Ik draai zelf met Traktor Scratch pro, zo'n pakket kost geld. Maar is het zeker waard. Want als je je timcode pakket hebt voor ik geloof 320 euro. Is het wel nodig om een controller te hebben om loops en hotcue's te maken. En natuurlijk gemakkelijk door je tracks heen is ook wel zo fijn. Ik gebruik er zelf een NI X1 bij. Het werkt lekker, en draait naar mijn smaak VEEL beter dan met CDJ 2000's i.c.m. Traktor. Het is sneller en vooral belangerijk, Stabieler.
Tevens vind ik dat USB kwa bladeren minder fijn gaat. Ik als *beginnend* allround dj, heb nu ongeveer 2000/3000 mp3tjes. Om deze allemaal met je encoder van je CDJ 850 door te gaan bladeren gaat natuurlijk niet snel werken. En zeker niet als je snel doormixt zoals ik.?
Ik geloof dat er een zoek functie opzit waar je letter voor letter kunt gaan invullen op het beeldscherm van je CDJ 350/850/900/2000. Dit kost mij veel tijd, tijd die je beter voor anderen dingen kunt gebruiken.
Bij timecode heb je je laptop en gebruik je snel even je toetsenbord om snel dat nummer op te zoeken.
Nadeel van timecode is, ja je neemt je laptop mee, kabels (2x USB 2X RCA en meestal wat reserven) en je zult toch echt een goede laptop moeten aanschaffen. Het liefst een die je alleen voor het draaien gebruikt.
Ik zelf geef dan de voorkeur aan een macbook pro (Gebruik ik zelf ook), verlicht toetsenbord is natuurlijk een must en hij mag ook, maar dan ook nooit vastlopen! Dit is te vergelijken met dat je er achter komt dat 2/3 van je cds bekrast zijn. Al vind ik mijn laptop wel stabieler dan een cd map, want je hebt nooit vastlopende muziek of dergelijke. Terwijl er op een cd vrij snel een kras komt.?
En stel je cd speler begeeft het dan loopt je pc gewoon door, en zelfs zonder mixer kun je muziek afspelen via je laptop. (wel is waar niet fijn, maar als je daar toch de avond mee kunt vullen) Andersom heb je wel een groot probleem, daarom heb ik ook altijd nog een cd mapje met stuk of 15 cd's met knallers bij me.?
Mijn mening is dus, als je timecode draait het liefst op cdj 800/1000's, kost geld, vooral je timecode verhaaltje(Al met al zo'n 500 euro ongeveer excl. laptop) maar draait fijner dan een USB stikje in een nieuwe serie CDJ's.?
Aldus mijn menig.
Het is dus de vraag die jij jezelf moet stellen: Wat vind ik fijn, neem ik niet bijzonder veel muziek mee en vind het niet erg om met de encoder van je cdj door je nummers te scrollen. Ga dan voor een CDJ 850 met een USB stikkie.
De voordelen van timecode zijn natuurlijk ook groot. Vooral als je snel door wilt mixen en alles net even wat groter wil hebben..
Het aansluiten van timecode is ook niet meer dan 5 minuten werk dus dat stukje moet je maar even vergeten in je afweging.
Hele lap tekst, hopelijk heb je er wat aan! Als je nog vragen hebt over timecode kun je mij altijd PM'en!

'