Cdj 1000 vs CDJ 850 (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Vivado    posted on 07-06-2012 13:34
Hee jongens,

ik zit met een probleem. Ik wil nieuwe CD spelers aanschaffen en ik wilde voor de CDJ 850 gaan. Dit omdat op de 850 de usb functie zit. Ik zal de spullen waarschijnlijk alleen thuis gebruiken. Nu kreeg ik vandaag van een vriend een aanbod om 2 goede cdj 1000's mk3 voor 700 euro over te nemen. Er zit hier geen usb functie op. Mijn vraag is dan; kan ik de cdj 1000 mk3 met de computer verbinden en daar de tracks met selecteren? (soort gelijk als rekordbox zeg maar) ?

Als dit kan, wat zou dan de beste keus zijn? De 1000 of de 850?

Bedankt jongens!

What do you think about Cdj 1000 vs CDJ 850 ??

Vote :   

Winston    posted on 07-06-2012 13:43
Kan niet , kan niet.

Je kan wel met time code werken. Moet je de aanschafkosten voor traktor Scratch Pro bij berekenen. En dan de prijs vergelijken met de CDJ-850 setje.

En in welke staat zijn de CDJ-1000MK3? Want 700 euro voor beide is wel erg scherp.
Tic Toc
Vivado    posted on 07-06-2012 13:53
Ja de spelers zijn gewoon in goede staat. 100% werkend en altijd thuis gebruikt.? Daarom begon ik ook te twijfelen 700 euro is gewoon erg goedkoop.

Hoe werkt dat precies met traktor Scratch Pro ? Ik heb even opgezocht en het zou 100 euro moeten kosten. Ik moet daar geloof ik wel nog een geluidskaart bij kopen dan.
MTHIJSMusic    posted on 07-06-2012 14:09
je moet dan een Traktor audio 6 kopen van 280 euro Happy, laughing
Matthijs Kuiters
Vivado    posted on 07-06-2012 14:14
dus dan zo de
-2x?cdj 1000 mk3 ong. => 1100 euro kosten (cdj's = 700 euro, scratsch pro = 100, audio 6 = 280)
-2x cdj 850 => 1550 euro kosten

Ik heb wel 'maar' een reloop rmx 40 dsp zou dit daar ook op werken?
FASA    posted on 07-06-2012 14:15
Je moet tracktor SCRATCH pro kopen, niet Traktor pro, die heb je idd voor 100, scratch gaat je zo'n 280 kosten geloof ik.

Voordeel van werken met scratch, overal waar je naar toe gaat kun je timecode draaien met je eigen laptop, dit werkt namelijk met iedere cd speler.

Nadeel, je moet laptop + geluidskaart + Kabels meenemen in plaats van USB stick, echter moet je er zeker van zijn dat er cdj 850 of 2000 staan voor USBsticks en dat is dus weer niet overal.

www.soundcloud.com/nick-janssens1
FASA    posted on 07-06-2012 14:16
Ow we posten ongeveer tegelijk zie ik. Op een RMX 40 moet het prima werken ja. Met een betere mixer ga je beter geluid krijgen maar een RMX 40 is (zeker voor thuis) prima.
Estacy    posted on 07-06-2012 15:11
je gaat niet beter geluid krijgen met een andere mixer, aangezien het geluid afhangt van de geluidskaart als je met timecode werkt. al zal toch in de meeste gevallen het bronmateriaal de zwakste schakel zijn
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Winston    posted on 07-06-2012 15:16
De mixer zit in de geluidsketen. Dus is het wel van invloed op de geluidskwaliteit.
Tic Toc
Vivado    posted on 07-06-2012 16:21
Ik denk dat ik toch voor de 850 ga. Al moet ik dan nog even doorsparen! Ik kan er dan tenminste goed mee op vooruit. Ik draai bijna overal met usb dus lijkt me dit wel zo gemakkelijk!
Estacy    posted on 07-06-2012 16:31
Poster: Winston
De mixer zit in de geluidsketen. Dus is het wel van invloed op de geluidskwaliteit.

dat wel, maar de keten is zo sterk als de zwakste schakel, en in een timecode systeem is dat niet snel de mixer
Aziaat    posted on 07-06-2012 16:36
Ik zou voor de 850's gaan. Als je al gewend bent om met usb te draaien dan heb je enkel maar last van timecode. Het is en blijft een onhandig boeltje met al die kabels.
feestbeest    posted on 07-06-2012 16:50
Ik draai zelf met Traktor Scratch pro, zo'n pakket kost geld. Maar is het zeker waard. Want als je je timcode pakket hebt voor ik geloof 320 euro. Is het wel nodig om een controller te hebben om loops en hotcue's te maken. En natuurlijk gemakkelijk door je tracks heen is ook wel zo fijn. Ik gebruik er zelf een NI X1 bij. Het werkt lekker, en draait naar mijn smaak VEEL beter dan met CDJ 2000's i.c.m. Traktor. Het is sneller en vooral belangerijk, Stabieler.

Tevens vind ik dat USB kwa bladeren minder fijn gaat. Ik als *beginnend* allround dj, heb nu ongeveer 2000/3000 mp3tjes. Om deze allemaal met je encoder van je CDJ 850 door te gaan bladeren gaat natuurlijk niet snel werken. En zeker niet als je snel doormixt zoals ik.?
Ik geloof dat er een zoek functie opzit waar je letter voor letter kunt gaan invullen op het beeldscherm van je CDJ 350/850/900/2000. Dit kost mij veel tijd, tijd die je beter voor anderen dingen kunt gebruiken.
Bij timecode heb je je laptop en gebruik je snel even je toetsenbord om snel dat nummer op te zoeken.

Nadeel van timecode is, ja je neemt je laptop mee, kabels (2x USB 2X RCA en meestal wat reserven) en je zult toch echt een goede laptop moeten aanschaffen. Het liefst een die je alleen voor het draaien gebruikt.
Ik zelf geef dan de voorkeur aan een macbook pro (Gebruik ik zelf ook), verlicht toetsenbord is natuurlijk een must en hij mag ook, maar dan ook nooit vastlopen! Dit is te vergelijken met dat je er achter komt dat 2/3 van je cds bekrast zijn. Al vind ik mijn laptop wel stabieler dan een cd map, want je hebt nooit vastlopende muziek of dergelijke. Terwijl er op een cd vrij snel een kras komt.?
En stel je cd speler begeeft het dan loopt je pc gewoon door, en zelfs zonder mixer kun je muziek afspelen via je laptop. (wel is waar niet fijn, maar als je daar toch de avond mee kunt vullen) Andersom heb je wel een groot probleem, daarom heb ik ook altijd nog een cd mapje met stuk of 15 cd's met knallers bij me.?

Mijn mening is dus, als je timecode draait het liefst op cdj 800/1000's, kost geld, vooral je timecode verhaaltje(Al met al zo'n 500 euro ongeveer excl. laptop) maar draait fijner dan een USB stikje in een nieuwe serie CDJ's.?
Aldus mijn menig.

Het is dus de vraag die jij jezelf moet stellen: Wat vind ik fijn, neem ik niet bijzonder veel muziek mee en vind het niet erg om met de encoder van je cdj door je nummers te scrollen. Ga dan voor een CDJ 850 met een USB stikkie.

De voordelen van timecode zijn natuurlijk ook groot. Vooral als je snel door wilt mixen en alles net even wat groter wil hebben..

Het aansluiten van timecode is ook niet meer dan 5 minuten werk dus dat stukje moet je maar even vergeten in je afweging.

Hele lap tekst, hopelijk heb je er wat aan! Als je nog vragen hebt over timecode kun je mij altijd PM'en!Smile'

Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
Snoey    posted on 07-06-2012 19:20
Computer zal altijd het nadeel hebben dat je afhankelijk bent van je computer en third party soft en hardware.?
Je moet er van houden, ik vind het niks en zie weinig djs die er van leven, werken met een computer.

CDJ1000'sMK3's zijn prima spelers, je moet alleen cd's branden.
Nu is dit als startende dj geen ramp, want toen ik begon te draaien met cd's (na het vinyl) begin je met een klein mapje, dat je uiteindelijk steeds meer gaat uitbreiden. Maar je blijft wel steeds rond een bepaalde kern werken.
Je vind of hoort elke week in bijvoorbeeld een discotheek (als je allround wil gaan draaien) platen die je niet hebt en misschien wilt hebben en dan voeg je die toe aan je map.

Als je gegevemoment zo uitgebreid bent, dat bijvoorbeeld je kleine map volzit of je grote map vol of versleten is, of je ziet door de bomen het bos niet meer, of de helft is toch rotzooi die je niet draait... -> dan ga je je map reorgiseren, op die manier heb je heel veel overzicht en ken je je map elke week letterlijk uit je hoofd.

========

Toen kwam USB -> de cdj850, ik heb jarenlang gewerkt met cdj800mk2. De basis van de cdj800mk2 en de 1000mk3 zijn zo goed als het zelfde (pro mk3 fanboys, nee niet 100%, de feel van het jog en de pitch zijn 95% hetzelfde).

Wat ik miste op de 800mk2 miste, was 2 regels text info inplaats van 1. Ik wil het nummer en de artiest gelijk zien als ik door een cd skip, dat zit nu op de 850.

De hot cues zijn nu echt het grote verschil, die heb je niet op de 850, maar je kan nu wel je cue punten opslaan op je usb. Iets wat in het cd tijdperk alleen op de 1000mk3 (2?) kon.

USB is in mijn ervaring op alle fronten beter dan cd!!!

Enige zwakte punt, hoe ga je je muziek zo ordenen, dat je letterlijk alles net zo makkelijk kan vinden als in je cd map (beter gevraagd, hoe maak je het intuitief voor jezelf, dat je zonder dat je moet zoeken het plaatje vind die je nodig hebt?). Dit is iets waarmee je moet experimenteren, bij ging het makkelijk omdat ik meerder cdmappen had waar ik al mijn indeling de afgelopen jaren in heb opgeouwd.

=====

Als geld geen rol speelt, ga voor de 850! Draaien met USB is zo fijn ipv dat je moet sjouwen met cdmap (of 2 of 3) of dat je altijd afhankelijk moet zijn van je computer, die je ook moet meesjouwen en nog eens moet aansluiten.

Owja 1 nadeel -> ik ben nog nooit me cds vergeten ergens naar toe, ben wel 1 keer me usbs vergeten (gelukkig kwam ik daar onderweg achter en was ik maar een half uur te laat ipv 2).
www.soundcloud.com/ten-hooven
Winston    posted on 07-06-2012 19:47
Poster: Estacy
dat wel, maar de keten is zo sterk als de zwakste schakel, en in een timecode systeem is dat niet snel de mixer

Dat is een andere discussie. Cool

Is het verlies in geluidskwaliteit evenveel als dat van de zwakste schakel?
Of is het verlies gelijk aan de som van alle verliesjes in al de schakels? Cool
Tic Toc
Estacy    posted on 07-06-2012 20:33
t is idd een optelsom, bijv. een slechte afstelling van het geluid, clippende amps, 128kbps liedjes enzovoort, telt allemaal op
Yvaroz    posted on 07-06-2012 23:38
Ik zou zelf voor de 850's gaan, daar heb je ook in de toekomst meer aan denk ik, al dat gedoe met die timecode en laptop shit, gewoon cd's of een usbtje en gaan
Nothing is Impossible
Aziaat    posted on 08-06-2012 00:07
Als je dan ook echt met Traktor (en dus met laptop) wil draaien dan kun je de 850's nog steeds aansluiten via MIDI/HID.
Daar heb je helemaal geen timecode voor nodig en vallen de argumenten weg om timecode te kiezen voor het gemak van de software.
Jouw enige probleem is dat wanneer je op locatie draait je afhankelijk bent van het apparatuur dat aanwezig is. Draai je met usbsticks dan heb je 850/900/2000's nodig. Terwijl je met timecode op alles kunt draaien (kwestie van geluidskaart aan te sluiten).
FASA    posted on 08-06-2012 00:07
Tja het is een keuze die je zelf moet maken. Ik ben weer een timecode fanboy. Alles is makkelijk te zoeken, je hebt al je muziek bij en je hebt een groot scherm waar je lekker veel op kunt zien. Het inpluggen van de kabels duurt nog geen 2 minuten. Een ?grote cd map is al snel net zo zwaar als een laptop dus dat argument valt ook weg. Het zijn alleen wat kabeltjes en een geluidskaart. Maar die kun je ook wel in een rugtasje kwijt.

Het argument dat timecode niet wordt gebruikt door mensen die er van leven is echt onzin. Steve Aoki, Michel de hey, Rusko, Netsky, Fat boy Slim om even een paar namen te noemen. ?Ook is het heel veel gebruikt onder hiphop dj's. Het gebruik van een laptop in de set blijkt echter in Amerika wel veel hoger te zijn dan in Europa misschien dat het daar aan ligt dat het hier op het forum soms wat ondergewaardeerd wordt.

Maargoed, ik ben timecode fan en een aantal anderen hier niet. Je zult zelf de afweging moeten maken en wij kunnen alleen argumenten geven die jij moet afwegen. Als jij lekker draait met USB's zou ik je vooral aanraden dat gewoon te blijven doen, wennen aan een nieuw systeem is sowieso niet fijn.
feestbeest    posted on 08-06-2012 00:45
Poster: FASA
wennen aan een nieuw systeem is sowieso niet fijn.?

Ik durf er bijna om te wedden dat mijn cd mappen zwaarder zijn dan mijn timecode setje. En ik ken wel een aantal allrounders die er van leven en ook gebruik maken van TC. Sterker nog, zij gebruiken TC op hun cdj 2000's aangezien het stabieler is en accurater is.

En wij mensen zitten zo in elkaar dat nieuwe dingen gelijk op het eerste oog maar even grof gezegt kut zijn. Wij mensen houden niet van verandering en willen veiligheid. Zodra Je aan een nieuw systeem zal beginnen zal dat in het begin doorbijten zijn.
Vergelijk het met telefoons, hoe groot is de kans dat je eerste smartphone een Androit was en nu een aantal jaar later nog steeds een Androit toestel hebt en geen bijv. IOS??

En timecode, ja het is, vind ik, een overbrugging van cd naar USB/HD/SD of wat er dan ook in de toekomst mag komen. Maar het is voor sommige een ideale?oplossing!

Poster: Aziaat
Als je dan ook echt met Traktor (en dus met laptop) wil draaien dan kun je de 850's nog steeds aansluiten via MIDI/HID.
Daar heb je helemaal geen timecode voor nodig en vallen de argumenten weg om timecode te kiezen voor het gemak van de software.

Zoals ik eerder al aanhaalden in mijn vorige post, cdj 350/400/850/900/2000 werken niet zo soepel samen met Traktor. (TOT INTEGENSTELLING MET SERATO!!!! Serato ondersteund ?namelijk Advance?HID Mode op je cdj, terwijl Traktor alleen Normal mode ondersteund.)?
Er zit namelijk nog wel een delay in, en de hotcue's oproepen werkt niet helemaal fijn. Deze zul je namelijk eerst moeten oproepen via je Call knop. Wat dus weer onnodig veel druk werk oplevert.

Nu is het zo natuurlijk dat ik misschien niet helemaal objectief mijn mening geef aangezien ik een timecode fan ben, maar meerdere mening zijn goed, zo kun je dingen van verschillende perspectieven bekijken!
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
User edit by feestbeest on 08-06-2012 @ 00:46:43 (1%)
Vivado    posted on 08-06-2012 08:21
hee super bedankt voor alle reacties! waardeer ik echt!
Ik denk dat ik ga voor de 850. De usb bevalt mij gewoon prima en met de 850 heb ik waarschijnlijk over een jaar niet van, oh had ik nou maar iets anders genomen. Dit heb ik denk ik met de 1000 wel omdat dit toch al ?een ouder product? is.

Als ik dan nog over wil stappen op timecodes kan ik dat geloof ik ook heel gemakkelijk doen met rekordbox of andere programma?s. Terwijl andersom het niet kan.

Nogmaals, bedankt voor alle reacties!
Aziaat    posted on 10-06-2012 11:02
@ feestbeest: heb je z?lf ervaring met inpluggen van cdj's via usb? Ik snap jouw argumenten wel maar uit ervaring weet ik dat de cdj-350's nl. tamelijk goed werken via usb. Hotcue's via TC heb je trouwens ook maar enkel en alleen als je een extra controller koopt ? la de X1.
Versta me niet verkeerd h? feestbeest. Ik ben nl. zelf ook een TC gebruiker (net vanwege het gemak van de muziekbibliotheek), maar draai persoonlijk veel liever puur vinyl of cd's omdat je daar 1) meer aan hebt en 2) veel betrouwbaarder kunt werken.
Jammergenoeg ervaren dat TC niet 100% betrouwbaar is. Een laptop kan altijd crashen net zoals een geluidskaart het altijd kan begeven om de een of andere reden. Heb dit laatste meegemaakt op een dj-contest en ik werd als zeer onprofessioneel bestempeld om een reden waar ik niets aan kon doen...
Noem het maar pech, maar sindsdien gebruik ik enkel maar TC als er veel commerci?le nummers gedraaid moeten worden.
FASA    posted on 10-06-2012 13:56
@ Aziaat,

Een CDJ kan net zo goed crashen als een laptop. Als je met 1000, mk3's draait zal het idd niet veel voorkomen maar heb de laatste tijd veel vaker ?een cdj 2000 zien crashen dan een laptop tijdens een set. Daarbij, als je zorgt dat je WIFI uit staat en je laptop schoon houd is de kans vrij klein dat je echt problemen gaat krijgen met je laptop, maar idd het kan naturlijk altijd, je blijft afhankelijk van software.

Wat betreft cdj inpluggen via USB, moet ik toch echt feestbeest gelijk geven, ik vind het ook echt een stuk minder werken. Daarbij is het een feit dat inpluggen via USB een stuk minder precies/accuraat werkt dan Timecode (weet niet precies hoe dit zit maar zoek het eens op als je het interressant vind. Gaat om de hoeveelheid informatie en details die via de CDJ verzonden kan worden via USB. Nu zal je hier als normaal dj weinig last van hebben maar dit is wel de reden dat scratch dj's altijd kiezen voor timecode) En wat betrefd de Hotcue's, volgens mij kun je toch gewoon de cijfers op je toetsenbord daarvoor gebruiken als je wilt? (weet niet hoe dit is in Traktor, maar in Mixvibes/Spin in elk geval wel.

Verder snap ik het argument 'omdat je daar meer aan hebt' niet echt. Wat bedoel je hiermee?
Aziaat    posted on 10-06-2012 16:52
'Meer' als in de zin digitaal vs. analoog maar dat is een andere discussie uiteraard Winking my eye

Verder heb je gelijk betreft het crashen van cdj's. Alles kan crashen, zelfs een analoge Technicsspeler kan 'crashen' maar de kans is miniem. Net zoals de kans om een cdj te zien crashen (bij het draaien van cd's of usbsticks) kleiner is dan het crashen van een laptop. Het is de software die veel risico's met zich meebrengt.

Ter verduidelijking: wou enkel maar aanhalen dat je ook kon gaan usb mappen met een 850 ipv er een (dure) timecode pakket bij te kopen. Het mag dan misschien minder accuraat zijn, de mogelijkheid is er.
Martullia    posted on 10-06-2012 20:15
Poster: FASA
@ Aziaat,

Een CDJ kan net zo goed crashen als een laptop. Als je met 1000, mk3's draait zal het idd niet veel voorkomen maar heb de laatste tijd veel vaker ?een cdj 2000 zien crashen dan een laptop tijdens een set. Daarbij, als je zorgt dat je WIFI uit staat en je laptop schoon houd is de kans vrij klein dat je echt problemen gaat krijgen met je laptop, maar idd het kan naturlijk altijd, je blijft afhankelijk van software.

Wat betreft cdj inpluggen via USB, moet ik toch echt feestbeest gelijk geven, ik vind het ook echt een stuk minder werken. Daarbij is het een feit dat inpluggen via USB een stuk minder precies/accuraat werkt dan Timecode (weet niet precies hoe dit zit maar zoek het eens op als je het interressant vind. Gaat om de hoeveelheid informatie en details die via de CDJ verzonden kan worden via USB. Nu zal je hier als normaal dj weinig last van hebben maar dit is wel de reden dat scratch dj's altijd kiezen voor timecode) En wat betrefd de Hotcue's, volgens mij kun je toch gewoon de cijfers op je toetsenbord daarvoor gebruiken als je wilt? (weet niet hoe dit is in Traktor, maar in Mixvibes/Spin in elk geval wel.

Verder snap ik het argument 'omdat je daar meer aan hebt' niet echt. Wat bedoel je hiermee?

Weet zeker dat latopjes vaker voor problemen zorgen dan CDJ's, laptop kunnen niet alleen crashen maar ook haperen etc.
FASA    posted on 10-06-2012 23:35
Ik zeg ook zeker niet dat het niet zo is. Echter, Ik heb de laatste tijd tot mijn verbazing verassend veel CDJ 2000's zien crashen. Op UKF Rampage in antwerpen bijvoorbeeld zijn er 4(!!!) op 1 avond gecrasht.?

Daarin tegen heb IK nog maar 1 keer een live dj zijn laptop zien crashen tijdens een gig waar ik bij was. De laptops en besturingssystemen van de afgelopen jaren zijn volgens mij gewoon ontzettend stabiel en wanneer je wifi en achtergrond software uitschakeld is de kans op een crash volgens mij heel klein en haperen heb je ook nog maar zelfden last van. Hoe vaak crasht jou laptop nou nog tegenwoordig?

Daarnaast is de kans op een cd die hapert door een kras dan weer een stuk groter dan een crashende laptop.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

92 Users online: 9 Guests (83 Unknown)
Pages generated today : 7.527
Most visitors online this month : 490
Lifetime Pageviews since 2003 : 215.046.260