1 member likes this Oke,,
Allereerst, je geeft aan dat je wilt dat dit topic ook te gebruiken is voor anderen die het zelfde idee hebben als jij. Dan zeg je dat mensen die willen helpen je maar moeten PM'en, dan heeft niemand anders er toch wat aan? Klopt dat je de hoofdlijnen dat in de openindspost edit, maar dan zijn de adviezen eerst aan jouw selectieve perceptie ondergaan(je hoort ik heb ook E&M met maatschappij wetenschappen...:P)
Dan komende op het evenement. Ik heb zelf weinig ervaring met het organiseren van events, eerlijk is eerlijk ik laat dit meestal doen. ?Wel vind ik dat ik zelf aardig ervaring heb op gebied van events bezoeken en analyseren. Ik wil je niet bang maken of iets maar ik denk dat je echt te optimistisch bent. Ik heb al vele events bezocht van startende organisaties/organisatoren, en kijk samen met een vriend naar hoe het event is opgebouwd, wat goed gaat en vaak ook vooral wat mis gaat. Zo heb ik al heel wat events in de soep zien lopen omdat de organisatie vaak gewoonweg te optimistisch was en er te makkelijk over dacht. Ik doe dus naast mn school ook nog een onderzoek naar de eigenschappen van HET event.
Ik weet dat ik ga overkomen als een zeikerd, die veel te pessimistisch is, maar t gaat me er voornamelijk om dat jij niet je eigen ruiten ingooit. Wat je met mn commentaar doet moet je zelf maar weten:P
Je zegt dat je vakkenpakket E&M hebt, dus je zult een jaar op 16 zijn en hoogstwaarschijnlijk niet veel geld hebben om te investeren. Je hoopt wel op geld van de gemeente maar die geven echt niet aan alles en iedereen zomaar geld weg. Zeker niet zonder goed concept. Net als de kroegen die niet zomaar even een tap buiten zetten omdat een tiener een dj booth op t plein zet:P(ik ben zelf 17 dus vat dit niet als belediging op).
Ik zou het event dus zowiso niet helemaal zelf organiseren, vraag iemand die zeker ouder dan 18 is, en ervaring heeft met het organiseren. Er zijn veel dingen waar je de fout in kunt gaan zonder dat je erbij nadenkt, en dat is heel normaal bij je eerste event, maar ik denk dat je t? onervaren bent. Zeker als je meteen iets groots wilt organiseren, want zo klinkt het voor mij.
Je moet een verwachte balans gaan opstellen. (m&o toets heb ik pas woensdag dus dont blame me als ik t foute woord gebruik:P) Waar wil jij je inkomsten vandaan halen? Waar gaan je kosten naartoe? En wat doe je als je inkomsten niet zo hoog zijn als verwacht? Het lijkt me sterk dat jij veel geld hebt om een klap op te vangen als het niet lukt.
Je zult dj's wellicht moeten betalen, een set moeten huren, denk dat veel dj's namelijk geen genoegen zullen nemen met een ddj T1. Voor een outdoor event moet je zeker een buhne hebben en ook een leuke lichtshow. Ik kan je uit ervaring vertellen, dat gaat flink centjes kosten. Daarnaast zul je ook nog personeel moeten hebben zoals beveiliging en mensen die helpen opbouwen(ik denk dat je personeel nog t geringste probleem zal zijn met je connecties). En je inkomsten waar haal je die vandaan? kwa drank zul je niets ophalen want dat gaat naar de horeca toe....
Ook zul je vergunningen moeten regelen, zeker als je subsidie wilt van de gemeente kun je niet veel onderhands regelen. Denk bijvoorbeeld aan een dj licentie of iets dergelijks(ik weet niet hoe hard die nodig is maar meen dat t wel zo is).
Zo kan ik nog uren blijven opsommen, en dat in mn toetsweek... Komt er al met al op neer dat ik je aanraad om mensen met ervaring erbij te halen, en klein te beginnen. Je hebt t over die kroegjes rondom het plein? Vraag een van die kroegen of je binnen gewoon een event mag organiseren? Dan is t maar met 100 mensen propvol, dan slaagt je event tenminste. Ik kan je vertellen dat 100 mensen voor een eerste event al extreem moeilijk te regelen is! Je kunt nog zoveel posters etc ophangen en social media gebruiken, mensen komen echt niet zomaar op alles af. En doe jij een groot evenement en staan er uiteindelijk 30 mensen dan gooi je je eigen ruiten in en zul je niet snel meer ergens aant organiseren komen. Organiseer jij een event voor 100 mensen en er komen 30 is er altijd nog kans op een geslaagde avond en is de kans groter dat je terug mag komen

Doe jezelf dus een pleziertje en begin echt klein! geloof me, dat zal uitdaging genoeg zijn.
Of kijk of je met een instantie zoals je school wat kunt organiseren. Ik ben zelf heel actief op school met buitenschoolse activiteiten. Voornamelijk kwa geluid, echter ligt de verantwoordelijkheid voor schoolfeesten niet bij ons maar bij het school parlement, dus ben ik laatst met een vriend met wie ik graag iets wil organiseren naar die instantie gegaan en hebben gevraagd of wij misschien mee mogen helpen met het organiseren. Zo hoef je zelf voor niets garant te staan kwa financien, je doelgroep is bekend en wordt een groot deel zoals vergunningen en personeel voor je geregeld.
De extras zijn overigens wel leuk, maar denk eraan wat je als extra doet. Een mix aan mensen geven lijkt een super tof idee, en wss zou je er zelf heel blij mee zijn. Maar wat moet iemand die naar een event gaat met een cd van iemand die die wss niet eens kent. Daarbij gaat bijna niemand t hele event met een cd op zak rondlopen:S denk dat je met een lege cd net zoveel bereikt als met een volle... ze zullen als frisbee gebruikt worden

Zo genoeg gezeikt voor vandaag:P ik wilde eers hele lijst maken met kritiek/advies echter doe ik dit niet omdat ik denk dat je uiteindelijk verstandig genoeg zult zijn om te realiseren dat je met 16 geen enorm event uit de grond kunt stampen...
Ik vind t goeg dat je op deze leeftijd al zo gedreven bent met het organiseren, alleen weet ik uit ervaring dat velen zich er gigantisch op verkijken en daarmee hun eigen ruiten ingooien, want dat zie ik gebeuren bij andere events die hier georganiseerd worden. Dit is dus niet bedoelt om je af te kraken maar meer om je te laten inzien dat t niet gemakkelijk is!

Hoop dat je er wat aan hebt, en dat je een dik event ervan gaat maken

gun t je van harte!