1 member likes this Poster: MrQreeny
Gelukkig zijn er dan nog altijd mensen die het beter weten..... Maar dan mag je het ook normaal zeggen hoor, al helemaal als mod?pff...
Aangezien Watt de eenheid is van vermogen is het nogal raar om aan de hand hiervan geen vergelijkingen te kunnen maken dacht ik. Als ik het namelijk vergelijk met het vermogen van de speakers waarmee ik altijd draai is het zat voor 180 personen... Dus of het helemaal nergens op slaat? D??r slaat het op, ik wil die gast helpen met mijn ervaringen.
De groeten,
Ik ben van mening dat niemand hier geholpen is door te zeggen dat een x-aantal watt voldoende zou moeten zijn voor een y-aantal personen. Dit omdat het gewoon weg niet waar is. Zeker niet met al die low budget speakers die vrolijk met cijfers gooien. Als je er gelijk bij had gezet waarom je dacht dat hij 180 man zou moeten kunnen bespelen met z'n geluidssetje had ik je gecorrigeerd. Nu was het gewoon een post die inhoudelijk niets waard was.
ik begrijp dat mijn reactie er een beetje lullig uitkomt, maar ik zie het te vaak fout gaan dat mensen meningen als waarheden verkondigen en dat mensen daarom dingen verkeerd uitvoeren. (no-offence)
de felheid van een lamp is niet in wattages uitgedurkt, maar in (ansi) lumen. En de geluidsdruk van een speaker wordt in decibellen uitgedrukt.
De gevoeligheid (en de afstand waarop dit gemeten wordt) is nogal verschillend per speaker. stel dat de ene speaker een gevoeligheid van 95db heeft en de ander van 101db. dit betekend dat in dit geval bij toevoeging van 1 watt de speaker theoretisch 95db of 101db zou moeten geven. bedenk hierbij dat voor elke verdubbeling van het wattage er slechts 3 db's bijkomen.... dus bij 2 watt krijg je +6 db, bij 4 watt+9 en bij 8 watt+12 db.
dit lijkt in het begin veel, maar stel nou dat je op 500 watt zit. Dan moet je om 3 db extra te scooren op 1000watt gaan pompen.
dus als een speaker een gevoeligheid heeft van 101 db en 500watt rms is. Dan zou een speaker met een gevoeligheid van 95db 2000watt moeten pompen om de speaker van met 101 db bij te kunnen houden.
*note, natuurlijk is dit een hele simpele uitleg, en de 3 db verdubbeling wordt in werkelijkheid nauwelijks gehaald door verlies van vermogen door o.a. hitte vorming.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is, ga niet naar wattages kijken. Er zijn zoveel factoren van invloed op de geluidsdruk van een luidspreker. Leer gewoon je eigen geluidsset kennen, of vraag je verhuurder om een goed advies.