Hoe Aantal personen inschatten voor geluidset
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

venzi    posted on 09-01-2012 16:36
Hallo allemaal,

Ik had een vraag waar ik zo 1-2-3 geen antwoord op kan vinden.
Veel mensen verhuren hun geluids-set voor drive in, vaak staat er dan bij voor hoeveel personen dit geschikt is.
(bijvoorbeeld 180 ).
Nu is mijn vraag, hoe wordt dit berekend of waaruit halen ze dat?bedoelen ze hiermee 180 personen binnen in een zaal, of buiten op de straat?
en 180 personen die strak staan van de bass, of 180 personen die het geluid gewoon ''horen''

Nu heb ik zelf een set waarvoor ik wel eens wil weten voor hoeveel personen dit is geschikt;
2x 8'' 300watt RMS topjes
1x 15'' sub van 1200watt RMS.

Is hier een berekening voor? of is dit gewoon wat ''schatten & uitproberen''?

Groetjes,

User edit by venzi on 09-01-2012 @ 16:41:36 (2%)

What do you think about Hoe Aantal personen inschatten voor geluidset ??

Vote :   

Estacy    posted on 09-01-2012 16:43
dat word niet echt berekend, dat zijn schattingen, of iets wat ze in de praktijk hebben ervaren. En dat maakt het idd scheef, want die 180 man; ?binnen, buiten, achtergrond, 110dB tja dat zijn grote verschillen.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
MrQreeny    posted on 09-01-2012 18:05
Wat je hebt is denk ik genoeg voor 180 man iig Winking my eye Maar ik bereken het ook nooit eigenlijk, gewoon ervaren. En dan natuurlijk liever wat teveel geluid meenemen dan te weinig. (geluid zachter zetten kan altijd!).
'Music is the universal language of mankind...'
timjesse123    posted on 09-01-2012 18:10
@ MrQrueeny
Hoe harder hoe beter toch? Tongue, maar mensen moeten wel normaal met elkaar kunnen praten.

Haha inderdaad maar inderdaad gewoon uitproberen. Ik heb nog maar 2 topjes van ieder 200 watt RMS en daar heb ik tot nu toe altijd nog voldoende aan gehad. Uiteraard komt er dit jaar nog een subwoofer bij.
MoXeGy    posted on 09-01-2012 18:15
Ze berekenen het inderdaad niet maar gaan uit van hun ervaringen. Wil je echt weten hoe hard je setje gaat moet je het echt uitproberen want jij kan bijvoorbeeld hele andere crossover/eq/processing settings hebben maar het is zeker geen 180 man. Aantal wattages en inches zeggen ook niet zoveel dus ik denk dat je beter het merk en type speaker hier neer kan zetten. Zo kunnen mensen die ervaring hebben met die speakers je beter helpen.
greup    posted on 09-01-2012 18:39
Poster: MrQreeny
Wat je hebt is denk ik genoeg voor 180 man iig Winking my eye Maar ik bereken het ook nooit eigenlijk, gewoon ervaren. En dan natuurlijk liever wat teveel geluid meenemen dan te weinig. (geluid zachter zetten kan altijd!).

dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Rms waardes zeggen vaak helemaal niets. Dat zijn waardes waar elk budget merk mee rommelt. een speaker van 200watt rms van een fatsoenlijk merk zal menig 600watt rms speakertje van een budget merk achter zich laten.
Dan kennen wel ook nog spl-waardes, meetafstanden ect ect. Ook van belang is de ruimte waarin de speakers staan.

Ervaring is idd het toverwoord.
Weet wat je hebt!
het is dus een kwestie van uitproberen.
venzi    posted on 09-01-2012 19:33
heb hier zelf een zelfbouw subwoofer behuizing, met een RCF woofer erin... blaast menig subwoofer er wel uit =p

en de topjes, een HQ power behuizing, waar ik de HQpower troep uit vervangen heb door JBL.
Estacy    posted on 09-01-2012 19:36
1 member likes this  als je zomaar allerlei drivers in allerlei kastjes gaat zetten, da schiet ook niet op. bovendien is van HQ power alles troep, ook de behuizing. na 2x optillen brak het handvat af?ಠ_ಠ
venzi    posted on 09-01-2012 19:37
@estacy

ik gooi met die kasten zowat =p en ze zijn nog heel =p
MrQreeny    posted on 09-01-2012 20:40
Poster: greup
dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Gelukkig zijn er dan nog altijd mensen die het beter weten..... Maar dan mag je het ook normaal zeggen hoor, al helemaal als mod?pff...

Aangezien Watt de eenheid is van vermogen is het nogal raar om aan de hand hiervan geen vergelijkingen te kunnen maken dacht ik. Als ik het namelijk vergelijk met het vermogen van de speakers waarmee ik altijd draai is het zat voor 180 personen... Dus of het helemaal nergens op slaat? D??r slaat het op, ik wil die gast helpen met mijn ervaringen.

De groeten,
'Music is the universal language of mankind...'
venzi    posted on 09-01-2012 20:42
@mrqreeny

Blij dat je me dit vertelt idd! Thnxxx(:
Bootstrap    posted on 09-01-2012 21:13
Gelukkig zijn er dan nog altijd mensen die het beter weten..... Maar dan mag je het ook normaal zeggen hoor, al helemaal als mod?pff...

Aangezien Watt de eenheid is van vermogen is het nogal raar om aan de hand hiervan geen vergelijkingen te kunnen maken dacht ik. Als ik het namelijk vergelijk met het vermogen van de speakers waarmee ik altijd draai is het zat voor 180 personen... Dus of het helemaal nergens op slaat? D??r slaat het op, ik wil die gast helpen met mijn ervaringen.

De groeten,

Je kunt niet heel veel zien aan het wattage van speakers zoals al eerder werd uitgelegd. Het enige wat je aan de hand van het aantal Watt kunt vergelijken is het energieverbruik.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
DjVictorF    posted on 09-01-2012 21:22
vroeger en meestal nog steeds werd/wordt er gegeken naar het aantal wattages. Maar deze dagen zijn het eigenlijk de dB's waar naar gekeken moet worden. Zie bijvoorbeeld zat skytec troep voorbij komen die bijvoorbeeld 800 watt rms hebben. Denk je wel wow, dat moet hard gaan (eerste keer dan). Lees je vervolgens de specs en heeft die maar een max SPL van 110 dB ofzo..?
Maar wattages blijven wel een mooie verkooptruc, want het trekt wel meestal de aandacht.
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
Haaky    posted on 09-01-2012 21:55
en toch blijft hier altijd de goude regel. je kan beter een set hebben staan voor 500man en er zijn er maar 100 dan andersom. en het ligt inderdaad vooral aan de omgeving en de decibellen. een geslote ruimte heeft minder dB nodig dan bijv. een open veld. heeft alles te maken met de geluidsgolven.
Estacy    posted on 09-01-2012 22:38
inderdaard, beter een grote set zachter dan een kleine set harder (dat gaat niet).

wattage is wel degelijk handig, dan weet je namelijk wat voor versterker je moet halen (1.5x zo krachtig in wattRMS)
D-From-Dutch    posted on 09-01-2012 23:52
een auto met veel pk's hoeft niet hard te gaan, er zijn veel meer dingen die meetellen. mensen denken aleen maar in watt.
ik moet speakers verkopen op me werk maar moet het bijna dagelijks uitleggen dan je niet naar wattage moet kijken.
db is de beste vergelijk optie want die slaat op de geluids druk waar het omgaat.

maar er is geen formule voor hoe veel man, ik zeg probeer het gewoon uitCool

grz
music is a religion
greup    posted on 10-01-2012 00:16
1 member likes this  

De groeten,

Ik ben van mening dat niemand hier geholpen is door te zeggen dat een x-aantal watt voldoende zou moeten zijn voor een y-aantal personen. Dit omdat het gewoon weg niet waar is. Zeker niet met al die low budget speakers die vrolijk met cijfers gooien. Als je er gelijk bij had gezet waarom je dacht dat hij 180 man zou moeten kunnen bespelen met z'n geluidssetje had ik je gecorrigeerd. Nu was het gewoon een post die inhoudelijk niets waard was.

ik begrijp dat mijn reactie er een beetje lullig uitkomt, maar ik zie het te vaak fout gaan dat mensen meningen als waarheden verkondigen en dat mensen daarom dingen verkeerd uitvoeren. (no-offence)

de felheid van een lamp is niet in wattages uitgedurkt, maar in (ansi) lumen. En de geluidsdruk van een speaker wordt in decibellen uitgedrukt.
De gevoeligheid (en de afstand waarop dit gemeten wordt) is nogal verschillend per speaker. stel dat de ene speaker een gevoeligheid van 95db heeft en de ander van 101db. dit betekend dat in dit geval bij toevoeging van 1 watt de speaker theoretisch 95db of 101db zou moeten geven. bedenk hierbij dat voor elke verdubbeling van het wattage er slechts 3 db's bijkomen.... dus bij 2 watt krijg je +6 db, bij 4 watt+9 en bij 8 watt+12 db.
dit lijkt in het begin veel, maar stel nou dat je op 500 watt zit. Dan moet je om 3 db extra te scooren op 1000watt gaan pompen.

dus als een speaker een gevoeligheid heeft van 101 db en 500watt rms is. Dan zou een speaker met een gevoeligheid van 95db 2000watt moeten pompen om de speaker van met 101 db bij te kunnen houden.

*note, natuurlijk is dit een hele simpele uitleg, en de 3 db verdubbeling wordt in werkelijkheid nauwelijks gehaald door verlies van vermogen door o.a. hitte vorming.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, ga niet naar wattages kijken. Er zijn zoveel factoren van invloed op de geluidsdruk van een luidspreker. Leer gewoon je eigen geluidsset kennen, of vraag je verhuurder om een goed advies.

This is an old Topic

No new postings for 4.871 days.
 Post CommentThat would be 162.4 months
or a whopping 13.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

169 Users online: 28 Guests (141 Unknown)
Pages generated today : 60.506
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.733.458