ik zou eerst even bedenken wat voor label je wilt starten.
ook moet je echt een goed netwerk hebben, anders kan je net zo goed niets doen want dan ben je het zoveelste label dat de laatste tijd uit de grond schiet en net zo snel weer failliet zijn.?
het enige wat je moet doen is naar de KvK gaan en je bedrijf daar aanmelden. dit kost je ongeveer 40 euro geloof ik. ook moet je jaarlijks een kleine bedrage leveren aan de KvK. ongeveer 35 euro. daarnaast moet je natuurlijk wel een site hebben. ligt er beetje aan of je daar goed contact voor hebt maar dat gaat je minimaal 100 euro kosten voor vriendendienst, tot 1000 euro als je het profesioneel door iemand laat doen. je moet ook een domeinnaam kopen en een eigen Emailadres. dit gaat je ook rond de 100 euro kosten (tenzij je het tof vind om Recordlabelx@gmail.com te doen, beetje onprofesioneel)?
daarna moet je deals sluiten met download portals om het verkopen van de platen die jij wilt releasen. je kan dit ook doen via een publishing bureau maar dan moet je 1/3 winst afstaan aan hun. al doe je een deal met Beatport bijv. dan moet je ervoor zorgen dat je minimaal een x aantal verkopen kan garanderen. kan je je hier niet aan houden dan houd de samenwerking op.
daarnaast moet je elk kwartaal je administratie goed op orde hebben en je belasting aangifte doen. Wat dat betreft verschilt het niet veel met het zijn van een DJ en je dit ook op legale manier doet en niet zwart.?
al met al, best veel werk en je moet er echt wel verstand van hebben. zoals jij zegt:
Poster: MichielVdB
Ik wil een label oprichten, maar heb er 0,0 % verstand van,
ik moet erbij zeggen, dat een label niet goed functioneerd zonder de juiste mensen. in je eentje ga je dus never nooit een goed label runnen. je hebt een manager nodig, een publishing agent en een boekhouder wil je een beetje op weg komen.?
in jouw geval raad ik dus echt ten zeerste af om hier aan te beginnen omdat je zoals je zelf al zegt, 0 verstand hiervan hebt.
wat is de reden eigenlijk dat je hier aan wilt beginnen?