal. Begrijp me niet verkeerd maar als DJ moet je wel de wegen kennen om aan je muziek te komen. Voor de allround man is iTunes en Amazon zeer uitgebreid en bied van alles wat wils. Hoor je ergens een commercieel nummer en je heb een smartphone dan kan je die altijd Taggen met Shazam of Soundhound en meestal krijg daar een link naar iTunes en of Amazon waar je het nummer kan kopen. ?Ook Spotify en Deezer kan je tracks tegen een mooi prijs kopen. Google Music is helaas nog niet in Nederland te krijgen. En voor dance zijn er ook veel alternatieven als Beatport, Dancetunes, Traxsource enz enz. Verder zijn er nog ?veel meer wegen om achter muziek te komen. Verder kan ik je niet helpen. Ik doe dat draaien al 26 jaar. Al sta ik de laatste tijd ook niet meer elke week te draaien heb ik mijn muziek nog altijd Up to date. Zodat als er een aanvraag komt ik geen gedateerde muziek hoef te draaien mits er natuurlijk vraag naar is.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 25-07-2012 @ 18:05:04 (58%)

This is an old Topic

No new postings for 4.783 days.
 Post CommentThat would be 159.4 months
or a whopping 13.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

355 Users online: 238 Guests (117 Unknown)
Pages generated today : 76.323
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.873.360