Probleem met aarding? Aardlus ? (3/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Rickdeman    posted on 10-06-2012 19:32
Hallo,

Ik heb de volgende set-up en heb een technisch probleem waar ik al een tijdje mee aan het stoeien ben.

-1 DJM 600 mixer
-2 CDJ2000 CD-spelers
-1 Sl 1200 Draaitafel
- Er gaat een RCA kabel van de master van de DJM naar mijn PC, waar een EMU geluidskaart in zit. an die PC hangt een set actieve speakers.?
- Er gaat ook RCA kabel van de booth monitor uitgang van de DJM rechstreeks naar de XLR ingangen van een setje actieve speakers.

Ik heb een continu storend geluid (lichte brom, zoals bij een aardingsprobleem) op de kanalen van de de CDJ's. Niet op die van de Tecnnics draaitafel, dus de aarding daarvan lijkt in orde.

Het storende geluid is vrij licht, dus niet te horen als er muziek aan staat, maar ik wil gewoon geen brom, zodat ik geen 'vervuilde' mixen opneem, met eventueel storing in stille passages.

Als er geen muziek aanstaat, is het al te horen als de mixer schuif open staat, de gain op 40% (Leds tikken op dat niveau net onder de 0 db) en wanneer het booth volume net voorbij de helft staat.? De brom is dan (vanzelfsprekend) te horen op zowel de speakers die aan mijn PC hangen als de speakers die rechtstreeks op de monitor uitgang van de DJM zzijn aangesloten. ?

Als ik echter de RCA kabel die naar mijn PC gaat verwijder, is het storende geluid weg (dus op de monitor speakers die aan de mixer hangen, want de PC krijgt geen signaal meer dus logisch dat het daar weg is Happy, laughing).

Ik heb al geprobeerd om de mixer en de draaitafel op een ongeaard of geaard stopcontact te doen, stekkers om te draaien, etc, maar dat maakt allemaal geen verschil.

De monitors die rechtstreeks aan de mixer hangen willen overigens niet in een geaard stopcontact, dan brommen deze continu, ook als de schuiven op de mixer dichtstaan en dit wordt nog erger als ik de schuiven van de CDJs openzet. Ik heb er nu een ongeaard stekkerdoosje tussen gezet en dan is dat in ieder geval over. Ze zitten wel op dezelfde groep als de andere apparatuur.

Blijft dus het probleem van de storing op de kanalen van de CDJs. Heeft er iemand een idee hoe ik dit op kan lossen en mijn systeem wat stabieler maken? Ik zou trouwens liever niet mijn PC aan een ongeaard stopcontact hangen.

Alvast bedankt!

Edit:

Nog een aanvulling: mijn CDJs zijn met UTP-kabel en via een Switch aangesloten op de PC voor rekorbox-gebruik. Misschien heeft dat ook nog invloed?
User edit by Rickdeman on 15-06-2012 @ 18:18:27 (47%)

What do you think about Probleem met aarding? Aardlus ? ??

Vote :   

Estacy    posted on 25-06-2012 19:20
nieuwe stekker dozen kopen, alles op aarding aansluiten en als het niet werkt, mengpaneel terugsturen. ik zie hier 2 paginas aan advies, maar als het dan n?g niet gevonden is, dan is het probleem niet zo simpel.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Winston    posted on 25-06-2012 19:22
Ja, maar je moet eerst zeker zijn dat het mengpaneel niet in orde is. En apart werkte het zonder brom.

En simpel is het niet nee. Cool
Tic Toc
Winston    posted on 25-06-2012 19:24
Zou ook aan de verdeeldozen kunnen liggen, maar dat was ook gechecked als Rick alles heeft gedaan wat ik vroeg.
Tic Toc
Rickdeman    posted on 25-06-2012 19:25

Ok, nog even twee dingen geprobeerd:

Andere RCA tussen Mixer en PC > geen verschil.
Mixer in een ongeaard stopcontact > geen verschil.

Ik probeer zsm de andere kamer test te doen.
Estacy    posted on 25-06-2012 19:25
stiekem zegt dat nog steeds niks, als het apart zonder brom werkt.?

Ik heb hier een mengpaneel staan welke een aardeprobleem heeft. maar die kan het soms 2 dagen achtereen perfect doen, en dan een week later na een kwartier al een brom hebben. Ergens een koud soldeerpuntje in de voeding kan al het probleem zijn. maar daar kun je niet zelf aan gaan kloten, dat moet je echt wel een professional laten doen
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Rickdeman    posted on 25-06-2012 19:26
Poster: Winston
Zou ook aan de verdeeldozen kunnen liggen, maar dat was ook gechecked als Rick alles heeft gedaan wat ik vroeg.

Yep, heb ondertussen alle verdeeldozen en RCAs vervangen.
Rickdeman    posted on 25-06-2012 19:27
Poster: Estacy
stiekem zegt dat nog steeds niks, als het apart zonder brom werkt.?

Ik heb hier een mengpaneel staan welke een aardeprobleem heeft. maar die kan het soms 2 dagen achtereen perfect doen, en dan een week later na een kwartier al een brom hebben. Ergens een koud soldeerpuntje in de voeding kan al het probleem zijn. maar daar kun je niet zelf aan gaan kloten, dat moet je echt wel een professional laten doen

Dan zal het inderdaad zoiets zijn vrees ik. Ik ga zsm even testen in een andere kamer /op andere groep.
Als het er dan nog is, opsturen naar Pioneer of zijn er ook goedkopere betrouwbare adressen voor?

Edit: Net even de 'andere kamer test' gedaan met DJM, CDJ en Genelecs. Ik voelde geen schokjes, wel nog steeds brom hoorbaar. Zowel op een ongeaarde als (via verlengkabel) geaarde groep geprobeerd.

Toen ik net de RCAs weer aan de PC hing voelde ik wel weer schokken.

User edit by Rickdeman on 25-06-2012 @ 21:12:51 (42%)
Maikelxxl    posted on 26-06-2012 08:20
Poster: Rickdeman
Dan zal het inderdaad zoiets zijn vrees ik. Ik ga zsm even testen in een andere kamer /op andere groep.
Als het er dan nog is, opsturen naar Pioneer of zijn er ook goedkopere betrouwbare adressen voor?

Edit: Net even de 'andere kamer test' gedaan met DJM, CDJ en Genelecs. Ik voelde geen schokjes, wel nog steeds brom hoorbaar. Zowel op een ongeaarde als (via verlengkabel) geaarde groep geprobeerd.

Toen ik net de RCAs weer aan de PC hing voelde ik wel weer schokken.

probeer eens een andere geluidskaart in je computer te stoppen dan zou eventueel het wel opgehouden zijn. en je computerkast even aarden?
Rickdeman    posted on 26-06-2012 11:33
Poster: Maikelxxl
probeer eens een andere geluidskaart in je computer te stoppen dan zou eventueel het wel opgehouden zijn. en je computerkast even aarden?

Thanks. Andere geluidsdkaart heb ik al geprobeerd, nog steeds brom op de mixer.
En mijn PC is geaard, zirt een goede Coolermaster voeding in en zit op een geaard stopcontact. IK voel ook geen schokken aan de PC zelf, maar aan de RCAs die naar de mixer en de speakers gaan (in combinatie).
Maikelxxl    posted on 26-06-2012 11:35
Poster: Rickdeman
Thanks. Andere geluidsdkaart heb ik al geprobeerd, nog steeds brom op de mixer.
En mijn PC is geaard, zirt een goede Coolermaster voeding in en zit op een geaard stopcontact. IK voel ook geen schokken aan de PC zelf, maar aan de RCAs die naar de mixer en de speakers gaan (in combinatie).

probeer eens een kopere draad van je pc naar je verwarmingbuis te doen of te leggen.
en dan denk ik wel dat het ophoud.
Rickdeman    posted on 26-06-2012 15:02
Poster: Maikelxxl
probeer eens een kopere draad van je pc naar je verwarmingbuis te doen of te leggen.
en dan denk ik wel dat het ophoud.

Helaas, ook al geprobeerd, maar geen verschil.

This is an old Topic

No new postings for 4.696 days.
 Post CommentThat would be 156.5 months
or a whopping 12.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

119 Users online: 6 Guests (113 Unknown)
Pages generated today : 12.861
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.123.474