Poster: Bartjens
Wat ik ook wel eens gehoord heb is dat Dj's een van te voren opgenomen set afspelen om zo de licht/vuurwerkshow exact te syncen. Geen idee of dit ook echt zo is?
dit is waar ja, maar niet helemaal. het is zo dat zij tijdcode aan moeten geven, ze kunnen dan wel zelf mixen, ze moeten dus vooral aangeven welke nummers ze draaien, soms al maanden van tevoren. tegenwoordig met de cdj2000 kan het wel anders, zoals armin van buuren bijvoorbeeld het doet in zijn eigen show, maar in praktijk is dit bijna niet anders te doen door de inmense vuurwerkshows. die moeten nou eenmaal goed zijn, en dat doe je niet inproviserend haha.
over het live mixen, dit filmpje is idd zelf fake, alleen in die tv draait hij nep, de rest is gewoon door het licht slecht te zien. en snoey heeft wat mij betreft helemaal gelijk. op tv is vrijwel atlijd nep, of gedeeltelijk nep. er zijn wel dergelijk shows die het echt doen, maar die zijn dan vaak ook muziek gerelateerd. een mooi voorbeeld is dat een band, weet even de naam niet meer, een keer live in een italiaanse show zou spelen, dit zelf graag live wou doen, maar dit niet mocht. toen is als grap de drummer gaan zingen en de zanger gaan drummen, niemand die het door had

over het algemeen vind ik dat fake draaien natuurlijk niet leuk is, knap is, etc, maar goed, ik snap wel dat dj's van dat formaat het soms doen, zeker als het een gig is die voor je publiciteid heel belangrijk is.