Verzamelen van muziek
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Bonchanoize    posted on 04-01-2012 20:29
Ik ben een slordig en vergeetachtig persoon. Mijn muziekverzameling is dan ook een rommel van jewelste. Ik beheer en beluister momenteel mijn muziek met iTunes, ik brand ook mijn cd's via iTunes. Dat is zeker geen slecht programma, maar het heeft zijn nadelen. Als je een nummer bijvoorbeeld verplaatst, raakt iTunes het kwijt.?
Mijn vraag is nu, zijn er betere programma's om je muziek te beheren, welk programma gebruiken jullie?

Dan heb ik nog een bijkomende vraag. Als ik een mixtape wil maken met de beste tracks van die maand, dan kan ik in iTunes niet zien wanneer die nummers uitgekomen zijn, enkel wanneer ik ze heb toegevoegd aan de bibliotheek. Ik koop al mijn muziek via Beatport, waar je die info kan vinden, dus ergens in dat bestand moet die informatie toch zitten, of ben ik verkeerd? Ik zou dus bijvoorbeeld alle nummers die uitgekomen zijn in december van 2011 willen weergeven.

Dank bij voorbaat
Let the magic begin

What do you think about Verzamelen van muziek ??

Vote :   
djpatnl    posted on 04-01-2012 21:47
iTunes is juist het uitgelezen programma voor wat jij wilt.
Dat je muziek kwijt bent in iTunes als je een nummer verplaatst is nogal logisch. Dat zal bij ieder muziek beheer programma gebeuren. Waarom ou je een nummer willen verplaatsen. Het meest handig is om je muziek mappen te laten beheren door iTunes. Hij zet ze dan in een mappen structuur. Dan moet je in de opties het vinkje aanzeten waar staat: werk map itunes media bij.

Wil je nummers met bepaalde eigenschappen terug vinden dan moet je dat correct in de tags zetten. Als je bijvoorbeeld bij 'opmerkingen' in de tags bijvoorbeeld de maand van uitkomst op geeft dan kan kan je daar op zoeken. Je zet bijvoorbeeld bij alle nummers van een maand 'november 2011'. Als je dan in itunes zoekt op 'november 2011' dan komen alle nummers tevoorschijn waar dat in staat.

Je kan als aanvulling daarvan ook voor iedere maand een playlist maken en dan de nummers daar in zetten.
Ik doe dat ook altijd. Als nummers dan wat ouder zijn dan gaan ze in een playlist met jaartal en nog later in een playlist van een decennium. In elk nummer afzonderlijk blijft in de tag altijd de juiste datum staan.

Ik heb dus een playlist met 70's, 80's, 90's, 2000's, 2010, 2011-01 t/m 2011-12. 2000's is voor 2000 t/m 2009. 2010 ga ik hernoemen naar 2010's en daar komen dan de nummers in van 2010 t/m 2019. De nummers van de maand lijsten van 2011 ga ik naar ??n lijst zetten op termijn.

Voor mij werkt dit prettig maar dat kan voor iemand anders weer onhandig overkomen.
Bonchanoize    posted on 04-01-2012 21:54
Dus eigenlijk moet ik manueel alles opzoeken en invoeren?
Let the magic begin
Sandr    posted on 04-01-2012 22:52
Daar komt het wel op neer ja, als je eenmaal bijloopt is het niet veel werk. Alles uit het verleden zal flink wat tijd kosten.

Ik heb zelf een mappenstructuur gemaakt op genre, alles daarin gesorteerd. Nu heb ik per genre ook een map van het jaar toegevoegd. Elke maand sorteer ik mijn nieuwe muziek en gaat het naar het de map van het betreffende genre en dan naar het jaar waarin we leven.

Op die manier heb ik alles gesorteerd op genre en jaartal. Per maand is te specifiek voor mij omdat je dan nog veel mappen aan het klikken bent om je nummers te zien.

Als alles in de goede map staat koop je tag & rename, daarmee kan laad je een hele map tegelijk in en zet je direct bij alle nummers de tag goed (genre, jaartal etc) zo hoef je dus alleen je nummers in de goede map te slepen en kan je alles in 1 druk de goede tag geven...

Bedenk van te voren goed hoe je het wilt gaan doen, als je eenmaal ergens voor gekozen hebt kost het veel tijd om weer te gaan veranderen...
Play that funky music white boy....
Bonchanoize    posted on 04-01-2012 23:10
Dat is inderdaad het probleem. Momenteel is al mijn muziek gesorteerd volgens hoe ik ze brand op cd's. Dit gebeurt enkel volgens genre, niet volgens releasedatum. Vroeger was dit geen probleem, maar aangezien ik van plan ben om in 2012 (goeie voornemens) elke maand een mixtape uit te brengen, met enkel muziek van die maand, zal ik toch op releasedatum moeten sorteren.?
Ik denk dat ik dit gewoon met mijn nieuwe muziek ga doen, dat bespaart me al een hoop werk. Mijn oude muziek laat ik voor wat het is.
Let the magic begin
Estacy    posted on 05-01-2012 00:38
Poster: Bonchanoize

Mijn vraag is nu, zijn er betere programma's om je muziek te beheren, welk programma gebruiken jullie?

mn hoofd en platenlabels/hoezen Winking my eye
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Bonchanoize    posted on 05-01-2012 00:57
Poster: Estacy
mn hoofd en platenlabels/hoezen Winking my eye

Waar kan ik jouw hoofd downloaden?
Let the magic begin
Estacy    posted on 05-01-2012 00:59
was een voorbeeld van hoe ik het doe :P
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Ywe    posted on 05-01-2012 06:17
Op zich niet een slechte opmerking. Ik zorg voor dat elk nummer wat ik download de hoes in de tags zit. Dan binnen de software krijg ik die te zien. Titels onthou ik niet goed, maar plaatjes wel.

Voor de rest label ik genre, en maand van downloaden. En jaar, en die mappenstructuur hou ik aan. Vroeger had ik alles per stijl in een map, nu per maand. In de tags staat dan wel welke stijl het is. Er zijn veel tag wijzig programma. Ik gebruik The Tagger voor Mac en ID3 Tagg-it voor PC
Rusafli    posted on 05-01-2012 08:51
Itunes is idd prima, alleen jammer dat je er geen submappen in kunt maken.
djpatnl    posted on 05-01-2012 09:24
Submappen kan wel.

Je maakt een afspeellijst map en daar in kan je zelfs weer nieuwe afspeellijst mappen maken en in die mappen kan je dan weer afspeel lijsten zetten.

Poster: Rusafli
Itunes is idd prima, alleen jammer dat je er geen submappen in kunt maken.

Rusafli    posted on 05-01-2012 10:32
Poster: djpatnl
Submappen kan wel.

Je maakt een afspeellijst map en daar in kan je zelfs weer nieuwe afspeellijst mappen maken en in die mappen kan je dan weer afspeel lijsten zetten.

Je hebt helemaal gelijk. Geweldig haha. Gebruik itunes al zolang. Kijk er gewoon overheen. Thanks
vanilladj    posted on 05-01-2012 10:51
Poster: Bonchanoize
Ik ben een slordig en vergeetachtig persoon. Mijn muziekverzameling is dan ook een rommel van jewelste. Ik beheer en beluister momenteel mijn muziek met iTunes, ik brand ook mijn cd's via iTunes. Dat is zeker geen slecht programma, maar het heeft zijn nadelen. Als je een nummer bijvoorbeeld verplaatst, raakt iTunes het kwijt.?

Dan heb ik nog een bijkomende vraag. Als ik een mixtape wil maken met de beste tracks van die maand, dan kan ik in iTunes niet zien wanneer die nummers uitgekomen zijn, enkel wanneer ik ze heb toegevoegd aan de bibliotheek. Ik koop al mijn muziek via Beatport, waar je die info kan vinden, dus ergens in dat bestand moet die informatie toch zitten, of ben ik verkeerd? Ik zou dus bijvoorbeeld alle nummers die uitgekomen zijn in december van 2011 willen weergeven.

Dank bij voorbaat

Neem een mac, dan raakt iTunes je liedje niet kwijt (al verplaats je 'm naar een externe HDD)
Was voorheen: Nils7
Bonchanoize    posted on 05-01-2012 15:53
Geen oplossing
Let the magic begin

This is an old Topic

No new postings for 5.009 days.
 Post CommentThat would be 167 months
or a whopping 13.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

223 Users online: 69 Guests (154 Unknown)
Pages generated today : 897
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.336.428